Surettaako näiden suomalaisten takia jotka uhmakkaasti lähtivät lomamatkalle maaliskuussa ja nyt sitten itkevät kun ovat ongelmissa ulkomailla?
Odottavat nyt ilmeisesti, että heidät haetaan veronmaksajien laskuun kotiin.
Kommentit (181)
Vierailija kirjoitti:
Eikös Dani ja Eve ole muuttaneet Espanjaan auringon alle? Miksi he eivät lennä sinne takaisin?
Espanjassa on ulkonaliikkumiskielto. Kuka sinne nyt haluaa? Suomessa heillä on mahdollisuus tt-tukeen?
Vierailija kirjoitti:
Samalla viranomaiset ovat pohtineet, tulisiko Nora siirtää Malediivien pääsaarella sijaitsevalle valtion karanteenialueelle, missä on muita koronatapauksia.
– On uskomatonta, että vaihtoehtoa edes ehdotetaan. Jos saan koronan, voin kuolla siihen, Nora Heikkilä, 27
Kuin myös tuhannet ihmiset täällä Suomessa jotka saavat koronan itsekkäiden matkailijoiden levittämän viruksen takia.
### Rahaa on ku ruikkua, kai sitä 3 kk vois Thaikkulas viettää##
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä säälitä Bile-Danit ja Eve-rakkaat. Vielä nuo hashtagit...
Jep. Se että päättivät lähteä vielä maaliskuussa toiselle puolen maapalloa, JA uhottiin vielä noilla hashtageilla #eipelotakorona #yksicoronakiitos niin saa ehkä hieman näyttämään siltä että ÄO on... no varmaan siellä missä se on suurimmalla osalla Temppariosallistujista muutenkin. En ole vahingoniloinen, mutta en jaksa käsittää tuota tyhmyyttä
Vierailija kirjoitti:
Bile-Dani ei sureta yhtään. Pikemminkin saa hieman uskomaan Karman lakiin... Saa jäädä sinne minun puolestani.
Onneksi Sara Sieppi ehti takaisin Suomeen ja käsittääkseni vanhempiensa luokse turvaan Lappiin. Ei vain kaunis vaan myös fiksu nainen.
Onko Sara ollut taaskin ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On iso ero siinä lähtikö matkoille viimeistään 11.3. vaiko alkaen 12.3.
Kaikki muuttui.
Tietysti Italiaan matkaaminen oli hölmöä jo kauan tuota ennen. Kiina myös tietenkin ja pari muutakin.
Kyllä oman järjen käyttäminen on sallittua. Kyllä 11.3 jokainen suomalainen joka on seurannut vähääkään mitä maailmalla tapahtuu tiesi, että korona uhkaa koko maapalloa ja matkustaminen tuolloin muuta kuin ihan pakottavasta syystä oli täysin vastuutonta/moraalitonta. Kuplassa elävä minä minä henkilö asetti täydellisessä itsekkyydessään itsensä kaiken vastuullisuuden muita kanssaihmisiä kohtaan yläpuolelle.
Sama juttu nämä kaupassa muita kohti yskivät/aivastelevat ihmiset.
Ei ihan noinkaan. Esim. 9.3. ei ollut mitään koronapaniikki vielä. Se tuli muutamassa päivässä isosti.
Muistatteko ollenkaan millä tavalla Wuhanista evakuoitiin eurooppalaisia?
Heidät kuljetettiin suojavarustein suojautuneena ja asetettiin 14päivän karanteeniin.
Sitten virus levisi Eurooppaan, Suomessa oli yksi tapaus ja Italiassa alkoi epidemia. Epidemia alkoi laajentua Euroopassa ja maat aloittivat karanteeni- ja matkustusrajoitustoimenpiteitä.
Nämä asiat ovat tapahtuneet kolmen kuukauden sisällä. Näistä on Wuhanin karanteenilentojen ja Italian epidemian aikaan viimeistään voinut tajuta, että matkustamista pitää välttää ja karanteeneja ynnä muita rajoituksia tullaan asettamaan nopeastikin.
Kukaan ei voi väittää, ettei tiennyt, kyse on siitä, että moni halusi suhtautua välinpitämättömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon todella että karanteeni on sitten palkaton.
Vuonna 2017 voimaan tulleen tartuntatautilain mukaan päivärahojen joukossa maksetaan poikkeuksellista täyden palkan suuruista tartuntatautipäivärahaa.
Sitä työntekijä saa joutuessaan olemaan töistä poissa esimerkiksi karanteenin tai eristyksen vuoksi.
Lain mukaan korvaukseen on oikeutettu henkilö, joka ”tartuntataudin leviämisen estämiseksi on määrätty olemaan poissa ansiotyöstään, eristettäväksi tai karanteeniin”.
Ei makseta, jos ei ole sairastunut. Jos on karanteenissa/eristyksessä siksi, että ei noudattanut matkustuskieltoa, joutuu paluunsa jälkeen kökkimään kotona kaksi viikkoa ihan omalla kustannuksella. Työnantajalla ei ole velvoitetta maksaa palkkaa eikä tautipäivärahaa tipu. Että omalla vastuulla, jee jee.
Bilettäjädani ja Everakas tarvitsevat kiireesti kuljetusapua että pääsevät
kotimaahan bailaamaan.
-
Bile-Dani ja Eve-rakas eivät halunneet keskeyttää lomareissuaan ja jäivät jumiin Indonesiaan – pyytävät nyt someseuraajiltaan apua
-
Jos jollain on suhteita eBookers Suomeen tai Lufthansaan, että sinne saisi jonkun yhteyden, niin apuja otetaan vastaan
-
– Kuukauden loma alkaa Än-Yy-Tee-NYT! Balille vamos, Dani kirjoitti kuvatekstissä, johon hän oli lisännyt myös aihetunnisteen ”ei pelota koronat”.
-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä makoilen täällä siaminlahdella enkä uskaltaisi suomessa mennä edes kauppaan.
Onneksi täällä tämänpäiväinen 28/39 lämpötila tappaa virukset, eikä merivesikään ole koskaan ollut alle 31 astetta.
N. 48
Chonburi, ThailandNo ei tapa lämpötila virusta. Kannattaisi lukea vähän infoa.
60 astetta vissiin tappaa, mutta ei taida olla hirveen hyväksi ihmiskeholle jos lämpö nousee sellaisiin lukemiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä makoilen täällä siaminlahdella enkä uskaltaisi suomessa mennä edes kauppaan.
Onneksi täällä tämänpäiväinen 28/39 lämpötila tappaa virukset, eikä merivesikään ole koskaan ollut alle 31 astetta.
N. 48
Chonburi, ThailandNo ei tapa lämpötila virusta. Kannattaisi lukea vähän infoa.
60 astetta vissiin tappaa, mutta ei taida olla hirveen hyväksi ihmiskeholle jos lämpö nousee sellaisiin lukemiin.
Asiantuntija en ole, mutta ei esimerkiksi höyrypuhdistuksen teho perustu siihen että kappale lämpenee. Muutoin tarvittavan energian määrä kasvaisi eksponentiaalisesti ja olisi kovin kallista.
Enemmän naurattaa formula- ja änäritähtien vaimojen kilpajuoksu Suomeen, Prada-laukut käsivarrella keikkuen. Varmaan ymmärretty Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Sveitsissä että jos hätä tulee on tehopaikat varattu oman maan kansalaisille, ei suomalaisille. Esim Sveitsissä on niin rikkaita sveitsiläisiä ettei siinä suomalaispelaajien tulot paljon hetkauta eikä tehohoitopaikkaa saa, edes rahalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
matkatavaroissa luvassa pieniä ovelia viruksia... ?
14 vrk karanteeni Suomeen paluun jälkeen, älä hätäile.
Luuletko, että tuollaisia minä-minä-minä-mutta-kun-minun-matka-tyyppejä kiinnostaa noudattaa jotain karanteenikehoitusta?
Täytyy sanoa, että jos mulla ois ollut lennot jonnekin reissuun ennen maaliskuun 10 päivää niin olisin aika varmaan lähtenyt. Tosin eipä paljon bile-dani huoleta. Niiden olis pitänyt jo viikko sitten viimeistää ruveta järkkää kotilentoa.
Tänä vuonna jotkut meni Espanjaan ja jäi sinne jumiin vaikeuksiin. Oma valinta.
Jo vuosia sitten jotkut meni Syyriaan ja jäi sinne jumiin vaikeuksiin. Oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
On iso ero siinä lähtikö matkoille viimeistään 11.3. vaiko alkaen 12.3.
Kaikki muuttui.
Tietysti Italiaan matkaaminen oli hölmöä jo kauan tuota ennen. Kiina myös tietenkin ja pari muutakin.
Kaikki matkustaminen on ollut tyhmää jo pitkään. Eikö ihmiset seuraa uutisia? Ollaan muka maailmanmatkaajia eikä tiedetä mitä maailmassa tapahtuu?
Onko ihmiset noin tyhmiä, että valtion pitää määrätä ja sanoa, miten pitää toimia? Pakottaa? Voihan vee.
Hallitukselle terveisiä: ulkonaliikkumiskielto voimaan! Ihan samanlaista aivotonta sakkia näyttää olevan joka maassa.
Pitää mennä vissiin Kiinan malliin ja hallita kovalla kädellä. :(
Vierailija kirjoitti:
N. 48
Chonburi, Thailand
No sinähän varsinainen arkajalka olet. Pysy sitten siellä vaikka koko loppuvuosi. Itse uskallan kauppaan täällä Suomessa, ei yhtään pelota vaikka riskiryhmään kuulunkin ja ikääkin on huomattavasti enemmän kuin sinulla. 28/39 lämpötila ei vielä tuota virusta tapa mutta odotahan muutama kuukausi niin kyllä alkaa jo olla aika hyvä lämpötila. Ja ilmastointilaitteet vielä mukavasti liikuttavat ilmaa ja samalla linkoavat viruksia eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lentolaivue hakemaan jumiin jääneitä suomalaisia Aurinkorannikolta
Eilen klo 22:19
Espanjan Aurinkorannikolle jääneitä suomalaisia lähdetään nyt hakemaan kotiin urakalla.
Nämä ärsyttää ehkä eniten. Etelä-Euroopan pahimmista tautipesäkkeistä raijataan tänne väkeä tuhansittain joka päivä. Lentokentät tukossa, pöpöt siirtyy kivasti turvassa etc. Sitten istuvat tuntikausia sardiinipurkissa. Moni salaa oireensa ettei vaan jää lennolta. Ja eikun kaupan kautta eteenpäin ja tuliaiset jakoon.
Itse olin töissä harjoittelijana ulkomailla viime vuoden marraskuusta lähtien, ja palasin Suomeen keskiviikkona (nyt ohjeiden mukaisesti 14 päivän eristyksessä, eikä mitään fyysistä kontaktia kenenkään kanssa). Tarkoituksena oli aluksi hoitaa harjoittelu loppuun asti, mutta kun tilanne lähti nopeasti syöksymään Euroopassa aloin vilkuilemaan mahdollisimman nopeaa paluuta, tarkoitus oli alunperin tulla ensiviikon alussa takaisin jotta olisin saanut kaikki paperiasiat hoidettua kunnolla, mutta maanantain tiedotuksen jälkeen siirsin lennot, onneksi viranomaiset ymmärsivät ja asiat saatiin hoitumaan erittäin nopealla aikataululla.
Itse en sääli ihmisiä jotka ehdoin tahdoin, koronasta piittaamatta, lähtivät matkalle kun alkoi olla selkeitä merkkejä että Italiassa tilanne alkaa räjähtää käsiin, mutta omalla lennolla tuntui olevan lähinnä ihmisiä jotka olivat ulkomailla vaihdossa/opiskelemassa/töissä komennuksella tai vain pidemmällä työmatkalla, enkä ainakaan kuullut kenenkään puhuvan mitään lomista. Heidän kanssaan todettiin että tilanne vaati myös sen pohtimista, missä maassa kannattaa pysyä, mutta heti kun alkoi selviämään poikkeustilan laajuus moni varasi lennot Suomeen, johon lukukauden/komennuksen päätteeksi ei olisikaan päässyt takaisin ja olisi jäänyt tyhjän päälle ulkomailla (ei töitä, ei asuntoa jne.).
Ei ihan noinkaan. Esim. 9.3. ei ollut mitään koronapaniikki vielä. Se tuli muutamassa päivässä isosti.