Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Verenpaine

27.06.2006 |

Mulla on rv34, ja tänään oli neuvolakäynnillä verenpaine 106/54. Normaalistikin se on aika alhainen, mutta nyt raskauden myötä vaan laskee ja laskee. Siitä varmaan johtuu että on tuskainen ja heikottava olo melkein koko ajan. Pelottaa että vielä tässä pyörryn. Ja tuota verenpainetta ei varmaan saa millään nousemaan?

Minkälaisia verenpaineita teillä muilla on?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla samoin ollu koko raskaudenajan alhaiset verenpaineet. Terkka taikka lääkäri ei oo sanonut/kommentoinut muuta kuin onpa alhaiset. Tiedän kuinka inhottavaa se heikotus on. Mulla meinannut pari kertaa lähteä taju ihan yht' äkkiä mutta onneksi on ollut penkki sopivasti johon istahtaa.

Nyt kahden viikon aikana alapaine on noussut noin 65-70 joten olokin hiukan helpottunut. Mutta tulee välillä vieläkin niitä laskupiikkejä alapaineeseen (alle 50) jolloin jalat meinaa lähteä alta parissa sekunnissa. Sama vaiva oli kun esikoista odotin joten toivon että paineet korjaantuu normaaliksi synnytyksen jälkeen nytkin.

Neppe rv 37+0

Vierailija
2/7 |
27.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ekassa neuvolassa rv 6+1 paineet 98/60. Kovasti on huimannut ja väsyttänyt, onneksi helteet helpotti..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikaisemmissa raskauksissa verenpaineet pysyneet alhaalla koko raskauden, siinä 110 hujakoilla yläpaineet (alapaineita en muista). Ei ole niille tehty koskaan mitään.

Nyt taas alkuraskaudessa heikottaa, varsinkin viikonloppuna mummolassa tuntui että ei jaksa edes lasten kanssa ulkona seisoa. Kokeilin mummon verenpainemittaria ja paineethan oli 97/65. En ole vielä käynyt neuvolassa joten en ole noista keskustellut. Mutta ei sille varmaan mitään tehdä.

Täytyy vain muistaa nousta aamulla varovasti ylös sängystä ja muutenkin välttää äkkinäisiä ponnistuksia. Ikävä vain että nuo alhaiset paineet tuntuvat aiheuttavan myös yleistä voimattomuutta.

Vierailija
4/7 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

se yleinen voimattomuus ja heikotus on pahinta. Sängystä nouseminen ei minulla niinkään tuota ongelmia. Mutta seisoa ei jaksa kovin pitkiä aikoja kerrallaan ja istuminenkin ahdistaa.

Kaupassa kävin tänään ja sekin oli jo tuskaa... Ei taida kohta uskaltaa yksin edes kauppaan lähteä jos siellä taju lähtee!

Ärsyttävää kun ei jaksa mitään oikein tehdä eikä mihinkään lähteä. Tulee vaan netissä notkuttua suurimman osan aikaa.

Onneksi ei sentään juurikaan ole mitään kolotuksia tai kipuja missään.

Vierailija
5/7 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut aina alhainen verenpaine, ja nyt laskenut vielä raskauden myötä. Yleensä paineet 90/50-60. Koska itsellä niin vanha vaiva, olen omalla kohdalla huomannut, että on tärkeää JUODA PALJON, sitä terkkakin korosti. Lisäksi kannattaa pitää verensokerit takaisina, eli syödä usein pieni aterioita. Hyvistä yöunista myös huolehdittava. Itse olen huomannut tykkääväni aika vähäsuolaisesta ruoasta, mikä ei todellakaan auta ongelmassa, eli olen pyrkinyt lisämään suolan käyttöä. Ja se taasen kostautuu nyt loppuraskaudessa turvotuksina, mutta tärkeämpää se on pystyssä pysyä.

Nyt raskauden aikana yritetään vain luomuhoitaa tuota alhaista verenpainettani (viimeksi neuvolassa 88/44..), joka todellakin aiheuttaa yleistä voimaattomuutta, väsyneisyyttä ja minä ihan pyörtyilenkin. Mutta neurologian erikoislääkärin kanssa ollaan sovittu, että vauvan syntymän jälkeen aletaan vaivaa enemmänkin tutkimaan ja hoitamaan. Lääkehoito on jo olemassa, mutta sen verran lapsenkengissä vielä, että voi aiheuttaa enemmän muita haittoja kuin hyötyä, joten se tarvitsee tarkkaa miettiä.

Voimia kaikille vaivasta kärsiville! Meitä kun monesti ei oteta yhtään tosissaan.. Mutta jos kauan arvot todella alhaisia (alle 90/60) vaikuttaa jo sisäelimienkin toimintaan. Ja kukapa sitä muutenkaan aina haluaa olla nuutunut ja rajottaa menemisiään huippaamisten takia.

elle06 rv 36+2

Vierailija
6/7 |
28.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aina taskussa/laukussa salmiakkirasiaa. Huonon olon ylllättäessä otan sieltä suuhun liukenemaan muutaman karkin. Tämä on toiminut hyvin. Juoda täytyy tietysti myös paljon, joku tais siitä jo sanoakin.

Vierailija
7/7 |
29.06.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite oon rv 34+5 ja juuri pari päivää sitte olin neuvolassa ja verenpaine oli 108/52.. laskenut mitä enemmän viikkoja.. se on vain hyvä, ei oo ainakaa raskausmyrkytyksen riskiä:)