Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
1381/7839 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun naapurissani asuu joku oman elämänsä Irwin. Kitara soi ja bändikaverit mukana pimputtamassa, oli päivä tai yö. Päivisin treenaaminen silloin tällöin ei haittaa, mutta kun sitä halvatun kitaranrämpytystä ja nuotinvierestä laulua pitää harrastaa myös öisin. On käyty nätisti sanomassa, että klo 22 jälkeen ei ole enää herran bändin treeniaika. Rasittavinta on, kun tämä uskoo kerran, on kiltisti viikon, ja sitten taas se sama ulina (joka on hänestä laulua) alkaa klo 1 yöllä.

En voi käsittää, mitä tuollaisen ihmisen päässä pyörii. On ilmeisesti niin suuri taiteilija, ettei inspiraatiota voi pysäyttää oli vuorokaudenaika mikä tahansa.

Vierailija
1382/7839 |
01.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on paljon puhetta ns. kanta-astujista.

(Tiedän kyllä kuinka kova ääni siitä kuuluu, koska yläpuolellamme asuu kolmihenkinen knatja-astujaperhe isolla K:lla.)

Jos alakerrassasi asuu joku, eikö tule mieleenkään opetella päkiäastumistatai edes hiukan vaimeampaa kantapään lattiaan lyöntiä?

Eikö järki sano, että jumalaton tömps-tömps-tömps kuuluu parin kerroksenskin läpi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1383/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee. Kyllä on taas mahtavaa kun naapuri raivohulluna nikkaroi seinän takana. No eipä ne yöunet olisi kiinnostaneetkaan. Pitäisiköhän alkaa soittotreeneihin? Vetäisisi alkuun vaikka 100w kitarastyrkkarit täpölle.

Vierailija
1384/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo asiat pitää ottaa huomioon, kun menee asumaan kerrostaloon.

Vierailija
1385/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justiina: ”Seinät on tehty 4 millin vanerista” vai miten se oli :D

Vierailija
1386/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisessä kerrostalossa ei juuri naapurin ääniä kuulu. Äänieristys on kunnossa, talo rakennettu 2010-luvulla. Tosin yöllä saattaa jotain kuulua esim. selvää sängyn ryskytystä seinää vasten, kun on muuten täysin hiljaista.

Joskus asuin jossain 60-luvun alun kerrostalossa, jossa seinät olivat täysin pahvia. Yhtään liioittelematta naapurin vessan vetäminen kuulosti siltä, kuin joku olisi vetänyt oman vessani. Askelten kopina oli jopa häiritsevää, kuten myös muutkin normaalit elämisen äänet, koska kuuluivat täysin selkeästi.

Vierailija
1387/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisessä kerrostalossa ei juuri naapurin ääniä kuulu. Äänieristys on kunnossa, talo rakennettu 2010-luvulla. Tosin yöllä saattaa jotain kuulua esim. selvää sängyn ryskytystä seinää vasten, kun on muuten täysin hiljaista.

Joskus asuin jossain 60-luvun alun kerrostalossa, jossa seinät olivat täysin pahvia. Yhtään liioittelematta naapurin vessan vetäminen kuulosti siltä, kuin joku olisi vetänyt oman vessani. Askelten kopina oli jopa häiritsevää, kuten myös muutkin normaalit elämisen äänet, koska kuuluivat täysin selkeästi.

Hmm... Mitähän siellä seinän takana touhutaan 🤔😀

Vierailija
1388/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän naapurista onneksi älysi muuttaa pois yksinäinen hapan vanhaämmä, joka jatkuvasti valitti milloin mistäkin melusta ja kolinasta. Hauskinta tässä oli se, että kenelläkään muulla asukkaalla ei tuntunut olevan mitään ongelmaa.

Miten se tuntuukin menevän niin, että nämä valittajat on usein yksinäisiä, omaan elämäänsä pettyneitä, vanhoja naisia.

Vierailija
1389/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheiltä pitäisi kieltää kerrostalot.

Vierailija
1390/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asutaan nykyään omakotitalossa, mutta (liian) monta vuotta sitä ennen yritettiin sietää metelöiviä, jatkuvasti vaihtuvia naapureita. Se oli kauheaa. Asuttiin aika lailla keskellä nelikerroksista kerrostaloa, eli joka puolella oli naapureita. Seinät oli kuin paperia, varsinkin musiikki ja tömistely kuului selkeästi, sekä bileporukoiden ulvonnat ja naurunremakat. Tunsin, että tulen hulluksi siellä.

Kaikki eivät tietenkään voi muuttaa omakotitaloon, mutta ei kannata myöskään sietää lopun elämäänsä huonosti käyttäytyviä naapureita, jos on edes pientä toivoa paremmasta. Rivitalo on metelin suhteen parempi kuin kerrostalo, vaikka ei sielläkään voi naapureitaan valita, mutta heitä on sen sijaan vähemmän ja seinänaapureita vain 1-2. Kerrostalossa kannattaa suosia ylintä kerrosta, jos suinkin voi valita. Päätyasunto on parempi kuin keskellä taloa. Alimmassa kerroksessa ei kannata muiden asuakaan kuin huonokuuloisten vanhusten.

Jos satut asumaan ns. hyvässä ja hiljaisessa taloyhtiössä, älä muuta pois. Todennäköisesti joutuisit huonompaan. Parhaita naapureita on hiljaiset eläkeläiset (kyttääminen on ainakin omasta mielestä pienempi paha kuin metelöinti, ellei ole pahimman luokan valittajakyttääjä) sekä ns. tavalliset työssäkäyvät normi-ihmiset.  Pahimpia möykkääjiä on vuokratalojen lapsiperheet, osa m---hanm---ttajista, päihdeongelmaiset sekä opiskelijat. Jos suinkin onnistut, vältä taloyhtiöitä, joissa on paljon näitä. Vuokrasäännöstely, ns. huono alue ja halpa vuokra houkuttelee metelöivää ja häiriköivää sakkia.

Maan tasalla oleviin kerrostaloasuntoihin ei kai juurikaan kantaudu kantapäätöminöitä seinänaapureilta, koska lattia niissä on kai umpivalua ja lepää maan päällä, joka sammuttaa värähtelyn. En ole täällä nähnyt yhdenkään rivitaloasukkaankaan valittaneen töminöistä. Mutua.

Vierailija
1391/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maan tasalla asuvat saavat nauttia vilkkaasta rappukäytävän liikenteestä ja ulko-oven käynnistä. Aiheeseen liittyen, tuon rautaoven voisivat ainakin yönkulkijat yrittää sulkea äänettömästi.

Vierailija
1392/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yritetä, ei. Yläkerrassa pompitaan tasajalkaa ympäri vuorokauden. Olen jo niin tottunut, että ihan jo huolestuttaa jos mitään ei kuulu.

Vierailija
1393/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän naapurista onneksi älysi muuttaa pois yksinäinen hapan vanhaämmä, joka jatkuvasti valitti milloin mistäkin melusta ja kolinasta. Hauskinta tässä oli se, että kenelläkään muulla asukkaalla ei tuntunut olevan mitään ongelmaa.

Miten se tuntuukin menevän niin, että nämä valittajat on usein yksinäisiä, omaan elämäänsä pettyneitä, vanhoja naisia.

Taidat olla mun alakerran naapuri. Tai no mä en ole vielä muuttanut, mutta olen kyllä muuttamassa. Halvat on sinulla huvit, jos tuo, ettei muita naapureita häiritse möykkäämisesi, on sinulle hauskinta huvia. Mun alakerrassa asuvilla idiooteilla ei ole muita naapureita, joihin meteli kuuluisi. Seinät on paksut, eikä niiden läpi kuulu mistään mitään, mutta katon ja lattian kautta kuuluu kaikki, aivastukset, oksentaminen, kännisten typerät mölinät jne. 

Minä en ole eläämääni pettynyt, enkä yksinäinen vaikka sun mittapuulla varmasti jo vanha, kohta 50. Asun kyllä yksin, mutta en ole yksinäinen, enkä todellakaan kadehdi sun päihdeongelmaista elämääsi. Olen työssäni kaiket päivät tekemisissä erilaisten ja joskus hankalienkin ihmisten kanssa. Kun tulen kotiin, haluaisin olla rauhassa. Haluan lukea ilman taustamusiikkia tai televisiön ääntä. Haluan myös mennä nukkumaan ilman korvatulppia jo klo 23, silloin tulee katsos hiljaisuus. Se, että sinä elät eläämääsi muista piittaamatta, kuten alempi kansanosa usein tekee, ei todellakaan tarkoita, että kaikki muut olisivat ongelmaisia, elämäänsä pettyneitä ja yksinäisiä. Me osataan käyttäytyä ja ottaa muutkin huomioon.

Vierailija
1394/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taidat olla mun alakerran naapuri. Tai no mä en ole vielä muuttanut, mutta olen kyllä muuttamassa. Halvat on sinulla huvit, jos tuo, ettei muita naapureita häiritse möykkäämisesi, on sinulle hauskinta huvia. Mun alakerrassa asuvilla idiooteilla ei ole muita naapureita, joihin meteli kuuluisi. Seinät on paksut, eikä niiden läpi kuulu mistään mitään, mutta katon ja lattian kautta kuuluu kaikki, aivastukset, oksentaminen, kännisten typerät mölinät jne. 

Minä en ole eläämääni pettynyt, enkä yksinäinen vaikka sun mittapuulla varmasti jo vanha, kohta 50. Asun kyllä yksin, mutta en ole yksinäinen, enkä todellakaan kadehdi sun päihdeongelmaista elämääsi. Olen työssäni kaiket päivät tekemisissä erilaisten ja joskus hankalienkin ihmisten kanssa. Kun tulen kotiin, haluaisin olla rauhassa. Haluan lukea ilman taustamusiikkia tai televisiön ääntä. Haluan myös mennä nukkumaan ilman korvatulppia jo klo 23, silloin tulee katsos hiljaisuus. Se, että sinä elät eläämääsi muista piittaamatta, kuten alempi kansanosa usein tekee, ei todellakaan tarkoita, että kaikki muut olisivat ongelmaisia, elämäänsä pettyneitä ja yksinäisiä. Me osataan käyttäytyä ja ottaa muutkin huomioon.

Hyvin vastattu.

Kerran tai pari kävin ex-naapurilleni huomauttamassa asunnosta yöaikaan kuuluvista äänistä ja mainitsin samalla, että huutamista ja mölyämistä voi vähentää päiväaikaankin, niin sai änkytettyä suustaan, että kun pitää olla minunlaisia pettyneitä ja muiden elämästä kiinnostuneita valittajia, kun omassa ei tapahdu mitään.

Sanoin hänelle, että hänen tai muiden elämä ei kiinnosta mua paskaakaan. Itseasiassa, niin vähän, etten haluaisi kuulla siitä mitään omaan asuntooni mm. siksi, että omassa elämässä tapahtui silloin liikaakin, niin kotona haluan olla rauhassa. Ovi vedettiin naaman eteen silläkin kertaa kiinni.

No, se keissi ajallaan suljettiin ja häirikkö joutui alistumaan. Kirjaimellisesti.

Vierailija
1395/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmp kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttää/yököttää yläkerrasta kuuluva kusen lorotus. Miten voi olla, ettei kylppäreiden äänieristykseen ikinä kiinnitetä huomiota!

Kuvittele asuvasi koronapubin alapuolella. Monta miestä ja naista kustalorottaa jatkuvasti ja kaikki kuuluu mulle joka huoneeseen. Rajoitusten jälkeen maaliskuusta alkanut tämä baarin pitäminen yksityisasunnossa, eikä omalle parvekkeelle ole voinut mennä enää, kun yläpuolella ollaan tupakalla yskimässä, jos ei olla sisällä mölisemässä tai kusemassa.

Asut selvästi minun entisessä asunnossani! Tuo oli ihan painajaista. Kuka jaksaa kotonaan kuunnella vieraiden ihmisten kusemista kymmenen kertaa tunnissa ympäri vuorokauden? Meinasin tulla hulluksi ennen kuin pääsin muuttamaan pois.

Anteeksi, kun jotenkin naurattaa tämä tilanne. :-D kamalaa mihin kaikkeen pitäisi osata varautua asuntoon muuttaessa. Toisten jatkuvat kusiäänet on kyllä sellainen asia mitä moni ei ajattele. Sympatiat sinne! 

Vierailija
1396/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljaisuusaikaa (22-07) pitää kunnioittaa.

Karanteeniaika ei anna oikeutta elämöidä kovaäänisesti kirkuen ja puhuen klo kymmenen jälkeen.

Myötätuntoa. Jotkut ovat nyt oikeasti koronan kielissä ja tarvitsee rauhaa ja unta jotta selviävät tästä, kunnioittakaa hiljaisuutta.

Tottahan sitä täytyy naapurin muikkelin saada kovaäänisesti kirkua jos myöhäisillan elokuvassa vilahtaa joku komistus. Joku raja nyt sentään.

Vierailija
1397/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

L O P E T T A K A A kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Yläkerran naapuri siivouspäivänään ei tyydy siivoamaan niinkuin normaalit ihmiset, vaan raapii niin että kirskahduksia kuuluu lattiasta ja oikeen kunnon naarmutus äänet. Todella ärsyttävä tota lattioiden naarmutusta kuunnella. Ei niitä lattioita noin mopata, muuta muualle naarmuttamaan niitä lattioita!

Naapurit on oikeita riesoja. Toinen paukkaa ja paukuttaa seinää, ärsyttävä töminä kuuluu. MUUTTAKAA MUUALLE, en jaksa enää.

Olkaa onnellisia joilla on varaa asua ilman naapureita!!

No huh huh, tuskinpa se naapuri siivoa siellä enempää kuin kerran viikossa muutaman hassun tunnin kerrallaan. Hanki vastamelukuulokkeet ja kuuntele vaikka äänikirjaa tai lähde kävelylle.

En ole tuo lainaamasi, mutta minulla oli aiemmin naapuri, joka imuroi joka toinen tai kolmas päivä 4-6 tuntia kerrallaan. Ennätys oli joulusiivouksen yhteydessä kymmenen tuntia kestänyt imurointi. Oli siinä pari lyhyttä taukoa kun tämä naapuri ilmeisesti kävi vessassa tai söi äkkiä jotain, mutta muuten imurointi kesti aamusta iltaan asti :D Aika paljon olisi saanut kävellä, jos olisi mennyt kävelylle aina kun naapurissa siivottiin.

Olisi erittäin mielenkiintoista tietää että mitä näiden päässä oikein liikkuu. Eläintaloudessakaan ei luulisi syntyvän roskaa ja karvaa niin paljon, että on tarpeen imuroida "jatkuvasti" ja monta tuntia putkeen?! Vai pitääkö se asukas esimerkiksi salateurastamoa siellä ja peittää äänet imurin ulinalla :D 

Entäs jos himoimuroijalla onkin kodissaan koirien trimmaamo, niin siinähän hommassa sitä imurointia piisaa?

Vierailija
1398/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ikinä tullut mieleen hakata pattereita missään asuessani. Meidän alakerran ihmisiä kuulemma ärsyttää normaali kävely yläkerrassa, ilman kenkiä. Pitäisi varmaan ryömiä, että heillä olisi täysin hiljaista.

Koska katossa ei ole mattoja, se toimii äänilähteenä äänille, jotka voivat tulla muulta kuin yläkerran asunnosta. Jos siis alakerrassa pompitaan, ääni voikin näennäisesti tulla yläpuolen asunnosta. Tietysti ääni eli asunnon rungon värinät voi tulla viereisistäkin asunnoista.

Lontoossa on tapahunut niin, että asukas kärsi naapurinsa äänistä ja valitti asiasta.  Kun naapuri muutti toiselle puolelle katua, asukas jatkoi silti valittamista.  Syynä tietysti toiselle puolelle muuttanut. 

Vierailija
1399/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä tajua miten kello 4 yöllä voi aina alkaa se kolina ja huonekalujen siirtely. Luulis, että jos silloin herää töihin lähteäkseen tai tulee kotiin töistä niin voisi edes koettaa olla huomaavainen naapureita kohtaan. Mua ei esimerkiksi naapurin suihkussa käynti yöllä herätä mutta betonikuulalla keilaus tai keittiönpöydällä surffailu kyllä.

Vierailija
1400/7839 |
02.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarjassa esimerkkejä naapurista kantautuvasta häiritsevästä elämän menosta:

-   viimeaikoina on alkanut häiritsemään etenkin iltaisin yläkerran olohuoneesta kuuluva ihmeellinen nariseva ääni.  Olen päätellyt sen kuuluvan olkkarin nahkaisesta keinuvasta nojatuolista, jossa nyt sattuu jompi kumpi pariskunnan osapuolista istumaan telkkariaan katsellessaan.  On vaan joteskin ärsyttävä ääni:  "krääh, krääh, nirsk, nirsk"

-  yölliset pönttöön kusemislorotuksen äänet; joskus lorotus kestää, kestää, että olen jo ajatellut, että olisiko jo munaisten puolella jonkin sortin vikaa

- varhain aamulla imurointi ei myöskään kolisteluineen viehätä, kun itse vielä haluaisin nukkua. Ja edellinen toiminto tapahtuu useasti viikon aikana, ja ihmettelenkin, että miten voikin olla niin pölyistä siis ei-perheellisellä eläkeläispariskunnalla, jotta niin usein pitää siivoilla

- meidän kerrostalossamme kuuluu ylhäältä alas jopa valokatkaisimen näpsäys ihan selkeesti, niin voitte kuvitella, miten hyvin kuuluupi hiljaisuuden vallitessa jopa yläkerran pariskunnan yritykset puhua kuiskimalla joitakin lauseita, ihan selkeesti kuuluu, kun sipi, sipi, sipi, sipi, rouva kertoo jotkut mehevät salaiset lauseensa;) :D

Kerrostaloelämä on kuitenkin sellainen asumismuoto, että toleranssia toisen asukkaan elämisen ääniefektejä kohtaan on vain opittava sietämään tiettyyn pisteeseen asti ; sillä tiedän itsekkin aiheuttavan aivan varmasti ääniä, joita kaikki naapurit eivät välttämättä sietäisi, mutta kun eivät voi kieltääkään

Sen verran vielä, että en alkuun oli kyllä vaikeuksia oppia elämään kerrostalossa, koska lapsuuteni ja melko pitkälle nuoruuteni sain asua omakotitalossa.   Alkuaikoina oli todellakin outoa, kun joutui kuuntelemaan tahtomattaan yläkerrasta kantautuvia ihan normaaliin elämään kuuluvia ääniä, saatika joskus on tullut kuultua myös niitä pariskuntariitojakin, mutta omassa parisuhteessani ymmärsin vasta niitäkin, kun kerrostalossa asuessani en todellakaan ole voinut välttyä itsekkään niiltäkään, että on joutunut ääntä korottamaan, mutta harvoin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan