Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Monet ihmiset tuntuu olevan sitä mieltä et kolina, töminä, pauke yms on normaalia elämisen ääntä, nämä ihmiset ei tietenkään itse asu 24/7 pitävän kolistelijan ja tömisijän naapurina
Juuh, on tämä kerrostaloelämä joskus niin ihanaa. Silleen sarkastisesti ilmaistuna. Omiin kauhunaapuri-kokemuksiin lukeutuvat mm. yläpuolella asunut nuoriherra, joka ilmeisesti harrasti painonnostoa kotioloissa. Tipautteli vähän väliä lattialle jotakin äärimmäisen painavaa, niin että oman asuntoni seinät ja lattia vain tärähtelivät. Käytti kai piriäkin, kun saattoi valvoa pari vuorokautta putkeen ja rellestää maanisesti. Toinen naapuri, naispuolinen tällä kertaa, järjesti "kivoja" kotibileitä kaveriporukalleen ja yleensä he mm. pelasivat jotain tanssipeliä. Eli musiikki raikasi, väki kiljui ja hihkui ja hyppi niin että katto vaan tutisi. Tätä pomppimista harrastettiin vieläpä yöaikaan. Jokseenkin uskomatonta, että joillekin voi edes tulla mieleen harrastaa täysillä hyppimistä kerrostaloasunnossa...äly hoi, älähän jätä. Neiti vielä asui kerroksessa 3/3 eli äänet kantautuivat oikein mukavasti kaikkiin alempana sijaitseviin asuntoihin rakenteita pitkin. Siinä oli taas isännöitsijälle ja taloyhtiölle töitä.
Hei ap!
Ikävää kuulla, että kolinat ja hölinät aiheuttavat turhautumista. Syynä on älypuhelimien syövereihin kadonnut suomalainen Sisu, joka herää useissa ihmisyksilöissä juuri näin 2020-luvun alussa, hajoavan terveydenhuoltojärjestelmän ja työelämän paineiden aikaansaamana. Sisu on alkukantainen voima, joka haistattaa pitkät nykyajan struktuurille ja alasajetulle nöyristetylle tempputyöllistetylle villisielulle. Näin se äänekkäästi yrittää paukuttaa esiin.
Maailmassa on vielä hiljaisia kolkkia, joissa saa ja joutuu olemaan aivan täysin ypöyksin elantonsa ympäristöstään keräten ja luonnonelämää koko yön kuunnellen. Ne pirun ötökät ja saalistajat ja saalit eivät voi pitää pikku kuonojaan kurissa.
Ongelmaasi on siis ratkaisuna pyöreät ja muhkeat äänteneristäjät rakkaiden korviesi päälle. Öin ja päivin, arkena ja viikonloppuna.
Terveisin,
Äänetpois, HUS HUS POIS OLKAA HILJAA! -kuiskausterapiasäätiö.
Onko ok, kun naapuri harjoittelee sähköbassonsoittoa monta tuntia päivässä? Välillä pikkutauko ja sitten taas alkaa. Ja yhtä ja samaa riffiä ( en tiedä termeistä) saattaa paukuttaa tunnista toiseen. Aivan helvetin kiva!
Tohon SeinäNaapuriin nyt muutti joku nuori mies, pelkäsinkin et joku nuori muutti tuohon, saa nähdä mitä tulee, toivottavasti käy töissä ja on rauhallinen
Meidän yläkerran ulkomaalaiset ei tajua, ettei niitä huonekaluja tartte raahata pitkin lattioita. Sitten kun käy huomauttamassa asiasta, niin muija sanoo, ettei hän ole kotona hän käy töissä. Ei helvetti, mitä tyhmyyttä. Miten se avaa oven, jos ei kerta ole kotona. Eikä siis tajua, että kyse on koko perheestä.
Joskusjoskus kirjoitti:
Joskus naapurini on hiljaa, ei aina mutta joskus
Minulla myös ja olen alkanyt yhdistämään naapurista kuuluvan kolistelun jonkinlaiseksi kostoksi. Minkä minä sille voin, jos vaikkapa seinässä kiinni olevan tiskialtaani kautta kuuluu heille ääniä. Sitten siellä samana iltana suurinpiirtein hakataan jotain shampoopurkkeja seinään kun käydään suihkussa. Taas kun en hetkeen vaikkapa tiskaa, niin on hiljaista.
Mietin tuota huonekalujen kolistelua että johtuisiko esim. vuodesohvasta joka levitetään yöksi ja päiväksi kasataan peti pois?
Vierailija kirjoitti:
Mietin tuota huonekalujen kolistelua että johtuisiko esim. vuodesohvasta joka levitetään yöksi ja päiväksi kasataan peti pois?
Meillä ne ainakin on rykapöydän tuolit, joita vedellään pitkin lattioita. Vietiin pehmikkeitä laitettavaksi jalkojen alle, toivottavasti auttaa. Huvittaa vaan tuo, että se muija on muka koko ajan töissä. Ja ihan ku8n hän olisi ainut joka siellä asuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläkerran ulkomaalaiset ei tajua, ettei niitä huonekaluja tartte raahata pitkin lattioita. Sitten kun käy huomauttamassa asiasta, niin muija sanoo, ettei hän ole kotona hän käy töissä. Ei helvetti, mitä tyhmyyttä. Miten se avaa oven, jos ei kerta ole kotona. Eikä siis tajua, että kyse on koko perheestä.
Sompppusethan valehtelee päin naamaa joka asiassa, myös tässä metelöintiasiassa: ei meiltä kuulu, jostain muualta. Niillehän on kunnia-asia valehdella vääräuskoisille. Ja lapset saavat valehdella äideilleen.
No nämä ei ole somppuja.
Vierailija kirjoitti:
Joissain tapauksissa kyllä, toisissa ei. Oma yläkerran naapurini tykkäsi uudelleenjärjestellä huonekalujen paikkaa usein, tavallisesti inspiraatio iski klo 22-02 välillä. Tietenkin yöaikaan, eihän sitä päivisin jaksa remuta kun pitää nukkua edellisyön valvomiset pois. Naapuri raahasi painavia kalusteita huoneen poikki edestakaisin ja bonuksena jysäytteli niitä seinään, mukavan täräyksen kera. Asuttiin molemmat yksiössä eli kolina oli suoraan yläpuolella, koko ajan. Hän myös saattoi imuroida kämppäänsä keskellä yötä, hakaten suulaketta sekä kalusteisiin että lattialistoihin. Imurin ryminästä päätellen ei edes ollut mattoja lattialla äänenvaimentimena. Tätä kesti aina puolisen tuntia kerralla, siihen heräsi "mukavasti" jos oli ehtinyt itse nukahtaa. Naapuri myös laittoi ruokaa ja tiskasi hurjalla kolinalla ja kalinalla, yleensä vielä musiikin luukuttamisen avustuksella (kuulokkeet on hei keksitty, prkl..). Pienehkössä yksiössä asuminen on täyttä tuskaa, jos ylä- tai alakerran naapuri on aivan eri maata kuin itse eli on öisin aktiivisimmillaan. Ymmärrän kyllä että on erilaisia vrk-rytmejä, mutta yövalvomiset voisi kerrostalossa hoitaa äänettömämmin..
Yläkerran jätkä valvoo joka helvetin yö, tömaistelee, kolistelee ja paiskoo kaapin ovia,, nukkuu päivät, koska silloin hiljaista,, en ymmärrä mikä sitä vaivaa,, huomenna yritän soittaa isännöitsijälle, vaikka luulen et se on yhtä tyhjän kanssa,, ennen oli hiljaa nyt on alkanut kuulumaan öisin
Tästä syystä en ole ostanut minkäänlaista osaketta omakseni, kun nää äänijutut tuppaa paljastumaan aina jälkikäteen. Jos pitäisi ostaa niin sitten joku omakotitalo missä ei ole seinänaapureita.
https://yle.fi/uutiset/3-11514361
Tässäkin jutussa selviää, millaiseksi tämä asumiskulttuuri on mennyt. Ja huonompaan vain menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sompppusethan valehtelee päin naamaa joka asiassa, myös tässä metelöintiasiassa: ei meiltä kuulu, jostain muualta. Niillehän on kunnia-asia valehdella vääräuskoisille. Ja lapset saavat valehdella äideilleen.
No nämä ei ole somppuja.
Siis kaikki ulkkiksset valehtelee.
Myös esimerkiksi monikulttuurisuus näkyy taloyhtiöiden arjessa. Taloyhtiöiden toimintatavoissa voi olla monille uutta opeteltavaa.
– Taloyhtiöasuminen on suomalainen juttu. Sellaista juuri vastaavaa asumissysteemiä ei löydy maailmalta, hän selventää.
Ylen jutusta
Jsjsjq kirjoitti:
Yläkerran jätkä valvoo joka helvetin yö, tömaistelee, kolistelee ja paiskoo kaapin ovia,, nukkuu päivät, koska silloin hiljaista,, en ymmärrä mikä sitä vaivaa,, huomenna yritän soittaa isännöitsijälle, vaikka luulen et se on yhtä tyhjän kanssa,, ennen oli hiljaa nyt on alkanut kuulumaan öisin
Vai,,,,,,,, niin,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Mulla on kanssa ylhäällä tälläinen yömetelöijä. Koputtelee johonkin, kolistelee, ja paiskoo ovia.
Mä aion huomenna soittaa sinne isännöitsijälle,, haluan ainakin arkisin nukkua öisin koska teen töitä!!
Ei kuulu muuten mulle miten naapuri elää, mutta silloin kuuluu jos harrastaa joka yö kolistelua, tömisemistä yms ääniä mitkä sallittuja päivällä mutta ei yöllä!! Jos yöllä valvoo pitää sen olla sellaista että naapurit ei häiriinny!!
Jatkuva melske ja pauke on uusi normaali.
Ei pieni ihminen muutoin erotu joukosta.