Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
781/7839 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten yhden asunnon asukkaista voi lähteä noin paljon ääntä?! Päivisin kuuluu kahdenlaista lapsen aiheuttamaa ääntä - toinen on juoksentelu josta kuuluu "vain" niiden askelten töminä. Toinen, paljon pahempi, on se kun kyseinen lapsi pomppii ja tästä kuuluva ääni on todella kovaa rakenteiden jylinää (en osaa selittää, mutta luulenpa että valitettavasti aika moni tuon äänen tietää), tuntuu kuin katto tulisi kohta alas.

Sitten on etenkin iltaisin kuuluva aikuisen kantapääkävely, välillä kolistellaan esineiden kanssa ja siirretään tuolia että meille kuuluu se vinkuva ääni. Unohtamatta päivittäistä, epävireistä pianonsoittoa.

Näiden pitäis vissiin asua muualla kuin kerrostalossa.

Siis tämä voisi olla minun kirjoittama. Pianoa onneksi soitetaan hyvin ja sitä on ihan mukava kuunnella. Mutta tämä lapsi, juoksee, riehuu ja huutaa kokoajan. Meillä tärisee ja välillä jopa heiluu kattokruunu.

Vierailija
782/7839 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntoni yläpuolelle muutti pari vuotta sitten nuoripari joka saa minut näkemään punaista aina välillä. Heti muuttopäivän iltana alkoi mahoton huutaminen, musiikin soittaminen, huonekalujen raahaaminen ja ramppaaminen porraskäytävässä. Yhtenä yönä asunnon isäntä innostui tappelemaan vieraansa kanssa klo.3.15 yöllä ja silloin paloi hermo. Kävin sanomassa jossei kämppä hiljene niin soitan kytät paikalle. Porukka rauhoittui ja kahden tunnin yöunilla lähin sitten aamulla töihin. Tehtiin sitten porukalla ilmoitus metelöinnistä isännöitsijälle ja taloyhtiön puheenjohtajalla. Saivat varoituksen ja tilanne rauhoittui.

Tämän vuoden alussa heille syntyi lapsi. Lapsen itku ei minua häiritse , se kuuluu elämään. Ihmettelen vain että millainen kehto tai sänky vauvalla on kun päivällä ja yöllä kuuluu naputusta. Päivällä naputus ei häiritse mutta yöllä häiritsee. Viime yönäkin kuului reilun tunnin verran. Pitää käydä sanomassa asiata heille. Luulen että eivät hoksaa miten selvästi ääni kuuluu varsinki öisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
783/7839 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun ulkomailla ja seinänaapureinani asuu kolmen pienehkön lapsen mus lim i perhe. Asuinmaassani on tiukat koronasäännöt ja olemme olleet lähes täyskaranteenissa nyt yli kuukauden. Tämän kuukauden aikana seinänaapureiden päivärytmi on vaihtunut aivan kokonaan ja lapset kirkuvat kuin viidakon eläimet, kolistelevat asuntojemme välistä seinää ja tömistelevät menemään vielä 1-1:30 aikaan yöllä, joka päivä. Älämölö alkaa joskus 11-12 aikoihin ja jatkuu sinne yömyöhäiseen lähes taukoamatta. Heillä on myös mm. nokkahuilu, jolla saatetaan soittaa yhtä ainoata epävireistä sointua jopa puolen tunnin verran putkeen. Perheen äiti puolestaan pitää maratonipuheluita seinän vieressä, tietysti volyymit kaakossa niin, että jokainen huudahdus ja korahtava r-kirjain kuuluu asuntoni kaukaisimpaan kolkkaan asti.

Olen parin viikon ajan koputtanut seinään menon yltyessä sietämättömäksi, jotta ymmärtäisivät sen olevan häiritsevää, mutta tällä ei ole ollut mitään vaikutusta. Lopulta muutama päivä sitten päiväsaikaan väsyin, kun naapurin lapset heittelivät jotain (palloa?) asuntojemme väliseen seinään ja siitä aiheutui tietysti sietämätön töminä, joten kävin ovella pyytämässä, että lopettaisivat mekkaloinnin. Perheen isä on töissä ja äiti kotiäitinä, joten odotusten mukaisesti oven avasi perheen äiti, kuunteli sanottavani ja ystävällisesti hymyillen lupasi kiinnittää asiaan huomiota. Loppupäivä sujuikin yllättävän hyvin, kunnes perheen isä tuli kotiin n. iltakymmenen aikoihin. Istuin rauhassa tekemässä opiskelujuttujani, kun aloin kuulla kovaa huutoa naapurista ja äkkiä asuntojemme väliseen seinään alkoi kohdistua kovaa ryskintää. Kattolamput helisivät ja seinä tärisi niin, että pelkäsin sen hajoavan siihen paikkaan. Kuulin naapurin oven avautuvan ja seuraavaksi ovikelloni soi. Tässä vaiheessa ajattelin, että naapureilla oli varmasti kaatunut jotain painavaa, ehkä jopa lasten päälle, ja he tarvitsivat apuani. Avasin oven ja siellä seisoi naapurin ukko aivan raivon partaalla. Sylki roiskuen hän alkoi minulle huutamaan, että kuka minä olen valittamaan HÄNEN lapsiensa leikeistä, hakkaamaan seinää aina kun HÄNEN lapsensa hiukan juttelevat ja sitten vielä kehtaan tulla HÄNEN vaimolleen vinkumaan HÄNEN perheensä äänistä. Säikähdin aivan helvetisti, suljin oven ja mies jäi hetkeksi huutamaan rappukäytävään jotain s*atanan pelkurista ja että jos vielä kerran häiritsen heitä, niin saan nähdä ”millainen mies hän on”. Soitin poliisille, mutta koska asuinmaani on millainen on, niin heidän kantansa oli, etteivät voi tapahtuneen perusteella tulla ja jos naapuri jatkaa riehumistaan, niin pitäisi soittaa uudestaan.

Tästä on nyt muutama päivä, meno on jatkunut samanlaisena ja mukaan on tullut Ramadanista johtuvat satunnaiset rukoushetket. Olen aivan poikki, mutten uskalla enää sanoa mitään, koska naapurin miehen silmien hullunkiilto on edelleen hyvässä muistissa. En ymmärrä, miksi naapurin nainen otti asiani ystävällisesti vastaan? Vai olikohan sekin vain esittämistä? Joka tapauksessa, etsin jo aktiivisesti uutta asuinpaikkaa.

Vierailija
784/7839 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen heippalappu :)

Hei!

Mikä teillä on ollut ongelmana kun päiväsaikaan on pitänyt nyrkillä takoa seinään kun katson tv-ohjelmia tai kuuntelen musiikkia?

Volyymi tietokoneessani ei ole lähelläkään täysiä koska se on 10%/100%, enkä käytä bassojakaan joten ne ei myöskään voi resonoida rakenteissa, joten hirveän vaikea uskoa että tv-ohjelmieni katselu tai musiikin kuuntelu asuntonne puolella voisi kuulostaa sietämättömältä.

Olen yrittänyt huomioida naapurit parhaani mukaan niin että kuuntelen maximissaan 2 tuntia päivässä tv-ohjelmia tai musiikkia ja en aloita heti klo 7 tai kuuntele vielä silloin kun klo on 21:45 ja hiljaisuusaikaan en kuuntele ikinä joten erittäin fiksusti oon mielestäni elänyt.

Voisihan tässä mun tilalla asua juoppo, narkomaani, rikollinen, tappeleva pariskunta tai ihminen joka ei kunnioita hiljaisuusaikaa joten asiat voisi olla myös paljon pahemmin!?

En yhtään halua vähätellä sitä kokemusta että naapurin äänet ärsyttää, en minäkään haluaisi kuulla mitään ääniä naapurista mutta kerrostalossa jossa on huono äänieristys niin pakosti kuuluu naapureista ääniä ja oikeanlaisen asennoitumisen olen kokenut auttavan. Kuulokkeita en mielelläni käytä koska tinnitus mulla pahenee niistä.

Viimepäivinä asuntonne puolelta on kuulunut 24h piipitystä tai vinkumista ja sitä ei voi kyllä normaaliksi elämisen ääneksi kutsua. Törkeää ettei anneta nukkumarauhaa! Mua ei haittaa jos myös te katsotte tv tai kuuntelette musiikkia.

Vierailija
785/7839 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tehdä kun savuttomassa talossa joku melkein ketjussa...

Luulin muuttaneeni mukavaan taloon.

Vierailija
786/7839 |
26.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jossain piipittää 24h niin siellä on jonkin asunnon tai rappukäytävän palovaroittimesta mennyt patterit eikä ymmärretä itse mikä se on tai ketään ei ole kotona. Oltimme kerran tulla hulluksi yhtenä viikonloppuna kun naapuri ei tehnyt tuolle mitään vaikka oli kotona. Joku yksinhuoltaja. Se kuului viereisen rapun viereisestä asunnosta asti ja oli vielä juhlapyhät.

Vierailija
787/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun olin lapsi 80- ja 90-luvun taitteessa, meille tosiaan opetettiin ihan jatkuvasti sitä kuink kerrostalossa pitää olla hiljaa, tai siis ei hiljaa mutta ei saa mökätä. Rapuss ei huudettu, ei oikein juteltukaan, sisällä ei juostu tömistellen, sunnuntaisin ei riehuleikkejä yms yms. Ja noi oli siis ihan normaaleja asioita, ei meillä ollut mitään tiukkaa meininkiä ja kamalasti sääntöjä. Ja toki me leikittiin, tapeltiin, imuroitiin, laulettiin ja mitä ikinä, mutta sellaista ylimääräistä ja turhaa melua jos tuli niin äiti aina muistutti että ei oo sopivaa ja menkää pihalle jatkamaan.

No nykyään asun omakotitalossa ja omia lapsia ei edes ole, mutta kuvittelisin että se sama kerrostalokulttuuri on ainakin osittain voimissaan. Kai nyt jonkin verran edelleen huomioidaan maapureita ja ei mökätä miten vaan, ainakin jos sitä voi välttää.

Minäkin lapsena 1980-1990 -luvuilla asuin vanhempieni ja sisarusteni kanssa kerrostalossa ja pelisäännöt tehtiin selväksi. Mistään ei kuulunut mitään älytöntä meteliä koskaan.

Jos oli tarve tehdä jotain joka saattaisi aiheutta meteliä, esimerkiksi pestä jokin yllättäen likaantunut vaate illalla ja jota saattaisi tarvita seuraavana päivänä puhtaana pääle, niin neuvoteltiin lyhyesti muun perheen kanssa että onko ok ettei varmasti häiritse ketään. Saatoimme tarkastaa että ahaa, alakerran väki on poissa, eli nyt ei haittaa vaikka pyykkikone on päällä ja että onko kellään perheessä mitään muuta akuuttia pestävää.

Sen olen huomannut että monet 80-luvulla syntyneet ovat oppineet huutamaan todella lujaa sama missä ovat. Kotona esitetään asia huutamalla vaikka toinen seisoisi vieressä, pihalla huudetaan lapsille, ruokakaupassa huudetaan toiselle aikuiselle ja lapselle, työpaikalla huudetaan ja möykätään omia puheluja vieressä vaikka nähdään että muut yrittää keskittyä omiin hommiiin. Ei osata enää käyttää normaalia ääntä, joten ne omat lapsetkin oppineet kovan, lujan äänenkäytön, sama missä liikkuvat.

Vierailija
788/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piipittäjä kirjoitti:

Jos jossain piipittää 24h niin siellä on jonkin asunnon tai rappukäytävän palovaroittimesta mennyt patterit eikä ymmärretä itse mikä se on tai ketään ei ole kotona. Oltimme kerran tulla hulluksi yhtenä viikonloppuna kun naapuri ei tehnyt tuolle mitään vaikka oli kotona. Joku yksinhuoltaja. Se kuului viereisen rapun viereisestä asunnosta asti ja oli vielä juhlapyhät.

Kaverin naapurissa piipitti asunnon palovaroitin aika lujaa, koska patterit menneet.

Naapurin perhe oli jossain Thaikkulandiassa 2-3 vkon lomalla tuolloin.

Oli siinä homma saada luvat mennä sinne asuntoon irrottamaan se laite, pitikö vielä jotenkin niin että poliisilta, palokunnalta ja isännöitsijältä saada siihen lupa ja koska sitä perhettä ei saatu puhelimitse kiinni, ja se terävä piipitys kuului monta päivää lähes jokaiseen rapun asuntoon. Tosi kiva niille jotka kärsii esim. migreenistä.

Vierailija
789/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ottaa aivoon kaikenmaailman kantapääkävelijät ja ryskääjät. Mitä hemmettiä ne siellä kämpässä ramppaa muutamaa metriä ees sun taas ja paukuttaa jotain vähän väliä seinään???! Sitten on nämä ikuiset remonttireiskat... ja osa puhuu toisilleen vain kovaa huutaen. Todellakin muutan keskelle ei mitään ja omaan rauhaan heti kun on mahdollisuus.

Tuota yhden huoneen poikki ees taas ramppaamista ihmetellyt myös. Kuulostaa ihan siltä, kuin kiireessä etsittäis lompakkoa tai puhelinta. Mutta että vain yhdestä huoneesta, hmm tuskin...

Tämä todellakin! Illalla ennen nukahtamista kuuntelin askelia yläkerrasta siinä puoli kahdentoista aikoihin. Aamulla myös heräsin noihin askeliin. Kävin sitten vessassa ja juomassa ennen kun menin takaisin pötköttämään, niin ei muualla mitään askelia kuulunut. Ääni jatkui taas, kun menin takaisin makkariin, eli siellä yhdessä huoneessa se tyyppi vaan ravaa. Kyllä minullakin on tapana puhelimessa puhuessani kävellä edestakaisin, mutta ei yhdessä pieneessä huoneessa enkä usko että tuo naapurikaan noina aikoina puhelimeen puhui. En mä tajua.

Vierailija
790/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas marssitaan yläkerrassa nii että koko talo pauhaa! Aamulla valutettiin myös vettä kylpyhuoneessa.

Vierailija
791/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas sain herätä sunnuntaiaamuna kahdeksan maissa siihen, kun naapurissa juostaan kämppää ympäri. Olisiko mitenkään mahdollista, että päivänä jolloin moni voisi nukkua pidempään, niin ne kakarat leikkisivät aamulla hiljaisesti eli esimerkiksi piirtäisivät tai vaikka katsoisivat lastenohjelmia?!

Btw, meidän läski kissa (ei pahalla kissaa kohtaan) saa hepuleita tuon tuosta, useimmin aamuisin ja iltaisin.

Varmasti käy töminä naapuriin saakaa kun vetää rallia ympäri asuntoa sen puolisen tuntia putkeen.

Eli ei välttämättä ole edes ihmiset jotka ravaa, sitäpaitsi koitappa hepuloivaa kissaa estääkkään tai puhua sille järkeä. Ei onnistu :D

Vierailija
792/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas sain herätä sunnuntaiaamuna kahdeksan maissa siihen, kun naapurissa juostaan kämppää ympäri. Olisiko mitenkään mahdollista, että päivänä jolloin moni voisi nukkua pidempään, niin ne kakarat leikkisivät aamulla hiljaisesti eli esimerkiksi piirtäisivät tai vaikka katsoisivat lastenohjelmia?!

Btw, meidän läski kissa (ei pahalla kissaa kohtaan) saa hepuleita tuon tuosta, useimmin aamuisin ja iltaisin.

Varmasti käy töminä naapuriin saakaa kun vetää rallia ympäri asuntoa sen puolisen tuntia putkeen.

Eli ei välttämättä ole edes ihmiset jotka ravaa, sitäpaitsi koitappa hepuloivaa kissaa estääkkään tai puhua sille järkeä. Ei onnistu :D

Tämä oli jotenkin sympaattinen ajatus. LÄSKI KISSA :D Ärsyttää kuunnella töminää naapurista, mutta jos saisin selville, että sen aiheuttaa läski kissa, saattaisi ärsytys vähentyä jonkin verran :D Enkä edes ole kissa- vaan koiraihminen.

Vierailija
793/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä oli jotenkin sympaattinen ajatus. LÄSKI KISSA :D Ärsyttää kuunnella töminää naapurista, mutta jos saisin selville, että sen aiheuttaa läski kissa, saattaisi ärsytys vähentyä jonkin verran :D Enkä edes ole kissa- vaan koiraihminen.

Minustakin tämä läski kissa kuulosti sympaattiselta ja tosiaan, eihän tuollaiselle voisi edes ärsyyntyä! :D t. tuo joka valitti klo 8 herätyksestä sunnuntaiaamuna, ja myöskin koiraihminen

Vierailija
794/7839 |
27.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minustakin tämä läski kissa kuulosti sympaattiselta ja tosiaan, eihän tuollaiselle voisi edes ärsyyntyä! :D t. tuo joka valitti klo 8 herätyksestä sunnuntaiaamuna, ja myöskin koiraihminen

Voi että, hyvä jos aiheutti ihastusta, välitän terveiset sille.

Uskomaton töminä kyllä lähtee, juoksee tosiaan aivan tuhatta ja sataa, seiniä pitkin menee lähestulkoon.

Välillä koen kauhunhetkiä kun se seisoo ikkunaa vasten ja läpsyttää etutassuilla jos olen parvekkeella, pelkään että menee lasit rikki. :D

Vierailija
795/7839 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me päästään meidän yläpuolen tömistelijöistä eroon kuukauden kuluttua, muutetaan. Kerrostaloon kyllä, mutta onneksi ylimpään kerrokseen. Tietenkään seinänaapurista ei voi tietää tai että miten alakerran mahdolliset töminät kuuluu meille, mutta ainakaan sitten ei enää tarvitse kuunnella yläkerrasta tulevaa töminää ja katon jylinää!

Vierailija
796/7839 |
29.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me päästään meidän yläpuolen tömistelijöistä eroon kuukauden kuluttua, muutetaan. Kerrostaloon kyllä, mutta onneksi ylimpään kerrokseen. Tietenkään seinänaapurista ei voi tietää tai että miten alakerran mahdolliset töminät kuuluu meille, mutta ainakaan sitten ei enää tarvitse kuunnella yläkerrasta tulevaa töminää ja katon jylinää!

Valitettavasti töminä kuuluu myös yläkertaan. Asun itse lapsiperheen yläpuolella ja juuri äsken töminä oli sitä luokkaa että hyvä ettei lamput tipu katosta. Tästä oppineena en kyllä koskaan muuta muihin kuin ylimmän kerroksen asuntoihin, tiedä miten heidän alakertansa kestää tuota menoa.

Vierailija
797/7839 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti töminä kuuluu myös yläkertaan. Asun itse lapsiperheen yläpuolella ja juuri äsken töminä oli sitä luokkaa että hyvä ettei lamput tipu katosta. Tästä oppineena en kyllä koskaan muuta muihin kuin ylimmän kerroksen asuntoihin, tiedä miten heidän alakertansa kestää tuota menoa.

Tuttu valitteli myös, että kun jopa alakerrasta kuuluu töminää. Hitsi näitä kerrostaloja ja niiden "äänieristyksiä"...

Vierailija
798/7839 |
30.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yritetä, taas heräsin kovaääniseen kantapää jyskytykseen klo 6.15 vaikka hiljaisuus aika loppuu 07.00

Nykyäån ihmiset elää sillä mentaliteetilla että minä minä ja minun tarpeet, minä nyt tässä elän normaalilla elämä äänillä klo 23.00 tai klo 03.00, raahaan huonekaluja ympäri huushollia, paiskon ovia, ramppaan tupakalla sen 1000 kertaa, luukutan musiikkia, tömistelen ja huuto karjun ja puhun

Kyllä on mukavaa elää itsekkäiden henkilöiden parissa, on tosiaankin tuuria millaiset naapurit saa joko ihanat järjestyssääntöjä muita kunnioittaen vai metelöiden ja bilettäen joka viikonloppu ja arkisin

Vierailija
799/7839 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipas taas  vappuviikko. Yläkerrassa bailattiin ankarasti neljänä perättäisenä iltana ja yönä. Kiva kuunnella kun hädintuskin täysi-ikäiset teinit huutaa keuhkojen täydeltä v*ttua ja homoa ja uhoavat, että melusta valittajia tempaistaan turpaan. Ah tätä kerrostaloelämää juhlapyhien aikaan..

Vierailija
800/7839 |
06.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset rakentajaremppareiskat saisi polkea suohon. Iso osa äänihaitoista johtuu yksinkertaisesti huolimattomuudesta rakentaessa, äkkiä vaan läntätty joku johonkin väärin ja se sitten johtaa tai päästää ääntä läpi.

Ei ole rakentajan syy jos lattialla ei pidetä mattoja ja sitten raahataan tuolia pitkin laminaattia.

Ne matot eristävät ääntä, niitä voisi käyttää.

No tasan on remppareiskan syy, kun menee jotain vtun laminaattia tunkemaan lattioihin. Se materiaali pitäisi kieltää muualla paitsi omakotitaloissa.

Laminaatin alle kuuluu laittaa äänieristevaahtomuovi. Silloin se ei pidä ääntä. Remonttireiska ei ehkä ole osannut ammattiaan jos se on jätetty pois.

Ottakaa huomioon, että todella monet remppaavat aivan itse. Raksalla töissä olevat kyllä osaavat tehdä hommat asianmukaisesti, mutta kun asukas itse alkaa remppahommiin, niin lopputulos voi olla aika karsea.. Kuten yläkerran naapurini vaihtoi muovimaton laminaattiin ja ilmeisesti jätti solumuovin kokonaan pois, koska nykyisin sieltä kuuluu puheesta ja mikrosta lähtien kaikki äänet. Kai tuosta voisi jonkun valituksenkin tehdä, että jätettiin äänieristykset tekemättä.

Ja aikaisempaan, kun joku väitti, että remonttireiskan vika, kun laittaa laminaattia. No ei se remppareiska sitä materiaalia valitse, vaan se, joka sen työn tilaa.. Omituista, että yllättävän monet tosiaan kuvittelevat, että rakentajat itse valitsevat maalin sävyt, lattiamateriaalit, työajat yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän