Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voisi olla lapsivapaita kerrostaloja? Siis joku "ei alle 10-vuotiaita" -juttu. Asukkaat sitten sitoutuisivat siihen, että jos syntyy vauva, niin muuttavat ko. talosta pois.
Järjetön idea. Miksei kaikki kerrostalot ole kategorisoitu? Yhteen ei vanhuksia, toiseen ei eläimiä, kolmanteen ei työssäkäyviä. Jos hankit kissan tai löydät työpaikan, joudut muuttamaan talosta pois.
Ei todellakaan ole järjetön idea. Kun vihdoin saatiin myyntiin lapsivapaita hotelleja ja lentoja, niin nehän myydään loppuun nopeasti. Kysyntää tällaisille rääkymävapaille, rauhallisemmille ympäristöille selvästi on.
Mielellään näkisin myös haukkuherkistä koirista (yleensä jotain pieniä rotan näköisiä) vapaan kerrostalon.
Eilen illalla klo 23.30 joku hemmetin molopää raahaas tuolinjalkoja yms lattiaa, rakenteita pitkin kuuluu niin kiva kun ensin on nukahtanut tai nukahtamaisillaan, eikä korvatulpat pidä tuollaisia ääniä yhtään
Ärsyttää yrittää päästä uneen taas
Kyllä minuakin hieman on ihmetyttänyt miksi vanhemmat tässä nykyisessä asuintalossani antavat lasten mökätä käytävässä kulkiessaan ja illalla alkaa parin tunnin juoksuralli. Meillä ei todellakaan juostu sisällä, kun olin pieni, ja vaikka en lapsuuttani ole kerrostalossa asunut olen pitänyt myös itsestäänselvänä, ettei rapussa huudeta, vaan kuljetaan hiljaksiin. Missä välissä noiden on tarkoitus oppia, jos ei pienestä pitäen opasteta? Nämä eivät kuitenkaan ole ärsyttävimmät naapurit, koska hiljentyvät illalla.
Eräs tässä rapussa asuva nuori naishenkilö sen sijaan kutsuu kavereitaan kännäämään keskellä viikkoa ja viime aamuyönä kännikiljuminen ja musiikin jumputus ylittivät sen rajan, että soitin poliisit. Olin jo aiemmin heille muistuttanut, että hiljaisuus alkaa klo 23 ja täällä ihmiset joutuu heräämään aamulla töihin ja kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä joku idiootti päätti hommata rummut kerrostaloasuntoon, ja soitteli niitä monta tuntia päivässä, joka päivä. Meteli kuului ensimmäisestä kerroksesta neljänteen kerrokseen, jossa itse asun. Kävin pimputtelemassa ovikelloa muusikon oven takana sanoakseni, että nyt volyymia pienemmälle, mutta ei aukaissut ovea. Aloin sitten kirjaamaan ylös metelin ajankohtia ja tein häiriöilmoituksen isännöitsijälle. Rumpali sai ilmeisesti varoituksen, kun nyt on ollut hiljaista monta viikkoa. Eli kyllä varoituksen voi saada myös päivällä tapahtuvasta metelöinnistä.
Totta kai päivälläkin tapahtuvasta metelöinnistä voi saada varoituksen. Ja olisi kyllä ihme, jos rumpujen soitosta ei sellaista saisi, kuinka vajaa pitää olla että tulee edes mieleen soittaa sellaisia kerrostalossa? Minä olen aikoinaan tehnyt häiriöilmoituksen naapurin wannabe-rumpaliteinistä, joka kaiket päivät hakkasi musiikin tahdissa seiniä ja huonekaluja jollain kepeillä. Ilmeisesti siitäkin seurasi huomautus, koska hakkaaminen loppui.
Tuotan työkseni musiikkia kotona avostudiossa ja täällä käy melkein päivittäin muusikkoja äänittämässä biisejä.
Soittimia löytyy laidasta laitaan ja kyllä, minulla on myös rummut.
Ääntä kuuluu päivittäin 10-19 ja viikonloppuisin kymmeneen.
Lisäksi olen kömpelöm lisäksi skidisti selvänäpysymisrajoitteinen, pudottelen helposti tavaroita ja kolistelen pitkin päivää.
Meillä asuu myös koira, joka toisinaan haukkuu jos jää pitkäksi aikaa yksin,
Yleensä olen kotona.
Tätä jatkunut kymmenen vuotta ja yksi varoitus, joka ei johtanut mihinkään kun kävin isännöitsijän kanssa juttelemassa.
Elämisen äänet elämisen aikoihin ovat täysin sallittuja.
Menkää nyt roskikseen väitteidenne kanssa
Veli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä joku idiootti päätti hommata rummut kerrostaloasuntoon, ja soitteli niitä monta tuntia päivässä, joka päivä. Meteli kuului ensimmäisestä kerroksesta neljänteen kerrokseen, jossa itse asun. Kävin pimputtelemassa ovikelloa muusikon oven takana sanoakseni, että nyt volyymia pienemmälle, mutta ei aukaissut ovea. Aloin sitten kirjaamaan ylös metelin ajankohtia ja tein häiriöilmoituksen isännöitsijälle. Rumpali sai ilmeisesti varoituksen, kun nyt on ollut hiljaista monta viikkoa. Eli kyllä varoituksen voi saada myös päivällä tapahtuvasta metelöinnistä.
Totta kai päivälläkin tapahtuvasta metelöinnistä voi saada varoituksen. Ja olisi kyllä ihme, jos rumpujen soitosta ei sellaista saisi, kuinka vajaa pitää olla että tulee edes mieleen soittaa sellaisia kerrostalossa? Minä olen aikoinaan tehnyt häiriöilmoituksen naapurin wannabe-rumpaliteinistä, joka kaiket päivät hakkasi musiikin tahdissa seiniä ja huonekaluja jollain kepeillä. Ilmeisesti siitäkin seurasi huomautus, koska hakkaaminen loppui.
Tuotan työkseni musiikkia kotona avostudiossa ja täällä käy melkein päivittäin muusikkoja äänittämässä biisejä.
Lisäksi olen kömpelöm lisäksi skidisti selvänäpysymisrajoitteinen, pudottelen helposti tavaroita ja kolistelen pitkin päivää.
Yleensä olen kotona.Tätä jatkunut kymmenen vuotta ja yksi varoitus, joka ei johtanut mihinkään kun kävin isännöitsijän kanssa juttelemassa.
Menkää nyt roskikseen väitteidenne kanssa
Tässä on kyllä hyvä vastaus aloittajan kysymykseen. Ei, nykyään ei todellakaan yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa. Nykyään hämmästyttävän monet ihmiset ovat tämän kirjoittajan kaltaisia itsekkäitä k*sipäitä.
Tällä viikolla oon herännyt joka aamu yläkerran töminöihin.
Meillä on ärsyttävä yläkerran naapuri. Lapsi juoksee kämpässä niin, että aamu seitsemästä alkaa villi meno, huutaminen, hyppiminen ja pomppiminen. Sitten alkaa äidin aamujumppa, hyppynarulla hypitään kuin norsu. Käsipainot kolisee lattiaan. Perheen koira haukkuu ja juoksee lapsen menossa mukana tai ulisee yksin kotona. Voisiko heillä olla edes matot tai lapsella paksut villasukat jos on pakko olla Melukylän perhe.
Yhtenä aamuna ne oli lähdössä jonnekin autollaan ja ilmeisesti oli jäänyt valot autossa yöksi päälle tai muuta häikkää, auto ei lähtenyt käyntiin. Nainen huhuili meille kun oltiin parkkipaikalla ja mies aikoi ystävällisesti kuten aina mennä apuun. Sihahdin miehelleni hampaiden välistä ”et muuten mene” mies katsoi minua hämmästyneenä ja minä huikkasin naapureille, että valitettavasti koronan vuoksi ei voida tulla, lähdettiin sitten menemään. Mä inhoan niitä sydämeni pohjasta kun eivät yhtään ajattele muita talon asukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on ärsyttävä yläkerran naapuri. Lapsi juoksee kämpässä niin, että aamu seitsemästä alkaa villi meno, huutaminen, hyppiminen ja pomppiminen. Sitten alkaa äidin aamujumppa, hyppynarulla hypitään kuin norsu. Käsipainot kolisee lattiaan. Perheen koira haukkuu ja juoksee lapsen menossa mukana tai ulisee yksin kotona. Voisiko heillä olla edes matot tai lapsella paksut villasukat jos on pakko olla Melukylän perhe.
Yhtenä aamuna ne oli lähdössä jonnekin autollaan ja ilmeisesti oli jäänyt valot autossa yöksi päälle tai muuta häikkää, auto ei lähtenyt käyntiin. Nainen huhuili meille kun oltiin parkkipaikalla ja mies aikoi ystävällisesti kuten aina mennä apuun. Sihahdin miehelleni hampaiden välistä ”et muuten mene” mies katsoi minua hämmästyneenä ja minä huikkasin naapureille, että valitettavasti koronan vuoksi ei voida tulla, lähdettiin sitten menemään. Mä inhoan niitä sydämeni pohjasta kun eivät yhtään ajattele muita talon asukkaita.
Joku yksinhuoltaja ilmeisesti (ei mainintaa miehestä niin siksi oletan), joka koittaa karistaa kiloja löytääkseen uuden miehen... Jotkut yksinhuoltajat on pahimpia naapureita, kun eivät välitä mitä mölyä aiheuttavat, Jos tämä nainen on sinkku, ootas vaan jos tuo jonkun makkariin. Sieltä voikin tulla melkoinen meteli... Tsemppiä teille!
Meidän yläpuolella asuu kaksi lapsiperhettä, heti yläpuolella yhden lapsen perhe ja heidän yläpuolellaan kolmen lapsen. Molemmista kuuluu töminää - kahden kerroksen päästä sellaista vaimeaa, suoraan yläpuolelta sitä että olkkarin ikkuna tärisee meillä. Tuolta ylempää kuuluu myös lasten kiljuntaa, ei ole tuo "yksinäinen" lapsi.
Ihmettelen sitä, että kun kerran sieltä kahden kerroksen päästä kuuluu meille eli yläkertaamme vielä selvemmin, niin silti antavat myös oman lapsensa juosta edestakaisin ja pomppia niin että meillä jytisee? Luulisi tulevan sellainen ajatus heille mieleen että kun yläkerrasta kuuluu noin hyvin töminät, niin pitääpä rajoittaa oman muksun juoksentelua ja hyppelyä koska kuuluu se sitten meidänkin alakertaan. Mutta ei, vaikka tuliskin mieleen niin nähtävästi heille aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Veli kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä olen kotona.Tätä jatkunut kymmenen vuotta ja yksi varoitus, joka ei johtanut mihinkään kun kävin isännöitsijän kanssa juttelemassa.
Menkää nyt roskikseen väitteidenne kanssaTässä on kyllä hyvä vastaus aloittajan kysymykseen. Ei, nykyään ei todellakaan yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa. Nykyään hämmästyttävän monet ihmiset ovat tämän kirjoittajan kaltaisia itsekkäitä k*sipäitä.
Toihan oli trolli tietenkin. Missään talossa ei soiteta rumpuja asunnossa. Eikä kyllä ihan herkästi muutenkaan ammattimusisoida aamusta iltamyöhään. Siksi toiseksi muusikot ei herää noin aikaisin.
Kyllä ottaa aivoon kaikenmaailman kantapääkävelijät ja ryskääjät. Mitä hemmettiä ne siellä kämpässä ramppaa muutamaa metriä ees sun taas ja paukuttaa jotain vähän väliä seinään???! Sitten on nämä ikuiset remonttireiskat... ja osa puhuu toisilleen vain kovaa huutaen. Todellakin muutan keskelle ei mitään ja omaan rauhaan heti kun on mahdollisuus.
Taas sain herätä sunnuntaiaamuna kahdeksan maissa siihen, kun naapurissa juostaan kämppää ympäri. Olisiko mitenkään mahdollista, että päivänä jolloin moni voisi nukkua pidempään, niin ne kakarat leikkisivät aamulla hiljaisesti eli esimerkiksi piirtäisivät tai vaikka katsoisivat lastenohjelmia?!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ottaa aivoon kaikenmaailman kantapääkävelijät ja ryskääjät. Mitä hemmettiä ne siellä kämpässä ramppaa muutamaa metriä ees sun taas ja paukuttaa jotain vähän väliä seinään???! Sitten on nämä ikuiset remonttireiskat... ja osa puhuu toisilleen vain kovaa huutaen. Todellakin muutan keskelle ei mitään ja omaan rauhaan heti kun on mahdollisuus.
Tuota yhden huoneen poikki ees taas ramppaamista ihmetellyt myös. Kuulostaa ihan siltä, kuin kiireessä etsittäis lompakkoa tai puhelinta. Mutta että vain yhdestä huoneesta, hmm tuskin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota yhden huoneen poikki ees taas ramppaamista ihmetellyt myös. Kuulostaa ihan siltä, kuin kiireessä etsittäis lompakkoa tai puhelinta. Mutta että vain yhdestä huoneesta, hmm tuskin...
Liekö muillakin samaa vaivaa, että kiireessä jotain etsiessä pyörii kehää ja etsii jatkuvasti samoista paikoista kun ei se järki oikein leikkaa.
Tämä keskustelu on hyvä osoitus siitä miksi en ole muuttamassa kerrostaloon :D
Nykyihmisten käytöstavat ovat luokattomia ja ajatusmalli niin itsekäs ettei yhteiselo ole mahdollista. Pitäkää kaupunkinne!
M 35v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset rakentajaremppareiskat saisi polkea suohon. Iso osa äänihaitoista johtuu yksinkertaisesti huolimattomuudesta rakentaessa, äkkiä vaan läntätty joku johonkin väärin ja se sitten johtaa tai päästää ääntä läpi.
Ei ole rakentajan syy jos lattialla ei pidetä mattoja ja sitten raahataan tuolia pitkin laminaattia.
Ne matot eristävät ääntä, niitä voisi käyttää.
No tasan on remppareiskan syy, kun menee jotain vtun laminaattia tunkemaan lattioihin. Se materiaali pitäisi kieltää muualla paitsi omakotitaloissa.
Laminaatin alle kuuluu laittaa äänieristevaahtomuovi. Silloin se ei pidä ääntä. Remonttireiska ei ehkä ole osannut ammattiaan jos se on jätetty pois.
Mä en voi ymmärtää, miksi vanhemmat antaa niiden mukuloiden huutaa rappukäytävässä ihan joka ikinen kerta. Ihan vaan btw, se lasten kimeä huutaminen ei ole kenenkään mielestä söpöä.
Täällä kanssa käytetty halvinta mahdollista laminaattia pistämättä mitään äänieristystä sinne alle, tää laminaatti kopsuu, tulee helposti naarmuja, jälkiä jne, ja muuten kuuluu kaikki tuolin jalkojen vetämiset, kalusteiden siirrot, normi kävely, varsinkin kantapää ryske yms yms
Ärsyttävintä tässä on et noi edellä mainitut asiat alkaa hiljaisuuden jälkeen eli siirrellään huonekaluja ja ryskytetään esim klo 23.30, ottaa päähän koska yrittää nukkua jotta jaksaisi herätä aamulla töihin, mulla kestää kauan päästä uneen
HissukkanaHiljaa kirjoitti:
Kyllä se on asunnon omistaja, joka ne laminaatit valitsee. Yleensä nostaakseen asunnon arvoa. Varmaan löytyy myös joitain tapauksia, joissa pohjatöissä on oiottu ja aiheuttaa lisää äänihaittoja, mutta laminaatti on huonoin vaihtoehto kerrostalossa.
Ai "joitain" tapauksia :D Kyllä ne kaikki tässä maassa rakennetaan niin halvasti kuin mahdollista, ei siinä mitään asukkaiden mukavuuksia ajatella. Takuulla missään laminaattien alla ei ole käytetty mitään äänieristeitä koska ne toisi lisää kustannuksia.
Riippumatta syistä, ei varmaan tee pahaa, jos yhteiskunnassa on sovittuna yksi hiljaisempi päivä ja niin, että se on kaikille sama. Päivä, jolloin kysymättä erikseen keneltäkään voi ajatella olevan todennäköisempää, että saa olla rauhassa. Saa ajatella hieman monitahoisemmin...