Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on vajaa, samoin kuin tuon viestin yläpeukuttajatkin.
Sinä, omaan paskaviestiisi vastaava kusipää tässä vajaa olet. Niin, ja kusipää, kuten tuli jo todettuakin.
Joku muu kylläkin vastasi viestiini, mutta oletko niin tyhmä ettet kykene vastaamaan itse asiaan?
Eli perustele, miksei ilman välityksellä etenevien ääniaaltojen pääsyä tärykalvoille voisi vaimentaa korvatulpilla tai vastamelukuulokkeilla? Miksi korvatulpat on yleensä edes keksitty jos ne ei edes toimi siinä tarkoituksessa?
Ne höpinät äänen kulkeutumista rakenteita pitkin voit unohtaa perusteluista, kun se ei selitä mitään, äänihän ihan yleisesti on lähtöisin jonkin rakenteen värinästä. Korviin ääni tulee yleensä ilman välityksellä, kuten mainitussa tapauksessakin.
Taisit jauhottaa ihan kunnolla, rakennehörhö tuskin uskaltaa edes vastata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä, omaan paskaviestiisi vastaava kusipää tässä vajaa olet. Niin, ja kusipää, kuten tuli jo todettuakin.
Joku muu kylläkin vastasi viestiini, mutta oletko niin tyhmä ettet kykene vastaamaan itse asiaan?
Eli perustele, miksei ilman välityksellä etenevien ääniaaltojen pääsyä tärykalvoille voisi vaimentaa korvatulpilla tai vastamelukuulokkeilla? Miksi korvatulpat on yleensä edes keksitty jos ne ei edes toimi siinä tarkoituksessa?
Ne höpinät äänen kulkeutumista rakenteita pitkin voit unohtaa perusteluista, kun se ei selitä mitään, äänihän ihan yleisesti on lähtöisin jonkin rakenteen värinästä. Korviin ääni tulee yleensä ilman välityksellä, kuten mainitussa tapauksessakin.
&nb
Korvatulpat eivät ole ratkaisu eikä minkään vastamelukuulokkeiden kanssa pysty nukkumaan. Ainakaan minulla eivät mitkään korvatulpat pysy korvissa ja viimeksi, kun hotellissa viikon verran jouduin niitä käyttämään vastapäätä olevan pubin takia, oli tuloksena korvatulehdus. Korvatulpat pienentävät ääntä, mutta eivät häivytä sitä kokonaan.
Ja kyllä. Joskus äänet kantautuvat rakenteita pitkin, varsinkin matalat äänet. Meillä on lämmönjakohuone juuri makuuhuoneen alapuolella ja sieltä olevista lämpöpumpuista tuleva matala ääni kuuluu voimakkaimmin juuri silloin, kun makaat sängyssä korva tyynyssä. Se tulee rakenteita pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvatulpat eivät ole ratkaisu eikä minkään vastamelukuulokkeiden kanssa pysty nukkumaan. Ainakaan minulla eivät mitkään korvatulpat pysy korvissa ja viimeksi, kun hotellissa viikon verran jouduin niitä käyttämään vastapäätä olevan pubin takia, oli tuloksena korvatulehdus. Korvatulpat pienentävät ääntä, mutta eivät häivytä sitä kokonaan.
Ja kyllä. Joskus äänet kantautuvat rakenteita pitkin, varsinkin matalat äänet. Meillä on lämmönjakohuone juuri makuuhuoneen alapuolella ja sieltä olevista lämpöpumpuista tuleva matala ääni kuuluu voimakkaimmin juuri silloin, kun makaat sängyssä korva tyynyssä. Se tulee rakenteita pitkin.
Kyllä jollakin on elämä hankalaa😂
Eli nyt ongelmaksi vaihtui se että korvatulpat ei pysy korvissa, ja se ettet osaa pitää huolta hygieniasta. No noin niitä maalitolppia siirrellään, kun ei kyetä vastaamaan. Ja korvatulpatkin vain vaimentavat ääntä😁 Entäpä, jos se ääni vaimenee alle kuulokynnyksen, haittaako se silloinkin? Varmaan sekin haittaa, että joku peraisee kilometrin päässä, vaikket sitä kykene korkean kuulokynnyksen vuoksi kuulemaan!
Ja vaikka painaisit korvan kiinni lämpöpumppuun, silti ne korvatulpat vähentäisivät ääntä, kun sitä tärykalvoa et saa mitenkään kiinni siihen pumppuun. Eli tässäkin tapauksessa jossa pidät korvaa äänilähteessä kiinni, ääni tulee tärykalvolle korvakäytävän läpi ilmavälitteisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne höpinät äänen kulkeutumista rakenteita pitkin voit unohtaa perusteluista, kun se ei selitä mitään, äänihän ihan yleisesti on lähtöisin jonkin rakenteen värinä
Nauraa voit vapaasti. Kaikille vaan ei ole niin hyviä unenlahoja suotu. Yksiössä asuessani heräämiseen riitti se, että jääkaappi hörähti käyntiin. Korvatulppien kanssa vain ei voi nukkua, ne häiritsevät eikä niiden pitkäaikainen käyttö ole suositeltavaa. Tulehdus seuraa, ei ole mistään hygienian puutteesta kiinni. Kysy vaikkapa korvalääkäriltä.
Päivällä eivät äänet haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Naapureiden huomioiminen kerrostalossa asuttaessa olisi suotavaa ja kohteliasta. Kohteliaisuus on muiden huomioon ottamista, eikä se taida olla peräänkuulutettua muutenkaan nykyaikana, joten ei ihme, ettei muiden asumisrauha tunnu moniakaan kiinnostavan.
No eipä tunnu moniakaan kiinnostavan, koska Minä, minä, MINÄ !!
Kovin monella vaikuttaisi olevan tuo asenne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapureiden huomioiminen kerrostalossa asuttaessa olisi suotavaa ja kohteliasta. Kohteliaisuus on muiden huomioon ottamista, eikä se taida olla peräänkuulutettua muutenkaan nykyaikana, joten ei ihme, ettei muiden asumisrauha tunnu moniakaan kiinnostavan.
Sinä kiteytit vahingossa hyvin tuollaisen kerrostalokyttääjän asenteen. Koska Minä, minä, MINÄ, ja MINUN OIKEUS vaatia kaikkien muiden elämään kusi sukassa! Koira ei saa haukahtaa, lapset ei saa leikkiä, eikä kukaan muukaan saa tehdä yhtään mitään🤭
Miten minä olen pystynyt käyttämään korvatulppia päivittäin yli 10 vuoden ajan ilman tulehdusta, kun tällä jokin "tietäjä" väittää sen olevan väistämätön seuraus? Eikä kenelläkään työkaverillakaan ole ollut tulehduksia korvatulppien takia, vaikka niitä on pakko käyttää aina töissä yli 85dB melun takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä kiteytit vahingossa hyvin tuollaisen kerrostalokyttääjän asenteen. Koska Minä, minä, MINÄ, ja MINUN OIKEUS vaatia kaikkien muiden elämään kusi sukassa! Koira ei saa haukahtaa, lapset ei saa leikkiä, eikä kukaan muukaan saa tehdä yhtään mitään🤭
Vieläkö täällä joku käyttää kerrostalokyttääjä-leimakorttia? Minkä tahansa leimakortin käyttö tarkoittaa, että henkilöltä loppuivat perustelut, hän ei osaa keskustella asiaperustein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
&nb
Se töminä ei olekaan ääntä, vaan kirjaimellisesti töminää. Joka askel tuntuu äänen lisäksi töminänä, sen näkee jo kattovalaisimista, kun kovimmilla askelilla heilahtaa. Ja esim. basson ääni eli värinä kulkee samalla lailla rakenteita pitkin. Et selkeästi ole joutunut kärsimään kantapäähakkaajan naapurissa (tai olet sellainen itse), jos et tajua, ettei mitkään korvatulpat auta siihen, kun seinät ja katto tömisee joka askeleella. Luulisi kantapäiden olevan hellänä niin iskevästä kävelytyylistä, saati sitten naapureiden hermot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö täällä joku käyttää kerrostalokyttääjä-leimakorttia? Minkä tahansa leimako
Heh, sinun viestissäsi ei ole mitään sisältöä, edellinen viesti oli perusteltu. Mutta jatka sinä nyt vain tätä samaa ikuista vänkäämistä tämän toisen kirjoittajan kanssa. Itse sain siitä jo kauan aikaa sitten tarpeekseni. Samaa paskaa tämä aina on sinun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne höpinät äänen kulkeutumista rakenteita pitkin voit unohtaa perusteluista, kun se ei selitä mitään, äänihän ihan yleisesti on lähtöisin jonkin rakenteen värinästä. Korviin ääni tulee yleensä ilman välitykse
Se töminä ei olekaan ääntä, vaan kirjaimellisesti töminää. Joka askel tuntuu äänen lisäksi töminänä, sen näkee jo kattovalaisimista, kun kovimmilla askelilla heilahtaa. Ja esim. basson ääni eli värinä kulkee samalla lailla rakenteita pitkin. Et selkeästi ole joutunut kärsimään kantapäähakkaajan naapurissa (tai olet sellainen itse), jos et tajua, ettei mitkään korvatulpat auta siihen, kun seinät ja katto tömisee joka askeleella. Luulisi kantapäiden olevan hellänä niin iskevästä kävelytyylistä, saati sitten naapureiden hermot.
Tässä on esimerkki, miksen ole kirjoittanut mitään pitkään aikaan. Muut saavat ja ovat saaneet perata tätä paskaa jos haluavat. Mutta varoitan, mikään järki kommentti ei mene hänelle läpi. Ilmeisesti todella tyhmä, tai ihan pelkkä trolli. Mitkään fysiikan lait eivät hänen väitteitä tue, mutta on aina omasta mielestään oikeassa.
Mä ihmettelen eniten sitä, että miten ihmiset edes pystyvät tamppaamaan kantapäillään pitkiä aikoja, paukutella kaapinovia jne. ? Eivätkö nämä ikinä lepää?
Yhtäkestoisesti parikin tuntia ja joka ikinen ilta kuuluu yläkerrasta tömähtelyä, kolahtelua ja askelten töminää, välillä juosten. Siellä ei asu pieniä lapsiakaan.
Itselläni on tällainen norsunaapuri yläkerrassa, ja tekisi mieli tietää, mitä se touhuaa illaten edes keksi että mitä voisin tehdä 21-23 välillä että tamppaisin eestaas kotonani joka ilta.
Jos ajattelen tuntemiani ihmisiä, niin ei kukaan seiso keittiössä paukuttamassa kaappeja. Eikä kukaan kävele kotonaan puolta tuntia putkeen joka ilta. Pienessä kerrostalokämpässä, MITÄ nää tekevät?
Osaako joku kertoa?! Kotikuntosali? Kotijumppa? Sekään ei ole looginen, sillä askeleet kuuluvat ympäri kämppää (kolmio).
Ihmettelen minäkin, että miten toiset ihmiset voivatkin pitää niin kovaa meteliä kotonaan.
Onko se tyhmyyttä, vai silkkaa välinpitämättömyyttä, kun paiskotaan ovia, huudetaan ja tömistellään kantapäillä,siirrellään huonekaluja niin,että talo tärisee.
Jotenkin en vaan ymmärrä jaie pyrin tekemään nuo edellä mainitut mahdollisimmat hiljaa erityisesti aamuisin , mutta naapurini aloittaa tasan klo 7 pitämään niin kovaa ääntä, että on laitettava vastamelukuulokket, jotta voin olla kotonani rauhassa.
Kantapää kävely ja huutamalla puhuminen on tunniste vähäisestä äkykkyydestä.
Elämänkoululaiset, joille on vierasta sivistynyt ja muut huomioiva käytös.
Eivät tee tätä kiusallaan,vaan ovat vain niin yksinkertaista väkeä ja sitten ihmetellään suu auki, miksi naapuri ei enää tervehdi, tai tulee isännöitsijältä huomautus.
"Kyllä maailmaan ääntä mahtuu" ja "muuta mettään" ovat tyypillisiä kommentteja kyseisiltä henkilöiltä, joille asiasta huomautetaan.
Mun naapuri ei ikinä ole pois kotoaan vaan meluaa kaiket päivät sisällä. Ikinä ei käy missään lähikauppaa pidemmällä ja puhuu kovalla äänellä puhelimessa tai tömistelee koko ajan 😩 Ärsyttää jo niin että täytyyy muuttaa pois tuon takia.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihmettelen eniten sitä, että miten ihmiset edes pystyvät tamppaamaan kantapäillään pitkiä aikoja, paukutella kaapinovia jne. ? Eivätkö nämä ikinä lepää?
Yhtäkestoisesti parikin tuntia ja joka ikinen ilta kuuluu yläkerrasta tömähtelyä, kolahtelua ja askelten töminää, välillä juosten. Siellä ei asu pieniä lapsiakaan.
Itselläni on tällainen norsunaapuri yläkerrassa, ja tekisi mieli tietää, mitä se touhuaa illaten edes keksi että mitä voisin tehdä 21-23 välillä että tamppaisin eestaas kotonani joka ilta.
Jos ajattelen tuntemiani ihmisiä, niin ei kukaan seiso keittiössä paukuttamassa kaappeja. Eikä kukaan kävele kotonaan puolta tuntia putkeen joka ilta. Pienessä kerrostalokämpässä, MITÄ nää tekevät?
Osaako joku kertoa?! Kotikuntosali? Kotijumppa? Sekään ei ole looginen, sillä askeleet kuuluvat ympäri kämppää (kolmio).
Itsellä sama tilanne ja ihmetellyt samaa. Kai se jotain kuntoilua on. Täällä se tosin voi kestää parikin tuntia putkeen. 50 vuotta ehdin elää kerrostaloissa ennen kuin tällainen tapaus tuli vastaan.
Saamelaisistako puhut?