Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Mam ut ja wt-yh-perheet eivät välitä tai ymmärrä miten toiset otetaan huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjestyssääntöjä pitää noudattaa. Klo 22 - 7 hiljaisuus, yörauha. Noudatan.
Ennen oli ennen. Nyt on 24h yhteiskunta, että sikäli.
Kyllä kerrostalossa on edelleenkin tuo hiljaisuusaika ja sitä pitää noudattaa. Jos haluaa mekastaa kellon ympäri pitää muuttaa omakotitaloon.
En ymmärrä niitä, jotka eivät laita vaimennuspaperia pyttyyn vaan antavat kakan plompsahdella äänekkäästi ja kakkaisen veden roiskua ympäriinsä. Miten te oikein perustelette tämän toiminnan?
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa mihin heräsin aamulla 06.30? Yläkerran naapurin kakka plomps äänin. Kuka käy aamulla tuohon aikaan jaskalla, oikeesti? Hyi.
Sitä käydään aina silloin, kun on hätä ei se kellonaikaa katso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okt elämästä nautin edelleen...kerrostaloluukkuun en mene enää koskaan.
Järjetön ja meluisa on kt.
Omakotitalokin pitäisi olla mielellään sitten omassa rauhassa, että tarvi kuunnella pari metrin päästä nurmikonleikkuuta ja myöhäisiä grillijuhlia.
Nykyään monella on akkuleikkuri. Ainoa vakava meluongelma okt-alueella on koirien räksytys ja järkyttävää ylinopeutta ohiajavat autot, koska ihmiset eivät ymmärrä mitä 30 km/h rajoitus tarkoittaa myös rengasäänien kannalta.
Kaikista raivostuttavinta on se, kun rapussa naapurilla on ryyppybileet ja siellä joku setä vain kovaan ääneen selittää ja selittää ja selittää. Vielä kahdelta yöllä se taukoamatta selittää ja selittää ja selittää. Eikö kukaan muu puhu siellä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa mihin heräsin aamulla 06.30? Yläkerran naapurin kakka plomps äänin. Kuka käy aamulla tuohon aikaan jaskalla, oikeesti? Hyi.
Sitä käydään aina silloin, kun on hätä ei se kellonaikaa katso.
Ajatteleppa aamulla jos joku sänkykumppani on vieressä ja toinen kakkiii raikuvasti pitkin taloa yläkerrassa, tai kuseksii, niin että lorina vain kuuluu. Taitaa siinä halut mennä, heh heh.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista raivostuttavinta on se, kun rapussa naapurilla on ryyppybileet ja siellä joku setä vain kovaan ääneen selittää ja selittää ja selittää. Vielä kahdelta yöllä se taukoamatta selittää ja selittää ja selittää. Eikö kukaan muu puhu siellä mitään?
Huutopuhe on yksi lörppöjen ominaisuuksista. Jos osaa puhua normaalisti, niin ei se kuulu naapuriin, ellei äänieristys ole ihan olematon.
Vierailija kirjoitti:
Jos itse pitää yökolmesta lähtien sitten limubileet ja selittää ja selittää ja selittää aamuyhdeksään asti, niin peukkua kai ne vaan nostaa?
Minä olen 76 ja asun yksin kerrostalossa. Vuosi sitten minulla oli naapuri, jolla oli nuori koira. Tämä koira haukkui aina kun hissi tuli kerrokseen. Tykkäsin, koska tiesin että on turvallista että edes joku naapuri on kotona. Nykyinen naapuri puhuu kaukopuheluja päiväsaikaan, ja se antaa myös minulle turvallisuuden tunteen. Toisella puolella oli asukkaana joku opiskelijatyttö, joka järjesti kai jonkinlaiset tupaantuliaiset ystävilleen. Sitä iloa ja riemua oli myös hauska kuunnella. En vain saanut aikaiseksi laittaa heippalappua jossa olisin kiittänyt näistä asioista.
Mun yläkerrassa asuu kans paskatykki joka tykittää paskaansa pitkin pönttöä, niin että seinät raikuu. Kuseksii myös yöllä, ja herään tähän lorinaan. Kyllä ihminen on sitten välillä jätettä.
Onni on asua kerrostalon ylimmässä kerroksessa, ihana hiljaisuus kun kukaan ei ryskää yläkerrassa! Asuttiin ennen 3 kerroksessa ja yläkerrassa juurikin punttisalin käyttäjä. Ikkunat vaan helisi kun iski jotain painoja laminaattiin. Lisäksi 3vee penskan lempileikki oli heittää marmorikuulaa lattialla. Tätä saattoi kestää 4 tuntia putkeen. Hermot meni kahdessa vuodessa ja oli pakko muuttaa pois, kokemuksesta viisastuneena muutettiin ylimpään kerrokseen.
Kyllä jokaisella on oikeus käydä vessassa. Yölläkin.
Asuin pitkään kerrostalossa ja viimeset vuodet oli tuskaa, kun naapureina melusakkia, kuten huutopuhetta, musiikkia yöllä, jatkuvia illanistujaisia naapurissa, yhtä kauhua oli ja lopulta muutin pois. Olen nyt 1,5 vuotta asunut nykyisessä luhtitalossa, jossa alkuun tykkäsin asua, mutta nyt alkaa riittämään seinänaapurit. Olen ihan hyvin saanut tässä nukuttua, vaikka joskus herään naapureihin, mutta sentään ei ole juhlija porukkaa riesana nyt. Ei ole oikein tilaa olla kuitenkaan tässä, kun heti ylhäällä joku ja seinien takana. Ja joskus ahdistaa tulla kotiin. Asunto on rauhallinen ja omistusasia naapureina, mutta kaiken tuon kerrostalo asumisen jälkeen en kestä enää ääniä yhtään. Nykyisessä luhtitalossa joskus yläkerran naapurilla käy vieras joka tömistää kantapäillä kuin mikäkin, seinänaapuri yskii joka valvotti myös yskällä kesällä, ja sitten myös nämä kuuluisat vessaäänet kuuluu yläkerrasta. Asunnossa myös ollut remonttia koko vuoden ja nyt vasta viimeiset puoli vuotta on saanut asua rauhassa. Kaikki ollut tässä rempallaan vuokranantajan laiminlyönnin vuoksi, kaikkien asioiden korjaaminen ja huoltaminen on vaikeaa. Asunnossa on myös ollut paperitoukkia, vaikka olen kaatanut kuumaa vettä lavuaariin, tuntuu että putkityöt on tehty päin seiniä, kuten viimeksi kun pesin pyykkiä, niin lattiakaivo alkoi pitämään outoa koputtavaa ääntä. Talkkari kävi ja sanoi, että johonkin hajulukkoon tai johonkin tällaiseen pitää kaataa vettä ja hän kaatoi. Seuraavaksi varmaan menee ilmastointi rikki, kun välillä pitää isoa ääntä. Koko ajan jotakin ja etätöitä pitäisi saada rauhassa tehtyä. Asun siis vuokralla, en halua velkataloa, en ainakaan nykyisestä muuttotappioisesta paikkakunnasta.
Nyt olen löytänyt kivan paritalon jossa autokatos välissä (ei yhteisiä seiniä), käyn katsomassa tuota asuntoa vielä tällä viikolla. Vuokra nousee nykyisestä 700 -> 900 euroon. Muita nousuja ei juurikaan tule. Ja tuo vuokra on ainoa mikä mietityttää, mutta toisaalta tiedän pärjääväni, kun vain pitää tiukempaa budjettia. Kuitenkin asunnon tulee olla sellainen jossa saa olla rauhassa. Tuo asunto on vain pari vuotta vanha ja jossa erillinen tila työhuoneelle, nyt teen keittiönpöydällä töitä. Ehkä vuokranantaja olisi myös mukavampi, kun nykyisen kanssa kommunikointi on haastavaa.
Munt yläkerran naapurista kuuluu joskus yölläkin "pam" ääni, sitten vetää vessan. Mikä tuo pam ääni on, liittyykö vessan vetämiseen, vai paiskaako tuo aina sen pöntön kannen? On kyllä monenlaista hiihtäjää tullut vastan näissä kommuuneissa, voi kunpa saisi joskus sen omakotitalon tai edes erillistalon.
Naapuri soittaa sähkörumpuja, yöllä sähköosa päällä vaan se naputus ja töminä ja tätä noin tunnin kerrallaan. Päivisin soitto kuuluu ja tuntuu manuaalisesti eli itse joudun kotona ollessa lähtemään ulos. Tunnin jaksaa muusikko hakata rumpujaan ja taustalta kuuluu vielä elokuvamusiikkia. Kultturellia kerrassaan.
Kerran soitti pianoa puolen yön aikaan ja voi miten 6.kerroksinen kerrostalo ottaa 3.kerroksesta tulevan musisoijan äänet: akustiikka 2 vuotta vanhassa kerrostalossa kivasti koko rappu raikaa. Ykköskerroksen taapero parahti itkuun kesken uniensa. Itku niin kovaa että 3.kerroksen muusikko kuuli ja lopetti siihen.
Tuo yösoitto on vastenmielistä ja alakerta ja huoneiston sivuilla asuvat saamme klo02 herätyksen.
Eniten ihmettelen sitä, miten kärsivällisiä me naapurit olemme ettei virallista ilmoitusta isännöitsijälle/kiinteistömanagerille tehdä.
Minä tein, mutta kuulema kukaan muu ei ole tehnyt.
Reilu kuukausi 2-3 kertaa viikossa tätä musisoivat melua on ollut ja nyt oikein pelottaa mennä nukkumaan jos taas kesken unien joutuu heräämään.
Vierailija kirjoitti:
Naapuri soittaa sähkörumpuja, yöllä sähköosa päällä vaan se naputus ja töminä ja tätä noin tunnin kerrallaan. Päivisin soitto kuuluu ja tuntuu manuaalisesti eli itse joudun kotona ollessa lähtemään ulos. Tunnin jaksaa muusikko hakata rumpujaan ja taustalta kuuluu vielä elokuvamusiikkia. Kultturellia kerrassaan.
Kerran soitti pianoa puolen yön aikaan ja voi miten 6.kerroksinen kerrostalo ottaa 3.kerroksesta tulevan musisoijan äänet: akustiikka 2 vuotta vanhassa kerrostalossa kivasti koko rappu raikaa. Ykköskerroksen taapero parahti itkuun kesken uniensa. Itku niin kovaa että 3.kerroksen muusikko kuuli ja lopetti siihen.
Tuo yösoitto on vastenmielistä ja alakerta ja huoneiston sivuilla asuvat saamme klo02 herätyksen.
Eniten ihmettelen sitä, miten kärsivällisiä me naapurit olemme ettei virallista ilmoitusta isännöitsijälle/kiinteistömanagerille tehdä.
Minä tein, mutta kuulema kukaan muu
Ymmärrän sinua erinomaisen hyvin.
Omassa taloyhtiössä sain isännöitsijältä saman vastauksen: kukaan muu ei ole valittanut. Kun osuin juttelemaan naapurien ja talon toisessa päässä asuvan kanssa, kävi ilmi, että olivat myös valittaneet ja isännöitsijä sanonut jokaiselle, ettei kukaan muu ole valittanut! Uskomatonta ja röyhkeää!!
Ilmeisesti pitää tehdä yhteinen, kaikkien allekirjoittama valitus, että jotain melua suitsevaa viitsii tehdä.
Tosin meidänkin uudehkossa talossa ongelma on myös siinä, että runko kaikuu. Vaikka asunnot sinänsä täyttävät äänieristysvaatimukset, ei ole otettu huomioon tätä runkoäänien voimakasta kaikumista. Kun joka asunnossa on oma ilmanvaihtokone, senkin puhallus kuuluu naapurista, erityisesti yöaikaan, kun muuten on hiljaista. Joku käy myöhään saunassa tai pesee pyykkiä, ja laittaa sitten ilmanvaihdon täysteholle, niin kyllä humina vain kuuluu muillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eniten ihmettelen sitä, miten kärsivällisiä me naapurit olemme ettei virallista ilmoitusta isännöitsijälle/kiinteistömanagerille teh
Nää on röyhkeitä, eivät välitä kun ite asuvat leveästi omakotitalossa, minun napa
70 luvun taloissa vaikka asuisit ylimmäsdä kerroksessa niin silti kuulee kaikki äänet rysäyksellä,pamaukset yms ja tulevat suoraan alhaalta,itseasiassa alhaalta ylöspäin kaikuu pahemmin äänet kuin ylhäältä alaspäin.