Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Minä kuuntelun yks päivä, kun naapuri puhui (huusi) puhelimessaan poikansa hyvin intiimejä ja järkyttäviäkin asioita.
Kiva, kun tämä poikansa käy usein äidillään ja tiedän tarkkaan kenestä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketjusta poistettiin rakennusalan ammattilaisen ääneneristyksestä kirjoittama asiallinen viesti? Viestissä kerroin historiasta millaisia vaatimuksia äänieristykselle, ja mistä lähtien on ollut.
Näiden pelkkien tyhjän länkyttäjien täysin sisällöttömät viestit saavat kuitenkin olla.
Eli miksi vain tyhmät viestit saavat olla, ja faktatietoa sisältävät viestit poistetaan?
Trolli paljasti heti alapeukulla olevansa paikalla, kerro miksei tähän ketjuun saisi ammattilaiset kirjoittaa faktaa näiden länkytysten sekaan.
Saiko hauras itsetuntosi nyt kolauksen, kun vauva palstalla ei kuunnella sinun typeriä juttujasi.
Jollekin muulle faktat olivat liikaa, ja siksi ne piti poistaa. Eipä tuolla minulle ole merkitystä, saatte jatkaa vääristelyä ja turhaa länkytystä niin paljon kuin jaksatte.
Joku muu siinä häviää kuin minä, jos vain väärä tieto, valheet ja muu länkytys sallitaan. Jotkut jäävät tiedosta paitsi, ei se minulta ole pois, vaan ketjua mahdollisesti lukevilta.
Tässä ketjussa on jo niin monta sivua sinun turhaa jankkaustasi, ettei varmasti kukaan jää "arvokkaista faktoistasi" paitsi sen takia, että pari viestiä on poistettu. Sitä paitsi mitä kukaan tekee sillä tiedolla, että 70-luvun kerrostaloissa PITÄISI joidenkin määräysten mukaan olla äänieristys, kun kuitenkaan käytännössä ei ole? Jos tuo nyt edes pitää paikkaansa. Tunnut keksivän näitä faktojasi ihan sen mukaan millaiseen viestiin vastaat.
Asun 90-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Naaurustosta kuuluu vähän vaihtelevasti ääniä. Seinän takaa eniten ja useimmiten kuuluu kauhan/ muun välineen hakkaaminen kattilan reunaan, en tiedä keittääkö se aina puuroa vai mitä se siellä koputtaa:)
Alakerrassa asuu iäkäs nainen, en ole ikinä, ikinä kuullut sieltä hisaustakaan. Elossa vaikuttaa olevan koska näkyy aamulla valoa ikkunoissa kun lähden töihin.
Yläkerrassa asuu sinkkumies. Kanta-astuja, voi hyvä luoja. Pauk pauk pauk pauk, edestakaisin koko ajan. Lisäksi aivan silmitön lorotus joka h***tin kerta kun käy kusella. Kuulen myös että ei pese käsiä koskaan, pöntön vetämisen jälkeen kuuluu välittämästi taas kantapäiden paukutus. Hyi hitto :( Luojan kiitos että hän edes menee samoihin aikoihin nukkumaan kuin minä.
Ekassa kerroksessa asui ulkomaalainen perhe ennen, en tiedä mistä olivat kotoisin, lapsi oli alle vuoden ikäinen. Kova pulina ja puhe kaikui rapussa ja ulkona usein. Heillä tuntui myös käyvän jatkuvasti vieraita. Ruokansa tuoksui myös pahalle, jatkuvasti rappukäytävässä kauhea haju. Nyt ovat ( onneksi ) muuttaneet pois.
Talossa on paljon koiria, haukkuminen pihalla ärsyttää ehkä eniten. Koirat tappelevat ja räksyttävät, oli sitten kello kuusi aamulla tai kymmenen illalla. Sisällä sentään ovat hiljaa.
Minä ? Asun yksin. Muuten en melua mutta välillä luukutan musiikkia ennen klo 22 aika kovalla. Jos on vieraita niin mökää tulee kyllä. Arkisin olen hiljakseen ja käyn vaan töissä ja katselen telkkaria kotona illalla. Ei ole valitettu kuin kerran yhden sunnuntaibiletyksen seurauksena, mikä olikin ihan reilua ja ansaitsin sen kyllä. Olen hillinnyt sen jälkeen vähän meininkiä. Kesä tulee, katsotaan sitten onko parvekkeella älämölöä vai ei :P
Asunnot voisivat olla paremmin äänieristettyjä. Kun menee aamulla töihin klo 7, on aamulla herättävä klo 5 ja jonkin verran syntyy ääniä aamutoimista. Jos joitakin häiritsee, ei voi mitään.
Sitä vaan ihmettelen, kun naapuri tamppaa kämpässään päivät pitkät ja kolistelee, mutta öiden ajaksi sentään vaimenee, että kuitenkin ilmeisesti tajuaa miten häiritsevää se on mutta päättää päivisin kuitenkin jostain syystä harrastaa. Miksei voisi vaikkapa kävellä hiljaa aivan koko ajan jos sellainenkin kerran onnistuu. En minäkään odota kello seiskaa aamulla sillä tavalla että JESS KOHTA PÄÄSEN MESOOMAAN HNNGHH
Vierailija kirjoitti:
Sitä vaan ihmettelen, kun naapuri tamppaa kämpässään päivät pitkät ja kolistelee, mutta öiden ajaksi sentään vaimenee, että kuitenkin ilmeisesti tajuaa miten häiritsevää se on mutta päättää päivisin kuitenkin jostain syystä harrastaa. Miksei voisi vaikkapa kävellä hiljaa aivan koko ajan jos sellainenkin kerran onnistuu. En minäkään odota kello seiskaa aamulla sillä tavalla että JESS KOHTA PÄÄSEN MESOOMAAN HNNGHH
Klo 7 alkaa kopisemaan kantapäät.
Ja kävely kuuluu huomattavasti vaimeammin klo 22- 07 välillä.
Oikein katsovat kellosta, kun kello näyttää aamu 7, niin alkaa kaappien paiskominen ja kantapää tamppaus.
Nämä tyypit yleensä myös tuntuvat hyvin harvoin poistuvan kotoa, eli tosi kiva etänä opiskella näitä hulluja kuunnellen.
Uskon myös että ovat jollain tavalla jälkeenjäääneitä.
Vierailija kirjoitti:
Nauroin tälle ihan hulluna :D Oma naapurini on vähän samanlainen. Tässä talossa alkaa hiljaisuus klo 23 ja aina 5-10 minuuttia ennen sitä hän pitää sarjan ihan hirveän kovia rysähdyksiä ja paukahduksia. Mietin aina välillä, että hän katselee siellä kelloa ja miettii, että NYT PITÄÄ METELÖIDÄ VARASTOON, ETTÄ KESTÄÄ YÖN YLI!
Olkaa onnellisia että sentään mesoajat hiljenee kun hiljaisuusaika täällä ongelma niinkuin monilla muilla päinvastoin:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauroin tälle ihan hulluna :D Oma naapurini on vähän samanlainen. Tässä talossa alkaa hiljaisuus klo 23 ja aina 5-10 minuuttia ennen sitä hän pitää sarjan ihan hirveän kovia rysähdyksiä ja paukahduksia. Mietin aina välillä, että hän katselee siellä kelloa ja miettii, että NYT PITÄÄ METELÖIDÄ VARASTOON, ETTÄ KESTÄÄ YÖN YLI!
Olen päätynyt siihen johtopäätökseen, että nämä ihmiset varmaan jatkuvasti sillä äänekkäällä tekemisellään purkavat alitajuisesti jotain patoutumiaan ja se ahdistaa suuresti kun öisin joutuu hiljaa olla. Joka ilta iskee ahdistukset ennen hiljaisuutta kun joutuu paineventtiilit sulkea ja aamuseiskalta taas helpottaa.
Suomessa on niin paljon asumatonta korpea, että kerrostalojen sijaan voisi rakentaa omakotitaloja kilometrin päähän toisistaan. Sopisi paremmin tänne Suomeen. Alun perin olisi pitänyt tehdä omakotitaloja eikä kerrostaloja.
Muuttaisin mettään jos ois varaa🥲
Harva ihminen kestää kerrostalossa asumista.
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin mettään jos ois varaa🥲
Harva ihminen kestää kerrostalossa asumista.
Syrjäseudut on täynnä halpoja tönöjä mitkä eivät mene kaupaksi, sieltä vaan ostelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ketjusta poistettiin rakennusalan ammattilaisen ääneneristyksestä kirjoittama asiallinen viesti? Viestissä kerroin historiasta millaisia vaatimuksia äänieristykselle, ja mistä lähtien on ollut.
Näiden pelkkien tyhjän länkyttäjien täysin sisällöttömät viestit saavat kuitenkin olla.
Eli miksi vain tyhmät viestit saavat olla, ja faktatietoa sisältävät viestit poistetaan?
Trolli paljasti heti alapeukulla olevansa paikalla, kerro miksei tähän ketjuun saisi ammattilaiset kirjoittaa faktaa näiden länkytysten sekaan.
Saiko hauras itsetuntosi nyt kolauksen, kun vauva palstalla ei kuunnella sinun typeriä juttujasi.
Jollekin muulle faktat olivat liikaa, ja siksi ne piti poistaa. Eipä tuolla minulle ole merkitystä, saatte jatkaa vääristelyä ja turhaa länkytystä niin paljon kuin jaksatte.
Joku muu siinä häviää kuin minä, jos vain väärä tieto, valheet ja muu länkytys sallitaan. Jotkut jäävät tiedosta paitsi, ei se minulta ole pois, vaan ketjua mahdollisesti lukevilta.
Tässä ketjussa on jo niin monta sivua sinun turhaa jankkaustasi, ettei varmasti kukaan jää "arvokkaista faktoistasi" paitsi sen takia, että pari viestiä on poistettu. Sitä paitsi mitä kukaan tekee sillä tiedolla, että 70-luvun kerrostaloissa PITÄISI joidenkin määräysten mukaan olla äänieristys, kun kuitenkaan käytännössä ei ole? Jos tuo nyt edes pitää paikkaansa. Tunnut keksivän näitä faktojasi ihan sen mukaan millaiseen viestiin vastaat.
Mistä tuollainen tieto, että PITÄISI olla, muttei kuitenkaan ole! Ymmärsinkö oikein?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tuollainen tieto, että PITÄISI olla, muttei kuitenkaan ole! Ymmärsinkö oikein?
Joku väitti täällä sitkeästi, että jo 70-luvulla on rakennettu kerrostalot sellaisiksi, ettei niissä kerta kaikkiaan voi kuulua juuri mitään ääntä naapuriin. Ei ole tainnut koskaan edes käydä vanhemmissa kerrostaloissa :D
Ne kommentit on ilmeisesti poistettu, mutta ei tälle "tiedolle" kyllä mitään lähdettä saatu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan nykypäivänäkin PITÄISI olla tiukemmat rakennusmääräykset äänieristyksen osalta, mutta kummallisesti silti näen kommentteja miten tuliterässäkin kämpässä äänet kuuluu turhan hyvin läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä avaa vuodesohvan tms. rutiinin omaista !
Muutettiin isolle kirkolle lapsenlapsia lähelle. Heti ekana päivänä tuli alakerran pyryharakka silmille. Kuulemma vessassa pitää pissiä reunoja pitkin. Ei päästy yhteisymmärrykseen, mutta kuulemma taloyhtiön kokouksessa kuullaan nauhoituksia. Isot on murheet suuressa maalimassa.
Ei ne kantapääastujat itse tiedä, mikä askelääni kuuluu alakertaan. Yläpuolellani asuu juurikin paukuttaja, mutta hän ei taatusti osaa ajatella sitä ääntä.
Mutta jotain hyvääkin, varon, etten itse kävele häiritsevästi. Harva kiinnittää huomiota omaan tyyliinsä kävellä.
Muuten tosi hiljainen tuo yläkerran asukki.
Ja päätin, etten häiriinny.
Paljon pahemminkin voisi olla, esim. monilukuinen ja iällinen iso perhe.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kantapääastujat itse tiedä, mikä askelääni kuuluu alakertaan. Yläpuolellani asuu juurikin paukuttaja, mutta hän ei taatusti osaa ajatella sitä ääntä.
Mutta jotain hyvääkin, varon, etten itse kävele häiritsevästi. Harva kiinnittää huomiota omaan tyyliinsä kävellä.
Muuten tosi hiljainen tuo yläkerran asukki.
Ja päätin, etten häiriinny.
Paljon pahemminkin voisi olla, esim. monilukuinen ja iällinen iso perhe.
Hankalapa se on kerrostalossa yläkertalaiselle tamppaajalle kostaakaan, siinähän kärsii vaan alakertalaiset jos itse alkaa tamppailemaan. Rivarissa vähän helpompi itse antaa samalla mitalla takaisin.