Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla ylipäätään mahdollista, että se kun hiljaisuusaika on klo 22-07, on onnistuttu vääntää mielissä niin, että hiljaisuusaika olisi ympäri vuorokauden? Ei se mene niin!
Jumalauta vieläkin muistan jostain 17 vuoden takaa homman, kun päivällä klo 14 kuului jokin normaali elämisen ääni, niin naapuri valitti siitä puolessa sekunnissa ja muistutti hiljaisuusajasta. Onko klo 14 klo 22-07 välisenä aikana? Kannattaisi opetella numerot ja kello. Ja millä oikeudella kukaan rupeaa vainoamaan ja terrorisoimaan naapureita? Ku on muka pidetty meteliä ja milloin mitäkin, vaikkei ole. Ja millä oikeudella tavalliset vuokralaiset alkavat laatia omia järjestyssääntöjä, joita pitäisi sitten kaikkien muiden noudattaa, kun taas omien järjestyssääntöjen laatija elää itse kuin sika pellossa. Kyttää, seuraa, vainoaa, kuvittelee olemattomia, syyttelee muita omista asioistaan jne. Sitten se, että kun joku höperö on asunut jossain osoitteessa riittävän pitkään, niin se rupee kuvittelemaan, että hän omistaa koko talon, pihamaan ym.
Ei jumalauta.
Suomalainen tarvii hiljaisuutta ja yleensä pelihousut revitään pienimmästäkin äänistä. Suomalainen kuuluu joko omakotitaloon tai niin hyvin rakennettuun kerrostaloon, että naapurista ei kuulu mitään.
Oikeasti kovalla äänellä puhuminen tai kohtuullisella volyymillä musiikin kuuntelu ei pitäisi kuulua naapuriin. Samoin kun suihkussa käyminen ei pitäisi herättää alakerran asukkia.
Äänistä stressaaminen on kauhea oravanpyörä. Parhaiten pääsee, jos pystyy olemaan huomioimatta ääniä ja oikeasti niitä ei huomaa hetken päästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin kerrostalosta pois, jos olisi varaa.
En ole nukkunut yhtäjaksoista yöunta enää vuosikymmeniin. Ainakin kaksi kertaa yössä jokin kolahtaa ja herään. Joskus nukahdan pian uudelleen, joskus siihen menee 2-3 tuntia, että uni tulee uudelleen ja sitä ennen olen käynyt syömässä voileivän, tehnyt sanaristikkoa, että uni sitten tulisi paremmin.
Lehtien jakelu yöllä pitäisi lailla kieltää. Lehdenjakajan askeleet tömisevät ja alaovi kolahtaa joka kerta.
Naapurin nuoret naiset kikattavat klo 3:n asti yöllä ja toinen naapuri tulee yöjuoksulta kotiin ja ovi kolahtaa.
Ei jaksaisi aina valittaa, kun sitten saa naapureista vihamiehiä, eikä sekään ole mukavaa asumista.
Kunpa voisi kieltää edes sen, että itselle jaetaan postia öisin. Minä en herää siihen, kun lehdenjakaja kulkee rapussa, mutta siihen todellakin herään, kun oma postiluukku kolahtaa keskellä yötä. Ennen tämä oli helposti ratkaistavissa sillä, ettei tilannut sanomalehtiä, mutta nykyään normaalipostiakin jaetaan öisin, eikä siitä voi mitenkään kieltäytyä.
No voi voi.
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, asun itse ylimmässä kerroksessa, mutta silti asuntooni kuuluu tällainen kantapääjyske kävely, että se voi toisaan tulla muualtakin kuin sieltä yläkerroksesta.
Minulla kuuluu naapurista kantapääjyske rivitalossa. Tuntuu että se on pakollinen vakio joka hemmetin kämpässä, kerrostalossa se kuului ainoastaan ylänaapurilta, ilmeisesti vaakatasossa ne lattiat oli sitten paremmin rakennettu kuin tässä rivarissa.
Minä imuroin joka ikinen päivä olohuoneen maton koiran karvoista. Oli sit joulu tai pääsiäinen. Jos ei sitä paria minuuttia imurin ääntä kestä, niin se on voi voi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko huutopuhujalle saada varoituksen?
Eivät huuda öisin, mutta muuten koko päivän huutaa kun hullut.
Sama perhe kävelee kantapäillään ja ovat ylipainoisia eli talo tärisee.
Eivät käy ulkona, vaan huutavat tauotta.
Ovat vähämielisiä sen toki huomaan, mutta ei jumalauta tätä jaksa!!
Voi saada. Myös hiljaisuuden ulkopuolella ei saa häiritä muita metelillä. Tehkää yhdessä jonkun toisen naapurin kanssa ilmoitus isännöitsijälle häiriön aiheuttamisesta.
Kummallinen kuvitelma, tottakai hiljaisuuden ulkopuolella saa aiheutua melua naapuriin. Jopa hiljaisuuden aikana saa elää ihan normaalisti ja vaikka kuunnella musiikkia kohtuu voimakkuudella. Se on sitten voi voi, jos joku häiriintyy.
Että oikein saa aiheutua melua naapuriin myös öisin. No tämä avaa teidän kerrostalometelöitsijöiden ajatusmaailmaa sangen hyvin. Minulla muuten oli vastaava "mä saan elää miten tahdon" nuori naapurina, mutta kummasti hän ärsyyntyi jos ei saanut itse nukkua rauhassa iltapäivään saakka. Tyttö siis säännöllisesti valvoi ja metelöi illat ja yöt. Meni nukkumaan vasta klo 6-7 aikaan eli silloin kun ns. normikansalaiset heräsivät töihin ja kouluun.
Saa tietysti aiheutua, ja varmasti aiheutuu! Kysehän on millaisen merkityksen niille antaa, repiikö pelihousunsa naapurin öisen vessakäynnin vuoksi vai ei.
Sellaista kerrostaloa ei ole jossa jotain ääniä ei naapurista yöllä kuuluisi, jos naapurissa eletään yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Minä imuroin joka ikinen päivä olohuoneen maton koiran karvoista. Oli sit joulu tai pääsiäinen. Jos ei sitä paria minuuttia imurin ääntä kestä, niin se on voi voi
Onko viesti olevinaan jotain ironiaa? Tietysti saat imuroida vaikka tunteja joka päivä, ei sitä mikään estä. Eikä kovaäänisenkään imurin ääni naapurissa kovin äänekkään kuulu. Hiljaisimpia ei edes kuule
Haluaisiko joku tehdä adressin tai ainakin allekirjoittaa adressin: rauha kerrostaloihin sakon tai vankeuden uhalla?
Tai: drone valvonnat kerrostalo alueille klo 22-06.00 väliselle ajalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierai
</p>
<p>Ikävä kun etätyö tekijä häiriintyy, eliittityöläinen.<br />
lija kirjoitti:Joo meilläkin mölytään jatkuvasti. Normaalisti menen kirjastoon tekemään työni, mutta tässä tilanteeseen ei onnistu. Koirat haukkuu, musiikit soi, naapurit huutaa ja tappelee. Sen olen päättänyt, ettei vauvan itku häiritse, koska ei se vauva sitä tahallaan tee. Mutta jos voisi nuita muita hommia tehdä vaikkapa tunnin päivässä nykyisen kahdentoista sijaan, arvostaisin.
Valittaa en kuitenkaan kehtaa, koska itsekin soitan kitaraa 20 minuuttia päivässä ja kuntoilen maton päällä.
Minuakin häiritsee naapureiden metelöinti nyt, kun on pakko tehdä kotona etätöitä. Alakerrassa on ilmeisesti ajateltu, että tässäpä on hyvä sauma tehdä remppaa, sillä poraaminen yms. alkoi heti aamusta. Mitään lappua tuosta ei tietenkään ole laitettu ilmoitustaululle.
Seinänaapurissa asuva nuorimies puolestaan elelee ilman minkäänlaista vuorokausirytmiä. Päivisin on hiirenhiljaista, mutta kahden aikaan yöllä tömistelee kämpässään ja paukuttaa kaappien ovia. Pelaa myös ilmeisesti jotakin nettipeliä ja mölisee/kiroilee jutellessaan pelikaverien kanssa. Hänelle olen ajatellut laittaa lappua postiluukusta, sillä tuo on oikeasti alkanut rasittaa.
Naapurin nuoriso biletti taas viime yön, yhden jälkeen sain torkahdettua vähän kun kävivät baarissa, mutta sen jälkeen tulivat jatkoille ja saunomaan, järkky meteli. Tätä on usein viikonloppuisin. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin nuoriso biletti taas viime yön, yhden jälkeen sain torkahdettua vähän kun kävivät baarissa, mutta sen jälkeen tulivat jatkoille ja saunomaan, järkky meteli. Tätä on usein viikonloppuisin. Huoh.
Täällä sama paitsi että tapahtuu sekä arkisin keskellä työviikkoa....ja sit viikonloppuisin, ei rauhaa yöllä eikä edes päivällä jos sattuu olemaan vapaata mulla silloin, korvatulpista ei paljoa apua, univelkaa metrettäin jos en nukkuisi välillä muualla olisin varmaan torkahtanut työmaalla ja aiheuttanut monta vaaratilannetta. Huijattiin että oli rauhallinen taloyhtiö ( taas kerran vuokranantajat valehteli)
Yöbilettäjistä jos tekee valituksia niin kai he saavat varoituksia isännöitsijältä ja lopuksi häädön jos ei homma muutu?
Vierailija kirjoitti:
On nämä ruikuttajat tyhmiä, pelkkää valitusta ja ruikutusta päivästä toiseen. Etkö osaa soittaa edes poliiseja paikalle?
Ajattelin aloittaa uuden harrastuksen. Asun kolmosessa.
No kiitos neuvosta, minäpä soitan tästä lähtien aina poliisit noille. Olen ajatellut heillä olevan tärkeämpiäkin keikkoja. Niin ja valitus vuokrayhtiölle voisi olla tarpeen jotta varoitus tulisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuttaisin kerrostalosta pois, jos olisi varaa.
En ole nukkunut yhtäjaksoista yöunta enää vuosikymmeniin. Ainakin kaksi kertaa yössä jokin kolahtaa ja herään. Joskus nukahdan pian uudelleen, joskus siihen menee 2-3 tuntia, että uni tulee uudelleen ja sitä ennen olen käynyt syömässä voileivän, tehnyt sanaristikkoa, että uni sitten tulisi paremmin.
Lehtien jakelu yöllä pitäisi lailla kieltää. Lehdenjakajan askeleet tömisevät ja alaovi kolahtaa joka kerta.
Naapurin nuoret naiset kikattavat klo 3:n asti yöllä ja toinen naapuri tulee yöjuoksulta kotiin ja ovi kolahtaa.
Ei jaksaisi aina valittaa, kun sitten saa naapureista vihamiehiä, eikä sekään ole mukavaa asumista.
Kunpa voisi kieltää edes sen, että itselle jaetaan postia öisin. Minä en herää siihen, kun lehdenjakaja kulkee rapussa, mutta siihen todellakin herään, kun oma postiluukku kolahtaa keskellä yötä. Ennen tämä oli helposti ratkaistavissa sillä, ettei tilannut sanomalehtiä, mutta nykyään normaalipostiakin jaetaan öisin, eikä siitä voi mitenkään kieltäytyä.
Laita pehmikettä luukkuun.
Paikkukunnastakin riippuen poliisien tulo voi kestää toista tuntia jolloin meteli mitä luultavimmin on loppunut, toi yks trolli joka trollannut täällä ei ymmärrä että poliisit ei auta koskaan uhria vaan rikoksentekijää.
Minä herään naapurin tumisevaan kantapääkävelyyn. Öisin myös aina 2h rallit ennenkuin menee nukkumaan. Vähän alkaa haitata se kumiseva TUMTUMTUMTUM
Vierailija kirjoitti:
Jännä muuten, asun itse ylimmässä kerroksessa, mutta silti asuntooni kuuluu tällainen kantapääjyske kävely, että se voi toisaan tulla muualtakin kuin sieltä yläkerroksesta.
Seinänaapurista voi kantautua. Mulla ollut näin jo parissa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Paikkukunnastakin riippuen poliisien tulo voi kestää toista tuntia jolloin meteli mitä luultavimmin on loppunut, toi yks trolli joka trollannut täällä ei ymmärrä että poliisit ei auta koskaan uhria vaan rikoksentekijää.
Ensin ongelmana on koko yön jatkuva meteli, sitten ongelma onkin se että meteli loppuu ennen aikojaan!
Anna nyt politiikan olla rauhassa, äläkä sotke sitä tähän.