Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Kamalaahan tämä on, mutta yksi neuvo minulla on teille, jotka kärsitte naapurien tyhmyydestä, jos muutto ei mahdollinen vaihtoehto.
- Vastamelukuulokkeet
Näiden avulla pystyn olemaan kotona ja palautumaan töistä.
Onhan se väärin, että täytyy kuulokkeet päässä kotonaan olla, mutta ei näihin huutopuhujiin, kantapää tömistelijöihin ja ovien paiskojiin mikään auta.
Tänään vapaapäivänä sain herätä naapurin huutopuheeseen, joka alkoi tasan klo 7 aamulla, eli en voi asialle mitään, koska hän noudattaa sääntöjä.
Tsemppiä kaikille häiriköiden naapureille
Entäpä jos ei ole varaa vastamelukuulokkeisiin ainakaan niihin laadukkaisiin?? Haluan vaan vuorotöiden takia saada nukuttua enkä stressata ja jännittää että saako nukuttua ja kuinka monta tuntia??
Ääni on voimakkaasti hermostoon vaikuttava juttu, erityisesti matala töminä. Aivot eivät pysty prosessoimaan siinä töminässä muuta se ollaan ihan tutkittu kyllä. Ei ihme että ihmisiä strassaa ja stressi taas aiheuttaa elimistöön tulehdusta ja lihomista.
Täällä on yläkerran norsuille laitettu laminaatti niin että välistä puuttuu eristykset ja se on aamusta iltaan töms töms töms. Klank, klak töm ja töms. Ollaan huomautettu jo neljästi ainakin vastaus: muuta ok taloon ! Kyseessä n 30 v kevyet ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
On tämä kerrostaloelämä perseestä, naapuri määrää elämisen tahdin. Olisi ollut mukava nukkua sunnuntai-aamuna pidempään, mutta naapuri päätti metelöinnillään, että tänään nukutaan vain puoli kahdeksaan. Muutan pois, kauas idiooteista, vaikka sinne kuuluisaan metsän keskelle jos tarvis.
Naapurisi on saattanut nousta jo kuudelta, ja olla puolitoista tuntia hiljaa kunnioituksesta sinua kohtaan.
Ydinongelma on nykyinen 24/7-yhteiskunta. Kerrostaloja ei ole rakennustyyppinä suunniteltu nykyiseen yhteiskuntaan, jossa jokaisella on oma, yksityinen vuorokausirytmi.
Kekkosen ajan teollisuusyhteiskunnassa kaikki nousivat viimeistään seitsemältä tai itkivät ja nousivat viimeistään seitsemältä myös sunnuntaisin, niin kerrostaloasuminen toimi paremmin. Kaikki menivät petiin viimeistään kymmeneltä, sillä muuten yöuni jäi lyhyeksi.
Huutopuhuminen on yksi jännä nykyilmiö, norsuilun ohella. Eilen bussipysäkillä nuori nainen puhui puhelimeen ja huusi koko ajan. Omasta mielestään hän varmaan oli itsenäinen ja voimaantunut, mutta se miltä se vaikutti ulospäin oli että ihmiset katselivat että onkohan tuolla kaikki ihan kunnossa. Nykyaikuiset ajattelevat että "mun ei tartte pidätellä mun tunteita toisten takia". Minäminäminä.
Jos haluaa hiljaisuutta on parasta muuttaa omakotitaloon.
Ihmettelen miksi kaikki sääntöniilot ja kontrolliliisat änkeytyvät kerrostaloihin pilaamaan ihmisten normaalin elämän.
Huutopuhumista tuli taas todistettuun kahvilass kulman takaa kuuluu jumalaton ulina ja metakka, kurkistin 2 isoa vaalea alle 30v naista valkoisissa farkuissa ja beigetakit päällä siellä hiukan "keskustelee", siis ihan hirveä metakka. Ihan kuin ei olisi muita ollenkaan koko kahvilassa.
Olen huomannyt nuo beigevillakangastakkiset pitkähiuksiset pissistytöt ovat ihan mahdottomia nykyään. siihen kuuluu vielä se salkkaripipu sitten kutreille.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen miksi kaikki sääntöniilot ja kontrolliliisat änkeytyvät kerrostaloihin pilaamaan ihmisten normaalin elämän.
Jos haluaa metelöidä on parasta muuttaa omakotitaloon.
Ihmettelen, miksi kaikki antisosiaaliset ja itsekeskeiset mölyapinat änkevät kerrostaloihin pilaamaan normaalien ihmisten elämän.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan jos haluat vapauden metelöidä se olet juuri sinä joka hankkii siihen itselleen paikan eikä häiriköi muita!
Itsestä on tullut jotenkin niin herkkä äänille että nukun korvatulppien kanssa vaikkei mistään kuuluiskaan mitään. Pienkin kolahdus nukkumaanmennessä aiheuttaa sydämmen sykkeen ja vítutuskäyrän nousua niin helpompi vain laittaa tulpat korviin. Ellei sitten ole aivan todella väsynyt että meinaa nukahtaa jo seisaalteen
Vierailija kirjoitti:
Itsestä on tullut jotenkin niin herkkä äänille että nukun korvatulppien kanssa vaikkei mistään kuuluiskaan mitään. Pienkin kolahdus nukkumaanmennessä aiheuttaa sydämmen sykkeen ja vítutuskäyrän nousua niin helpompi vain laittaa tulpat korviin. Ellei sitten ole aivan todella väsynyt että meinaa nukahtaa jo seisaalteen
Älykkyys korreloi juuri ääniherkkyyteen ja kun hermosto virittyy näihin ääniin negatiivisesti koko elimistö saa stressipiikin välittömästi. Asia joka tulisi ottaa vakavasti. kaupungeissa on muutenkin monenlaista hälyä ja jurinaa niin tämä asuintalojen metelittömyys olisi oltava ihan ykkösenä rakentamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, vuodesta 2015 käyttänyt ja vaikka tulppien läpi kuuluisi ääniä voimakkaasti jos on tosi tosi väsynyt niin saatan nukahtaa silti.
Kekkosen aikaan siinä lapsikin oppi äkkiä vuorokausirytmin, kun äiti alkoi joka sunnuntaiaamu raivosiivota seitsemältä. Imuri kolahteli sängyn alla. Matot pihalle ja tamppaus, isä laittoi radion kovalle ja piipun palamaan, merisää.
Ei yritä. Ainoa vastakeino on metelöidä itsekin. Ehkä vähän rupeavat ajattelemaan, kun saavat maistaa omaa lääkettään.
Seinänaapurini kiusaa selvästi jotakuta muuta, on saanut jo huomautuksia paiskomisesta mutta tänään se likka hakkasi pitkän sarjan kuuluvasti oikein jotain lattiaan ja lopetti satsin vielä rytmikkääseen tahtiin. Ihan selvästi yritti ärsyttää jotakuta muuta. Ilmoittaisikohan Isännöitsijälle?
Vierailija kirjoitti:
Seinänaapurini kiusaa selvästi jotakuta muuta, on saanut jo huomautuksia paiskomisesta mutta tänään se likka hakkasi pitkän sarjan kuuluvasti oikein jotain lattiaan ja lopetti satsin vielä rytmikkääseen tahtiin. Ihan selvästi yritti ärsyttää jotakuta muuta. Ilmoittaisikohan Isännöitsijälle?
Täällä alakerran likka joka kiljahtelee ja herättää muut aktiivielämällään,edes illalla ei saa nukahdettua vaikka käytän korvatulppia, aina saa stressata ja jännittää että pääseekö uneen vai onko niin että just kun nukahtamassa niin kiljahtelee!
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa eletään normaalisti, niin kuin muuallakin, poikkeuksena hiljainen aika, silloin tulee välttää aiheuttamasta turhaa melua. Ne ihmiset joille ei kerrostaloelämä sovi, muuttavat johonkin muualle. Kun elämme yhdessä, niin muidenkin ääniä tulee sietää, vaikka itse olisi hiirenhiljaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Itse olen hiljainen, mutta ymmärrän, että kaikki eivät ole ja joillain on myös lapsia. Jos minua tämä ottaisi aivoon, muuttaisin johonkin missä ei ota. Koska te älykääpiöt ymmärrätte, että ainoa ihminen jota voitte muuttaa, on jokainen itse. Jos ei kykene sopeutumaan, niin sitten myöntää oman vajavaisuutensa ja muuttaa. Ei normaalin elämisen ääniä tarvitse kenenkään kotonaan varoa ja häiriköintiin puuttumiseen on keinot määritelty laeissa ja asetuksissa. Valittaminen tulisi sanktioida.
Ainiin olikin, unohdin että omakotitalon voi jokainen ostaa tuosta noin vaan jos ei kerrostalo kiinnosta. Kiitos viisaista sanoista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa eletään normaalisti, niin kuin muuallakin, poikkeuksena hiljainen aika, silloin tulee välttää aiheuttamasta turhaa melua. Ne ihmiset joille ei kerrostaloelämä sovi, muuttavat johonkin muualle. Kun elämme yhdessä, niin muidenkin ääniä tulee sietää, vaikka itse olisi hiirenhiljaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Itse olen hiljainen, mutta ymmärrän, että kaikki eivät ole ja joillain on myös lapsia. Jos minua tämä ottaisi aivoon, muuttaisin johonkin missä ei ota. Koska te älykääpiöt ymmärrätte, että ainoa ihminen jota voitte muuttaa, on jokainen itse. Jos ei kykene sopeutumaan, niin sitten myöntää oman vajavaisuutensa ja muuttaa. Ei normaalin elämisen ääniä tarvitse kenenkään kotonaan varoa ja häiriköintiin puuttumiseen on keinot määritelty laeissa ja asetuksissa. Valittaminen tulisi sanktioida.
Ainiin olikin, unohdin että omakotitalon voi jokainen ostaa tuosta noin vaan jos ei kerrostalo kiinnosta. Kiitos viisaista sanoista!
Ei ehkä jokainen, mutta me älykkäämmät kyllä.
Siksi näissä kolhooseissa asuukin heikkolahjaisimmat turhanruikuttajat, jotka vain kyttäävät muiden elämää ja varsinkin aiheuttamia ääniä, jotta saisivat syyn päteä tekemällä valituksia. Jos olisivat edes suurinpiirtein normaaleja, tämä ruikutus olisi paljon vähäisempää, eikä tässä ketjussakaan olisi satoja sivuja tätä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä se vaan olin. Yritin saada kaukosäätimestä pattereita pois ja hakkasin sitä kämmeneeni vasten. Siitä se ääni tuli.
Meillä on ollut äänekäs yläkerta ja aika monta kertaa on jouduttu siitä ilmoittamaan isännöitsijälle.
Ne on ulkomaalaisia eikä niille pysty sanomaan, ne ei ymmärrä kunnolla suomea ja lisäksi ne luulee, että kaikki mitä heille sanoo on rasisimia. Mutta se ei ole rasismia, jos haluaa elää ja nukkua yönsä rauhassa.
Ei ole mukava kun herää kolahteluihin ja lasten hyppimiseen ja meluun keskellä yötä.
Viimesen varoituksen jälkeen ovat olleet taas vähän hiljempään.
Minulla ollut korvatulpat jatkuvasti, en osaa enää nukkua ilman niitä, mutta eihän ne niitä kovia kolahduksia tai hyppimisiä peitä, äänet vaan erottuu vielä selvemmin korvastulppien läpi.
Tilapäisen häiriön kestää hyvin ilman stressaantumista, esim muuttokuormasta tuleva huonekalujen siirtely tai naulan naputtelu seinään. Mutta jos sitä naputtelua ja huonekalujen koluamista jatkuu viikkoja tai kuukausia jopa yöllä, niin se ei tunnu enää normaalilta asumiselta kerrostalossa, eikä normaalilta asumisen ääniltä. Se on häiriköintiä, vaikka tekijä ei ehkä sitä itse tajuaisi häiriököinniksi.
Sama täällä. Taas alkoi kovan pallon paiskominen laminaattiin heti aamusta.