Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Meillä alkoi kerrostalossa aamulla 6:30 seinän poraaminen naapurin puolelta. Tätä jatkui klo 9 asti ja sitten loppui.
Olikohan ihan välttämätöntä aloittaa se poraaminen tuohon aikaan ja herättää koko kerros?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa mulle, että miksi kerrostalossa pitäisi elää hiljaisesti, miksi normaali ei riitä?
Onko se oikein, että kotonaan pitää alkaa varomaan seksistä lähteviä ääniä, tiskaamisesta lähtevää kolinaa, aivastelua, yskimistä, piereskelyä, imurointia, pyykinpesua, pissan lorinaa, kakan lompsahduksia, pitkään suihkussa olemista, tv ja musiikin kuuntelua koska nämä äänet ärsyttää varmasti aina joitakin?
Miksi hermostutaan kerrostalossa uhmaikäisen itkupotkuraivareista, eikö realistisesti ymmärretä että ne kuuluu ikään ja menee ajan kanssa ohi?
Missä on rentous, mitä hienoa siinä on että häiriintyy kaikesta, miksi tv ja musiikin kuuntelu kerrostalossa on hirveä synti, miksei pyritä ennemmin korjaamaan puutteellista äänieristystä?
Minua ei häiritse pyykinpesu, suihkussa käyminen hiljaisuuden jälkeenkään, siivoaminen, rappukäytävän äänet oven kolahduksineen, ei naapurin aivastukset jotka muuten välillä meille kuuluu... Musiikkia tai tv:n ääniä ei ole kuulunut meille. Ei häiritse edes ulkoa kuuluva lasten huutelu, koska pihalla mielestäni saa pitää ääntä.
Mutta se oikeasti häiritsee ja välillä vähän säikäyttääkin, kun joku lapsi ilmeisesti hyppii tyyliin sohvalta lattialle, kun kuuluu sellaisia yksittäisiä tum-ääniä. Meidän talossa on jokaisen kerroksen välissä kuulemma ontto tila (miksi?!) joka oikein toimii kaikukoppana.
Hämmästyttää tässä keskustelussa se, että kun suurin osa kuitenkin juuri näistä tömistelyistä ja kolinoista täällä valittaa, niin sitten tullaan kommentoimaan ai että eikö edes pieraista saa tai suihkussa käydä. Ei niistä vissiin kukaan täällä ole sanonut?
No se lapsi on varmaan aikalailla syytön siihen, että siellä kerrosten välissä on ontto tila.
Tää on kyllä outo tämä keskustelu. Tästä vois vetää sellaset johtopäätökset, että köyhien kerrostalokakaroiden tulee olla hiljaa, rikkaat omakotitalopennut saa tehdä mitä vaan.
Tällaistako yhteiskuntaa te oikeesti haluatte?
Syytinkö minä mielestäsi tuota lasta ontosta tilasta? No en. Enkä edes siitä sohvalta hyppimisestä, ei se lapsi voi tajuta millainen ääni siitä kuuluu. Aikuisen luulisi tajuavan.
Silti se lapsi on se, jonka fyysinen kehitys voi kärsiä siitä, että liikkumisen riemua rajoitetaan.
Ulkona voi harjoittaa liikkumisen riemua niin paljon kuin sielu sietää.
Ja taas päästään tähän. Kun ne lapset ei enää nykyään voi enää olla yksin siellä pihalla! Lue aikaisempi kommentti aiheesta, on varmaan edellisellä tai jopa tällä sivulla.
Olen kahden lapsen äiti. Niiden lasten kanssa mennään ulos, ei niitä kukaan sinne ole yksin laittamassakaan. Lasten kanssa ulkoillaan, tullaan kotiin, tehdään ne kotiaskareet jne. Sinä vanhempana olet sen lapsen kanssa ja kasvatat sitä. Puhelin kourassa se ei valitettavasti onnistu.
Ennen ne lapset meni pihalle kuluttamaan energiaa ja pois jaloista. Nyt sinne mennään vanhemman kanssa. Ja ollaan lyhyempiä aikoja kerrallaan, koska muutakin on ehdittävä.
Mä en kasvata lasta puhelin kädessä.
Minä hypin ja touhuan, tanssin ja laulan sen lapsen kanssa. Sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran lasten tömistelyn aikaan on useamman kerran sattunut olemaan joku kaveri tai sukulainen kylässä ja he on todenneet että kylläpä muuten kuuluu lujaa ja kun olemme kertoneet kuuntelevamme tuota hyvin usein, niin aika osaaottavia kommentteja on tulkut. Yksikään ei ole ollut sitä mieltä, että eihän tuo voi häiritä.
Kauheen asennevammaisia nuo meidän tututkin vai?
Kukapa ei kylässä ollessaan myötäilis isäntäväkeä. Se kuuluu peruskäytöstapoihin, toisin kuin lapsiperheiden normaali elämä äänineen.
Mitä myötäilyä se on jos vieraan ihmettelevä kommentti metelistä tulee ennen kuin isäntäväki on ehtinyt edes inahtaa.
Ok. Silti en näe tossa muuta vaihtoehtoa kuin että sietää pitää, tai muuttaa pois. Ainoa asia mihin voit vaikuttaa tässä maailmassa oot sinä itse, ja jos et kykene jonkun asian kanssa elämään, sitten pitää katella rauhallisemmat kortteerit.
Aina voi tietysti yrittää neuvotella sen naapurin kanssa ja yrittää alistaa heidät toimimaan kotonaan kuten sulle olis hyvä.Hassua käyttää sanoja neuvotella ja alistaa tuossa samassa yhteydessä. Alistaminen tarkoittaisi sitä että naapuri määräisi toista olemaan tekemättä asiaa x. Neuvottelun tuloksena taas voisi syntyä kompromissi, jonka tuloksena toinen naapuri voisi tehdä asiaa x vaikka klo 18 asti ja toisen olisi se vaan kestettävä, ja hänelle suotaisiin sitten iltarauha.
Sullehan ei tuntunut muunlainen neuvottelun tulos kelpaavan kuin sellainen, jossa naapuri alistuu sun tahtoosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran lasten tömistelyn aikaan on useamman kerran sattunut olemaan joku kaveri tai sukulainen kylässä ja he on todenneet että kylläpä muuten kuuluu lujaa ja kun olemme kertoneet kuuntelevamme tuota hyvin usein, niin aika osaaottavia kommentteja on tulkut. Yksikään ei ole ollut sitä mieltä, että eihän tuo voi häiritä.
Kukapa ei kylässä ollessaan myötäilis isäntäväkeä. Se kuuluu peruskäytöstapoihin, toisin kuin lapsiperheiden normaali elämä äänineen.
Mitä myötäilyä se on jos vieraan ihmettelevä kommentti metelistä tulee ennen kuin isäntäväki on ehtinyt edes inahtaa.
Ok. Silti en näe tossa muuta vaihtoehtoa kuin että sietää pitää, tai muuttaa pois. Ainoa asia mihin voit vaikuttaa tässä maailmassa oot sinä itse, ja jos et kykene jonkun asian kanssa elämään, sitten pitää katella rauhallisemmat kortteerit.
Aina voi tietysti yrittää neuvotella sen naapurin kanssa ja yrittää alistaa heidät toimimaan kotonaan kuten sulle olis hyvä.Hassua käyttää sanoja neuvotella ja alistaa tuossa samassa yhteydessä. Alistaminen tarkoittaisi sitä että naapuri määräisi toista olemaan tekemättä asiaa x. Neuvottelun tuloksena taas voisi syntyä kompromissi, jonka tuloksena toinen naapuri voisi tehdä asiaa x vaikka klo 18 asti ja toisen olisi se vaan kestettävä, ja hänelle suotaisiin sitten iltarauha.
Niin tässä keskustelussa oon tuonut koko ajan esiin sen, että mun mielestä ilta-aika olis hyvä rauhoittaa. Se ei ole kuitenkaan tuntunut riittävältä tälle ressukalle, jota yläkerran ”möhkälemäinen” nelivuotias terrorisoi, vaan hiljaista pitäisi olla aamut ja illat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä keskustelussa oon tuonut koko ajan esiin sen, että mun mielestä ilta-aika olis hyvä rauhoittaa. Se ei ole kuitenkaan tuntunut riittävältä tälle ressukalle, jota yläkerran ”möhkälemäinen” nelivuotias terrorisoi, vaan hiljaista pitäisi olla aamut ja illat.
Korjaan... siis aamusta iltaan.
Vierailija kirjoitti:
Olis kaikkein fiksuinta, että kerrostalot rakennettaisi niin ettei toisten tarvitsisi pelätä aiheuttavansa ääniä eikä toisten pelätä kuulevansa ääniä.
Niinpä. Mutta edelleenkin uusissa taloissa äänet vierusnaapureista ei kuulu, mutta yllättäen tömistely ja kävely kuuluvat ylhäältä alaspäin, ja vielä niin, ettei suoraan alakerran naapuriin, vaan jopa toiselle puolelle taloa alakertaan. Mistä lie johtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sullehan ei tuntunut muunlainen neuvottelun tulos kelpaavan kuin sellainen, jossa naapuri alistuu sun tahtoosi.
Siis mistä sä nyt puhut? Eihän tässä viestiketjun aloittaja ole puhunut mitään mistään tuollaisesta. Siitä vain, että vieraatkin kummastelee ääniä naapurista.
Yleensä oon aika empaattinen ja muut huomioon ottava, mut tuun unettomaks, jos mulla on jääny joku ongelma tai aihe vaivaan. Tai jos joku työ pitää saada valmiiks ja on hyvä flow päällä. silloin haahuilen keskellä yötä omaa asuntoani ympäri pensseleitä pesten, vihko tai kirja kädessä. Kai se sit tekee musta narsistin, jos mä käytän lavuaaria klo 22:00 jälkeen.
Meidän alakerrassa oli viime yönä koronabileet. Iso kasa äijiä oli kokoontunut juoruamaan kovaäänisesti ja ramppasivat ahkerasti parvekkeella paukutellen rehvakkaasti sen ovea yli kolmeen saakka aamuyöllä. Yksi miehistä yski räyskien keuhkojansa pihalle, kuulosti kovin koronaiselta. Social distancing - mitä se on? Ei ainakaan näille heppusille ole mennyt kaaliin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän alakerrassa oli viime yönä koronabileet. Iso kasa äijiä oli kokoontunut juoruamaan kovaäänisesti ja ramppasivat ahkerasti parvekkeella paukutellen rehvakkaasti sen ovea yli kolmeen saakka aamuyöllä. Yksi miehistä yski räyskien keuhkojansa pihalle, kuulosti kovin koronaiselta. Social distancing - mitä se on? Ei ainakaan näille heppusille ole mennyt kaaliin.
Yläkerran nuorehko naisihminen järjesti jonkunlaiset kaverikekkerit toissapäivänä. Älytön naurunremakka ja tömistelu usean tunnin ajan. Ei ilmeisesti ymmärrä mitä tarkoittaa, kun sanotaan, että kavereiden näkemistä suositellaan välttämään. Olen tähänkin asti ollut varovainen rappukäytävässä liikkuessani, mutta aivan erityisesti sen jälkeen. Avaan ulko-oven työntämällä (meillä on auki iltakymmeneen asti) enkä todellakaan koske porraskaiteisiin. Aivan uskomatonta idiotismia ihmiseltä, joka kuitenkin lähtee johonkin töihin joka arkiaamu eli kontakteja on muutenkin.
(minä valitettavasti itse lomautuksella)
Vierailija kirjoitti:
Minulla on teille "muuttakaa pois jos häiritsee!" -kirjoittajille ilouutinen. Minä aion muuttaakin tästä pois, kunhan koronatilanne helpottaa ja voi hilpata asuntonäytöissä. Meluavat naapurit eivät ole ainoa syy muuttamiseen, mutta yksi syy kyllä. Ja muiden kriteereiden lisäksi asuntoa tulen etsimään erityisesti ylimmästä kerroksesta, koska en enää halua kuulla kotiini yläkerrasta kuuluvaa tömistelyä ja pianon soittoa vuorotellen. Saattaahan siellä alakerrassa asua sitten joku pasuunansoittaja, mutta ainakin tuo tömistelyn kuuntelu loppuisi. Omakotitalo olisi unelmaratkaisu, mutta vielä se ei ole mahdollista. Siksi toivon ylimmän kerroksen tuovan jotain helpotusta. En jaksa enää olla jatkuvasti ärtyisä yläkerrasta tulevien äänien vuoksi ja kun ei noille mitään voi, niitä saakelin pianoitakaan kun ei kielletä missään.
Jatkan siis ärsyyntymistä vielä muutaman kuukauden.
Näin ylimmässä kerroksessa asuneena voin sanoa että kyllä sinnekin kuuluu hyvin askeleet ja ovien paiskomiset. Tietty ei niin hyvin mitä alakertaan mutta kyllä minä kuulin sen töminän tv:nkin yli. Eikä mikään pelasta jos naapuri kävelee kantapäät hakaten yöllä kun yrität nukkua. Kuuluu meinaan hyvin. Ihan korvatulppien läpikin. Pitäia vuorata kerrostalossa lattiat kokolattiamatoilla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on teille "muuttakaa pois jos häiritsee!" -kirjoittajille ilouutinen. Minä aion muuttaakin tästä pois, kunhan koronatilanne helpottaa ja voi hilpata asuntonäytöissä. Meluavat naapurit eivät ole ainoa syy muuttamiseen, mutta yksi syy kyllä. Ja muiden kriteereiden lisäksi asuntoa tulen etsimään erityisesti ylimmästä kerroksesta, koska en enää halua kuulla kotiini yläkerrasta kuuluvaa tömistelyä ja pianon soittoa vuorotellen. Saattaahan siellä alakerrassa asua sitten joku pasuunansoittaja, mutta ainakin tuo tömistelyn kuuntelu loppuisi. Omakotitalo olisi unelmaratkaisu, mutta vielä se ei ole mahdollista. Siksi toivon ylimmän kerroksen tuovan jotain helpotusta. En jaksa enää olla jatkuvasti ärtyisä yläkerrasta tulevien äänien vuoksi ja kun ei noille mitään voi, niitä saakelin pianoitakaan kun ei kielletä missään.
Jatkan siis ärsyyntymistä vielä muutaman kuukauden.Näin ylimmässä kerroksessa asuneena voin sanoa että kyllä sinnekin kuuluu hyvin askeleet ja ovien paiskomiset. Tietty ei niin hyvin mitä alakertaan mutta kyllä minä kuulin sen töminän tv:nkin yli. Eikä mikään pelasta jos naapuri kävelee kantapäät hakaten yöllä kun yrität nukkua. Kuuluu meinaan hyvin. Ihan korvatulppien läpikin. Pitäia vuorata kerrostalossa lattiat kokolattiamatoilla...
Vinyylilankku on ehdottomasti paras ratkaisu kerrostaloon. Siihen ei jää juuri minkäänlaisia jälkiä ja äänieristystys on todella hyvä. Ei kopise, ei kaiu eikä tömähtelytkään kuulu niin hyvin, vaikka kyllä tuntuu. Helppo pitää puhtaana eikä ole samanlaisia hygieniaongelmia kuin kokolattiamatoissa, vaikka nekin toki kehittyneet. Mutta esim. keittiössä vinyylilankku on paras mahdollinen materiaali äänieristyksen sekä puhtaanapidon kannalta. Lattialle putoavat astiatkaan eivät jätä jälkiä eikä edes säry niin helposti kuin laattalattialle/laminaatille tipahtaessa.
Täällä soitetaan alakerrassa kitaraa ja lauletaan päivät, iltaisin kännätään ja tapellaan. Kuulin kun nainen huusi että ei enää halua seksiä miehen kanssa, eli toivoa sopii että eroavat. Ja parvekkeella tupakoidaan, mikä onkin kiva silloin kun olen saanut omalleni pyykit kuivumaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin ylimmässä kerroksessa asuneena voin sanoa että kyllä sinnekin kuuluu hyvin askeleet ja ovien paiskomiset. Tietty ei niin hyvin mitä alakertaan mutta kyllä minä kuulin sen töminän tv:nkin yli. Eikä mikään pelasta jos naapuri kävelee kantapäät hakaten yöllä kun yrität nukkua. Kuuluu meinaan hyvin. Ihan korvatulppien läpikin. Pitäia vuorata kerrostalossa lattiat kokolattiamatoilla...siis jos vuoraa oman lattiansa kokolattiamatolla, se voisi vaimentaa sivunaapurista tulevan töminän siedettävälle tasolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkan siis ärsyyntymistä vielä muutaman kuukauden.Näin ylimmässä kerroksessa asuneena voin sanoa että kyllä sinnekin kuuluu hyvin askeleet ja ovien paiskomiset. Tietty ei niin hyvin mitä alakertaan mutta kyllä minä kuulin sen töminän tv:nkin yli. Eikä mikään pelasta jos naapuri kävelee kantapäät hakaten yöllä kun yrität nukkua. Kuuluu meinaan hyvin. Ihan korvatulppien läpikin. Pitäia vuorata kerrostalossa lattiat kokolattiamatoilla...
Siis jos vuoraa oman lattiansa kokolattiamatolla, se voisi vaimentaa sivunaapurista tulevan töminän siedettävälle tasolle?
Olen asunut suurimman osan elämästäni kerrostalossa. Niin kaun kuin muistan, olen itse kävellyt sisällä hiipimällä ja hiihtämällä, enkä tiedä olenko nuorempana ollut äänekäs. Muistan kuitenkin jo lapsena kaverini maininneen yläkertansa norsusta ja sitä yhdessä päivitelleemme.
Ei ole paljon vaadittu kerrostaloasukilta varovainen kävely. Siitä tulee äkkiä rutiinia ja sitä paitsi se kehittää jalkaterän, nilkan ja säären lihaksia ja siten ennaltaehkäisee jalkojen pakotusta ja väsymisen tunnetta esim. seisomatyöläisillä.
Jos pahanlaatuinen tömistelijä saisi yläkertanaapurikseen vertaisensa, oppisi hän ehkä itse ihmisten tavoille. Jännä kuvitella 50 asunnon kerrostalo, jossa kaikki asukkaat kävelisivät vapautuneesti muista piittaamatta.
Ei tarvitse hiipiä tai hiihtää. Varovainen kävely riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä viimeisin viesti on? Mistä olet keksinyt millainen neuvottelun tulos minulle kelpaisi, kun en ole mitään mistään neuvottelemisesta tai sen aikeista puhunutkaan? :D En tiedä oletko jonkun toisen kanssa asiasta kirjoitellut, mutta älä sotke minua siihen ja tee päätelmiä jotka ei mitenkään tähän kyseiseen lainausketjuun liity.
Ei todellakaan osata.
Seinänaapuri pitää bileitä joka hiton viikonloppu, elämöi kun ei muistaisi asuvansa kerrostalossa. Alkaa perjantai-iltana, jatkuu läpi yön, välikuolema joskus päivällä ja sunnuntaiaamun asti meno jatkuu. Asunnossa huudetaan, paiskotaan tavaroita ja bassokajareilla musiikki pauhaa. Muutaman naapurin kanssa asiasta ollaan yhdessä valitettu vuokranantajalle, mutta mitään ei ole tapahtunut tai varoitukset eivät tehoa. Ensi yönä soitan varmana poliisit, koska yöllä herätessäni huomasin että koiramme oli todella levoton eikä nukkunut. Nyt kun spurguparvi tuntui sammuvan, koirakin nukahti. Mukava vielä korona-aikana tiedostaa, että siellä on asunto täynnä ihmisiä.
Toinen on alakerrassa, ja vaikka poppoo asuukin meidän alapuolella niin silti kaikki elämä kuuluu meille muille. Kyseessä yh-äiti, ilmeisesti kahden alle kouluikäisen lapsen kanssa. Lapset aloittavat hyppimisen ja juoksemisen varhain aamulla, lisäksi päivittäin on enemmän sääntö kuin poikkeus että äiti huutaa ja lapset itkevät kuin viimeistä päivää. Tästä on moni muukin naapuri häiriintynyt, ei ole mielestämme normaalin lapsiperheen ääniä tuo.
Olen kahden lapsen äiti. Niiden lasten kanssa mennään ulos, ei niitä kukaan sinne ole yksin laittamassakaan. Lasten kanssa ulkoillaan, tullaan kotiin, tehdään ne kotiaskareet jne. Sinä vanhempana olet sen lapsen kanssa ja kasvatat sitä. Puhelin kourassa se ei valitettavasti onnistu.