Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Pakko puolustaa pianon pimputusta tai muuta musisointia. Ei sitä tietysti yöaikaan kuulu tehdä, mutta naapurina on ollut syrjäytyneitä jatkuvasti bilettäviä örkkejä, päivisin ja öisin huutokiroava raivopää gameri ja myös näitä musiikki-ihmisiä ja täytyy myöntää että musisointi on linnunmaitoa verrattuna noihin kahteen aiempaan. Eli itseäni ei haittaa pianon pimputus tai viulun vingutus tms. Oikeastaan päinvastoin.
Tämä on totta, ja itsekin kuuntelen ihan mielelläni naapurin pianonsoittoa, jota kuuluu muutamana päivänä viikossa tunnin-pari kerrallaan. Mutta musisointikin voi mennä liiallisuuksiin, yhdessä aiemmassa asunnossani naapuri soitti joka ikinen päivä akustista kitaraa tuntikausia niin kovaa, että se kuului ihan selvästi, ja lauloi samalla kovaan ääneen. Pahimpina päivinä tämä saattoi alkaa jo aamupäivällä ja kestää alkuiltaan asti. Oikein mihinkään ei voinut keskittyä, kun koko ajan naapurin laulu kuului taustalla. Pahinta tuossa oli se, että jos itse laitoin musiikkia soimaan peittääkseni tuon äänen, niin naapuri hermostui tästä ja lisäsi aina vain volyymia, kunnes lauloi lopulta huutamalla.
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa eletään normaalisti, niin kuin muuallakin, poikkeuksena hiljainen aika, silloin tulee välttää aiheuttamasta turhaa melua. Ne ihmiset joille ei kerrostaloelämä sovi, muuttavat johonkin muualle. Kun elämme yhdessä, niin muidenkin ääniä tulee sietää, vaikka itse olisi hiirenhiljaa. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää? Itse olen hiljainen, mutta ymmärrän, että kaikki eivät ole ja joillain on myös lapsia. Jos minua tämä ottaisi aivoon, muuttaisin johonkin missä ei ota. Koska te älykääpiöt ymmärrätte, että ainoa ihminen jota voitte muuttaa, on jokainen itse. Jos ei kykene sopeutumaan, niin sitten myöntää oman vajavaisuutensa ja muuttaa. Ei normaalin elämisen ääniä tarvitse kenenkään kotonaan varoa ja häiriköintiin puuttumiseen on keinot määritelty laeissa ja asetuksissa. Valittaminen tulisi sanktioida.
Jahast, taas yksi nillittäjä joka kehoittaa rehellisiä veronmaksajia muuttamaan korpeen jos ei kestä joka öistä basson jumputusta...Ongelma on lähinnä siinä että normali ihminen, joka käy työssä päivittäin joutuu muuttamaan samaan kerrostaloon missä asuu pelkästään sosiaalitapauksia ja muuta ei tarvita...Kannattaa ehdottomasti muuttaa muualle jos suinkin mahdollista, lähdön päälle kannattaa tehdä muutama lasu ja nimetön ilmianto pahimmista möykkääjistä.... Kyllä ne siinä vaiheessa rauhoittuu kun isketään pedarin leima ja vihjaillaan insestistä...
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ihan kamala naapuri. On jo vuosia valittanut ihan kaikesta ja osan keksinyt päästään. Koiran ulkoilutusta kyttäsi jossain vaiheessa ja levitti juoruja kuinka en vie koiraa ulos ikinä. Käydään aina aamulla aikaisin tai yöllä pitkät lenkit sillä koira on hyvin arka ja pelkää toisia koiria ja lapsia. Valitti myös että pidän bileitä ja vieraita juoksee yötäpäivää. Mulla ei ole yhtäkään kaveria täällä missä nyt asun ja ainoat vieraat ovat mun vanhemmat jotka käyvät pari kertaa vuodessa.
Vihaan ja pelkään mun naapuria ja on epämukava olo olla kotona ettei vaan edes vahingossa pidä ääntä mikä kuuluisi yläkertaan.
Joskus on vaikeaa paikantaa melunaiheuttaja. Ääni ei tule seinänaapurista, ei edes suoraan ylhäältä tai alhaalta. Se voi tulla naapurirapusta tai vinosti alakerrasta tai yläkerrasta.
Nuo vihantunteet ja pelko ovat luonnollisia reaktioita. Yksi reagointi hipsuttelemalla eläminen, ei ikäänkuin halua herättää nukkuvaa karhua. Ei ole hyvää elämää, jos joutuu pelon alla asumaan.
Jos postilaatikkoon tulee joku valituslappu tms, poistaa siitä mahdolliset identifiointitiedot, ottaa kopion ja laittaa pariin rappukäytävään? Siihen teksti, että kukahan on tämänkaltaisen melun aiheuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Ai että kun alkoi v*ttaa taas oikein kunnolla. Sivunaapurin jonne hiljeni jostain syystä, ehkä joku muukin valittanut, joten nyt ei enää bassokaiutin pauhaa, vaan hän elelee aika hiljaisesti. Uskomatonta. Tätä iloa kesti pari päivää. Kuun alussa yläkerran asukas vaihtui ja sinne muutti oletettavasti noin 18-vuotias työtön poika. Hän huutopuhuu, kantapääkävelee ja möykkää parvekkeella vuorokauden ympäri. Kirjaimellisesti, se jatkuu aamukuuteen ja alkaa yhdeksältä. Yläkerran aikaisemmalla asukkaallakaan ei ollut kevyt askellus, mutta tämä on jotain uskomatonta. Miten ihminen voi huutopuhua ja kävellä 5 tuntia putkeen? Eikö hän edes istu koskaan?
Kai se on pakko nyt vaan niellä ylpeyteni ja muuttaa h*elvettiin tästä talosta. Vuokra on halpa, mutta asujaimisto ihan kamalaa wt-väkeä. Ensi kuun alussa saan asuntosäästötavoitteen täyteen, joten voin muuttaa vähän kalliimpaan asuntoon hyvällä omallatunnolla. Omaa tuskin uskallan vielä ostaa tässä taloustilanteessa ihan heti. Jotenkin helpottaa edes se ajatus siitä, että kohta saan elää rauhassa.
Päivittelempä tilannetta. Irtisanoin juuri vuokrasopimuksen ja ensi viikolla näyttö uudessa asunnossa. Näillä näkymin 2 viikon päästä pääsen sanomaan adios ikiajoiksi. Mikä helpotus. Uusi talo on uusi ja asunto 8. kerroksen sellainen kulma-asunto, että on vain 1 seinänaapuri ja sekin makuuhuone.
Se on kyllä jännä näissä hiljaisuussäännöissä, että vasaralla ei saa hakata yöaikaan mutta kävellä saa parketilla vaikka korkokengät jalassa ja se taas ei haittaa vaikka siitä kuuluisi ihan samanlainen ääni. Aiheutuneella äänellä ei siis ole mitään merkitystä, vaan sillä miten se on tuotettu.
Vierailija kirjoitti:
Minulla käy sääliksi veljeni naapureita. Veljeni on todella kovaääninen, ja hän keskustelee koko ajan käytännössä huutamalla. Hän on myös keinotekoisesti opetellut itselleen ns. huutoaivastuksen, koska se on hänen mielestään persoonallisempi kuin hänen luonnollinen aivastustyylinsä. Nauru on järkyttävää hirnumista. Veljeni ei käy töissä, tekee vain epäsäännöllistä keikkaa, joten elämä on välillä aika yöpainotteista. Hän myös pitää säännöllisesti bileitä ja etkoja kotonaan.
Kerran sitten ilmeisesti alakerran naapurilla meni hermo, kun veljellä oli (taas) bileet. Hän tuli ovelle valittamaan ja kertoi, että naapurit ovat keskenään jutelleet veljeni käytöksestä, ja hallitus harkitsee kirjallisen varoituksen antamista. Äänensävy oli ilmeisen vihainen.
Ottiko veljeni opikseen? No ei. Hän vastuullisena aikuisena itki tapahtumasta äidillemme, joka taas vuorostaan soitti tälle naapurille (en tiedä, mistä oli saanut puhelinnumeron). Kun ei kuulemma tuolla lailla saa huutaa, kun pojalle tuli paha mieli.
Tästä tapahtumasta puhutaan siis edelleen perheessämme sillä näkökulmalla, että tuo naapuri oli hullu sekopää, eikä veli ole koskaan tehnyt mitään väärää.
Seuraavan kerran, kun olette koolla, niin kannattaa nostaa niin sanotusti kissa pöydälle.
Hyi, kun tuntui tänään pahalta kun kävelin vanhan asuntoni ohi. Kaikki ne pahat muistot, jälkeenpäin oikein tajuan ettei se meu ollut normaalia jota naapurista tuli. Onnekseni en enää asu tuossa talossa, eikä minun tarvitse sinne palata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran kantapääastujista ja potkumopon - eikös se ole ulkolelu? - pyörien jyrinästä pääsin eroon, mutta nyt siellä asuu eroahdistunut koronakoira :(
Harva se aamu herään haukkuun ja ulvomiseen ja monena iltana sama melu häiritsee nukahtamista. Saattaa jatkua pitkälle yli puolen yön.
Sääli koiraa, mutta ei tuota kovin pitkään mielellään kuuntele.
Minulla asuu viime keväänä hankittu koronakoira alakerrassa! Haukkuu ja itkee aina kun naapuri lähtee töihin, etätöissä tulee kuunneltua ainakin viitisen tuntia päivässä. Sääliksi käy poloa.
. Hei, tee ilmoitus paikkakuntasi ESY:lle. Googlesta löytyy tiedot. Auta koiraparkaa, näitä koronakoiria, ja kissoja on nyt paljon. Eivät kerro eteenpäin kuka ilmoitti. Koiralla on nyt hirveä stressi ja ahdistus ja mitä kauemmin aikaa kuluu sen enemän se on kauhuissaan.
Alkaa kyllä olemaan mitta täynnä tätä ympärivuorokautista möykkää. Enkä ymmärrä, miten joku voi pitää korvatulppia joka helkutin yö kun itsellä on korvat jo muutaman yön jälkeen aina ihan ruvella ja kipeinä. Ja on kokeiltu vaikka millaisia tulppia, pieniä, suuria, pehmeitä ja kovia. Ainut vaihtoehto taitaa olla muutto, taas.
Vierailija kirjoitti:
Alkaa kyllä olemaan mitta täynnä tätä ympärivuorokautista möykkää. Enkä ymmärrä, miten joku voi pitää korvatulppia joka helkutin yö kun itsellä on korvat jo muutaman yön jälkeen aina ihan ruvella ja kipeinä. Ja on kokeiltu vaikka millaisia tulppia, pieniä, suuria, pehmeitä ja kovia. Ainut vaihtoehto taitaa olla muutto, taas.
Sama. Ärsyttää nämä "korvatulpat on keksitty", kun omat korvat eivät siedä vierasesineitä sisällään. Kokeilin jopa korvakäytävän ulkopuolelle jääviä muovailtavia silikonitulppia, mutta ne eivät pysy ja takertuvat hiuksiin. Kalliiksi on tullut yläkerran mölyapinan sieto: ostin vanhan mökin maalta ja muutin sinne kesäksi
Syksystä en tiedä, punon sotasuunnitelmia täällä hiljaisuudessa. Ehkäpä mänttiääliö on kuollut? Toiveajattelua, tiedän...
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä jännä näissä hiljaisuussäännöissä, että vasaralla ei saa hakata yöaikaan mutta kävellä saa parketilla vaikka korkokengät jalassa ja se taas ei haittaa vaikka siitä kuuluisi ihan samanlainen ääni. Aiheutuneella äänellä ei siis ole mitään merkitystä, vaan sillä miten se on tuotettu.
Näin. Tehosekoitin on okei yöllä, vaikka jäänmursjauksen ääni on kuin porakoneessa.
Miksi korvatulppia pitäisi käyttää kodissaan? Eikö ne ole tarkoitettu väliaikaiseen käyttöön, kuten esim. hotelleissa? En minä ainakaan omassa kodissa käytä, koska maksan asunnostani.
Kuuntelen rakasta musiikkiani aika kovalla kuulokkeilla. toivottavasti se ei häiritse sinua hyvä naapurini!
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelen rakasta musiikkiani aika kovalla kuulokkeilla. toivottavasti se ei häiritse sinua hyvä naapurini!
Tuskinpa se ketään haittaa jos kuulokkeilla kuuntelet. Niitä kun nämä mölyäjät eivät jaksa käyttää.
Yläkerran asunnon about 30-vuotias pelijonne paiskasi ulko-oven kiinni tuttuun tapaansa. Meni kaksi sekuntia ja huutopuhuminen jonkun yhtä älykkään kaverinsa kanssa alkoi heti. Lyön vetoa että kohta alkaa pianon järkyttävä rämpytys ja älämölö. Tätä mölysaastetta joutunut kestämään pari vuotta, onneksi vuosi jäljellä ja sitten pääsen muuttamaan pois. Kerkeää kyllä siinäkin ajassa verenpaineet nousta moneen otteeseen. Miksi ihmeessä pitää huutopuhua niin että kuuluu toisiin asuntoihin? Miksei voi puhua niin kuin normaalit ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran asunnon about 30-vuotias pelijonne paiskasi ulko-oven kiinni tuttuun tapaansa. Meni kaksi sekuntia ja huutopuhuminen jonkun yhtä älykkään kaverinsa kanssa alkoi heti. Lyön vetoa että kohta alkaa pianon järkyttävä rämpytys ja älämölö. Tätä mölysaastetta joutunut kestämään pari vuotta, onneksi vuosi jäljellä ja sitten pääsen muuttamaan pois. Kerkeää kyllä siinäkin ajassa verenpaineet nousta moneen otteeseen. Miksi ihmeessä pitää huutopuhua niin että kuuluu toisiin asuntoihin? Miksei voi puhua niin kuin normaalit ihmiset?
Noilla möykkääjillä on aina ollut asunnossa / autossa tms olopaikassa päällä niin h'lvetillisen kova musiikki tai muu taustahäly, että heillä on kuulo mennyt.
Eivät tajua enää mikä on normaali puhetasokaan.
Vierailija kirjoitti:
Tulee pitkä vuosi sulle :D
Onneksi naapuri osaa puolet ajasta elää hiljaa, mutta ärsyttää "touhupäivät" kun pitää kolistella ja ryntäillä ympäri kämppää ja tietenkin mahdollisimman kovalla kantapäätamppauksella.
Mulla on ihan kamala naapuri. On jo vuosia valittanut ihan kaikesta ja osan keksinyt päästään. Koiran ulkoilutusta kyttäsi jossain vaiheessa ja levitti juoruja kuinka en vie koiraa ulos ikinä. Käydään aina aamulla aikaisin tai yöllä pitkät lenkit sillä koira on hyvin arka ja pelkää toisia koiria ja lapsia. Valitti myös että pidän bileitä ja vieraita juoksee yötäpäivää. Mulla ei ole yhtäkään kaveria täällä missä nyt asun ja ainoat vieraat ovat mun vanhemmat jotka käyvät pari kertaa vuodessa.
Vihaan ja pelkään mun naapuria ja on epämukava olo olla kotona ettei vaan edes vahingossa pidä ääntä mikä kuuluisi yläkertaan.