Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
41/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsiperhe pitää vähemmän mekkalaa kuin aikuiset naiset (mieskavereineen) naapurissa. Arkiöinäkin puhutaan kovaa, huudetaan, tapellaan, nauretaan, välillä yrjötäänkin kovaäänisesti. Ihan normaalinnäköisiä ihmisiä vastaantullessa mutta kotiseinien sisällä ilmeisesti ihan itsekkäitä porsaita.

Vierailija
42/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsiperhe pitää vähemmän mekkalaa kuin aikuiset naiset (mieskavereineen) naapurissa. Arkiöinäkin puhutaan kovaa, huudetaan, tapellaan, nauretaan, välillä yrjötäänkin kovaäänisesti. Ihan normaalinnäköisiä ihmisiä vastaantullessa mutta kotiseinien sisällä ilmeisesti ihan itsekkäitä porsaita.

Kaiken kruunuina ovat tosiaan sitten vielä nämä yöeläjät, joilla ainakaan ei ole mitään tarvetta eikä edes kykyä huomioida muita.  Yömelusta voi perustellusti valittaa, ja valitus on otettava huomioon.  Mielestäni on myös todella masentavaa se, että päivisinkin moni lähtee kotoaan kyllästyttyään naapurustosta jatkuvasti kantautuviin ääniin.  Eikö tosiaan kerrostaloasukkaalla ole oikeutta asumisrauhaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulin yks yö kun naapuri imuroi noin klo 3.00. Ei haitannut, käänsin vain kylkeä. Tuskin tahalleen siihen aikaan kuitenkaan, vaan jos on lasinsiruja tms.

Mulla kävi näin: rikotin yhden lasiesineen keskellä yötä ja koska mulla on kissoja, imuri piti kaivaa esiin ettei sirut joudu heidän tassuihinsa. Itselle ei niin väliksi kun pääsee nopsaan lääkäriin. Onneksi sentään olohuoneessa sillä naapurillakin on olohuone samassa kohdin eikä makkari.

Vierailija
44/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin 20v sitten nykyiseen asuntooni. Silloin naapurit olivat ihanan hiljaisia ja ottivat muut huomioon. Juhlista ja remonteista jätettiin lappu alakerran oven viereen kuten kuuluukin. Nykyään meno on toista, valitettavasti. Vaikka itse en vielä ole vanha niin muut naapurit ovat nuorempia ja sen huomaa käytöksestä: kivitalon rappukäytävässä huudellaan (ei puhuta) toisille, ovia mäiskitään. Tilannetta pahentaa se, että yksi asunnoista on AB&B asunto, jossa vieraat vaihtuvat tiuhaan ja heitähän eivät mitkään säännöt koske. Olen tukkanuottasilla asunnon omistajan kanssa kun en saa illalla/yöllä olla rauhassa kun seinän takana mölytään. Hymistelen itsekseni kun hänellä nyt loppuvat tulot ko asunnosta (ja varmaan muistakin) kun kukaan ei vuokraa hänen asuntoaan koska kukaan ei matkusta enää. Ehkä alkaa miettiä oikeaa vuokralaista siihen, jotta saa tuloja jatkossa tasaisesti. Ei sureta yhtään hänen tilanteensa.

Vierailija
45/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä alakerrassa yömölyäjät (ei sentään joka yö, mutta ei rajoitu vkloppuihinkaan) ja yläkerrassa vedetään jotain narisevaa pitkin lattioita, yleensä juuri niinä aamuina kun olisi mahdollisuus nukkua pidempään.

Iso koira 2 kerrosta alempana joka haukkuu joka ikistä asiaa... Todella monen on myös "pakko" aikaisin aamulla suristaa se smoothie tms!

Itse asunut samassa asunnossa yli 10v ja niistä suurimman osan pienten lasten kanssa eikä meistä ole valitettu koskaan. Ehkä kun olen itse asunut suurimman osan elämääni kerrostaloissa, osaan käyttäytyä ja myös ohjeistaa lapseni.

Vierailija
46/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taitaa ne omat oikeudet elää miten lystää olla nykyään tärkeämpää kuin muiden huomioon ottaminen.   Kohotellaan hartioita muka voimattomina että "tää on kerrostaloelämää" mutta sehän on juuri sellaista joksi asukkaat sen elämäntavallaan tekevät.  Aloittaja on pitkälti oikeassa.

Koska se on sitä kerrostaloelämää. Uudemmat kerrostalokämpät tehdään entistä pienemmiksi vaikka tietysti myös seinien äänieristys on parempi. Mutta muuten elämisen ääniltä ei voi välttyä kerrostaloasumisessa. Muistan vuosia sitten kun jatkuvana kiusana oli yläkerran mummo jota ärsytti se että kävin  raskaiden yötöiden jälkeen aamuyöstä suihkussa ja "putket kolisi" (ei ne mitään kolissut).

Olisiko sitten hikisenä pitänyt mennä ja yrittää saada unen päästä kiinni ettei naapureiden yliherkkä unenlaatu ei häiriinny? Omasta mielestä pieni kolina on aina pienempi paha siihen verrattuna että jos naapurissa asuu joku mäkättävä pikku-Hitleri joka kokee asiakseen määräillä miten muut elävät elämäänsä. Asiaan löytyy myös paljon parempikin ratkaisu: Hanki korvatulpat.

"Mutta kyllä ennen vanhaan"- Ennen vanhaan kaupungeissa jossei pitäjän sisällä kotieläimet elämöinyt niin kadulla kulki palovartijat jotka joka tunti huutaa kailottivat kovaan ääneen että kaikki kunnossa. Teollisuusvallankumouksen aikaan pikkukerrostalokämppiin ahtautui köyhät perheet yksiöön 7 lapsen ja vanhusten kanssa. Ajatus siitä että ennen vanhaan kerrostaloissa oli hiljaista on valheellinen myytti.

Vierailija
47/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yläkerrassa marssitaan edestakaisin niin, että askeleet pauhaavat! Myös pihalta kuului aamulla ääniä!

pihalta kuuluu ääniä, ihan kauhiaa

Vierailija
48/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meidän yläkerrassa ei ainakaan yritetäkään olla hiljaa. Lapsi juoksee edestakaisin ja pianoa pimputetaan.

Meille sanottiin lapsena omakotitalossa asuessakin, että sisällä ei juosta. Ei ollut naapureita häiriintymässä, mutta ihan jo turvallisuuden vuoksi ettei liukastuta ja kaaduta pää edellä sohvapöytään päin...

Ei hemmetti piano kerrostalossa.

Mulla on tästä hyvä tarina. Asuin joskus kauan sitten Hgin keskustassa sellaisessa vanhassa kivitalossa, missä oli puiset välipohjat. Yläkerrassa asui eronnut mies, jonka luo sen poika tuli aina välillä oleilemaan ja ex-vaimokin aika usein samalla. Sitten kun tietty piti hyvitellä sille skidille sitä eroa, niin sille piti soittaa pianoa, kun nappula siitä niin tykkäsi. Voi hellantuutelis, Father Of The Year.

Jokainen jolla on ollut soittorasia tietää miten moninkertaiseksi äänenvoimakkuus kasvaa puulaatikossa. Niinpä se pianonsoitto kuului mun olohuoneeseen aivan h_tin voimakkaasti. Valitin siitä pari kertaa, ei auttanut. Yhdellä kertaa kun valitin kun se s-tnan pimputus alkoi taas lauantai-iltana juuri kun olin asettunut katsomaan elokuvaa, se hemmetin ex-eukko ryntäsi yläkerrasta mun ovelle ja alkoi mulle huutaa, että mitä mä taas valitan, ei se nyt niin pahasti voi häiritä.

Silloin paloi käämi, nappasin pimatsua hihasta, vetäisin olohuoneeseen ja sanoin "no kuuntelepa miltä se soitto mulle kuulostaa!". Miten nautinnollista oli nähdä kun eukon naama venähti, kun tajusi mikä idiootti oli ollu. Se mutisi siinä jotain ja luikki äkkiä tiehensä. Sen jälkeen ei pimputusta kuulunut, mutta muutin jonkin ajan päästä pois, jolloin lakkasi olemasta mun ongelma.

Ei ne pianonsoittajat yleensä tajua, että sen soittimen ääni moninkertaistuu rakenteissa. Siksi todelliset soittajat ja ammattimuusikot käyttääkin sähköpianoita kuulokkeilla tai hankkii akustiseen sellaisen lisäosan millä sen saa muutettua sähköiseksi. Vain totaalinen juntti tuo akustisen pianon kerrostaloon.

Vierailija
49/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut eniten haittaa puolikuuroista vanhuksista, joilla ei ole muuta tekemistä kuin huudattaa telkkaria / radiota kaiket päivät eivätkä tajua, että äänet ovat täysillä ja kuuluvat kaikkiin muihinkin asuntoihin. Sanominen ei auta ja isännöitsijä levittelee käsiään. Vanhusparat jotka eivät pääse enää liikkumaan kotoa entiseen tapaan, joten muiden on vain siedettävä sitä huudatusta, joka kestää aamusta puoleenyöhön.

Yhdessä edellisessä kämpässä oli tuollainen vanhus alakerrassa ja lisäksi seinänaapurina keski-iän ylittänyt ämmä, joka tykkäsi soittaa nyyhkyiskelmiä aivan täysillä. Hän oli sitä mieltä, että koska se tapahtuu päivällä ja koska se vanhuskin huudattaa telkkaria, niin hänellä on myöskin oikeus. Ai j***lauta, että oli kiva kuunnella sitä kakofoniaa kahdesta asunnosta. Oli pakko olla korvatulpat / kuulokkeet päässä suurimman osan ajasta kotona, kun olisi tullut muuten hulluksi. Sit me oltiin niitä hirviönaapureita, kun kehdattiin valittaa. Olen monesti miettinyt tässä parin viikon aikana, että niillä on varmasti tosi kivaa nyt koronaeristyksessä, jotka muuttivat siihen asuntoon meidän jälkeen. 

Vierailija
50/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikaupungissani aikoinaan eräs nainen opetti laulua kerrostaloasunnossa.  Kailotus kuului selvästi kahden kerroksen päähän, jossa kävin hammaslääkärissä.  Kenelle edes tulee mieleen musisoida ammatikseen kerrostalossa?

Vierailija
51/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotikaupungissani aikoinaan eräs nainen opetti laulua kerrostaloasunnossa.  Kailotus kuului selvästi kahden kerroksen päähän, jossa kävin hammaslääkärissä.  Kenelle edes tulee mieleen musisoida ammatikseen kerrostalossa?

Myyrmäessä aikoinaan alakerran kundi nosteli asunnossaan puntteja.  Älysi sentään lopettaa, kun joukolla valitimme siitä jokailtaisesta jytkähtelystä.

Vierailija
52/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän oli sitä mieltä, että koska se tapahtuu päivällä

Jos taloyhtiön säännöissä tätä ei erikseen ole kielletty niin silloin hän oli oikeassa. Se että pahastut siitä että dementikot pitää meteliä ja ihmiset noudattaa taloyhtiön sääntöjä osoittaa että taitaa enemmän sinussa ja sinun päässäsi olla vikaa, etkä selkeästi sovellu kerrostaloelämiseen, tai sosiaaliseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa juuri muutenkaan.

Vierailija
53/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli sitä mieltä, että koska se tapahtuu päivällä

Jos taloyhtiön säännöissä tätä ei erikseen ole kielletty niin silloin hän oli oikeassa. Se että pahastut siitä että dementikot pitää meteliä ja ihmiset noudattaa taloyhtiön sääntöjä osoittaa että taitaa enemmän sinussa ja sinun päässäsi olla vikaa, etkä selkeästi sovellu kerrostaloelämiseen, tai sosiaaliseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa juuri muutenkaan.

Meitä, joiden päässä on "vikaa", koska häiriinnymme muiden jatkuvasti aiheuttamista kohtuuttoman kovista äänistä, lienee Suomessa uskomattoman paljon.  Valitettavasti olemme täysin voimattomia tämän päävammamme lisäksi.

Vierailija
54/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meitä, joiden päässä on "vikaa", koska häiriinnymme muiden jatkuvasti aiheuttamista kohtuuttoman kovista äänistä, lienee Suomessa uskomattoman paljon.  Valitettavasti olemme täysin voimattomia tämän päävammamme lisäksi.

Kohtuuttoman kova ääni tarkoittaa taloyhtiön säännöissä normaalin elämisen äänestä poikkeavaa yön- ja illan aikana tapahtuvaa metelöintiä, esim. musiikin huudatus, biletys, riitely, huutaminen yms. Ei kolisevat putket tai radio joka on lujalla päivisin. Sinun mielipiteesi asiaan muuten on irrelevantti.

Ja itselläni ei sympatiaa löydy muutenkaan. Jo pienestä pitäen aivokalvontulehdus aiheutti minulle elinikäisen tinnituksen joten tiedän henkilökohtaisesti että taustametelissä voi oppia nukkumaankin.

Vierailija
55/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks on nykysin suurinosa naapureista ulkomaalaisia jotka ei ryyppää eikä biletä, eikä ole ikäloppuja mummoja kitisemässä joka asiasta koska ovat jo kuolemanporteilla. Ihanan rauhallista eloa.

Vierailija
56/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä pyri elämään hiljaisesti. Kunhan vaan elän.

Toivottavasti asenteesi ei kuulu naapurihuoneistoihin!

Vierailija
57/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun kunnan vuokrarivitalossa.

Täältä saa lähteä jos meluaa klo 22 jälkeen. Isännöitsijät, nuoret miehet, pitävät siitä kyllä huolen.

Joskus olen miettinyt, että jos haluat pitää hiljaisuuden jälkeen jatkuvat juhlat kerrostalossa, ei auta kysyä lupaa kahdelta seinänaapurilta. Vaan koko rapulta täytyy saada lupa, lisäksi viereisten rappujen seinänaapureilta, jos asunto on sellaisessa kohdassa, että seinän takana on toisen rapun asunto.

Se ramppaus todella koskee koko rappua, kuuluu siis. No, jos kymmenkerroksinen talo ja juhlat alakerrassa, eri juttu.

Vierailija
58/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kohtuuttoman kova ääni tarkoittaa taloyhtiön säännöissä normaalin elämisen äänestä poikkeavaa yön- ja illan aikana tapahtuvaa metelöintiä, esim. musiikin huudatus, biletys, riitely, huutaminen yms. Ei kolisevat putket tai radio joka on lujalla päivisin. Sinun mielipiteesi asiaan muuten on irrelevantti.

Ja itselläni ei sympatiaa löydy muutenkaan. Jo pienestä pitäen aivokalvontulehdus aiheutti minulle elinikäisen tinnituksen joten tiedän henkilökohtaisesti että taustametelissä voi oppia nukkumaankin.

Pahoillani vaivastasi ❤️.

Mutta sellaiset ihmiset, jotka sallivat melun, ovat jotenkin vastenmielisiä. Eeii meitä haittaa... mutta lojaalisuutensa nojalla he ovat ottaneet muita erivapauksia, kuten kahden Prisman ostoskassin kantamisen takia ajetaan perjantaina oman rapun eteen ja suljetaan pelastustie.

Ihmiset jotka rikkovat koko ajan yhteisiä sääntöjä ovat v a s t e n m i e l i s i ä.

Vierailija
59/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sellaiset ihmiset, jotka sallivat melun, ovat jotenkin vastenmielisiä. Eeii meitä haittaa... mutta lojaalisuutensa nojalla he ovat ottaneet muita erivapauksia, kuten kahden Prisman ostoskassin kantamisen takia ajetaan perjantaina oman rapun eteen ja suljetaan pelastustie.

Ihmiset jotka rikkovat koko ajan yhteisiä sääntöjä ovat v a s t e n m i e l i s i ä.

Käsitit väärin. Minä en salli melua, minä siedän elämisen ääniä. Jos joku rupeaa humalassa huutamaan käytävällä, tai huudattaa musiikkia yöllä niin ongelmaksi minäkin sen pistän. Yhteisissä säännöissä sen sijaan ei sanota juuri mitään päivän aikaan tapahtuvasta metelistä joka sekin on aina hyvin tulkinnanvaraista että mikä on häiritsevää ja mikä ei (desibelimitalla yleensä mennään).

Ja taloyhtiön säännöt automaattisesti menevät kaiken muun edelle, olit sinä asiasta mitä mieltä tahansa. Koska jos rupeamme kuuntelemaan jokaikisen mielipidettä siitä että mikä häiritsee ja mikä ei niin silloinhan esim. minä voisin ilmaista että sinun naamasi, hajusi ja kävelysi häiritsee minua niin paljon että olisi parempi että sinua ei pihalla näkyisi ollenkaan ja käytävällä kävelisit sukkasillasi. Ja tätä varten taloyhtiön yhteiset säännöt ovat olemassa, ettei yksikään kerrostalon diktaattori saa muista ylivaltaa.

Vierailija
60/7839 |
18.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsitit väärin. Minä en salli melua, minä siedän elämisen ääniä. Jos joku rupeaa humalassa huutamaan käytävällä, tai huudattaa musiikkia yöllä niin ongelmaksi minäkin sen pistän. Yhteisissä säännöissä sen sijaan ei sanota juuri mitään päivän aikaan tapahtuvasta metelistä joka sekin on aina hyvin tulkinnanvaraista että mikä on häiritsevää ja mikä ei (desibelimitalla yleensä mennään).

Ja taloyhtiön säännöt automaattisesti menevät kaiken muun edelle, olit sinä asiasta mitä mieltä tahansa. Koska jos rupeamme kuuntelemaan jokaikisen mielipidettä siitä että mikä häiritsee ja mikä ei niin silloinhan esim. minä voisin ilmaista että sinun naamasi, hajusi ja kävelysi häiritsee minua niin paljon että olisi parempi että sinua ei pihalla näkyisi ollenkaan ja käytävällä kävelisit sukkasillasi. Ja tätä varten taloyhtiön yhteiset säännöt ovat olemassa, ettei yksikään kerrostalon diktaattori saa muista ylivaltaa.

Pahoillani vaivoistasi ❤️❤️❤️ (edelleen).