Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Uudet naapurit,eilen illalla huutoa,kolinaa,töminää ja aamulla jatkuu...en kestä!:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut kasvatettiin samoin ja ehkä se on syy miksi itse kiinnitti toisten metelöintiin enemmän huomiota niin että ärsytti. Muutin puoli vuotta sitten kerrostalosta omakotitaloon ja lähin naapuri on kilometrin päässä. Se on hassua miten vieläkin välillä kuiskii ja ajattelee että en voi imuroida keskellä yötä (vuorotyössä) pestä pyykkiä tai käyttää aamuisin tehosekoitinta kun koitan edelleen ottaa naapurit huomioon :D
Miksi vuorotyöläisen täytyy imuroida yöllä? Kai sinulla on aamu- ja iltavuorojakin?
Eiköhän pointti ollut tuossa nyt se, että kun hän muutti omakotitaloon, niin saa imuroida vaikka keskiyöllä (pakko ei toki ole) koska ei häiritse ketään - mutta silti takaraivossa koko ajan muistuttelee että "ei saa häiritä naapureita", ihan tottumuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut elämästäni noin 30v kerrostaloissa, useilla eri paikkakunnilla, eikä ikinä ole ollut mitään ihmeempiä meluhaittoja. Tietenkin jotain satunnaista joskus, mutta ei mitään sellaista, mikä saisi minut pahasti tuohtumaan. Silloin tällöin on joku porannut yksittäistä ruuvia seinään (myös itse teen sitä!), pudottanut tavaroita lattialle tai juossut portaissa, mutta nehän ovat aina väliaikaisia häiriöitä. Miten te kaikki muut olette onnistuneet löytämään asunnot mölyapinoiden pesistä?? Nytkin ympärilläni on totaalinen hiljaisuus, ei mitään risahdusta kuulu mistään. Ei kerrostaloasumista kannata melun vuoksi pelätä, harvojen kohdalle sitä meteliä osuu.
No onnekas kyllä olet. Itse olen asunut ainakin parissakymmenessä kerrostalossa (hieman myös muunlaisissa, esim. paritalossa) ja kyllä on ollut enemmän sääntö kuin poikkeus että äänet kuuluvat liian hyvin. Joskus syy on huonossa äänieristyksessä, joskus naapureiden piittaamattomuudessa. Äänieristysongelmaakin pahentaa, jos naapurit eivät siitä välitä, ts. ei edes yritetä rauhoittaa tilaa esim. aikaisin aamulla tai myöhään illalla. Olen luovuttanut sen suhteen, että kävisin asiasta kohteliasta keskustelua naapurien kanssa - poikkeuksetta olen saanut irrationaalisen tunnereaktion vastaani, ihan sama miten asiallisesti ja sovittelevasti olisin yrittänyt ottaa puheeksi. No, kerran sain ihan asiallisen reaktion "oi hyvä kun kerroit", mutta ei tämäkään henkilö muuttanut käyttäytymistään niin millään tavalla.
Ei missään nyt toki mitään 24/7 bileitä ja häiriötä ole, enemmän sellaista pitkin päivää jatkuvaa piittaamattomuutta.
Eilen oli koko päivän hiljaista ja meninkin ajoissa nukkumaan. Noh, norsu sitten saapuikin yöllä kolmen aikaan ja sitä edestakaisin marssimista kuului varmaan viiteen ennenkuin hiljeni. Aamulla aikaisin kostin metelöimällä takaisin. :D Pian alkoikin taas vihaisen kuuloinen marssi!
Kiitti helvetisti naapuri, kun metelöit koko yön. No mä alan kohta siivoamaan ja pesemään pyykkiä urakalla - toivottavasti nukut yhtä huonosti kuin minä! 🤬
Vierailija kirjoitti:
Eilen oli koko päivän hiljaista ja meninkin ajoissa nukkumaan. Noh, norsu sitten saapuikin yöllä kolmen aikaan ja sitä edestakaisin marssimista kuului varmaan viiteen ennenkuin hiljeni. Aamulla aikaisin kostin metelöimällä takaisin. :D Pian alkoikin taas vihaisen kuuloinen marssi!
Revenge is a dish best served cold :D
Yläpuolellani asusteli kerran henkilö joka tykkäsi rymytä ja bilettää aamuun saakka pienessä asunnossaan. Päivät hän tietenkin käytti nukkumiseen ja minäpä laitoin aina radion tai spotifyn kovalle soimaan kun olin kotona. Ai että neiti "tykkäsi" tästä, mutta miksipä antaa hänen uinailla rauhassa kun en minäkään saanut koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläpuolellani asusteli kerran henkilö joka tykkäsi rymytä ja bilettää aamuun saakka pienessä asunnossaan. Päivät hän tietenkin käytti nukkumiseen ja minäpä laitoin aina radion tai spotifyn kovalle soimaan kun olin kotona. Ai että neiti "tykkäsi" tästä, mutta miksipä antaa hänen uinailla rauhassa kun en minäkään saanut koskaan.
Sun muut naapurit taatusti rakasti teitä molempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun muut naapurit taatusti rakasti teitä molempia.
Seinänaapurit olivat töissä tai koulussa klo 8-16 välillä. Itse teen etätöitä eli pystyin olemaan kotona myös päiväsaikaan. En tietenkään olisi tehnyt noin mikäli paikalla olisi ollut muitakin, haloo.
Vierailija kirjoitti:
Kiitti helvetisti naapuri, kun metelöit koko yön. No mä alan kohta siivoamaan ja pesemään pyykkiä urakalla - toivottavasti nukut yhtä huonosti kuin minä! 🤬
Tätä minäkin teen naapureille,jotka kantapäät kopisten rynkyttää koko päivän ,eivätkä liiku mihinkään.
Huudetaan ,melutaan aikuiset ihmiset ja koira räksyttää mukana.
Yöllä pesukone linkoaa työttömällä ja suihluun mennään myös reilusti klo 22 jälkeen ja ollaan tunnin. Smoothiekone laitetaan päälle aina myöhään illalla eli ei piitata muista paskaakaan.
Alan heti hiljaisuuden jälkeen imuroimaan nykyään ja kopistelemaan samalla kantapäillä.
Yleensä alkaakin se kiukkuinen tömistely ja ovien paiskominen kun prinsessa herää 😂
Laitan tänään ilmoitustailulle tuosta kantapää ryskäämisestä ja huutamalla puhumisesta!
Ei ole oikein etten saa omassa kodissani olla koskaan rauhassa vaan naapurin eukon huutopuhe raikaa kokopäivän ja kantapäät hakkaa laminaattia.
Vierailija kirjoitti:
Laitan tänään ilmoitustailulle tuosta kantapää ryskäämisestä ja huutamalla puhumisesta!
Ei ole oikein etten saa omassa kodissani olla koskaan rauhassa vaan naapurin eukon huutopuhe raikaa kokopäivän ja kantapäät hakkaa laminaattia.
Sama juttu täällä+ remontista,idiootti paukapää naapuri eilen puol päivää porasi ja nyt heräsin vasaran ääneen,kuka on niin paukapää että yksiössä lähes joka viikonloppu herttää muut asukkaat Vasaroimalla ja poraamalla??
Yläkerran naapurini on joku vittumainen nuori nainen joka kavereidensa kanssa bilettää kaikki viikonloput ja herättää minut n. kolmen-neljän aikaan rapussa, pihalla ja asunnossaan mekastamalla joka helvetin viikonloppu kun haluaisin levätä ja palautua työviikosta. Monesti on ilmoitettu että taloyhtiössä on kyllä hiljaisuus niihin aikoihin, mutta ei mee jakeluun hänellä tai hänen rasittavilla vieraillaan. Kostoksi annan herätyskelloni soida täysillä aamuviidestä alkaen monta kertaa arkipäivisin ja joskus viikonloppuaamuisin siivoan ja hakkaan imurinvarrella pattereita äänekkäästi kun nää metelöitsijät on hiljaisuudesta päätellen itse nukkumassa. Ollaan sitten yhdessä ärsyttäviä toisillemme!
Kopioinnin tähän ketjuun aloitukseni samasta asiasta:
Lue keskustelun säännöt.
ALOITA UUSI KESKUSTELU
Alue: AIHE VAPAA
Missä menee kerrostalometelöinnin raja?
Vierailija
klo 9:36 | 27.3.2022
Tiedän, koska on hiljaisuus. Mietin silti missä menee raja järjettömän metelöinnin suhteen. Lapsiperhe naapurissa, taaperon annetaan juosta asuntoa päädystä toiseen, pelata palloa sisällä, hyppiä ja vanhempi lapsi pompottelee koripalloa. Mietin välillä, että eivät ulkoile ilmeisesti lainkaan tämän erittäin vilkkaan lapsen kanssa. Öisin lapsen annetaan itkeä yksin.
Toisen vanhemman herätyskello niin kovalla, että siihen heräämme mekin. Keskustelu niin kovaäänistä, että kuulemme tahtomattammekin selvästi, mistä keskustelevat. Välillä mies huutaa ja kiroilee lapsille.
Mitä mieltä olette?
Annatteko te lapsenne juosta ja kiljua ym.pitkin päivää?
Miten tällainen lapsi sopeutuu mihinkään päiväkotiin tai kouluun, kun ei saa lainkaan säätelyapua rauhoittumiselleen.
Yritä tässä nyt opiskella, menee järki moiseen melulaumaan.
Kaiholla muistelen entisiä aikoja 2000 luvun alussa ja 90 luvulla jolloin edes jonkinlainen tilannetaju ja kunnioitus oli muita kanssa eläjiä kohtaan! Ilmoitettiin jos remppaa, ei pidetty turhaa meteliä edes päivällä saatikka yöllä(kolinat,töminät,pamahdukset yms), on ajat muuttuneet siitä mitä ne ennen oli,nykyään tuuripeliä kenet saa naapuriksi. Jos rakastaa rauhaa niin ainut vaihtoehto omakotitalo mutta sielläkin saattaa naapurissa asua riehuja tms.
Monille hiljaisuus tarkoittaa sitä että mekastetaan päättömästi 06.00,07.00-22.00,23.00 asti eli nämä paukapäät olettaa että saa päättömästi riehua hiljaisuus ajan loputtua siihen kun hiljaisuus alkaa.
Onko metelöijät usein matalasti koulutettua white trash-porukkaa? Tällainen kuva tullut. Eivät jaksa/välitä rajata ja kasvattaa lapsiaan. Toinen syy masennus?
Nuoret bilettäjät ovat vähän eri, mutta jos on lapsena hyvin kasvatettu, kyllä nuorena aikuisenakin tietää, että yöllä ei rajattomasti voi kerrostalossa bilettää.
No, eipä rivari elämäkään ole sen parempaa, samanlaista ja monesti asuminen vielä kalliimpaa. Kokemusta on meinaan kerrostalosta, rivarista ja luhtitalosta. Rauhallisin ollut luhtitalo, sitten kerrostalo ja rivari. Olen yhden kerran asunut rivarissa, enkä helpolla enään rivariin astu. Lapsiperhe mekasti niin kovasti, että tanner tömisi. Aamulla se piina alkoi ja kesti iltaan, koko päivän siis. Aivan kauhea pettymys oli. Asuin vain kuukauden rivarissa ja annoin palautetta vuokranantajalle kova äänisesti perheestä joka oli seinän takana.
Ah, onneksi muutin omaan rauhaan. Ei enää kerrostaloon, vaikka oli kantakaupungissa laatutalossa. Kaikki kuului läpi vaikka ihan siivosti naapurit elelivät, puhumattakaan jos olisi ollut tuollaisia mölyapinoita.
Nyt merenrannalla paritalossa, lähinaapurit satojen metrien päässä ja seinänaapurissa hiljainen yksineläjärouva. Ainoa pelko jos hän muuttaa ja tilalle tulee joku rikas öykkäri, koska asunto ja alue on kallis.
Vierailija kirjoitti:
Onko metelöijät usein matalasti koulutettua white trash-porukkaa? Tällainen kuva tullut. Eivät jaksa/välitä rajata ja kasvattaa lapsiaan. Toinen syy masennus?
Nuoret bilettäjät ovat vähän eri, mutta jos on lapsena hyvin kasvatettu, kyllä nuorena aikuisenakin tietää, että yöllä ei rajattomasti voi kerrostalossa bilettää.
Masentunut tuskin jaksaa riehua kuin norsulauman.
Tuo saakelin puutöitä tekevä akka, taas alkanut jo kahdeksan aikaan, tekee sitä hyvin salassa.
Minä ainoa alapuolella joka kuulee. Kieltää kaiken, takuulla vaikka jäis pora kourassa niin kieltäs koko poran olemassaolon.
Ja tästä voi sanoa ettei ole terävin kynä,eikä tytterensäkään joka käy joskus (silloin ei tarvi pelätä vasarointia tai poraa).Mutta jos jollain juhlat,sen ajan se hyppii ja hakkaa lattiaa yms.
Taloyhtiötä ei kiinnosta,ei isännöitsijääkään,koska olen vain vuokralainen ,ja tuon olen kuullut useita kertoja " se vuokralainen jotain valittanu taas.."