Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
En muuttaisi mihinkään asuntoon, ilman että olisin haastatellut ensin entistä asukasta. Ihan uuteen taloon muuttaessaan ottaa toki riskin. Esim. nykyisessä äärimmäisen rauhallisessa talossani olen viihtynyt nyt melkein 15 vuotta. Edellinen asukas kertoi asunnon olevan hiljainen ja rauhallinen. Hän ei valehdellut mitään. On upeaa, että koti on rauhan tyyssija. Ilman tätä ei jaksaisi arkeaan. Naapurini ovat kerrassaan hienoja ihmisiä. Kukaan ei juhli häiritsevästi, terrorisoi, aiheuta ilkivaltaa, tappele läheistensä tai muiden kanssa. Talossa on asiallinen muita kunnioittava ilmapiiri.
Kotiini kuuluu iltaisin n. Klo 18-21 kovia kolahduksia. Kutooko joku kangaspuilla mattoja, vai onko se juoksumatto tai jokin muu kuntoilulaite? Yläpuolellani asuu invalidi, hän ei koskaan poistu asunniosta. En uskalla selvittää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Kotiini kuuluu iltaisin n. Klo 18-21 kovia kolahduksia. Kutooko joku kangaspuilla mattoja, vai onko se juoksumatto tai jokin muu kuntoilulaite? Yläpuolellani asuu invalidi, hän ei koskaan poistu asunniosta. En uskalla selvittää asiaa.
Moni nuori on tehnyt asunnostaan kuntosali keskuksia eli monilla niillä on just tuollainen juoksumatto, tms laite joka kuulostaa soutulaitteelta, pahin on painonnostoon tarkoitettu laite, puntit vain pamahtaa kun lattialle laskevat,ihmettelen missä kunnossa mahtaa olla ne lattiat sitten ja mitä vuokranantaja tykkää...
Nyt täytyy kyllä ihmetellä, mitä tässä pe-la välisenä yönä tapahtui ?
2-kerroksessa alkoi kuulua kovaa musiikkia ja hiivin selvittämään mistä asunnosta kuuluu ja arvioimaan soitanko jonkun tahon hiljentämään sen. Samaan aikaan käytävään ilmestyi vanhempi täti 5-kerroksesta
joka uskaltautui soittamaan häirikön ovikelloa, avasivat oven jolloin täti teki topakasti selväksi että nyt hiljempaa ja samaa asiaa intti melkein minuutin metelinaapurille, seisoin vaan vieressä ja jouduin sitten varovasti sanomaan että eiköhän asia ole kaikille selvä jo. (tähän väliin sanon että kahta kerrosta ylempänä on raivostuttava pelipellejonne joka huutaa yksin levottomuuksia melkein joka päivä, kuuluu rakenteiden tai lieskarin kautta suoraan josta olen laittanut noottia) Oven sulkeuduttua vaihdettiin pari sanaa sanoin kuinka kämppä 12 L********n on ollut häiritsevämpi, siihen täti alkoi minulle jankkaamaan kuinka hänen asuntoonsa ei kuulu 12n mölinät ja L on aivan viaton eikä ikinä ole tehnyt mitään pahaa! (olisi tehnyt mieli vääntää rautalangasta että duh ei tietenkään kuulu koska eri asunnot eri kohdissa, ei suostunut uskomaan että meikän asuntoon kuuluu, nytkin kirjoittaessa se apinanturpa pölisee jtn.)
Kysyin oletko jututtanut 12:a johon tantta vastaa että kyllä, L itse on käynyt kysymässä ovatko hänen kirjoittamia. Myönsin että olen laittanut lappua luukusta ja enssijaisesti kirjoitan kohtaliaasti hymiö lopussa, mutta viimeksi olen joutunut sanomaan napakammin.
Mutta miksi ihmeessä 3:n kerroksen tyyppi on mennyt jonkun random 5ssä kerroksessa asuvan luo kysymään siitä ja, outoutta tilanteeseen toi käytävässä kulkenut ukkeli joka sanoi minusta että "hippi"?
Puitiin asiaa pari minuuttia eikä täti halua uskoa minua ollenkaan, lähden kävelemään portaat alas koska asun ykkösessä, sanoin vielä huokaisten "menipä taas, en ole ihminen joka nauttii jankata tällaisesta"... Siihen tuittutantta vaan vielä tiukaisee "OLET"
Ennenkaikkea olen hämmentynyt ihankuin jollain olisi jotain minua vastaan ja muutenkin jäi "fever dream"-vaikutelma.
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy kyllä ihmetellä, mitä tässä pe-la välisenä yönä tapahtui ?
2-kerroksessa alkoi kuulua kovaa musiikkia ja hiivin selvittämään mistä asunnosta kuuluu ja arvioimaan soitanko jonkun tahon hiljentämään sen. Samaan aikaan käytävään ilmestyi vanhempi täti 5-kerroksesta
joka uskaltautui soittamaan häirikön ovikelloa, avasivat oven jolloin täti teki topakasti selväksi että nyt hiljempaa ja samaa asiaa intti melkein minuutin metelinaapurille, seisoin vaan vieressä ja jouduin sitten varovasti sanomaan että eiköhän asia ole kaikille selvä jo. (tähän väliin sanon että kahta kerrosta ylempänä on raivostuttava pelipellejonne joka huutaa yksin levottomuuksia melkein joka päivä, kuuluu rakenteiden tai lieskarin kautta suoraan josta olen laittanut noottia) Oven sulkeuduttua vaihdettiin pari sanaa sanoin kuinka kämppä 12 L********n on ollut häiritsevämpi, siihen täti alkoi minulle jankkaamaan kuinka hänen asuntoonsa ei kuulu 12n mölinät ja L on aivan viaton eikä ikinä ole tehnyt mitään pahaa! (olisi tehnyt mieli vääntää rautalangasta että duh ei tietenkään kuulu koska eri asunnot eri kohdissa, ei suostunut uskomaan että meikän asuntoon kuuluu, nytkin kirjoittaessa se apinanturpa pölisee jtn.)
Kysyin oletko jututtanut 12:a johon tantta vastaa että kyllä, L itse on käynyt kysymässä ovatko hänen kirjoittamia. Myönsin että olen laittanut lappua luukusta ja enssijaisesti kirjoitan kohtaliaasti hymiö lopussa, mutta viimeksi olen joutunut sanomaan napakammin.
Mutta miksi ihmeessä 3:n kerroksen tyyppi on mennyt jonkun random 5ssä kerroksessa asuvan luo kysymään siitä ja, outoutta tilanteeseen toi käytävässä kulkenut ukkeli joka sanoi minusta että "hippi"?
Puitiin asiaa pari minuuttia eikä täti halua uskoa minua ollenkaan, lähden kävelemään portaat alas koska asun ykkösessä, sanoin vielä huokaisten "menipä taas, en ole ihminen joka nauttii jankata tällaisesta"... Siihen tuittutantta vaan vielä tiukaisee "OLET"
Ennenkaikkea olen hämmentynyt ihankuin jollain olisi jotain minua vastaan ja muutenkin jäi "fever dream"-vaikutelma.
Nyt oli niin sekava sepustus, että todennäköisimmin olet vain syönyt vääriä sieniä.
:,D
3677 vastaa, odotinkin tuollaista kommenttia ja kyllä, tuo tapaus oli noin sekava. Voisin tarkentaa että selvinpäin olin muuten vain väsyneenä nukkumaanmenoaikeissa, enkä korottanut ääntä tai kiroillut.
Täällä on ihmeellisen vähän valitusta runsaasta remontoinnista kerrostalossa. Miksiköhän näin...
Kyse on kohteliaasta käytöksestä
Muuttakaa vaasaan kirkkopuistikko 1 8.
Se jos joku on metelipesä, jatkuvaa remonttia. Tänä aamuna joku idiootti alotti kakstuntisen vasaroinnin. Hetken paussia, ja nyt taas kuviosahat ja proppukoneet huutaa!!!
Yks perkeleen as porauslautta oy tämä torppa.
Ja jos ei poraamista, sitte löytyy nämä teinarit jotka muuttanu isukin asuntoon, aina kuun alussa kun haalaripelleille tulee kelan tuet niin välittömästi bileet pystyyn.
Voivoi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutin perheeni kanssa kerrostaloon suuren kaupungin keskustaan vuosi sitten. Pelkäsin ennen muuttoa kuinka äänekästä täällä olisi. Talossamme asuu eniten nuoria, muutama vanhus ja pari lapsiperhettä. En ole silti kuullut naapureistani oikeastaan yhtään. Tämä on hiljaisin kerrostalo missä olen ikinä asunut.
Odotas kun korona-ajan rajoitukset poistuvat lopullisesti niin nuoriso alkaa bilettää. Tässä onkin kertynyt parin vuoden ajalta "pullotettua energiaa" jonka on saatava purkautua. Opiskelijatapahtumat, klubit ja yöelämä starttaa uudelleen.
Mielummin niin, että menevät klubille bilettään kuin kotona naapureiden riesana.
Ootas sitten kun ne rymyää baarista kotiin aamuyöllä ja pitää loppuyön hereillä:p
Aina voi mennä sen verran aikaisin nukkumaan, ettei haittaa jos aamuyöllä herää, saapa edes jonkun verran nukkua. Perus nega.
Ah, ihanaa asumista, muokata oma aikataulunsa naapurin mekastustarpeen mukaan. Hulluja te olette jotka tuommoisissa paskataloissa asutte. Kerrostalo nyt ei vaan ole ihmiselle hyvä paikka.
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapuri oli yllättynyt, että heidän lastensa juoksu ja hyppiminen kuuluu alakertaan. Hetken tuumittuaan hän lisäsi, että niin no, kyllä heillekin kuuluu, jos heidän yläkerran naapurinsa tiputtaa jotain lattialle, eli ehkä se juoksukin voi sitten kuulua.
Hän ei ollut "tullut ajatelleeksi". Hän ei myöskään osannut laskea 1+1, eli että jos heidän yläkerrastaan kuuluu melua, heiltä voi myös kuulua melua meille.
Tässä on näiden ihmisten älykkyyden taso ja anti tälle universumille.
Meidän alakerran naiselle sanottiin että voisiko hän millään yrittää puhua hiljemåaa kun hänen äänensä kaikuu todella kovaa meille ja hänen luonaan ramppaa yhtä kovaäänisiä sukulaisia.
Vastasi että aijjaaaa...no ei minua kyllä äänet ole häirinneet 😒
No ei varmaan kun itse huutaa kun peijoona niin mitä sen läpi nyt kuulisikaan ja me muut asukkaat otamme naapurit huomioon.
Vit...kuinka tyhmiä ihmisiä on 😭
Vierailija kirjoitti:
Hanojen rämpyttäjät on myös ihme väkeä. Auotaan hanaa täysille ja lätkitään kiinni useita kertoja peräkkäin niin että putket viheltää ja paukkuu.
Minä rämpytän koska en halua valuttaa vettä kokoaikaa esim tiskatessa,tai pesulla 😒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanojen rämpyttäjät on myös ihme väkeä. Auotaan hanaa täysille ja lätkitään kiinni useita kertoja peräkkäin niin että putket viheltää ja paukkuu.
Minä rämpytän koska en halua valuttaa vettä kokoaikaa esim tiskatessa,tai pesulla 😒
Minä rämpytän myös kun tiskaan tai käyn suihkussa. Ihan normaalia toimintaa. Turhaan siitä joku kitisee.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kysyä naapurilta tai joltain, mikä siellä kolisee?
Vierailija kirjoitti:
Perjantai-illaksi ihmeellisen hiljaista!
Kaiketi vain tyyntä myrskyn edellä...
Sama hiljaisuus nyt toista iltaa putkeen...
Ovatko kaikki naapurini koronan uhreja vai mistä tällainen maailmanlopun meininki?!
Alan ehkä olla jo hieman huolissani 😂
Vierailija kirjoitti:
Muuttakaa vaasaan kirkkopuistikko 1 8.
Se jos joku on metelipesä, jatkuvaa remonttia. Tänä aamuna joku idiootti alotti kakstuntisen vasaroinnin. Hetken paussia, ja nyt taas kuviosahat ja proppukoneet huutaa!!!
Yks perkeleen as porauslautta oy tämä torppa.Ja jos ei poraamista, sitte löytyy nämä teinarit jotka muuttanu isukin asuntoon, aina kuun alussa kun haalaripelleille tulee kelan tuet niin välittömästi bileet pystyyn.
Voivoi...
Kiitos varoituksesta olen kesällä muuttamassa Vaasaan niin tietää varoa. Olen kärsinyt niin usein naapurimetakasta ettei kuvan tosi! Nyt onneksi tässä jossa asunut 3 vuotta niin viimeinen vuosi on ollut rauhallinen ja hiljainen. Mutta tuttua on vuosien ajalta kerrostaloista niin poraaminen,sahaaminen kuin piikkaus, sekä naapuribileet viikonloppuisin ja joskus arkisin, töminät,kolahdukset, pamaukset yms yläpuolelta, lapsiperheiden kiljumiset, jatkuva pianon yms musiikkilaitteiden soittaminen,basson jumputus yms. Ajattelin muuttaa jos sieltä Vaasasta saisi joko Suvilahden tai Palosaaren suunnalta asunnon, mutta saapa nähdä mistä lykästää.
Vierailija kirjoitti:
Höh, itse asun kerrostalossa Tapiolan keskustassa, eikä häiritseviä ääniä kuulu lainkaan. Ihan rauhassa saa tehdä töitä, rentoutua ja nukkua. On kyllä hyvät äänieristykset.
Onko liian kovat vuokrat pienipalkkaiselle?
Vierailija kirjoitti:
En muuttaisi mihinkään asuntoon, ilman että olisin haastatellut ensin entistä asukasta. Ihan uuteen taloon muuttaessaan ottaa toki riskin. Esim. nykyisessä äärimmäisen rauhallisessa talossani olen viihtynyt nyt melkein 15 vuotta. Edellinen asukas kertoi asunnon olevan hiljainen ja rauhallinen. Hän ei valehdellut mitään. On upeaa, että koti on rauhan tyyssija. Ilman tätä ei jaksaisi arkeaan. Naapurini ovat kerrassaan hienoja ihmisiä. Kukaan ei juhli häiritsevästi, terrorisoi, aiheuta ilkivaltaa, tappele läheistensä tai muiden kanssa. Talossa on asiallinen muita kunnioittava ilmapiiri.
Meillä edellinen asukas valehteli. Kyseessä vuokra-asunto, eli ei edes ollut myymässä. Kuulemma tosi hiljainen, eikä mitään häiriötä. Totuus oli melkoinen shokki, kun putkia pitkin kuuluu tavallinen puhe ja elämme elämäämme yläkerran itsekkään lapsiperheen tahtiin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä on ihmeellisen vähän valitusta runsaasta remontoinnista kerrostalossa. Miksiköhän näin...
Koska remontointi joskus loppuu. Kaikki muu "elämisen äänet" jatkuvat hamaan tappiin asti.
Perjantai-illaksi ihmeellisen hiljaista!
Kaiketi vain tyyntä myrskyn edellä...