Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Mun ainoa ongelma on avoparveke, kun yläkerran naapuri puistelee mattoja,niin kaikki pöly,karvat yms mun parvekkeella:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli naapuri kysymään juuri noilla sanoilla. Että eikö edes yritetä olla hiljaa ja eikö ymmärretä että kerrostalossa kuuluu. Että hän tänäänkin heräsi 6.30 meteliin meiltä.
Voin kertoa, että KYLLÄ YRITETÄÄN. Yritetään niin, että olen ihan stressissä koko asiasta. Meillä on ylivilkas lapsi, joka herää joka aamu viideltä, tehtiin me mitä vain. Teemme ihan kaikkemme, että hän olisi hiljaa, mutta hän on pieni, ei ymmärrä ja todellakin vilkas lapi. Ja jos naapuri kuuli meidät vasta 6.30, niin voin kertoa, että ne ovat olleet pitkät 1,5h siihen asti.
Itse kysyisin toisinpäin, eikö todella nykyään enää ymmärretä, että lapsista lähtee ääntä? Että vauvaa ei saa käskemällä hiljaiseksi ja se alakerran ylivilkas taapero on erittäin todennäköisesti parin vuoden päästä merkittävästi hiljaisempi.
Vanhemmat todennäköisesti myös alkavat lapsen myötä "vilkkaiksi" ja se hiljaiselo unohtuu. Vilkas lapsi kun hyppii ja tömistelee niin eihän siinä haittaa jos vanhemmatkin alkaa kantapäitään hakkaamaan yms. Heiltä katoaa se ymmärrys että mikä on äänekästä ja mikä ei, kun tottuvat siihen jatkuvaan melskaamiseen.
Ei todellakaan olla ryhdytty vilkkaiksi ja aivan todellakin opetetaan myös lasta olemaan hiljaa. Mutta ylivilkas taapero ei ole ihan hiljaisimmista päästä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli naapuri kysymään juuri noilla sanoilla. Että eikö edes yritetä olla hiljaa ja eikö ymmärretä että kerrostalossa kuuluu. Että hän tänäänkin heräsi 6.30 meteliin meiltä.
Voin kertoa, että KYLLÄ YRITETÄÄN. Yritetään niin, että olen ihan stressissä koko asiasta. Meillä on ylivilkas lapsi, joka herää joka aamu viideltä, tehtiin me mitä vain. Teemme ihan kaikkemme, että hän olisi hiljaa, mutta hän on pieni, ei ymmärrä ja todellakin vilkas lapi. Ja jos naapuri kuuli meidät vasta 6.30, niin voin kertoa, että ne ovat olleet pitkät 1,5h siihen asti.
Itse kysyisin toisinpäin, eikö todella nykyään enää ymmärretä, että lapsista lähtee ääntä? Että vauvaa ei saa käskemällä hiljaiseksi ja se alakerran ylivilkas taapero on erittäin todennäköisesti parin vuoden päästä merkittävästi hiljaisempi.
Niin, voisittekohan arvon alapeukuttajat kertoa mulle, että mitä voisimme tehdä toisin? Ollaan itse hiljaisia hissukoita ja todella huomaavaisia ihmisiä. Ei todella metelöidä, ja koetetaan parhaamme mukaan opettaa myös lapset hiljaisiksi. Yksi lapsistamme vaan ei nyt ole ihan helpoin tapaus. Joten mitä ihmettä voimme tehdä toisin? Tämä tilanne ei varmasti kestä loputtomiin. Ymmärrän tottakai, että vauvan huuto ja taaperon äänet ärsyttää - mutta mitä niille oikeasti voi?
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa asuu nuorehko nainen jolla on kamala räksyttävä pieni koira jonka jättää yksin usein moneksi tunniksi haukkumaan
Silti kehtaa valittaa jokaisesta pienestäkin äänestä mitä muilta hänen kotiinsa kuuluu.
Tää on ihan vakiota nykytaloissa jotka on pieniä yksiöitä ja kaksioita täynnä. Sinne muuttaa ensimmäistä kertaa elämässään kerrostaloon nuori nainen. Sitten hän toteuttaa haaveensa joka ei koskaan aiemmin toteutunut eli oma koira. Tai jopa kaksi. Kun koirat vanhenevat ne voivat vähentää haukkumista. Kun tää muuttaa pois muuttaa toinen tilalle uusi nuori nainen on taas pari pentukoiraa mukana.
Onneksi nykytaloni on hiljainen kirjoitti:
Eniten ärsyttää kantapäillä tamppaaminen ja miesten tarve kusta seisaaltaan suoraan veteen niin, että koko talo raikuu!
Miten ne pahimmat metelikusijamiehet ovatkin vielä juuri niitä, jotka käyvät vessassa kolme kertaa tunnissa? Myös yöllä.
Vierailija kirjoitti:
Eniten ärsyttää kantapäillä tamppaaminen ja miesten tarve kusta seisaaltaan suoraan veteen niin, että koko talo raikuu!
Itse yritän hoitaa vessailut mahdollisimman hiljaa, mutta molskahduksille ei valitettavasti voi oikein mitään ellei sitten koppaa pötkylöitä kesken matkan ja laske niitä varovasti veteen, tai sitten vuoraa pöntön vessapaperilla niin että menee aina yksi rulla per asiointikerta.
Kiitos tiedosta, mutta puhuin nyt seisaaltaan pöntön veteen kusemisesta, en pökäleiden molskahduksista...
Vierailija kirjoitti:
Miten ne pahimmat metelikusijamiehet ovatkin vielä juuri niitä, jotka käyvät vessassa kolme kertaa tunnissa? Myös yöllä.
Yksinkertaista, eturauhasvaivaisia jännäpissamiehiä jotka saavat siitä lorinan äänestä helpotusta siihen asiointiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse yritän hoitaa vessailut mahdollisimman hiljaa, mutta molskahduksille ei valitettavasti voi oikein mitään ellei sitten koppaa pötkylöitä kesken matkan ja laske niitä varovasti veteen, tai sitten vuoraa pöntön vessapaperilla niin että menee aina yksi rulla per asiointikerta.
Kiitos tiedosta, mutta puhuin nyt seisaaltaan pöntön veteen kusemisesta, en pökäleiden molskahduksista...
No kyllä varmasti ne molskahduksetkin sitten ärsyttää, jos kerran lorinakin....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä varmasti ne molskahduksetkin sitten ärsyttää, jos kerran lorinakin....
En ole tuo lainaamasi, mutta minua ei ainakaan ärsytä. Ensinnäkään kukaan ei käy p*skalla kymmeniä kertoja päivässä, ja toiseksi se tehdään istuen. Siitä syntyvän äänen voimakkuus ei ole mitenkään verrattavissa seisomakusen lorinaan, joka raikuu ympäri naapurin asuntoa ja kuuluu korvatulppienkin läpi.
Yläkerran lapsiperhe terr o ri soi koko taloa. Minä olen ainoa, joka on uskaltanut käydä sanomassa. Nyt siitä metelistä joku on alkanut paukuttaa pattereita ja yläkerran perheen ystävä alakerrasta tuli meidän ovelle inisemään asiasta. En tiedä uskoiko, kun sanoin ettei meillä kuulu tapoihin hakata putkia. Kotona vielä pieni vauva jolle rauhoitetaan ilta, niin alkaako meillä vanhemmat rämistelemään muun metelin lisäksi?
Ai että olin ja olen raivoissani. Okt etsinnässä, jätetään tarjous yhdestä. Ei ole edes unelmakoti, mutta pakko päästä pois täältä val ko rosk an ja muun ro sk an seasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, voisittekohan arvon alapeukuttajat kertoa mulle, että mitä voisimme tehdä toisin? Ollaan itse hiljaisia hissukoita ja todella huomaavaisia ihmisiä. Ei todella metelöidä, ja koetetaan parhaamme mukaan opettaa myös lapset hiljaisiksi. Yksi lapsistamme vaan ei nyt ole ihan helpoin tapaus. Joten mitä ihmettä voimme tehdä toisin? Tämä tilanne ei varmasti kestä loputtomiin. Ymmärrän tottakai, että vauvan huuto ja taaperon äänet ärsyttää - mutta mitä niille oikeasti voi?
Ai minkä niille voi? Tämä on juuri se ongelma kun ollaan avuttomia vanhemmuudessa.
Lapselle rauhallista tekemistä, tehdään yhdessä palapeliä, askarrellaan tms, katsotaan aamulla piirrettyjä, joku leffa pyörimään, ei se siitä rikki mee, mutta naapurin mi e l en t erveys voi mennä. Mennään heti aamusta ulos ottamaan virrat pois. Tiesitkös, ettei lapsesi vilkkaus saa olla muiden ongelma? Hae neuvolasta apua ja pyydä joku supernanny kylään.
Kyllä mun lapsi on pienestä asti osannut olla myös hiljaa ja ymmärtää ettei voi huutaa hulluna ,koska talossa asuu muitakin.
Lisäksi paljon ulkoilua ja leikkejä,niin ei ole energiaa riehua kotona aamusta iltaan...
Nukkumaanmeno on välillä vaikeaa,mutta,jos vanhempi alkaa hermoilemaan,niin hirveämpi on metelikin ja vielä vaikeampaa saada lapsi unille.
Lapsistä väkisinkin tulee meteliä mitä pienempiä ovat,mutta vanhempi voi opettaa kauniisti,että huutaminen ei ole o.k.
Siltikin kamalinta kuunneltavaa aikuisten huutopuhe ja tömistelevä kävely ,tai kahvakuulilla jumppaaminen kerrostalossa🤦
Myös nämä nuoret pelaajat voivat toisinaan meluta ja kuuluu huudahduksia ja naurua,mutta yöllä jos kiroillaan ja raivotaan niin se on jo häirintää ja erityisesti jos aikuinen mies näin käyttäytyy,niin jotain on pielessä 😵
Jotenkin syytän rakentajia ennenkaikkea. Mikä kumma on kun asunnoista ei saada äänieristettyjä? Saadaanhan kaikista studioista yms hiljaisia tiloja. Ikkunatkin nykyään 3-kerroksisia. Joten missä syy? Häiriö äänet normalin elämisen suhteen voitaisiin hiljentää, luulisi? Toki silti jää vielä hevimusa fanit yms pöljät, jotka tuijoittavat vain omaa napaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai minkä niille voi? Tämä on juuri se ongelma kun ollaan avuttomia vanhemmuudessa.
Lapselle rauhallista tekemistä, tehdään yhdessä palapeliä, askarrellaan tms, katsotaan aamulla piirrettyjä, joku leffa pyörimään, ei se siitä rikki mee, mutta naapurin mi e l en t erveys voi mennä. Mennään heti aamusta ulos ottamaan virrat pois. Tiesitkös, ettei lapsesi vilkkaus saa olla muiden ongelma? Hae neuvolasta apua ja pyydä joku supernanny kylään.
Veikkaatko, että ei tehdä jo näitä kaikkia? Niin se meidän naapurikin arveli. Mutta ei, tehdään nämä kaikki ja enemmän. Paitsi leffaa ei taaperolle voi laittaa pyörimään, ylivilkkaalle ainakaan. Neuvolasta on pyydetty apua ja supernannynkin voin ottaa. Pärjätään hienosti meidän lapsen kanssa, mutta hän on todella vilkas ja vauhdikas. Ei sellaista pysty poistamaan lapsesta. Ulos mennään kyllä, ja vietetään siellä monta tuntia päivässä. Mutta ennen kuin sinne asti päästään, täytyy hoitaa aamutoimet ja syödä, ja pukea.
Sanot, että lapsen vilkkaus ei saa olla muiden ongelma. Ei sen kai muiden ongelma pitäisikään olla. Meidän alakerran naapurin vauvalla on koliikki, se huutaa joka yö. Ei se silti ole minun ongelma, laitan korvatulpat, jos en saa nukuttua. En näe eroa ylivilkkaan lapsen ja koliikkivauvan välillä (no, siis toki vauvasta lähtee merkittävästi enemmän ja useammin ääntä). Aika auttaa, ei hän enää viisivuotiaana varmasti samoissa määrin mekasta.
Kukaan muu naapuri ei myöskään ole valittanut. Olen käynyt juttelemassa kaikkien kanssa sen jälkeen, kun yläkerran naapuri valitti. Esimerkiksi seinänaapurina meillä on lapsiperhe, joita meiltä kantautuvat äänet eivät olleet haitanneet. Epäilivät, että heiltä kuulunee enemmän ääntä (voi olla ihan tottakin).
Meillä on siis kaksi muutakin lasta, ja he pysyvät kyllä ihan riittävän hiljaa. Ei olla avuttomia vanhempia. Lapsia vaan on todella erilaisia. Tekee niin surulliseksi tämä ihmisten ymmärtämättömyys. Ei se taapero tahallaan ole ylivilkas eikä me vanhemmat olla mitenkään neuvottomia, vaikka ei pystytä häntä toiseksi taikomaan. Ehkä pitäisikin antaa hänen mekastaa viikko, ja sitten jatkaa tällä nykymenolla, niin naapuri saattaisi oivaltaa, miten todella hiljaa ollaan siihen verrattuna, mitä tämä erittäin helposti voisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on siis kaksi muutakin lasta, ja he pysyvät kyllä ihan riittävän hiljaa. Ei olla avuttomia vanhempia. Lapsia vaan on todella erilaisia. Tekee niin surulliseksi tämä ihmisten ymmärtämättömyys. Ei se taapero tahallaan ole ylivilkas eikä me vanhemmat olla mitenkään neuvottomia, vaikka ei pystytä häntä toiseksi taikomaan. Ehkä pitäisikin antaa hänen mekastaa viikko, ja sitten jatkaa tällä nykymenolla, niin naapuri saattaisi oivaltaa, miten todella hiljaa ollaan siihen verrattuna, mitä tämä erittäin helposti voisi olla.
Ihan oikeasti. Muuta omakotitaloon. Olet juuri se kauhunaapuri jota kaikki vihaa.
T. vilkkaan taaperon äiti jolla kuitenkin lapsi pidetään rauhallisena kerrostalossa.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin syytän rakentajia ennenkaikkea. Mikä kumma on kun asunnoista ei saada äänieristettyjä? Saadaanhan kaikista studioista yms hiljaisia tiloja. Ikkunatkin nykyään 3-kerroksisia. Joten missä syy? Häiriö äänet normalin elämisen suhteen voitaisiin hiljentää, luulisi? Toki silti jää vielä hevimusa fanit yms pöljät, jotka tuijoittavat vain omaa napaansa.
Kyllä näissä humppa heikeissäkin osataan kuunnella musaa kovalla!!
Terv hevari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti. Muuta omakotitaloon. Olet juuri se kauhunaapuri jota kaikki vihaa.
T. vilkkaan taaperon äiti jolla kuitenkin lapsi pidetään rauhallisena kerrostalossa.
Ei me ollaan mitään kauhunaapureita. Yläkerran naapuri on ainoa joka on tullut sanomaan.
Ja me asutaan Helsingissä alueella, jossa omakotitalojen hinta on miljoonasta ylöspäin. Todellako olet sitä mieltä, että meillä ei ole oikeutta asua täällä, koska lapsestamme lähtee väliaikaisesti enemmän ääntä kuin keskivertotapauksesta? Neuvoisitko samaa alakerran koliikkivauvan vanhemmille?
Ei muuta kun tsemppiä kaikille joita elämä häiritsee kerrostalossa, itse pääsen pois kohta. Hmm,voisinko sanoa huojentunut olo. Se kaikki stressi, paha olo, masentuneisuus,ahdistuneisuus,krooninen vitutus on lopulta ohi. Siis, fiilis on 5/5.