Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Naapurisopu kirjoitti:
Hei! Miten olette reagoineet naapurista kuuluvaan väkivaltaan? Joskus nuorena huusin aamuyöstä apua kurkku suorana kun miesystävä hakkasi päätäni oven karmiin. Varmasti kuului naapureille. Ei kukaan puuttunut. Nenä murtui, silmät oli pitkään mustana.
Jos mun yläkerran naapuri yh jolla hirveät sisällä metelöivät lapset olisi kyseessä niin en tasan tarkkaan puuttuisi. Sen verran vihaan tuota akkaa joka ei välitä pätkääkään naapureistaan vaan antaa kakaroiden metelöidä sisällä ja rappukäytävässä jatkuvasti.
Toivon joka päivä, että huutavan pelijonnen pelimaasiinat lakkaisivat toimimasta. Lapsellinen kakara!
Periaatteessa kiva, kun viikonloppu alkaa. Mutta...
Taas saa hermoilla, mikä helvetti yläkerrassa pääsee irti, kun ovat kaksi päivää vapaalla. Arkisin on sentään päivällä hiljaista.
Itselleni on viikonloppuna vieraita tulossa. Harmittaa jo valmiiksi, kun tiedän, että vieraatkin tulevat kauhistelemaan naapureiden meluamista. Puheenaihe siirtyy varmasti taas siihen, miten ei olisi pitänyt ostaa tätä asuntoa, vaikka haluaisin vain hetken rentoutua ja unohtaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon joka päivä, että huutavan pelijonnen pelimaasiinat lakkaisivat toimimasta. Lapsellinen kakara!
Näitä työttömiä pelijonneja on paljon ja ei ole todellakaan urbaanilegendaa että asuvat just rauhallisen asukkaan yläpuolella! Ikiteinejä jotka ikityöttöminä pelaa yökaudet kiroten ja pärräten väkivalta pelejä,eivät nuku öisin,eivätkä juuri koskaan poistu kämpiltään!
Minulla on venäläinen sukunimi. En ole venäläinen. Naapurit ovat nyt sodan alettua muuttuneet hiljaisiksi.
Oven paiskominen ja kaappien paukuttelu loppui. Näinkin päin voi mennä.
Eivät halua enää ärsyttää, vaikka en siis geneettisesti ole venäläinen. He eivät sitä tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa kiva, kun viikonloppu alkaa. Mutta...
Taas saa hermoilla, mikä helvetti yläkerrassa pääsee irti, kun ovat kaksi päivää vapaalla. Arkisin on sentään päivällä hiljaista.
Itselleni on viikonloppuna vieraita tulossa. Harmittaa jo valmiiksi, kun tiedän, että vieraatkin tulevat kauhistelemaan naapureiden meluamista. Puheenaihe siirtyy varmasti taas siihen, miten ei olisi pitänyt ostaa tätä asuntoa, vaikka haluaisin vain hetken rentoutua ja unohtaa.
Kun yläpuolen asunnossa majaili vastaava monsterinaapuri niin ratkaisin asian siten, että en pyytänyt vieraita juurikaan kylään eikä varsinkaan yökylään. Inhottavaahan se tietysti oli mutta pakon sanelema ratkaisu. Esim. jo iäkkäät vanhempani eivät kaipaa altistusta järjettömälle metelille, joka lähti jatkuvasta biletyksestä ja huutokiljunnalla kommunikoinnista yms. Itsellänikin oli vitsit todella vähissä jouduttuani sietämään yläkerran täysin muista piittaamatonta elämäntyyliä.
Täällä palstalla on paljon pyydetty ihmisiä muuttamaan pois, jos äänet vaivaavat. Olen itse muuttanut aikanaan omakotitalosta kerrostaloihin ja sieltä paritaloon. Suosittelen, että paritaloon ei kannata muuttaa. Tuo ainoa naapuri on sitä mieltä, että hän saa tehdä ihan mitä tahansa, mutta minä en saa tehdä mitään. Kun viimeksi tuli kieltämään siivoamisen, huomautin, että käytän hänen takiaan aika ajoin korvatulppia. Hiljensi hieman ääniä. Meidän pienessä taloyhtiössä ei ole järjestyssääntöjä ja isännöitsijän asenne on se, että Kaarikin on auki 24/7. Että silleen mennään tätä elämää eteenpäin. Naapurini määrää elämästäni ja minä joudun toimimaan sen mukaan. Kylppäriä en enää ikinä saa puhtaaksi naapurini asenteen takia. Etätyöpäivät olivat mukavia, kun naapurini ei kyennyt tekemään etätöitä. Uusi tyttöystävä ilmeisesti pystyy, koska etätyöpäiväni eivät ole enää niin rauhallisia. Kaipaan lapsuuteni omakotitaloa ja sitä vapautta elämiseen. Terapiassa nyt etsitään ratkaisua, miten jaksan tätä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Täällä asuu mussttalaisii. Mistä tietää, että ne on matkoilla? No, kun on ihan hiljaista! Uskomaton määrä lähtee meteliä niistä. Eivät ole aloillaan missään, koko ajan menevät johonkin, vieraat tulevat ja menevät, ovet paukkuu, huutoa, laulua, rapussa riitelyä keskellä yötä! Pennutkin valvoo kahteen tai kolmeen ainakin. Miten niistä tulee mitään yhteiskuntakelpoisia?
Ei niistä tulekaan,sehän on nähty.
Miksi kerrostaloihin työntyy asumaan kaikki ääniherkät hörhöt? Jos tiedätte, että ette voi sietää elämisen äänia, niin miksi kiusata itseä? Lappiin vaan ajamaan heinää poroille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kerrostaloihin työntyy asumaan kaikki ääniherkät hörhöt? Jos tiedätte, että ette voi sietää elämisen äänia, niin miksi kiusata itseä? Lappiin vaan ajamaan heinää poroille.
Harva on syntyjään "ääniherkkä hörhö", mutta sellaiseksi tulee ennen pitkää jos altistuu jatkuvalle ja pitkäkestoiselle seinänaapurista kantautuvalle melulle. Niin sinustakin tulisi väistämättä, jos joutuisit tähän myllytykseen. Turha siis nokitella siellä.
Ja mitä tuo Lappi-juttu ja porot oikein liittyvät asiaan? Minua ei saisi muuttamaan Lappiin millään, liikaa lunta ja kylmyyttä ja pimeyttä. Ja hirveä välimatka joka paikkaan.
Meidän talossa asuu nuorehko nainen jolla on kamala räksyttävä pieni koira jonka jättää yksin usein moneksi tunniksi haukkumaan
Silti kehtaa valittaa jokaisesta pienestäkin äänestä mitä muilta hänen kotiinsa kuuluu.
Meille tuli naapuri kysymään juuri noilla sanoilla. Että eikö edes yritetä olla hiljaa ja eikö ymmärretä että kerrostalossa kuuluu. Että hän tänäänkin heräsi 6.30 meteliin meiltä.
Voin kertoa, että KYLLÄ YRITETÄÄN. Yritetään niin, että olen ihan stressissä koko asiasta. Meillä on ylivilkas lapsi, joka herää joka aamu viideltä, tehtiin me mitä vain. Teemme ihan kaikkemme, että hän olisi hiljaa, mutta hän on pieni, ei ymmärrä ja todellakin vilkas lapi. Ja jos naapuri kuuli meidät vasta 6.30, niin voin kertoa, että ne ovat olleet pitkät 1,5h siihen asti.
Itse kysyisin toisinpäin, eikö todella nykyään enää ymmärretä, että lapsista lähtee ääntä? Että vauvaa ei saa käskemällä hiljaiseksi ja se alakerran ylivilkas taapero on erittäin todennäköisesti parin vuoden päästä merkittävästi hiljaisempi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa asuu nuorehko nainen jolla on kamala räksyttävä pieni koira jonka jättää yksin usein moneksi tunniksi haukkumaan
Silti kehtaa valittaa jokaisesta pienestäkin äänestä mitä muilta hänen kotiinsa kuuluu.
Sama kokemus naapurista joka itse melskasi kavereineen aika pidäkkeettömästi, mutta toisten äänet häiritsivät arvon neitiä todella paljon. Jos esim. hänen seinänaapurit järjestivät kotonaan ihan perus illanistujaiset niin neiti alkoi raivota ja paiskoa tavaroita ja kaapinovia. Itse hän kuitenkin juhli ystävineen pikkutunneille saakka vähän väliä ja suuttui h*lvetisti jos asiasta huomautettiin. Kai tässä joku logiikka on mutta en tiedä että missä :D
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli naapuri kysymään juuri noilla sanoilla. Että eikö edes yritetä olla hiljaa ja eikö ymmärretä että kerrostalossa kuuluu. Että hän tänäänkin heräsi 6.30 meteliin meiltä.
Voin kertoa, että KYLLÄ YRITETÄÄN. Yritetään niin, että olen ihan stressissä koko asiasta. Meillä on ylivilkas lapsi, joka herää joka aamu viideltä, tehtiin me mitä vain. Teemme ihan kaikkemme, että hän olisi hiljaa, mutta hän on pieni, ei ymmärrä ja todellakin vilkas lapi. Ja jos naapuri kuuli meidät vasta 6.30, niin voin kertoa, että ne ovat olleet pitkät 1,5h siihen asti.
Itse kysyisin toisinpäin, eikö todella nykyään enää ymmärretä, että lapsista lähtee ääntä? Että vauvaa ei saa käskemällä hiljaiseksi ja se alakerran ylivilkas taapero on erittäin todennäköisesti parin vuoden päästä merkittävästi hiljaisempi.
Vanhemmat todennäköisesti myös alkavat lapsen myötä "vilkkaiksi" ja se hiljaiselo unohtuu. Vilkas lapsi kun hyppii ja tömistelee niin eihän siinä haittaa jos vanhemmatkin alkaa kantapäitään hakkaamaan yms. Heiltä katoaa se ymmärrys että mikä on äänekästä ja mikä ei, kun tottuvat siihen jatkuvaan melskaamiseen.
Meidän rapussa on 7 kerrosta. Taidetaan olla ainoita koirattomia.
Siltikään kukaan näistä karvaturreista ei ole, edes pentuina aiheuttanut häiriötä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän rapussa on 7 kerrosta. Taidetaan olla ainoita koirattomia.
Siltikään kukaan näistä karvaturreista ei ole, edes pentuina aiheuttanut häiriötä.
Minunkin naapurissani asui perhe ison lapsilauman kanssa, eikä koskaan kuulunut mitään. Sitten tilalle muutti yksilapsinen perhe pitävät sellaista mekkalaa että järki lähtee. Eipä se ole määrästä kiinni ja yksikin riittää pilaamaan kaiken rauhan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tällä asenteella siellä on sitä meteliä, minä, minä, minä, muut menkööt muualle jolleivät siedä MINUN meteliäni. Porataan ja rempataan keskellä yötä, paiskotaan ovia, huudetaan ja kiljutaan kohtuuttomasti jne. Nykyäänhän lapsiakaan ei todellakaan kasvateta ottamaan huomioon muita. Päiväkodeissa on sellainen meteli ja kiljunta kaiken aikaa, että henkilökunta on vaarassa saada kuulovamman, muttta jos niitä "meidän herranterttuja" joku komentaa, vanhemmat tekevät kantelun rääkkäämisestä. Sama juttu kouluissa, kavereiden oppimisympäristöä ei kunnioiteta vaan häiriköidään ja kiusataan, usein pahoinpidelläänkin.
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa minun 😈 naapuriksi...
Niin katsotaan missä sinä sen jälkeen kasvat heinää.....⚰️🪦
Eniten ärsyttää kantapäillä tamppaaminen ja miesten tarve kusta seisaaltaan suoraan veteen niin, että koko talo raikuu!
Laiha lohtu mutta todennäköisesti sinun alapuolellasi asuva joutuu myös "nauttimaan" jytinästä ja töminästä, se kulkeutuu rakenteita pitkin ylös-alas suunnassa tosi hyvin. Nämä yötamppaajat ovat kieltämättä erikoista sakkia, ovat kai luonnostaan yöaktiiveja ja taitavat käydä harvoin ulkona talvisin pl. pakolliset menot. Sitten tömpsytetään menemään sisätiloissa senkin edestä. Naapureiden suureksi iloksi. Ja ei ole varmaan mattojakaan lattialla vaimentamassa askellusta edes hiukan.