Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?

Vierailija
18.03.2020 |

Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?

Kommentit (7839)

Vierailija
3441/7839 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse asun ihan uudessa talossa, jossa kaikkiin asuntoihin on asennettu rakennuttajan toimesta parkettilattiat. Usein puhutaan laminaatista melun aiheuttajana, mutta en tiedä, miten ainakaan meidän parkettimme olisi yhtään sen parempi. Jos lasken vaikka käsilaukun lattialle ja metallisolki osuu parkettiin, kuuluu todella terävä napsahdus.

Ja kyllä, yläkerrasta kuuluvat kaikki kopaukset läpi. En tiedä, onko näin äänekäs ja koliseva lattia "normaalia", varsinkin jos äänet kulkeutuvat naapuriin?

Parketti on ihan yhtä paha. Vanhojen asuntojen mosaiikkiparketit vasta naapureiden kauhistuksia onkin ja tunnistan juuri tuon, kun vaikka käsilaukun/vyön solki tai vaikka ihan housujen nappi osuu lattiaan niin kuuluu terävä napsahdus. Ja se napsahdus kuuluu alakertaan vielä kovempaa kuin siihen asuntoon mistä ääni lähtee. Ihan järkyttäviä kaikki parketit ja laminaatit kerrostaloissa, jos ei äänieristystä kerrosten välillä ole.

Vierailija
3442/7839 |
02.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, itse asun ihan uudessa talossa, jossa kaikkiin asuntoihin on asennettu rakennuttajan toimesta parkettilattiat. Usein puhutaan laminaatista melun aiheuttajana, mutta en tiedä, miten ainakaan meidän parkettimme olisi yhtään sen parempi. Jos lasken vaikka käsilaukun lattialle ja metallisolki osuu parkettiin, kuuluu todella terävä napsahdus.

Ja kyllä, yläkerrasta kuuluvat kaikki kopaukset läpi. En tiedä, onko näin äänekäs ja koliseva lattia "normaalia", varsinkin jos äänet kulkeutuvat naapuriin?

Matot. Käyttäkää mattoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3443/7839 |
03.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutin erillistaloon ja voi tätä ihanuutta kun naapurit ei määrää vuorokausi rytmiä, saa päättää milloin herää ja menee nukkumaan.

Vierailija
3444/7839 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä rappukäytävä on ilmeisesti joku mummojen torikokousten paikka. Pitkät tovit jaaritellaan harva se päivä rapussa, jossa todellakin se ääni kaikuu ja kuuluu sisälle asuntoihin. Ei varsinaisesti haittaa mutta aavistuksen kuitenkin häiritsee kun ei kiinnostaisi kuunnella naapurin Irman sairaushistoriaa samalla kun oon vessassa.

Vierailija
3445/7839 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattereita nyt ei saa kolistella tahallaan, mutta kyllä meillä normaalisti muuten eletään. Välillä riidellään ja sitten taas nauretaan. Ja yöllä nukutaan. Mulle on opetettu että jos naapuri ei kestä normaalin elämän ääniä muuttakoon maalle ts. pois kerrostalosta.

3446/7839 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä.

Vierailija
3447/7839 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi rivitaloja niin kehutaan. Ihan hirveitä, ainakin oma kokemus. Rakennettu 2016 ja luulis olevan hyvä mutta pah. Kaikki töminät kuului, päivisin jatkuvaa. Öisin sentään hiljaista. Olen asunut myös kerrostaloissa, jossa päivisin ei kuulu töminä yhtä pahasti kuin tässä rivarissa jossa asuin 2 kk. Joskus bileitä kerrostalossa oli mutta se loppu poliisien tultua. Joskus öisin oli myös töminää mutta kesti vain johonki puolille öin, ei läheskään niin paha kuin päivisin klo 6-22 kestävä, etenkin kun teen etätöitä. Nyt etsin omakotitaloa, ei enään kimppa asumisia.

Vierailija
3448/7839 |
04.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran katsomassa yhtä erillistaloa. Vuokranantaja tuntui oudolta, kovasti tuntui olevan kiinnostunut elämästäni. Kysyin esim. että onko alue rauhallista / saako täällä asua rauhassa. Niin vuokranantaja alkoi sanelemaan, että on rauhallista mutta rauhassa ei saa asua. Olisi pitänyt osallistua haravointiin yms. Tämä vuokranantaja olisi asunut viereisessä talossa ja olisi kuulemma rampannut talossani, pihallani, ikkunan alla hoitamassa pensaita. Sanoin olevani rauhaa rakastava ja tykkään olla omissa oloissa. No, sellaiset ihmiset on kuulemma sairaita vuokranantajan mukaan. Myöhemmin selvisi, että tämä vuokranantaja oli entisen koulukiusaajani äiti. Nytpä tiedän keneltä koulukiusaaja saanut kasvatuksen, ruman kasvatuksen. En ottanut asuntoa kun se oli kaiken lisäksi 20 km päässä ruokakaupasta. Sanoin myös, että tyttäresi kiusasi minua koulussa. Eipä enään ollut suu auki ja tunkemassa nokkaa muiden asioihin.

Vierailija
3449/7839 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä rappukäytävä on ilmeisesti joku mummojen torikokousten paikka. Pitkät tovit jaaritellaan harva se päivä rapussa, jossa todellakin se ääni kaikuu ja kuuluu sisälle asuntoihin. Ei varsinaisesti haittaa mutta aavistuksen kuitenkin häiritsee kun ei kiinnostaisi kuunnella naapurin Irman sairaushistoriaa samalla kun oon vessassa.

Eiköhän helpota kun tulee kevät ja kesä, mummot tarkenevat taas kokoustaa ulkona pihalla. Ja eiköhän mummeleiden kuulumiset ole silti ns. pienempi paha kuin öiset kännibileet isolla porukalla tai nistikämppä ongelmineen. 

Vierailija
3450/7839 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemmekohan naapureita?

Vierailija
3451/7839 |
05.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa olla ystävykset  naapureina, toinen asuu yläkerrassa ja toinen alakerrassa, ne vuorllaa paukuttaa mitä liekkään , mutta saavat aikaan sellaisen sotatilatunnelman päälle . Ainakin yksi paukutus ääni lähtee vessanovesta, sen kun paukauttaa kiinni niin kyllää lähtee.. Itse laitoin pehmusteet niin ei anna mitään ääntä.

Eilenkin, illalla alakertalainen käveli kantapääaskellusta huusholliaan sinnesun tänne ja samalla antoi kyytiä lipastion laatikoilleen, (oletan) paukauttamalla laittaa kiinni. En ymmrä miten joku saa aikaiseksi semmosia paukutus ääniä huonekaluistaan tai sit mistä lie?

Minulle sanottiinkin , että muuta pois , sairastut vielä tuosta kiusanteosta.

Vierailija
3452/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla 2011 rakennetussa talossa niin huono äänieristys, että kuuluu kun alakertalainen lorottaa suoraan pönttöön (kaikuu koko talossa) ja tuntuu että naapuri tulee seinästä läpi kun kolistelee keittiössä. Ihan kuin samassa huoneessa oltaisiin? Puhumattakaan, että yläkerrasta kuuluu kans kaikki mahdolliset äänet. Huoh, laminaattilattiat eli se vaikuttaa olevan äärimmäisen huono vaihtoehto.

Olen asunut vastaavassa "pakkokommuunissa" ja olihan se vinkeä tunne, kun tiesi naapureiden asiat melkein paremmin kuin omansa. Unelmapaikka kerrostalokyttäyksestä innostuneelle, mutta painajainen meille yksityisyyttä ja asumisrauhaa rakastaville. Tämmöisten näennäistalojen rakentaminen pitäisi olla laissa kielletty. 

Vierailija
3453/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.vauva.fi/keskustelu/4441626/oululaiset-kerrostalo-asujat-ho…

Tämä ketju kertoo aika paljon millaisessa talossa kannattaa asua ja missä ei, se rakennustapaohjeisto ratkaisee.

Vierailija
3454/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.vauva.fi/keskustelu/4441626/oululaiset-kerrostalo-asujat-ho…

Tämä ketju kertoo aika paljon millaisessa talossa kannattaa asua ja missä ei, se rakennustapaohjeisto ratkaisee.

Tietysti : rakennustapa ratkaisee !!! ( samperin automaatti).

Vierailija
3455/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, viime yönäkin yläkerran norsu tömisteli. MIkä ravaamisaika on klo 2 aamuyöstä. Ei taida itsellä olla äänekästä naapuria yläpuolella kun ei tajua miten ääni kuuluu alapuolelle.

Vierailija
3456/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä miksi rivitaloja niin kehutaan. Ihan hirveitä, ainakin oma kokemus. Rakennettu 2016 ja luulis olevan hyvä mutta pah. Kaikki töminät kuului, päivisin jatkuvaa. Öisin sentään hiljaista. Olen asunut myös kerrostaloissa, jossa päivisin ei kuulu töminä yhtä pahasti kuin tässä rivarissa jossa asuin 2 kk. Joskus bileitä kerrostalossa oli mutta se loppu poliisien tultua. Joskus öisin oli myös töminää mutta kesti vain johonki puolille öin, ei läheskään niin paha kuin päivisin klo 6-22 kestävä, etenkin kun teen etätöitä. Nyt etsin omakotitaloa, ei enään kimppa asumisia.

Minä asun rivarin päädyssä, koskaan ei ole ääntäkään kuulunut. Olen asunut noin 20 vuotta. Tämä on sukulaisen rakentama ja isäni valvoi työtä. Hyvin on tehty. Eläkeläisenä tämä on loistavaa asumista, ei pihatöitä, mutta kuitenkin täysin omassa käytössä oleva n. 50 m2 piha, johon ei naapurin ääni kuulu, eikä naapuria raja-aidan ja asuntojen porrastuksen takia näy. Sellaiset yhteen pötkön rakennetut rivarit ovat hankalia, jos korkeaa väliaitaa ei ole ja piha on vain pieni läntti.

Omakotitaloon toki olisi saanut samat palvelut itse ostamalla, mutta turhaa maksaa 170 neliön talon siivouksesta ja talon korjauksista, ison tontin kunnossapidosta ja isoista lämmityskuluissa. 85 neliön rivarikoti riittää hyvin yhdelle tässä elämänvaiheessa, sius vanhuudessa.

Vierailija
3457/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset asuu sen takia rivareissa kun oma pikku piha, en tajua. Samaa pas..kaa vain eri paketissa mitä kerrostalo. Yleensä myös vuokrat kalliimpia rivarissa ja jonkun pienen pläntin takia eli pihan. Omakotitalo heittämällä paras ja erillistalo jossa ei seinänaapureita. Rivarissa kuuluu samanlailla äänet naapurista, kokemusta on.

Vierailija
3458/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä omasta pihasta ole juuri iloa rivarissa jos kaikki töminät ja kälätykset kuuluu seinien läpi.

Vierailija
3459/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaveri asuu 2020 valmistuneessa kovan rahan rivarissa, jossa seinänaapurin kanta-askeleet jylisevät läpi.

Eikä siis ollut halpa asunto todellakaan.

Vierailija
3460/7839 |
06.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä asun rivarin päädyssä, koskaan ei ole ääntäkään kuulunut. Olen asunut noin 20 vuotta. Tämä on sukulaisen rakentama ja isäni valvoi työtä. Hyvin on tehty. Eläkeläisenä tämä on loistavaa asumista, ei pihatöitä, mutta kuitenkin täysin omassa käytössä oleva n. 50 m2 piha, johon ei naapurin ääni kuulu, eikä naapuria raja-aidan ja asuntojen porrastuksen takia näy. Sellaiset yhteen pötkön rakennetut rivarit ovat hankalia, jos korkeaa väliaitaa ei ole ja piha on vain pieni läntti.

Omakotitaloon toki olisi saanut samat palvelut itse ostamalla, mutta turhaa maksaa 170 neliön talon siivouksesta ja talon korjauksista, ison tontin kunnossapidosta ja isoista lämmityskuluissa. 85 neliön rivarikoti riittää hyvin yhdelle tässä elämänvaiheessa, sius vanhuudessa.

Mielummin maksaa isommista lämmityskuluista yms. kuin kuuntelee naapurista kiljuntaa ja kantapää jyskettä jota kuulee rivarissa.