Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille muutti somali taustainen perhe yläkertaan viime keväänä ja sen jälkeen on ollut elämä helvettiä ja univelkaa kilometrejä..
Kello 21 he heräävät uuteen päivään, ensin alkaa kattiloiden paukutus jota kestää keskimäärin 2h. Sitten alkaa imurointi jonka aikana hakataan listoja ja kälätys. Sitten alkaa hississä ramppaamaan sukua syömään ja muuten melskaamaan. He alkavat nukkuu ku meillä soi herätyskellot. Ja sitten jos meiltä kuuluu pieninkin kolina, he heräävät hakkaamaan laminaattia lattiaansa koska kyllähän heidän kuuluu saada rauhalliset unensa.
Oon niin kyllästynyt, isännöitsijä ei tee asialle mitään koska varmat vuokranmaksajat (kela)Osanottoni. Isännöitsijä ei halua rasistikorttia. Lisäksi, meluavat perhe voi kääntää omalla tarinallaan koko asian täysin ylösalaisin ja sitten on koko rappu kaaoksessa. Muut naapurisi eivät todn. uskalla tai halua valittaa koska eivät halua mitään itseensä kohdistuvaa kostoa valituksen kohteelta. Vaikka saisittekin naapuriesi kanssa jotenkin yliotteen tilanteesta niin meluavat voivat aina vetää sen rasismi kortin hihastaan. Saavat ehkä varoituksen( ellette te asiasta valittaneet saa itse syytettä ja sitten meluavat kahta kovempaa) jonka jälkeen melu jatkuu. Teidän pitäisi muiden naapureiden kanssa pitää tosi tiukasti yhtä ja ottaa ylös kaikki melu mitä tulee. Voi olla etteivät muut naapurisi halua tähän lähteä, pelkäävät kostoa tai eivät enää usko toimenpiteiden tehoavan
tässä täytyisi päteä myös tasapuolisuus. Jos esim alakerran sompuilla on oikeus huutaa ja mekastaa niin että rappu raikuu, niin silloinhan myös länsimaalaisella samassa rapussa asuvalla on myös oikeus soittaa esim klassista musiikkia niin lujaa että tuo huutosompotus peittyy. Klassinen musiikkihan on osa länsimaista kulttuuria( lienee käsittääkseni myös esim Afrikan sarvesta tulleiden "lempi" musaa) ja meillä pitää olla yhtäläinen oikeus oman kulttuurimme ilmaisuun. Eli klassista vaan esim ilmastointikanavaan, mikäli sieltä huutoa kuuluu tai päiväsaikaan himassa stereoista vivaldit täysille. Meidän pitää huomioida myös muunmaalaiset kuten he meidät, ja tuoda omalla tavallamme tämä nykyään paljon esillä ollut ja toivottu monikulttuurisuus esille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samat naapurit nyt ainakin 3 vuotta ja olen ihmetellyt, miksi nyt on alkanut kuulumaan välillä kaameaa kantapäätamppaamista. Miten ihminen voi yhtäkkiä alkaa kävelemään kantapäillään jos aiemmin on osannut kävellä hiljaa? En ymmärrä. Mikä tuollaiseen degeneroitumiseen voi johtaa.
Jospa et vaan tiedä että naapurit on vaihtunut ja tilalle tullut näitä norsuja?
Kyllä ne ihan samat on. Senverran huomasin, että pariskunnan nainen on hieman pönäköitynyt viimenäkemästä, ehkäpä sen takia alkanut tömisemään kun elopainoa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa on muuttunut meno valtavasti, kun kolmeen asuntoon on muuttanut vuokralle hiukan päälle 20~vuotiaita. Käsittämätöntä metelinpitoa jatkuvasti. Keskusteluääni tuntuu olevan huutamisen tasolla ihan jatkuvasti. Kattilat tms. kolisee monta kertaa päivässä liki tunnin kerrallaan, en tajua kuka noin kokkaa tai tiskaa.
Viikonloppuisin tuntuu olevan kavereita kylässä koko päivän yöhön asti ja niiden kanssa ihan rehellisesti kiljutaan ja huudetaan. Huomaa, että mielessä ei ole pienintäkään ymmärrystä, että kerrostalossa äänet kuuluu joka naapuriin ja pitäs vähän miettiä millasta meteliä pitää.
Miksi et tee ilmoitusta tästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut samat naapurit nyt ainakin 3 vuotta ja olen ihmetellyt, miksi nyt on alkanut kuulumaan välillä kaameaa kantapäätamppaamista. Miten ihminen voi yhtäkkiä alkaa kävelemään kantapäillään jos aiemmin on osannut kävellä hiljaa? En ymmärrä. Mikä tuollaiseen degeneroitumiseen voi johtaa.
Kyllä ne ihan samat on. Senverran huomasin, että pariskunnan nainen on hieman pönäköitynyt viimenäkemästä, ehkäpä sen takia alkanut tömisemään kun elopainoa lisää.
Ei korreloi painon kanssa. Puolisoni äiti on pienin ihminen kenet tiedän, ja kantapääkävelee kuin jättiläinen.
Helposti kuuluu äänet täältäkin kerrostalosta läpi ja ärsyttävintä on avoparvekkeet yläkerran naapuri puistelee mattoja niin että roskat lentää mun partsille,pitäis käydä asiasta sanomassa mutta mutta en tiedä millainen vastaanotto ,nykyään ihmiset aggressiivisia ja äreitä että voi tulla vaikka nyrkistä🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei korreloi painon kanssa. Puolisoni äiti on pienin ihminen kenet tiedän, ja kantapääkävelee kuin jättiläinen.
Mutta on kaiketi aina kävellyt niin. Ei kai tälle muuta selitystä ole, jos ihminen yhtäkkiä alkaa kävelemään raskaasti kuin painon lisäys.
Voin kommentoida tuohon norsutamppamiseen. Muutin 2 vuotta sitten nykyiseen asuntoon. Huomasin että yläpuolella asuu eläkeikäinen nainen, joka oli oikein mukava kun pari kertaa pihalla tapasin. Viimeisen puolen vuoden ajan hänen kunto tai kävelykyky on niin huono, että kuuluu uskomaton jytinä aina kun hän kävelee. Tämä jytinä alkaa klo 6 kun hän herää ja tekee ehkä aamujumppaa tai jotain. Loppupäivä onkin hiljaisempaa. Tosi ikävä tilanne, koska eihän tuosta kehtaa valittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talossa on muuttunut meno valtavasti, kun kolmeen asuntoon on muuttanut vuokralle hiukan päälle 20~vuotiaita. Käsittämätöntä metelinpitoa jatkuvasti. Keskusteluääni tuntuu olevan huutamisen tasolla ihan jatkuvasti. Kattilat tms. kolisee monta kertaa päivässä liki tunnin kerrallaan, en tajua kuka noin kokkaa tai tiskaa.
Viikonloppuisin tuntuu olevan kavereita kylässä koko päivän yöhön asti ja niiden kanssa ihan rehellisesti kiljutaan ja huudetaan. Huomaa, että mielessä ei ole pienintäkään ymmärrystä, että kerrostalossa äänet kuuluu joka naapuriin ja pitäs vähän miettiä millasta meteliä pitää.
On siitä jo mennyt noottia ja rauhoittui niin, ettei enää klo 22 hiljaisuuden jälkeen kuulu meteliä. Mutta yö-hiljaisuuden ulkopuolinen aika onkin hankalempaa valittaa. Normaalit elämän äänet on aika hankalia määritellä ja kaikilla omat mielipiteensä siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On siitä jo mennyt noottia ja rauhoittui niin, ettei enää klo 22 hiljaisuuden jälkeen kuulu meteliä. Mutta yö-hiljaisuuden ulkopuolinen aika onkin hankalempaa valittaa. Normaalit elämän äänet on aika hankalia määritellä ja kaikilla omat mielipiteensä siitä.
Jos naapurissa on vieraita, niin meillä kantautuu ilmanvaihdon kautta äänet tosi hyvin. Teen etätöitä kotona ja joskus yläkerrassa keskustellaan koko päivän. Metallinen ääni kaikuu korvissa ja välillä pakko laittaa jotain musiikkia tai radio päälle, vaikke yhtään huvittaisi sitäkään kuunnella, kun pitäs keskittyä töihin.
Kuka sitten senkin määrittelisi, että kuinka monella desibelillä koko päivän saa keskustella. Ei oo helppoo. Pitäs varmaan muuttaa maalle.
Pientä (vaikkakin ärsyttävää) on kantapääkävelyn töminä. Hyvin usein naapurista kuuluu paljon kovempiakin ääniä, valitettavasti. Olen tullut siihen tulokseen, että seuraava asunto on omakotitalo vaikka en sellaista muista syistä missään nimessä haluaisikaan. Samalla pitänee muuttaa pois pk-seudulta, sillä täällä ei normaalilla keskituloisella (tai jonkin verran yli) ole varaa kuin vanhaan mörskään huonolla sijainnilla.
Vierailija kirjoitti:
Pientä (vaikkakin ärsyttävää) on kantapääkävelyn töminä. Hyvin usein naapurista kuuluu paljon kovempiakin ääniä, valitettavasti. Olen tullut siihen tulokseen, että seuraava asunto on omakotitalo vaikka en sellaista muista syistä missään nimessä haluaisikaan. Samalla pitänee muuttaa pois pk-seudulta, sillä täällä ei normaalilla keskituloisella (tai jonkin verran yli) ole varaa kuin vanhaan mörskään huonolla sijainnilla.
Samaa olen miettinyt. Olen asunut kerrostalossa 20 vuotta, mutta en vieläkään ole tottunut naapurien ääniin. Parikymppiseksi asti asuin omakotitalossa ja sitä rauhaa kyllä kaipaan.
Uudempiin kerrostaloihin rakennetaan käsittääkseni vähemmän yhteisiä ilmanvaihtokanavia. Olis kuva kuulla kuuluuko niissä enää naapurien äänet niin hyvin. Meillä ainakin kaikuu lähinnä tuolta keittiön hormista nuo äänet. Ja sehän on tässä talossa yhteydessä naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Polvileikkaus? Joutuu käyttämään kainalosauvoja jonkin aikaa?
Mua ei sellainen kevyt/normaali satunnainen askeltaminen haittaa, mutta kun on oikeasti päivittäin edestakaisin ravaava jytistäjä, niin se meteli on karmea. Kuvitelkaa elementtitalo ontelolaatoilla, olemattomilla eristeillä ja naapurin kämppä on kaikukammio ilman mattoja. Kyllä muuten kumisee ja tuota ääntä ei peitä vaikka olisi TV, astianpesukone ja pyykkikone yhtäaikaa päällä. Se tulee runkoäänenä. Ainoastaan jos pistäisi bassot täysille, ei töminää kuulisi.
Meidän yläkerran naapuri eläytyy jääkiekkourheilua katsoessa. Voi myös yhtäkkiä keskellä yötä huutaa jos katsoo jotain Stanley cuppia. On kohtelias ja fiksu noin muuten ja usein pahoittelee jos kaverit ovat olleet katsomassa jotain matsia yömyöhään. Mulle ihan sama kun nukun kuin tukki. Oikeastaan aika kiva kun on jotain ääniä eikä yläkerrassa ainakaan asu vauvasurmaaja.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei sellainen kevyt/normaali satunnainen askeltaminen haittaa, mutta kun on oikeasti päivittäin edestakaisin ravaava jytistäjä, niin se meteli on karmea. Kuvitelkaa elementtitalo ontelolaatoilla, olemattomilla eristeillä ja naapurin kämppä on kaikukammio ilman mattoja. Kyllä muuten kumisee ja tuota ääntä ei peitä vaikka olisi TV, astianpesukone ja pyykkikone yhtäaikaa päällä. Se tulee runkoäänenä. Ainoastaan jos pistäisi bassot täysille, ei töminää kuulisi.
Tuttua kaikki mitä kirjoitit, itsekin vastaavan superjytistelijän alapuolella asuneena tiedän miten hirveää tuo on. Naapurilla tosin oli iso matto lattialla (näin hänen kerran pudistelevan sitä) mutta siitä huolimatta paukutus ja jyskytys oli mahdottoman kovaäänistä. Hän kai iski jalat lattiaan niin voimalla kun pystyi, jostain kummasta syystä?! Tuota kun olet pakotettu kuuntelemaan päivittäin muutaman tunnin putkeen niin ei paljoa naurata. Rakenteissa kaikuvaa jyskettä ei tosiaan voi peittää millään konstilla vaan se puskee esim. kuulokkeiden läpi vaikka volyymi olisi kovalla.
Vierailija kirjoitti:
Meidän yläkerran naapuri eläytyy jääkiekkourheilua katsoessa. Voi myös yhtäkkiä keskellä yötä huutaa jos katsoo jotain Stanley cuppia. On kohtelias ja fiksu noin muuten ja usein pahoittelee jos kaverit ovat olleet katsomassa jotain matsia yömyöhään. Mulle ihan sama kun nukun kuin tukki. Oikeastaan aika kiva kun on jotain ääniä eikä yläkerrassa ainakaan asu vauvasurmaaja.
Siis tietää häiritsevänsä muita öisellä metelillä ja jopa on pahoittelevinaan sitä, mutta jatkaa aina vain?? Eihän tuo ole kohtelias ja fiksu ihminen vaan harvinaisen k usipäinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis tietää häiritsevänsä muita öisellä metelillä ja jopa on pahoittelevinaan sitä, mutta jatkaa aina vain?? Eihän tuo ole kohtelias ja fiksu ihminen vaan harvinaisen k usipäinen.
Kertoo joko itsekkyydestä tai ymmärtämättömyydestä. Olen joskus itse huomannut saman, että ihmiset, jotka ei itse kärsi parhaillaan jostain metelistä, niin aliarvioivat vaikutuksen raskaasti. Pienetkin äänet voi olla todella rasittavia, jos ne jatkuu ihan koko ajan. Jokainen tietää miltä joku putkiston vinkuminen, jatkuva pälätys jne. tuntuu, kun se ei lopu koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Minua on neuvottu peittämään yläkerrasta tuleva meteli esim. musiikilla. Muuten hyvä, mutta melu on niin kovaa, että kuulen/tunnen sen jopa imurin ja blenderin äänen yli. Siinä ei paljoa white noiset auta.
Kummankohan saan ensin, häädön vai kuulovaurion, jos lähden vinkkiä noudattamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo joko itsekkyydestä tai ymmärtämättömyydestä. Olen joskus itse huomannut saman, että ihmiset, jotka ei itse kärsi parhaillaan jostain metelistä, niin aliarvioivat vaikutuksen raskaasti. Pienetkin äänet voi olla todella rasittavia, jos ne jatkuu ihan koko ajan. Jokainen tietää miltä joku putkiston vinkuminen, jatkuva pälätys jne. tuntuu, kun se ei lopu koskaan.
Juurikin näin. On äärimmäisen stressaavaa joutua kestämään tuollaista. Jos ei ole ikinä onnekseen joutunut kokemaan vastaavaa niin asia voi tuntua hyvin vähäpätöiseltä valituksen aiheelta.
Minulle sattui erään kerran naapuri, joka itse häiriintyi valtavasti muista asunnoista kantautuvista äänistä (tiskaus, illanistujaiset tmv.) ja myös näytti tämän paiskomalla tavaraa ja rymyämällä vihaisesti. Kuitenkin hän piti aika mekkalaa iltaisin ja öisin oman ystäväporukan kanssa ja suutahti jos asiasta huomautettiin eli missä logiikka?? Kai siinä, että oma ja kavereitten äänekkyys ja hauskanpito on coolia ja siistiä mutta vieraiden ei.
Osaa ne vanhemmatkin. Yläkerran naapurini on 70+ nainen joka kolistelee öisin paljon. Olen aivan uupunut tähän. Asiasta on huomautettu useamman kerran ja aina se hetkeksi loppuu, mutta jonkun ajan päästä jatkuu taas. Ymmärrän jos on unirytmi vaikka sekaisin mutta kova meteli ajoittuen 02-05 on liikaa. Muuttaisin heti jos voisin.