Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
No täällä kuuluu ja yläkerrasta kuuluu myös jos kännykkä soi siellä. Minua ei tosin häiritse. Ääniyliherkät, miksette käytä korvatulppia? Itse käytän aina öisin vaikka olisikin hiljaista koska en halua herätä pienimpiinkin ääniin. Päivällä käytin lasten kanssa jolloin kuulin kyllä kaiken tarpeellisen mutta silloin huomaamatta volyymit nousi ja naapurit valitti niin päivisin olen käyttämättä. Ihan pieniä lapsia on vaikea saada hiljaisiksi, meillä 6v ja 8v osaavat kyllä kuiskata ja hipsiä hiljaa vaikka pitääkin vähän väliä muistuttaa. Niitä en ymmärrä jotka eivät edes yritä kieltää lapsia ja sano niille että hiljaa.
En ole ääniyliherkkä, enkä hermostu metelistä päivisin, mutta jos korvatulppia ei olisi keksitty, en nukkuisi öisin edes sitä muutamaa tuntia mitä nyt. Olen muutaman vuoden kuluessa käyttänyt melkoisesti rahaa testaillessani parhaita korvatulppia nukkumiseen, ja nyt ne parhaatkin ovat alkaneet aiheuttaa korvasärkyä. En oikein käsitä, miksi minun pitäisi taipua sietämään jatkuvaa öistä meteliä, kun naapurilla on omasta mielestään oikeus älämölöön klo 23 - 06. Mutta kun mikään ei tässä asiassa muutu, valittaminen aiheuttaa vain lisäongelmia, niin muutto lienee ainoa ratkaisu.
Kun näemme naapurin rappukäytävässä, hänellä on tapana kysyä, että oletteko te kotona laisinkaan, kun mitään ei kuulu... Joskus näinkin. Mutta aikanaan sain hyvän opin äidin muistuttaessa harva se päivä: "Älä astu kuin elefantti, se häiritsee alakerran asukkaita. Olisihan tuon toki voinut kauniimminkin sanoa.
Olen siis tuo ulkomailla asuva. Mieluummin asun tässä missä kännykän ääni joskus kuuluu mutta aitojen ja porttien takana turvassa kuin talossa jossa poliisit käy ja saa pelätä jatkuvasti. Tätä parempaa ei tähän hintaan ja tällä sijainnilla ole, eli olen onnekas siitäkin huolimatta että eristykset huonot kun naapurit suurimmaksi osaksi hyvin hiljaisia. Tosin itsekin pitää olla hiljaa ettei häiritse.
2008 kerrostalo ja äänieristykset umpisurkeat. Pahimmat melunlähteet rappukäytävä, koska asun maantasalla ulko-oven vieressä. Ovipuhelin, ulko-oven KOVAÄÄNINEN pamahdus ja lumien kopistelu kengistä kuuluvat kaikki asuntoon.
Toinen vaikea pala on yläkerrasta tuleva melu. Elävät sinänsä ihan normaalia elämää (joskaan en ymmärrä miksi koiraa pitää leikittää vielä klo 22 illalla ja jatkuvasti heitellä jotakin lattiaan kolahtavaa lelua sille, edes yöksi eivät ota lelua pois, sillä kolinasta päätellen elukka leikkii sillä öisin yksinään) mutta kun KAIKKI toiminnot aivasteluista ja kusenlorinoista aina kaapin narahtamiseen kuuluu. Lisäksi yläkerran asukas soittaa päivittäin viulua pari tuntia, minkä sinänsä ymmärrän, mutta kun en jaksaisi sitä viulukonserttoakaan jatkuvasti kuunnella, kun se tapahtuu siihen aikaan päivästä, kun itse etätyöskentelen.
Toki asuuntoon kantautuu melua myös muista asunnoista, koirien räksytystä, lasten itkua jne. Sinänsä siis ongelmani koskee ihan normaaleita elämisen ääniä (pl. nämä ongelmahaukkujat, joita muutama), mutta kun se kakofonia tunkeutuu omaan asuntoon, niin koen, että kotirauha puuttuu, ja nukkuminen on vaikeaa, kun yläkerrassa kolistaan vielä pitkään sen jälkeen, kun itse joudun jo menemään nukkumaan, ja rapussa myöhällä liikutaan koiria kusettamassa ym.
Hermot on kireällä ja kuulosuojaimet sekä korvatulpat toki käytössä. Mutta kuulosuojaimetkin painavat ikävästi ja korvatulppien jatkuvasta käytöstä on korvakäytävät kipeät ja haavaumilla, eikä sellaista voi missään määrin pitää normaalina, että asunnoissa on käytettävä kuulosuojaimia voidakseen nukkua, rauhoittua tai keskittyä aivotyöhön.
Onni onnettomuudessa, että tämä on vuokra-asunto. Kytkintä nostan heti, kun löytyy uusi ja parempi asunto.
Vierailija kirjoitti:
Olen siis tuo ulkomailla asuva. Mieluummin asun tässä missä kännykän ääni joskus kuuluu mutta aitojen ja porttien takana turvassa kuin talossa jossa poliisit käy ja saa pelätä jatkuvasti. Tätä parempaa ei tähän hintaan ja tällä sijainnilla ole, eli olen onnekas siitäkin huolimatta että eristykset huonot kun naapurit suurimmaksi osaksi hyvin hiljaisia. Tosin itsekin pitää olla hiljaa ettei häiritse.
Sitten kyllä ymmärrettävää. Asuin 4 vuotta Brasiliassa, ja tuli tämä jaottelu kyllä selväksi.
Vierailija kirjoitti:
2008 kerrostalo ja äänieristykset umpisurkeat. Pahimmat melunlähteet rappukäytävä, koska asun maantasalla ulko-oven vieressä. Ovipuhelin, ulko-oven KOVAÄÄNINEN pamahdus ja lumien kopistelu kengistä kuuluvat kaikki asuntoon.
Toinen vaikea pala on yläkerrasta tuleva melu. Elävät sinänsä ihan normaalia elämää (joskaan en ymmärrä miksi koiraa pitää leikittää vielä klo 22 illalla ja jatkuvasti heitellä jotakin lattiaan kolahtavaa lelua sille, edes yöksi eivät ota lelua pois, sillä kolinasta päätellen elukka leikkii sillä öisin yksinään) mutta kun KAIKKI toiminnot aivasteluista ja kusenlorinoista aina kaapin narahtamiseen kuuluu. Lisäksi yläkerran asukas soittaa päivittäin viulua pari tuntia, minkä sinänsä ymmärrän, mutta kun en jaksaisi sitä viulukonserttoakaan jatkuvasti kuunnella, kun se tapahtuu siihen aikaan päivästä, kun itse etätyöskentelen.
Toki asuuntoon kantautuu melua myös muista asunnoista, koirien räksytystä, lasten itkua jne. Sinänsä siis ongelmani koskee ihan normaaleita elämisen ääniä (pl. nämä ongelmahaukkujat, joita muutama), mutta kun se kakofonia tunkeutuu omaan asuntoon, niin koen, että kotirauha puuttuu, ja nukkuminen on vaikeaa, kun yläkerrassa kolistaan vielä pitkään sen jälkeen, kun itse joudun jo menemään nukkumaan, ja rapussa myöhällä liikutaan koiria kusettamassa ym.
Hermot on kireällä ja kuulosuojaimet sekä korvatulpat toki käytössä. Mutta kuulosuojaimetkin painavat ikävästi ja korvatulppien jatkuvasta käytöstä on korvakäytävät kipeät ja haavaumilla, eikä sellaista voi missään määrin pitää normaalina, että asunnoissa on käytettävä kuulosuojaimia voidakseen nukkua, rauhoittua tai keskittyä aivotyöhön.
Onni onnettomuudessa, että tämä on vuokra-asunto. Kytkintä nostan heti, kun löytyy uusi ja parempi asunto.
Kuin mun entinen kämppä Espoon Tapiolassa. Mukavat naapurit, asunto kuuten todella kiva. Mutta äänieristys...huhhuh.
Aika kitinää taas. Kyllä 07-22 on ihan luvallista pitää ääntä. Ihan sama vaikka käveli kuin norsu, kuuntelee musiikkia ja muuta normaali elämään liittyvää. Jos toisten normaali elämän ääniä ei kestä niin kannattaa muuttaa ok taloon tai käy ostaan korvatulpat. Kyllä jos päivällä muiden äänet vaivaa liikaa niin silloin kannatta tutkituttas oma päänsä sillä silloin ei oo omassa päässä kaikki kunnossa.
Normaali elämä näyttää olevan lavea käsite. Remontit venyy ja vanuu, ilmoitukset jätetty tekemättä. Purettu omavaltaisesti kaapistoja yms. Lattiat remontoidaan omatoimisesti miten sattuu. Fyllit puuttuu välipohjasta tai jää rakoja. Ääni kantaa halvasta laminaatista avaruuteen. Seurauksena luokaton äänieristys, ja osa elää pellossa kaikkea paiskoen. Erään kerran ostin kunnollisen & hiljaisen huoneiston. Ajan mittaan muuttui sotatantereeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te joilla on ongelma yläkerran asukkaiden kolistelun ja metelöinnin kanssa, niin oletteko löytäneet mitään ratkaisua ongelmaan?
Laki kieltää mm. paukuttamasta kattoa harjan varrella, mutta ei kiellä lattiaa vasten kolistelua. Ei mene tasan sen suhteen kuka saa kolistella ja kuka ei. Yläkerralla täysi oikeus möykätä, alakerta joutuu tyytymään kohtaloonsa.
Normaalit asumisen ja elämisen äänet ovat sallittuja, mutta ei ole sallittua tehdä niitä niin kovaäänisesti, että naapurit häiriintyvät.
Esim. yölläkin saa elää eli olla valveilla ja liikkua asunnossa. Mutta tämä kuuluu s. hiljaiseen aikaan, jolloin elämisensä aiheuttamiin ääniin tule kiinnittää enemmn huomiota. Ei paiskota ovia, ei juoksennella ja hypitä, ei raahata huonekaluja, ei huudateta musiikkia/tv/peliäniä.
Normaali aikuinen ihminen ymmärtää tämän.
Keskenkasvuisia pitää opettaa eli neuvoa napakasti.
Keskenkasvuisia joo ja vieraslajeja.
Elämää kirjoitti:
Aika kitinää taas. Kyllä 07-22 on ihan luvallista pitää ääntä. Ihan sama vaikka käveli kuin norsu, kuuntelee musiikkia ja muuta normaali elämään liittyvää. Jos toisten normaali elämän ääniä ei kestä niin kannattaa muuttaa ok taloon tai käy ostaan korvatulpat. Kyllä jos päivällä muiden äänet vaivaa liikaa niin silloin kannatta tutkituttas oma päänsä sillä silloin ei oo omassa päässä kaikki kunnossa.
Kyllä päiväsaikaan tapahtuvasta metelöinnistäkin voi saada varoituksen. Entisessä asuinpaikassa tein yhdessä toisen naapurin kanssa häiriöilmoituksen miehestä, joka piti asunnossaan joka päivä noin 6-8 tuntia jotain maailmanlopun kolinaa. Onneksi oli asiallinen isännöitsijä, joka puuttui asiaan ja kolina väheni todella paljon.
Kuinka normaalia on, että tavallinen puhee kuuluu toiseen asuntoon alakerrasta? Kävin siivoamassa uutta kämppää ja pelästyin tätä. Olisi kuin joku olisi ollut omassa keittiössä. Vanhoissa kämpissä ei ole tällaista kuulunut, lähinnä lapsen itku ja koirien haukunta. Nyt myös yskiminen kuului käpi.
Voiko tähän vaikuttaa, että oma asunto on vielä tyhjä? olin siivoamassa sitä, sekä alakerran asunto on kanssa tyhjä poismuuton takia
Ahdistaa jo valmiiksi, onneks on vuokra-asunto.
Omakohtainen kokemus on, että meidän 80-luvulla syntyneillä on valtava ero 90-luvulla syntyneisiin. Ysärillä syntyneet ei useinkaan tunnu välittävän tippaakaan muista ja ajattelevat vain omia oikeuksiaan. "Minulla on OIKEUS elää näin, minä SAAN kävellä kuin norsu ja SAAN tiputella tavaroita lattialle ja kolistella vaikka koko päivän ajalla 7-22. Kukaan ei voi kieltää minua elämästä näin, koska se on minun oikeuteni."
Itse taas kasarilla syntyneenä olen kasvatettu ajattelemaan myös muita ihmisiä eikä aina vain omaa napaa. Kerrostalossa asutaan ajatellen muitakin ja kerrostalossa on myös velvollisuuksia eikä vain oikeuksia. Jos minä tietäisin eläväni naapuria häiritsevää elämää, niin kyllä minua hävettäisi ja pyrkisin vähentämään sitä mikä ärsytystä aiheuttaa. En esim.todellakaan paisko ovia tai kolistele lattialla mitään aamukuudelta, kun herään töihin. Toisin kuin yläkerran naapurini nuorehko nainen, joka rymistelee herättäen varmaan koko rapun. Mutta hänen mielestä se on "normaalia" elämisen ääntä eikä hän aio yrittää olla aamuisin hiljempaa. Tässä on se ero meissä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka normaalia on, että tavallinen puhee kuuluu toiseen asuntoon alakerrasta? Kävin siivoamassa uutta kämppää ja pelästyin tätä. Olisi kuin joku olisi ollut omassa keittiössä. Vanhoissa kämpissä ei ole tällaista kuulunut, lähinnä lapsen itku ja koirien haukunta. Nyt myös yskiminen kuului käpi.
Voiko tähän vaikuttaa, että oma asunto on vielä tyhjä? olin siivoamassa sitä, sekä alakerran asunto on kanssa tyhjä poismuuton takia
Jos alapuolella asuu kovaääninen ihminen, niin kyllä se helposti kuuluu. Samoin kolinat ja töminät kuuluvat usein ylöspäin siinä missä alaspäinkin. Minulla on tällä hetkellä alakerran naapurina kailottaja, mutta hänen alapuolellaan asuu kaksi jotain superkailottajaa, joiden äänet kuuluvat yhden kerroksen yli välillä tänne minun asuntooni asti. Vähän lohduttaa, että se heti alapuolella asuva kailottaja saa itse kärsiä näistä vieläkin kovaäänisemmistä ihmisistä :D
Millainen kämppä kannattaisi hommata, että äänieristykset olisivat MAHDOLLISESTI kunnossa, loppu jäisi sitten naapureiden varaan. Vai onko puhtaasti arpapeliä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos alapuolella asuu kovaääninen ihminen, niin kyllä se helposti kuuluu. Samoin kolinat ja töminät kuuluvat usein ylöspäin siinä missä alaspäinkin. Minulla on tällä hetkellä alakerran naapurina kailottaja, mutta hänen alapuolellaan asuu kaksi jotain superkailottajaa, joiden äänet kuuluvat yhden kerroksen yli välillä tänne minun asuntooni asti. Vähän lohduttaa, että se heti alapuolella asuva kailottaja saa itse kärsiä näistä vieläkin kovaäänisemmistä ihmisistä :D
MIllaisessa talossa asut?
Miksi elämän kerrostalossa edes pitäisi olla niin hiljaista? Itse ainakin vaan tykkään, kun naapurista kuuluu elämisen ääniä, ei ole niin yksinäinen ja eristynyt olo. Kun naapuri pitää juhlat, niin sehän on vähän kuin olisi niissä juhlissa itsekin, ei tarvitse edes lähteä ulos virkistäytymään. :)
Vierailija kirjoitti:
Miksi elämän kerrostalossa edes pitäisi olla niin hiljaista? Itse ainakin vaan tykkään, kun naapurista kuuluu elämisen ääniä, ei ole niin yksinäinen ja eristynyt olo. Kun naapuri pitää juhlat, niin sehän on vähän kuin olisi niissä juhlissa itsekin, ei tarvitse edes lähteä ulos virkistäytymään. :)
Ihmisiä on eri tilanteissa. Joku kaipaa hiljaisuutta stressin, läheisen menetyksen, ääniyliherkkyyden tai minkä vaan syyn takia. Ei toisella pitäisi olla oikeutta rajoittaa tätä, ainakaan öisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Ongelma ei ole siinä, että äänieristys olisi ihan surkea, yhdestäkään muusta naapurista ei kuulu mitään, eikä aiemman alakerran naapurin olemassaoloakaan kuullut. Sitten asuntoon muutti tämä kailottaja ja yhtäkkiä ei olekaan enää minkäänlaista rauhaa. Usein kaikki riippuu naapureista, jotkut vain elävät uskomattoman meluisasti. Toki on sitten niitä pahvitalojakin, joissa kaikki kuuluu seinien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
80-luvulla rakennetussa kerrostalossa. Ongelma ei ole siinä, että äänieristys olisi ihan surkea, yhdestäkään muusta naapurista ei kuulu mitään, eikä aiemman alakerran naapurin olemassaoloakaan kuullut. Sitten asuntoon muutti tämä kailottaja ja yhtäkkiä ei olekaan enää minkäänlaista rauhaa. Usein kaikki riippuu naapureista, jotkut vain elävät uskomattoman meluisasti. Toki on sitten niitä pahvitalojakin, joissa kaikki kuuluu seinien läpi.
Kuuluuko aivastukset tai yskimiset läpi? Omassa asunnossa kuuluu, mutta ei tavallinen puhe. Ja kyllä, mullakin on alakerrassa kailottaja.
Miten pystytte asumaan tuollaisessa asunnossa/maksamaan tuosta?
Nykyisessä asunnossakin kuuluu puhe seinän läpi, sekin on jo liikaa. En mä halua maksaa paperiseinistä, joten muutan pois.