Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7839)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla ollut sellaista, että isännöitsijä ei ole ollut halukas puuttumaan häiriköintiin? Ja vaaditaan todistusaineistoa tyyliin nauhoituksia, päiväkirjoja ja muiden asukkaiden kommentteja. Nykyisessä talossa on näin. Arvatkaa haluanko korona-aikana koputella ihmisten ovelle, ja muutenkaan? Edellisissä taloissa ollaan jo yhdestä ilmoituksesta otettu koppi ja häiriköinti loppunut.
Meillä on Lumo-yhtiössä aivan hampaattomat isännöitsijät. On valitettu jo muutama vuosi naapurin häiriökäyttäytymisestä (ukko on sairas juoppo ja asunnosta tulee jatkuvaa kovaäänistä riitelyä, tavaroitten heittelyä ja patterin kolistelua ties mistä syystä), mutta mitään ei ole tehty asialle. Kirjallinen valitus on laitettu toistamiseen, saa nähdä pitääkö viedä asia poliisille asti.
Poliisiin voi aina ottaa yhteyttä. Varsinkin silloin kun mölyäminen, musiikin soitto tai muu kovaääninen sekoilu jatkuu klo 22.00 jälkeen tai milloin hiljaisuus talossanne alkaakaan.
Luulisin että tuollaisesta kuvailemastasi riehumisesta voisi soittaa poliisille koska vaan, mistä sitä tietää ketä sielä pahoinpidelllään tai joku pääsee hengestään.
Jännä, että näistä ei ole hirveästi ollut mainintoja, mutta minä ja kaverini ollaan viime aikoina päivitelty, kun molempien naapurissa asuu äänekkäitä "pelimiehiä". Kumma kun osataan olla hiljaa klo 21 asti, mutta siitä eteenpäin se onkin "Mitä v*ttua?" V*ttu" "Aaaaaarghhh" läpi yön. Alkuun nauratti, mutta nyt kun jatkunut jo lähes 2kk putkeen enimmäkseen itkettää.
No osalla voi olla jokin motorinen kömpelyys.
Vierailija kirjoitti:
Eipä ole ikinä tullut mieleen hakata pattereita missään asuessani. Meidän alakerran ihmisiä kuulemma ärsyttää normaali kävely yläkerrassa, ilman kenkiä. Pitäisi varmaan ryömiä, että heillä olisi täysin hiljaista.
Normaali kävely ei kuulu muihin asuntoihin. Ei edes huonommin äänieristetyissä taloissa. Kantapää-norsuastelu sitten kylläkin, joka ei ole normaalia kävelyä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, että näistä ei ole hirveästi ollut mainintoja, mutta minä ja kaverini ollaan viime aikoina päivitelty, kun molempien naapurissa asuu äänekkäitä "pelimiehiä". Kumma kun osataan olla hiljaa klo 21 asti, mutta siitä eteenpäin se onkin "Mitä v*ttua?" V*ttu" "Aaaaaarghhh" läpi yön. Alkuun nauratti, mutta nyt kun jatkunut jo lähes 2kk putkeen enimmäkseen itkettää.
Videoi melu. Voit avata myös postiluukun hetkeksi. Videoi niin että näkyy, kenen nimi ovessa.
Soita heidän ovikelloaan ja pyydä ystävällisesti hiljaisuutta, TAI soita 112 ja poliisi paikalle. Poliisi on myös tärkeä todistamisen kannalta. Melun pitäjä voi kiistää melun aiheuttamisen, mutta jos homma jatkuu eli edes poliisin käynti ei vaikuta, videoi taas ja sinulla on todisteits, josta pelkkä mainintakin riittää, poliisin seuraavan käynnin yhteydessä.
Ilmoita talonmiehelle häiriöstä. Voit halutessasi kysyä muilta naapureilta, häiritseekö heitä - jos häiritsee, pyydä ilmoittamaan talonmiehelle myös, koska voi olla ratkaisevaa, että kaksi valittajaa ("eikä sinulla vain henk.kohtaisesti jotain naapureita vastsan...") Huom. vain virallinen huomatus talonmieheltä auttaa, jos meluaminen jatkuu, koska silloin 3. huomautus = muuttokehoitus.
Vierailija kirjoitti:
Kun muutin pikku paikkakunnalta isompaa kaupunkiin, niin jokaisessa kerrostalossa missä asunut siitä lähtien ei oo ollut täyttä hiljaisuutta! Aina löytyy joku taulapää joka ottaa oikeudekseen pitää yökaudet häiriötä
Nykyisessä oli sama homma puol vuotta, kunnes sai asukas häädön6, nyt suht rauhallista
Tämäkin riippuu paljolti siitä, että kuinka halvan hintaluokan kerrostaloissa asuu. Aiemmista kämpistä itsellä saman suuntaisia kokemuksia. Nykyään asun kalliimmalla alueella, johon ei aivan köyhillä ole asiaa ja vallitseva rauha on kuin eri maailmasta. Tosin asunnotkin tässä kerrostalossa 3-4 kertaa kalliimpia kuin halvimmissa kaupunginosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Videoi melu. Voit avata myös postiluukun hetkeksi. Videoi niin että näkyy, kenen nimi ovessa.
Soita heidän ovikelloaan ja pyydä ystävällisesti hiljaisuutta, TAI soita 112 ja poliisi paikalle. Poliisi on myös tärkeä todistamisen kannalta. Melun pitäjä voi kiistää melun aiheuttamisen, mutta jos homma jatkuu eli edes poliisin käynti ei vaikuta, videoi taas ja sinulla on todisteits, josta pelkkä mainintakin riittää, poliisin seuraavan käynnin yhteydessä.
Ilmoita talonmiehelle häiriöstä. Voit halutessasi kysyä muilta naapureilta, häiritseekö heitä - jos häiritsee, pyydä ilmoittamaan talonmiehelle myös, koska voi olla ratkaisevaa, että kaksi valittajaa ("eikä sinulla vain henk.kohtaisesti jotain naapureita vastsan...") Huom. vain virallinen huomatus talonmieheltä auttaa, jos meluaminen jatkuu, koska silloin 3. huomautus = muuttokehoitus.
Ai siis että menee availemaan naapurin postiluukkuja ja sieltä videoimaan, joopa joo :D Kotirauha ja kunnia se on möykkääjälläkin.
Ei kenenkään tarvitse sietää aggressiivista ärjymistä yöstä toiseen. Meluamiseen yöllä pitää olla lupa isännöitsijältä ja ilmoitus talon ilmoitustaululla, myös kellonaika koska lopettaa.
Joillekkin äänille ei voi mitään (koirat, vauvat, instrumentin soittaminen). Mutta jos kiroilee vaikka päivisinkin tms. niin se on häiriö, jonka loppumiseen voi pyytää apua talonmieheltä. Hänellä on velvollisuus pyrkiä poistamaan häiriö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Videoi melu"
Saa olla aika jäätävän kova möykkä, että sen saa seinien läpi videoitua. Edes selvästi kuuluva melu ei tallennu ainakaan minun kännykkään jos videoi, vaikka ei ihan halvinkaan luuri ole kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai siis että menee availemaan naapurin postiluukkuja ja sieltä videoimaan, joopa joo :D Kotirauha ja kunnia se on möykkääjälläkin.
Ääntä nauhoittamaan, eli ei tungeta sitä kameraa luukusta sisään. Melkein kuin mainosten jakaja, no ei ihan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Videoi melu"
Saa olla aika jäätävän kova möykkä, että sen saa seinien läpi videoitua. Edes selvästi kuuluva melu ei tallennu ainakaan minun kännykkään jos videoi, vaikka ei ihan halvinkaan luuri ole kyseessä.
Minä videoin kerran. Kuului jo 5 m ennen ovea hyvin. Eli luukkua ei ois periaatteessa tarvinnu raottaa. Mutta lauluääni tuli oikein hyvin talteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muilla ollut sellaista, että isännöitsijä ei ole ollut halukas puuttumaan häiriköintiin? Ja vaaditaan todistusaineistoa tyyliin nauhoituksia, päiväkirjoja ja muiden asukkaiden kommentteja. Nykyisessä talossa on näin. Arvatkaa haluanko korona-aikana koputella ihmisten ovelle, ja muutenkaan? Edellisissä taloissa ollaan jo yhdestä ilmoituksesta otettu koppi ja häiriköinti loppunut.
Meillä on Lumo-yhtiössä aivan hampaattomat isännöitsijät. On valitettu jo muutama vuosi naapurin häiriökäyttäytymisestä (ukko on sairas juoppo ja asunnosta tulee jatkuvaa kovaäänistä riitelyä, tavaroitten heittelyä ja patterin kolistelua ties mistä syystä), mutta mitään ei ole tehty asialle. Kirjallinen valitus on laitettu toistamiseen, saa nähdä pitääkö viedä asia poliisille asti.
Tuota se on helposti isoilla vuokrafirmoilla. Mutta olet vuokralla, joten yli puolta vuotta ei kannata tapella vaan nostaa kytkintä.
Ei, vaan tehdä RIKOSILMOITUS TALONMIEHESTÄ. Kun hän ei hoida velvollisuuttaan.
Kyllä vain. En ollut uskoa korviani, kun poliisista neuvottiin toimimaan näin.
HUOM. häätö on pitkä prosessi, joten ei kannata olla tutkintapyyntöä tekemässä ennen kuin varma, että isännöitsijä ei vain toimi kuten pitäisi.
Häätöä ei hoida enää isännöitsijä, vaan se siirtyy viranomaisille.
Talonmiehen pitää siis vain antaa se 3. virallinen varoitus, jonka jälkeen prosessi etenee häädöksi. Desibeleillä ei ole väliä. Vaan sillä, että varoitus ei mene ns. jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Minun naapurissani asuu lukioiköinen tyttö, joka on kanta-astuja eikä kevyemmästä päästä. Nyt hän opiskelee etänä ja sen kyllä kuulee, kun aloittaa n. Klo 11 marssin portaita ylös-alas, välillä hiljenee puoleksi tunniksi ja sitten taas ravataan alakerrasta yläkertaan. Välillä käydään takapihalla tupakalla/lumitöissä/viemässä roskia/ties mitä ja hakataan sitä takaovea niin että ikkunat helisee. Itse nautin työskentelystä hiljaisuudessa, joten olen yrittänyt totutella korvatulppiin/vastamelu kuulokkeisiin. Eihän hän tarkoituksella pinnaani kiristä, ymmärrän sen, mutta silti välillä toivoisi että lukiolaiset pääsisivät takaisin kouluun.
Jostain olen kuullut että naiset jotka astuvat vahvasti kantapää edellä käyttävät vähän tai eivät lainkaan korkokenkiä, en tiedä onko tämä totta. OT mutta jos joku tietää onko vaan urbaani legenda niin korjatkaa, niin lakkaan miettimästä korkokenkien ostoa naapurin tytölle ;D
Sitten saisit kuulla korkojen kopinaa KOP KOP KOP...
Huolehtikaa oikeuksistanne, ihmiset.
Häädön hoitaa käräjäoikeus.
Huom. 2 kk:n vuokrarästistä voi tulla suoraankin häätö, eli toi "3 varoitusta" on käytäntö häiriköitsijän kanssa. Kerrastakin mahdollista teoriassa, mutta sitten pitäisi olla jo kerrasta törkeä teko.
Mikä tahansa teitä toistuvasti häiritsee naapureiden käytöksessä (paitsi rappukäytävällä öykkäröinti, kaakattaminen ja "laukka"?), pyydätte vain talonmieheltä ystävällisesti, voisiko pyytää naapuria olemaan hiljempaa, ellei peräti hiljaa. Kun talonmies laittaa lapun luukusta, se ei ole virallinen varoitus. Pelkkä ilmoitus ja pyyntö. Ellei toisin sovita, mutta ei niitä varoituksia helposti anneta vaikka paljonkin häiritsisi - yleensä pelkkä pyyntö auttaa. Kaikki eivät ehkä ymmärrä, kuinka hyvin voi kuulua, tai että voisi häiritä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun naapurissani asuu lukioiköinen tyttö, joka on kanta-astuja eikä kevyemmästä päästä. Nyt hän opiskelee etänä ja sen kyllä kuulee, kun aloittaa n. Klo 11 marssin portaita ylös-alas, välillä hiljenee puoleksi tunniksi ja sitten taas ravataan alakerrasta yläkertaan. Välillä käydään takapihalla tupakalla/lumitöissä/viemässä roskia/ties mitä ja hakataan sitä takaovea niin että ikkunat helisee. Itse nautin työskentelystä hiljaisuudessa, joten olen yrittänyt totutella korvatulppiin/vastamelu kuulokkeisiin. Eihän hän tarkoituksella pinnaani kiristä, ymmärrän sen, mutta silti välillä toivoisi että lukiolaiset pääsisivät takaisin kouluun.
Jostain olen kuullut että naiset jotka astuvat vahvasti kantapää edellä käyttävät vähän tai eivät lainkaan korkokenkiä, en tiedä onko tämä totta. OT mutta jos joku tietää onko vaan urbaani legenda niin korjatkaa, niin lakkaan miettimästä korkokenkien ostoa naapurin tytölle ;D
Sitten saisit kuulla korkojen kopinaa KOP KOP KOP...
:D
Toki tyttö voisi olla niin pölvästi että harjoittelisi niillä kävelyä sisällä, en yhtään ihmettelisi, mutta ei ainakaan jytisisi niinkuin nyt. Ja kai se joskus siirtyisi ulos niillä kengillä ja sipsuttelisi sen jälkeen sirosti kotonaan sukkasillaan.