Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7840)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äönieristyksessä vikaa jos normaali elo kuuluu.
Nykyisten säädösten ja asetusten mukaan asia on todella näin. 2018 jälkeen ei pitäisi kuulua normielo. Jos kuuluu, syy on joko rakennuttajan tai äänekkään asukkaan. Muiden ei tarvi sietää melua ja mölyä.
Miten se voi olla asukkaan vika, jos normielo kuuluu? Ei se kyllä enää normieloa ole, jos paiskotaan keilapalloja lattiaan tai huudetaan kurkku suorana yms. jotka varmasti kuuluu minkä tahansa eristyksen läpi.
P#skapuhetta että uusissa taloissa ei kuuluisi. Kuuluu yläkerrasta joka ikinen kolaus ja kantapääravaus. Puhe ja vessan äänet ei sentään kuulu. Rappukäytävästä kuuluu taas ihan kaikki kun väliovea ei saa enää asentaa. Ja kaikki on tutkittu ja "normaaleiksi" todettu. Talo valmistui alkuvuodesta 2020.
Vierailija kirjoitti:
2664: Se on tätä nykyaikaan kun kelan ja sossun rahoilla helppo lorvia, valvotaan yökaudet häiriöiden ja kolistellen, mennään nukkumaan silloin kun väsynyt ja koko yön valveilla ollut naapuri joutuu heräämään töihin, armollisesti nämä häiriköt antavat ehkä nukkua silloin jos ovat poissa kämpiltään tai toinen hyvä tuuri että joskus menisivät nukkumaan sen klo 22.00.
Voi ne silti olla töissäkin. Itsellänikin on yöpainotteinen vuorokausirytmi, koska itse teen parhaiten töitä iltayöstä. En silti ole työtön tai kelan tuilla. Nykyisin on paljon töitä, joita voi tehdä vaikka keskellä yötä.
Meillä naapurin vesihanan täysillä avaaminen ja sulkeminen nopeasti, saa hermot menemään sekunneissa. Se meteli, pauke ja suhina on jotain aivan järkyttävää! Kaikenlisäksi käydään yöllä suihkussa ja jos tähän herään, niin huonounisena menee taas muutama tunti, että nukahtaa. Välillä hermot aivan loppu tähän. Heti, kun mahdollista, niin muutto pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurin vesihanan täysillä avaaminen ja sulkeminen nopeasti, saa hermot menemään sekunneissa. Se meteli, pauke ja suhina on jotain aivan järkyttävää! Kaikenlisäksi käydään yöllä suihkussa ja jos tähän herään, niin huonounisena menee taas muutama tunti, että nukahtaa. Välillä hermot aivan loppu tähän. Heti, kun mahdollista, niin muutto pois.
Nuo mökäävät vesiputket on kyllä ihan täyttä hevonvtunpskaa heti kantapäitä ja tavaroitaan paukuttavien naapurien jälkeen. Ja niistä ei juuri auta huoltoonkaan valittaa, kun se on ilmeisesti ihan vaan vanhan talon ominaisuus jota katsotaan sitten seuraavan putkirempan yhteydessä korkeintaan.
Minä olen pessyt pyykkiä yöllä kerrostalossa.
Olin menossa aamuun töihin ja lapsillani oli yht’aikaa mahatauti. Mieheni oli yövuorossa.
En odottanut aamua haisevien pyykkien kanssa.
Jos naapuri olisi tullut sanomaan olisin sanonut, että saa auttaa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo mökäävät vesiputket on kyllä ihan täyttä hevonvtunpskaa heti kantapäitä ja tavaroitaan paukuttavien naapurien jälkeen. Ja niistä ei juuri auta huoltoonkaan valittaa, kun se on ilmeisesti ihan vaan vanhan talon ominaisuus jota katsotaan sitten seuraavan putkirempan yhteydessä korkeintaan.
Meillä naapurissa kävelee kaikenlisäksi joku, että taulut helisee seinissä, mutta se on vielä pientä verrattuna siihen vesihanan renkutukseen. Koitetaan jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä naapurissa kävelee kaikenlisäksi joku, että taulut helisee seinissä, mutta se on vielä pientä verrattuna siihen vesihanan renkutukseen. Koitetaan jaksaa.
Jos vesihana paukkuu, putkissa on vikaa, joka pitäisi korjata.
https://rakennusmaailma.fi/vaara-asennus-saa-vesiputket-paukkumaan-ja-l…
Uusissa ei kuulu puhe, se on iso plussa
Vierailija kirjoitti:
Eikä tv:n äänet kuten vanhoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kantapääaskellus kuuluukin! Kiitos yläkerran noin 50kg naapuri, on kuin norsulauma kävelisi
Vierailija kirjoitti:
Olin menossa aamuun töihin ja lapsillani oli yht’aikaa mahatauti. Mieheni oli yövuorossa.
Jos naapuri olisi tullut sanomaan olisin sanonut, että saa auttaa…
No mutta tuommoinenhan on poikkeustilanne ja minä naapurina ymmärrän. Eri asia, jos olisi jokaöistä ja aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos naapuri olisi tullut sanomaan olisin sanonut, että saa auttaa…No mutta tuommoinenhan on poikkeustilanne ja minä naapurina ymmärrän. Eri asia, jos olisi jokaöistä ja aina.
Kyllä, samoin kuin satunnaiset riidat ja juhlimiset. Mutta entinen naapuri harrasti kumpiakin jatkuvasti. Tulee vieläkin stressireaktio, kun ajattelee asiaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kantapääaskellus kuuluukin! Kiitos yläkerran noin 50kg naapuri, on kuin norsulauma kävelisi
jos siellä kulkeekin norsulauma sen naapurin perässä. tai itse menet pönttömaakarille harhojesi takia.
Kerrostaloelämää:
Muistanpa sellaisenkin kokeneeni kun naapuri 'heitti' oven kiinni lähtiessään niin minun peilini putosi seinästä lattialle. Paineaaltoko? Naapurin asunto oli toisessa portaassa mutta seinänaapureita olimme kuitenkin. Vähän vaikea oli arvuutella asuntoa, johon olisin laskun tiputtanut - saatika päässyt portaaseen.
Ihmeellisen paljon nykyään näitä 'ovien heittäjiä'. Nytkin on taas yksi. Tyypillisesti nuorehkoja miehiä. Ystävälläni on myös ikävä kokemus tällaisesta tapauksesta. Ja mies kävi päivän mittaan useaan kertaan myös tupakalla ulkona. Joka kerta kulkiessaan PAM!. Ystäväni muutti pois kun alkoi tulla hulluksi. Jos jonkin äänen 'tiedostaa' ja sitä odottelee milloin kuuluu, se alkaa käymään pidemmän päälle kaaliin... Minä olen alkanut sulkemaan oman oveni hiirenhiljaa, jos vaikka ymmärtäisi... Kolme kuukautta mennyt, eikä vaikutusta. Myös naapurini tekee niin - on varmaan harmissaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
jos siellä kulkeekin norsulauma sen naapurin perässä. tai itse menet pönttömaakarille harhojesi takia.
Koita itse! Opiskelijana vaikea asua omakotitalossa, joten sekään ei ole hyvä argumentti
Asiaa voisi miettiä siltä kannalta että tee ihmisille sama kuin haluat itsellesi tehtävän eli tuskin toivot yläkerrassa imurointia keskellä yötä jos kuulut kävelytkin
Jaa, taas raivoomista ja karjumista toisen kerroksen sekopäältä.... Ois kiva vaan rentoutua ja rauhoittua työpäivän jälkeen mutta ei onnistu (taaskaan) eikä edes asu yläpuolella toi,talo -69 valmistunut kaikkialta kuuluu ääniä.
Entinen talo oli jostain kumman syystä äänieristyksiltään erinomainen, 65 rakennettu. Naapurin kovaääniset bileet kuului rappuun, mutta ei koskaan meille. Uusi asunto, 75 rakennettu onkin sitten toista maata. Alakerrassa on ilmeisesti keilahalli ja yläkerrassa juostaan esteitä. Metelin kruunaa naapurin yksiön alkoholisti. Kerrostaloelämää parhaimmillaan!
Olen ollut sellainen mesoava gamer ja nyt asia kyllä hävettää suuresti, miten en muka silloin tajunnut että se karjuminen ja huutaminen häiritsee naapuria. Vielä nykyäänkin tämä ex-naapuri kiertää kaukaa jos jossain tulee vastaan.