Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7840)
Vierailija kirjoitti:
Nauttikaa nyt, sehän on niin ihanaa asua kerrostalossa kaupungin keskustassa kaikkien palveluitten lähellä.
😂🤢🤮
Tajuatko, ettei kaikilla ole mahdollisuuksia. Hoidan esim.itse vanhaa äitiäni, joka asuu Helsingissä. En vaan voi muuttaa kauas.
Vierailija kirjoitti:
Nauttikaa nyt, sehän on niin ihanaa asua kerrostalossa kaupungin keskustassa kaikkien palveluitten lähellä.
😂🤢🤮
Omakotitalossa on kaikki samat hullujen naapurien tuottamat ihanuudet. Ainut ero on, että häiriköivää okt-naapuria ei millään saa häädettyä pois omasta talostaan/pihastaan. Ainut keino on siis itse muuttaa pois ja toivoa seuraavan okt-naapurin olevan vähemmän häiritsevä.
Juttelin viikonlopulle kaverin kanssa. Ilta meni pitkäksi. Naapurit koputtelivat seinään vaikka emme huutaneet tne. Puhetta, naurua. Anteeksi naapuri mutta saan Kait puhua.
Vierailija kirjoitti:
Juttelin viikonlopulle kaverin kanssa. Ilta meni pitkäksi. Naapurit koputtelivat seinään vaikka emme huutaneet tne. Puhetta, naurua. Anteeksi naapuri mutta saan Kait puhua.
Saat puhua, mutta sitten myös naapuri saa koputtaa seinää tai patteria halutessaan myös.
Eiks jee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂🤢🤮Omakotitalossa on kaikki samat hullujen naapurien tuottamat ihanuudet. Ainut ero on, että häiriköivää okt-naapuria ei millään saa häädettyä pois omasta talostaan/pihastaan. Ainut keino on siis itse muuttaa pois ja toivoa seuraavan okt-naapurin olevan vähemmän häiritsevä.
Eipä näy toisten talot meille, ja ihan kaupungin keskustasta 400 m on talomme. Tontin koko riittävän iso.
Koskaan ole ollut mitään häiriötä ja pihalla olemme usein kesällä alasti kun ei mihinkään näy.
Nauti sinä siellä kerrostalossa ja yritä häätää ylä- ja alakerran naapurit ja seinänaapurit myös. Onnea matkaan.
Ps. Nauti parvekkeella tupakoivista ja mölyävistä naapureista myös.
🤗
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂🤢🤮Omakotitalossa on kaikki samat hullujen naapurien tuottamat ihanuudet. Ainut ero on, että häiriköivää okt-naapuria ei millään saa häädettyä pois omasta talostaan/pihastaan. Ainut keino on siis itse muuttaa pois ja toivoa seuraavan okt-naapurin olevan vähemmän häiritsevä.
Enpä ole koskaan häiriköivät naapuria nähnyt omakotitalossa, en itsellä, enkä laajalla tuttavapiirillä. Ikää on minulla 70 v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole koskaan häiriköivät naapuria nähnyt omakotitalossa, en itsellä, enkä laajalla tuttavapiirillä. Ikää on minulla 70 v.
Onko tämä ketju omakotitaloista?
Asiassa oli kysymys sen arvioimisesta, voitiinko asuinhuoneiston sisätiloihin määrätä taloyhtiön hakemuksesta tupakkalain 79 §:n 2 momentissa tarkoitettu tupakointikielto.
Asunto-osakeyhtiön mukaan talossa oli ollut pitkään jatkunut tupakansavuhaitta. Asunto-osakeyhtiö oli selvittänyt tupakansavun kulkeutumista merkkiainekokeilla, joissa oli havaittu savun kulkeutuvan asunnosta toiseen. Määräyksen kohteena olevassa asunnossa oli tehty rakenteiden korjauksia ja tiivistyksiä, joilla oli pyritty ehkäisemään tupakansavun kulkeutumista toisiin asuintiloihin. Huoneistossa asuvaa oli myös ohjeistettu tupakoimaan siten, että tupakansavun leviäminen muihin huoneistoihin estyisi. Tupakansavun kulkeutumista ei kuitenkaan ollut saatu estettyä.
Korkein hallinto-oikeus katsoi, että tulkittaessa asuinhuoneiston asuintiloja koskevan tupakointikiellon määräämisen edellytyksiä oli otettava huomioon lain tavoitteena oleva tupakansavulle altistumiselta suojeleminen sekä julkiselle vallalle perustuslaissa asetettu velvoite edistää väestön terveyttä. Tupakointikiellon määräämisen lähtökohtana tuli olla jokaisen oikeus välttyä toistuvalta altistumiselta tupakansavulle asuintiloissaan. Määrättäessä asuinhuoneiston asuintilaa koskevaa kieltoa tuli kuitenkin perustuslain yksityiselämän ja kotirauhan suojasta todettu huomioon ottaen varmistua siitä, että tupakansavun kulkeutumisen ehkäiseminen ei ollut kohtuudella mahdollista rakenteiden korjaamisella tai muuttamisella ja että kulkeutumista tapahtui muutoin kuin vain poikkeuksellisesti.
Esitetty selvitys osoitti, että tupakansavua kulkeutui muihin asuinhuoneistoihin muutoin kuin poikkeuksellisesti. Asunto-osakeyhtiö oli teettänyt kohtuudella vaadittavat toimenpiteet rakenteiden korjaamiseksi ja muutoksenhakijalle oli varattu mahdollisuus ehkäistä savun leviämistä omilla toimenpiteillään. Näin ollen tupakkalain 79 §:n 2 momentin edellytykset tupakointikiellon määräämiselle täyttyivät.
Muutoksenhakija oli valituksessaan vedonnut myös siihen, että hänellä oli terveydentilansa johdosta vaikeuksia siirtyä hissittömässä talossa sijaitsevasta asunnostaan ulkona sijaitsevalle tupakointipaikalle. Asiassa oli tämän johdosta vielä arvioitava, oliko tupakointikieltomääräystä annettaessa otettava huomioon tupakoitsijan henkilökohtaiset olosuhteet.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että tupakansavu on terveyshaitta. Asuinhuoneiston asuintilaan määrättävän tupakointikiellon tarkoituksena on suojata muita asukkaita toistuvalta altistumiselta tupakansavulle omissa asuintiloissaan ja näin estää terveyshaittojen aiheutuminen. Se, että määräyksen noudattaminen oli tupakoitsijalle hänen terveyteensä liittyvistä syistä johtuen mahdollisesti vaikeaa tai hankalaa, ei oikeuttanut altistamaan muita asukkaita tupakansavulle.
Näin ollen kunnan terveystarkastajan oli tullut määrätä tupakointikielto asunnon sisätiloihin.
Tupakkalaki 1 § 1 ja 2 momentti, 79 § 1 ja 2 momentti
Suomen perustuslaki 7 § 1 momentti, 10 § 1 momentti, 19 § 3 momentti
Ks. myös KHO 2020:68
Eli maailmassa ei ole koskaan ollut enemmän narkkareita, juoppoja ja työttömiä. Hienoa asua kerrostalossa? Ennen kerrostalot tehtiin kivestä ja nykyään mahdollisemman halvasta, "työntekijät pitää majoittaa johonkin yöksi"? Terveisiä junttilasta ja omakotitalosta, kaikki saa ihan itse valita.
Taloni asuntoja myytiin ja meno mennyt hurjaksi sen jälkeen. Uudet omistajat tulevat herroina kukkoillen, ulkomaalaiset remppaukot tekee mitä huvittaa. Piha täynnä autoja, joille sitä ei ole kaavoitettu. Asukkaat pelkäävät jatkuvasti esim tulipaloa, kun ei mahdu pelastusajoneuvot pihaan. Talousjäteastiat täytetään rempparoskalla, joka kuuluisi Sorttiin. Yhdestä asunnoista tuli bilekämppä, sitä vuokrataan viikonlopuiksi; jatkuva älämölö ja haistattelu, jos kehtaa huomauttaa metelistä öisin. Olen etsinyt uutta asuntoa keväästä asti, ei jaksa tätä Villiä Länttä enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä näy toisten talot meille, ja ihan kaupungin keskustasta 400 m on talomme. Tontin koko riittävän iso.
Koskaan ole ollut mitään häiriötä ja pihalla olemme usein kesällä alasti kun ei mihinkään näy.
Nauti sinä siellä kerrostalossa ja yritä häätää ylä- ja alakerran naapurit ja seinänaapurit myös. Onnea matkaan.
Ps. Nauti parvekkeella tupakoivista ja mölyävistä naapureista myös.
🤗
Vain hullu suostuu asumaan kerrostalossa.
Kuten tämäkin ketju osoittaa.
Äönieristyksessä vikaa jos normaali elo kuuluu.
Elämästä 25 vuotta asunut omakotitalossa, 27 kerrostaloissa. Kummassakaan ei ole vikaa ollut. Kerran kriminaaliporukka asui naapurissa, asunnossa ammuskeltiin. Mutta tämä oli New Yorkissa, 90-luvulla. Eli ei vertaudu tähän.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Näitä vikoja on yleensä 50-60-lukujen kämpissä. Uudet parempia.
Omakotitaloja turha kehua tänne. Tämä ketju on kerrostaloista. Nauttikaa olostanne siellä. Olen itsekin asunut omakotitalossa vuosikausia, tykkäsin siitäkin. Nyt tässä elämänvaiheessa asutaan muutama vuosi kerrostalossa. Elämä jatkuu.
kkkk kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja kuulossani ei ole mitään vikaa vaikka joskus olen epäillyt kun ei ylä- eikä alapuolelta kuulu mitään ääniä vaikka molemmilla puolilla asutaan . On ilmeisesti hyvin tehty talo, onneksi.
Samanlaisessa pumpulissa elin vuosia, kunnes alakertaan muutti porukka, joita ei kiinnosta naapureiden asumisrauha eikä vuorokausirytmi. Lapsiperhe asunut siinä aiemmin, joten päätelmänä on se, että tämä talo eristää normaalit elämän äänet, mutta ei hyppimistä, kiljumista, tavaroiden raahamista pitkin lattioita, juoksemista, ovien paiskomista jne. Joillekki tämä taas tuntuu olevan sitä normaalia kotona olemista, jota sitten muiden tulee sietää tai muuttaa metsään. Onneksi on vastamelukuulokkeet, niin kuulee telkkaria ja lähellä kirjasto minne voi mennä lukemaan rauhassa. Jotenkin vaan nurin kurista maksaa asumisesta, jossa oleminen on toisten takia tuskaa ja täyspitkät yöunet mahdottomia.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessa ainakin opetettiin käytöstapoja ja sitä miten kaupungissa ja kerrostalossa asuessa tulee ottaa muutkin huomioon. En sitten tiedä ovatko monet pk-seudulle nyt muuttavat (usein nuoret) viettäneet oman lapsuutensa ok-taloissa tai rivareissa, eivätkä osaa tai halua ottaa muita huomioon...
Asun itse ylimmän kerroksen kulmahuoneistossa uudehkossa talossa, mutta valitettavasti alakerrasta kuuluu melkein kaikki läpi. Luulen, ettei siellä ole esim. mattoja pehmentämässä kolinaa ja sitä kun tavaroita tiputellaan tai muuten vaan huonekaluja heitellään ympäri kämppää, varsinkin öisin :D.
Etenkin tuo öisin tapahtuva metelöinti on todella raskasta, eikä kyseessä siis ole mikään esim. suihkun kohina tai vastaava, vaan jatkuva kolina ja huuto. "Kiva" herätä korvatulpat korvissa sydän pamppaillen kun oman kämpän väliovet tärähtelee metelin voimasta.
Luulen, että monesti näillä metelöitsijöillä saattaa itsellään olla rauhalliset naapurit, tai sitten eivät oman mekkalointinsa alta kuule ääntä muista asunnoista. Olen ihan ystävällisesti huomattaunut metelistä, ja tämä kostettiin tömistelemällä ja vasaran paukuttamisella. Harmi kun ei voi enää luottaa perushyviin käytöstapoihin vaan naapuri saattaa vetää herneen nenään, loukkaantua ja metelöidä entistäkin enemmän. Itsellä ainakin ensimmäinen reaktio olisi häpeä ja nolostus jos tietäisin, että kaikki mun "elämisen äänet" kantautuisi naapuriin.
Elän saman ongelman keskellä. Yöllä kovat, äkilliset kolinat ja tömähdykset herättävät usein, juuri kun olen nukahtamassa tai peräti nukahtanut. Äänet tulevat korvatulppien läpi. Välillä tosiaan säikähtää ja hätkähtää ihan kunnolla, ja rauhoittumista saakin sitten odotella pidempään, että saisi unen päästä kiinni. En ihan ymmärrä, mitä naapurissa öisin oikein puuhaillaan. Asia ei tietysti kuulu minulle, paitsi että se valitettavasti kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkiin kerrostaloihin pitäisi tehdä Äö testit sekä Äo testit.
Vierailija kirjoitti:
kkkk kirjoitti:
Asun kerrostalossa ja kuulossani ei ole mitään vikaa vaikka joskus olen epäillyt kun ei ylä- eikä alapuolelta kuulu mitään ääniä vaikka molemmilla puolilla asutaan . On ilmeisesti hyvin tehty talo, onneksi.
Samanlaisessa pumpulissa elin vuosia, kunnes alakertaan muutti porukka, joita ei kiinnosta naapureiden asumisrauha eikä vuorokausirytmi. Lapsiperhe asunut siinä aiemmin, joten päätelmänä on se, että tämä talo eristää normaalit elämän äänet, mutta ei hyppimistä, kiljumista, tavaroiden raahamista pitkin lattioita, juoksemista, ovien paiskomista jne. Joillekki tämä taas tuntuu olevan sitä normaalia kotona olemista, jota sitten muiden tulee sietää tai muuttaa metsään. Onneksi on vastamelukuulokkeet, niin kuulee telkkaria ja lähellä kirjasto minne voi mennä lukemaan rauhassa. Jotenkin vaan nurin kurista maksaa asumisesta, jossa oleminen on toisten takia tuskaa ja täyspitkät yöunet mahdottomia.
Hirviöperhe! Niin tuttua. Tai sanotaan et kerrostaloon sopimaton perhe
Uudehkot kerrostalot ainoat asumiskelpoiset, tai sitten vanhemmat hyvin rakennetut. Sittenkin vaaditaan tuuria naapureisen suhteen.
😂🤢🤮