Eikö nykyisin edes yritetä elää hiljaisesti kerrostalossa?
Ollessani pieni äitini muistutti aina kerrostaloasunnossamme, ettei lämpöpatteria saa kolistella eikä lattialle tarpeettomasti heitellä/pudotella esineitä. Onko niin, ettei nykyisin enää välitetä eikä ymmärretä elää hiljaisesti, eikö siihen enää pyritä? Villasukissa ei tietenkään tarvitse hipsutella eikä keskustella kuiskaten, mutta voisiko äänten kantautumista muihin asuntoihin yrittää välttää - vai eivätkö ihmiset enää tule ajatelleeksi koko asiaa?
Kommentit (7840)
Jos äänet häiritsee ja on ihan pakko asua kerrostalossa, niin kannattaa ihan ekana varmistaa että asuu ylimmässä kerroksessa, kaikkein paras jos vielä kulmahuoneisto. Mieluusti sellainen talo jossa pääosin omistusasujia ja isoja asuntoja.
Äänieristysten suhteen uudemmat talot ja oikein vanhat kivitalot joissa paksut kantavat seinät ovat yleensä parhaita, toki vähän tuuripeliä aina. Sitten on tietysti erikseen vielä ilmaäänet ja kolistelu/töminä joka kantautuu rakenteita pitkin. Esim. omaan kämppään opiskelijatalossa ei kantaudu puhetta yleensä kuin ilmanvaihdosta, mutta kaikenlainen tömistely, kaappien ovien availu ja muu tuollainen tulee aika hyvin läpi rakenteita pitkin.
Kerran asuin 60-luvun talossa jossa yksi seinä oli ihan paperia, normaali puhekin tuli suoraan läpi siitä. ymmärrettävänä Jos tälläisessä kämpässä asuu niin kannattaa vaan suosiolla muuttaa 2000-luvun kämppään, vaihtamalla todennäköisesti paranee.
Nimettömät heippalaput ovat minulle merkki selkärangattomuudesta, vihaan tällaista munattomuutta yli kaiken. Epäilen, että heippalappujen laittelija on erehtynyt naapurista, koska kuvailemansa "meteli" tulee seinänaapuriltani. Naapurin tytär opettelee päiväsaikaan soittamaan jotain puhallinsoitinta, välillä nuotin vierestä, mutta mitä se haittaa? Ihanaa, että lapsella on tuollainen harrastus.
Jos saan vielä yhdenkin nimettömän heippalapun, en todellakaan välttele mitään omia elämänääniä jatkossa. Jos on oikeaa asiaa, niin sitten pitää tulla soittamaan ovikelloa.
Ihan niinkun niitä ylimpiä kulmahuoneistoja olis joka jumalan päivä valittavissa.
Nykyiset kerrostalot kun on likipitäen kaikki ontelolaatoista leegoiltu kasaan. Sekin ontuu.
Paras olis oma tönö ilman naapureita keskellä metsää missä palvelut kävelymatkan päässä😂
Vierailija kirjoitti:
Ihan niinkun niitä ylimpiä kulmahuoneistoja olis joka jumalan päivä valittavissa.
Nykyiset kerrostalot kun on likipitäen kaikki ontelolaatoista leegoiltu kasaan. Sekin ontuu.Paras olis oma tönö ilman naapureita keskellä metsää missä palvelut kävelymatkan päässä😂
Ontelolaatta kyllä voittaa vanhat, ohuet välipohjat. Kyllä uudet yleensä, huom.yleensä, on parempia
Vierailija kirjoitti:
Te jotka olette tehneet virallisen valituksen isännöitsijälle, niin kertoisitteko miten asia käytännössä etenee sen jälkeen kun asukas saa varoituksen ja kolmesta tulisi häätö.
Mitä tarkoittaa lauseke, että valituksen tehneen on oltava valmis todistamaan oikeudessa? Meneekö valitukset aina oikeuteen jos saa kolme varoitusta? Miten oikeus asian käsittelee, voiko valittaja joutua maksamaan käräjöinnin, jos katsotaan ettei häiriö ole ollut häätöön oikeuttava?
Viekö asiaa eteenpäin taloyhtiö, ja valituksen tehnyt on todistajana, vai onko valituksen tehnyt päämies, joka voi joutua maksumieheksi?
Tuon seikan vuoksi en uskalla tehdä virallista valitusta, kun en tiedä mitä oikeus on mahdollisesti mieltä metelin tasosta, ylittääkö se normaalielämisen rajat vai ei. Täällä kun tilanne ei ole perinteinen juopot huutaa yöllä -tyyppinen.
Valitus etenee oikeuden käsiteltäväksi vasta siinä vaiheessa kun ja jos häirikkö on kiistänyt syyllistyneensä valituksessä ilmeneviin seikkoihin, eli hän ns. riitauttaa asian. Valituksen allekirjoittaneet kutsutaan antamaan lausunnot ja näkemykset häiriöistä ja häädön tarpeellisuudesta. Valituksen kohteena oleva henkilö ei ole samaan aikaan paikalla, eikä allekirjoittaneiden nimiä paljasteta hänelle missään vaiheessa. Et joudu maksumieheksi. Itse olen hankkinut häädön muutamalle "normaalin elämän" sankarille. Vähättelystä huolimatta he eivät koskaan lähteneet vänkäämään oikeuteen asti, eli olivat selvästi tietoisia aiheuttamastaan häiriöstä.
Rohkeasti vain valitusta eteen päin.
Omassa lapsuudessa ainakin opetettiin käytöstapoja ja sitä miten kaupungissa ja kerrostalossa asuessa tulee ottaa muutkin huomioon. En sitten tiedä ovatko monet pk-seudulle nyt muuttavat (usein nuoret) viettäneet oman lapsuutensa ok-taloissa tai rivareissa, eivätkä osaa tai halua ottaa muita huomioon...
Asun itse ylimmän kerroksen kulmahuoneistossa uudehkossa talossa, mutta valitettavasti alakerrasta kuuluu melkein kaikki läpi. Luulen, ettei siellä ole esim. mattoja pehmentämässä kolinaa ja sitä kun tavaroita tiputellaan tai muuten vaan huonekaluja heitellään ympäri kämppää, varsinkin öisin :D.
Etenkin tuo öisin tapahtuva metelöinti on todella raskasta, eikä kyseessä siis ole mikään esim. suihkun kohina tai vastaava, vaan jatkuva kolina ja huuto. "Kiva" herätä korvatulpat korvissa sydän pamppaillen kun oman kämpän väliovet tärähtelee metelin voimasta.
Luulen, että monesti näillä metelöitsijöillä saattaa itsellään olla rauhalliset naapurit, tai sitten eivät oman mekkalointinsa alta kuule ääntä muista asunnoista. Olen ihan ystävällisesti huomattaunut metelistä, ja tämä kostettiin tömistelemällä ja vasaran paukuttamisella. Harmi kun ei voi enää luottaa perushyviin käytöstapoihin vaan naapuri saattaa vetää herneen nenään, loukkaantua ja metelöidä entistäkin enemmän. Itsellä ainakin ensimmäinen reaktio olisi häpeä ja nolostus jos tietäisin, että kaikki mun "elämisen äänet" kantautuisi naapuriin.
Vierailija kirjoitti:
Omassa lapsuudessa ainakin opetettiin käytöstapoja ja sitä miten kaupungissa ja kerrostalossa asuessa tulee ottaa muutkin huomioon. En sitten tiedä ovatko monet pk-seudulle nyt muuttavat (usein nuoret) viettäneet oman lapsuutensa ok-taloissa tai rivareissa, eivätkä osaa tai halua ottaa muita huomioon...
Asun itse ylimmän kerroksen kulmahuoneistossa uudehkossa talossa, mutta valitettavasti alakerrasta kuuluu melkein kaikki läpi. Luulen, ettei siellä ole esim. mattoja pehmentämässä kolinaa ja sitä kun tavaroita tiputellaan tai muuten vaan huonekaluja heitellään ympäri kämppää, varsinkin öisin :D.
Etenkin tuo öisin tapahtuva metelöinti on todella raskasta, eikä kyseessä siis ole mikään esim. suihkun kohina tai vastaava, vaan jatkuva kolina ja huuto. "Kiva" herätä korvatulpat korvissa sydän pamppaillen kun oman kämpän väliovet tärähtelee metelin voimasta.
Luulen, että monesti näillä metelöitsijöillä saattaa itsellään olla rauhalliset naapurit, tai sitten eivät oman mekkalointinsa alta kuule ääntä muista asunnoista. Olen ihan ystävällisesti huomattaunut metelistä, ja tämä kostettiin tömistelemällä ja vasaran paukuttamisella. Harmi kun ei voi enää luottaa perushyviin käytöstapoihin vaan naapuri saattaa vetää herneen nenään, loukkaantua ja metelöidä entistäkin enemmän. Itsellä ainakin ensimmäinen reaktio olisi häpeä ja nolostus jos tietäisin, että kaikki mun "elämisen äänet" kantautuisi naapuriin.
Allekirjoitan tämän täysin. Vielä 90-luvulla häiriköt laitettiin kuriin, ja ne olivat yleensä alkoholisoituneita tai muuten häiriintyneitä tyyppejä. Mielestäni niitä oli paljon vähemmän kuin nykyään.
Valitus ei vielä tarkoita että asialle edes tehtäis jotain.
Juuri nukkumaan menossa, jostain naapurista kuuluu kovaäänistä puhetta, sanoista ei ihan saa selvää. 2020 valmistunut talo, ei voi tietää, mistä ääni tulee, välillä tuntuu, että yläkerrassa kävelee joku, paitsi että asutaan itse ylimmässä kerroksessa. Pikkukoira haukkuu/ulvoo ikäväänsä koko päivän. Isännöitsijälle turha mainita mistään,kun kyseessä vuokratalo, niitä ei paljon kiinnosta, jos on naapureista valitettavaa, pitäisi leikkiä poliisia ja kysellä muilta, kuuluuko mekkalaa, ja pistää kellonajat ja muut ylös. Jos kuuntelen ihmisten ovien takana kaiket yöt , niin luultavasti joku soittaa poliisille ihme hiipparista🤪varmaan täytyy alkaa katselemaan muita asumisen vaihtoehtoja
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Vierailija kirjoitti:
Pulleat rintalihakset, karvainen rinta, leveät hartiat, hoikka, pitkät paksut vaaleat latvoista luonnonkiharat hiukset, litteähkö masu, lihaksikkaat käsivarret, lihakset näkyvät ihon alta. Naisten päät kääntyvät kun liikun kaupungilla kireässä paidassa. Joo ihan tyytyväinen ulkonäkööni olen.
Mutta työtä se on vaatinut ihan älyttömästi, kymmeniä tunteja liikuntaa viikossa. Enkä ole ulkonäön vuoksi liikkunut vaan terveyden, kaunis kroppa tulee sivutuotteena.
Eikö tämän juntin viestittelyjä saada kuriin? KAikkihan nauravat ko. tyypin omakehuille, jotka perustuvat tietenkin "totuuteen" :D :D
Juntit muuttavat korvesta kaupunkiin, jossa asuvat Kelan tukemat runkkarit, jotka öisin pelaavat pelejä raivareiden kanssa. Siihen sitte mamumölisijät, jotka myös elävät öisin. Aika vaikea yhtälö :D
Niin ja näitä pelaajia on nykyään jo 50-vuotiaissa! :D
Kuhmon karpaasi kirjoitti:
Mie kilkutan pienoo plink plink plonk eiku ja taas sama uuvvestaan. Sitte tömistelen puukenkillä vessaan, lasken vettä huviksein, vetelen paskoa kolme kertaa alas, laitan räpin soimmaan aamuratiosta, meen parvekkeelle iliman housui venppaan ja mylvin kun hevoinen kum nallipalaa. Tähän menee noin puali tuntii ja sitte sama ralli uuvvestaan. Asun HEKAn kerrostalossa, oon tyätön sossupummi, ni tässähän naapureille vihdykettä. Se pieno om kirppikseltä.
Ai niin, oon maalaistollukka. Tuun navetasta.
Tässähän se on, kaupunkiin muuttaneiden maalaistorveloiden elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkerran naapurin kanssa eläminen on samanlaista kuin vauvan. Nukut silloin kun naapuri nukkuu, lopun ajasta sopeutat kaiken tekemisen naapurin tarpeisiin. Pakoon pääsee hetkeksi suihkuun kun laittaa korvatulpat korviin tai lähtemällä itse pihalle.
Tässä on kuunneltu puoli tuntia iltaravia, jossa aina välillä pitää käyttää patteria ilmeisesti kongina, ja sitten taas ravataan. Välillä paiskotaan vuorotellen jokaista keittiön kaapinovea kiinni ja töminä jatkuu. Juuri kun luulet, että nyt hiljeni, alkaa kierros alusta.
Ja iltaravin lisäksi samat kolinat toistuvat nyt etäaikana pitkin päivää ja päälle vielä huutamalla käytävät puhelinkeskustelut. En ymmärrä, miten ihminen voi pitää jatkuvasti noin kovaa ääntä?? Eikö se satu omiin korviin?
Luin, että ilmanvaihtokanaviin voisi asentaa äänenvaimentimet. Ei varmaan hirveästi vaimenna, mutta jos auttaisi edes vähän, niin voisin maksaa ne itse, vaikka vuokralla olenkin... töminä taitaa tulla suoraan katosta läpi, mutta jos edes puheääntä hiljentäisi.
Onko nuori tai nuorehko nainen kyseessä? Tuntuvat olevan järjestään näitä kolistelijoita ja ravaajia ja ovienpaiskojia nykyisin. Ainakin siltä tuntuu, omien ja tuttavien asumiskokemusten perusteella. Päälle vielä huutokikatuskiljunta-tyylillä vedetyt puhelumaratonit ja yöllinen valvominen, joka on tietenkin mahdollisimman kovaäänistä. Ihan s**tanasta joutua tahtomattaan tällaisen seinänaapuriksi.
Mun kauhunaapuuri on nuori mies, semiammattilainen, aggressiivisen fyysisen lajin joukkuepelaaja jonka viralliset treenit on nyt koronan takia tauolla. Arvatkaa missä nyt treenaa!
Lisäksi kämppää ei ole turhaan vuorattu millään "naisellisilla" pehmusteilla kuten matoilla ja verhoilla. Kaikki kaikuu alakertaan asti. Juuri nyt kuulen vessalorotusta.
Mitä turhaa ovea sulkea, kun yksin asuu.🙄
Minulla ollut kanssa näitä nuoria miehiä, joku testosteroni aggre näillä, paiskotaan kaappeja, luukutetaan paskaa räppiä, potkitaan lattiaa (joka sattuu olemaan naapurin katto), seiniä, riehutaan kuin viimeistä päivää, kuin villieläin, huuto kiroillaan, karjutaan, yms mukavaa....
Onko olemassa muuta kuin paskaa räppiä? Jopa tämän paskan räpin alapuolella on JVG:t ym, joita tyhmin ihmissaaste fanittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa ne omat oikeudet elää miten lystää olla nykyään tärkeämpää kuin muiden huomioon ottaminen. Kohotellaan hartioita muka voimattomina että "tää on kerrostaloelämää" mutta sehän on juuri sellaista joksi asukkaat sen elämäntavallaan tekevät. Aloittaja on pitkälti oikeassa.
No jaa, riippuu siitä mitä aloittaja tarkoitti " hiljaisesti elämisellään" ? En välttämättä ole samaa mieltä, koska päiväsaikaan kerrostalossakin saa elämä kuulua mielestäni eikä todella tarvitse kuiskailla, huutoakin ymmärtää, jos se on satunnaista. Tuleehan sitä perheissä sanomista. Itse asuin kerrostalossa aikoinaan ja minusta oli oikein mukava, kun välillä kuului lasten ääniä, välillä laulua ja pianonsoittoa, välillä kolisteltiin, kun tavaroita siirreltiin. Asuin yksin ja kaikki nämä äänet tekivät elämästäni vähemmän yksinäistä. Se on kyllä tosi, että yö on nukkumista varten eikä imurointia ja useat kotibileet uusien naapurien myötä ärsyttivät yöllä niin, että valitusta piti heistä laittaa. Muuten elo kerrostalossa oli ihan mukavaa.
17 junttia maalaistorveloa alapeukuttivat, kun joku yritti puhua asiallisesti. Maailmanlopun meininkiä.
Työttömät naapurit ovat kaikista pahimpia. Elämänhallinta kadoksissa,
samoin kellonajat. Toinen ryhmä ovat tupakoitsijat.
Masentava ketju. Edessä muutto ok-talosta kerrostaloon, stressaa aivan järjettömästi. Pärjään missä tahansa kanakopissa, mutta hiljaista pitäisi olla.
Kausalassa kajahtaa kirjoitti:
Olisiko mahdoton pyyntö että vanhemmat opettaisi kotoa muuttaville nuorille sen miten eletään rivi- tai kerrostalossa? Asun rivitalossa ja jälleen viime yön valvoin kuunnellen naapurin nuorenparin ja heidän vieraidensa biletystä. Sanomaan ei uskalla mennä koska ei tiedä minkälaista porukkaa siellä on. Ja poliisi on niin pitkän matkan päässä, että niillekkin turha soittaa. Mukava lähteä aamuvuoroon töihin ilman unta.
Ei varmaan mahdoton pyyntö, mutta luulen että vähän sama asia kuin varsat kevätlaitumella, ei niihin opetus tehoa kun vapaus koittaa.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nukkumaan menossa, jostain naapurista kuuluu kovaäänistä puhetta, sanoista ei ihan saa selvää. 2020 valmistunut talo, ei voi tietää, mistä ääni tulee, välillä tuntuu, että yläkerrassa kävelee joku, paitsi että asutaan itse ylimmässä kerroksessa. Pikkukoira haukkuu/ulvoo ikäväänsä koko päivän. Isännöitsijälle turha mainita mistään,kun kyseessä vuokratalo, niitä ei paljon kiinnosta, jos on naapureista valitettavaa, pitäisi leikkiä poliisia ja kysellä muilta, kuuluuko mekkalaa, ja pistää kellonajat ja muut ylös. Jos kuuntelen ihmisten ovien takana kaiket yöt , niin luultavasti joku soittaa poliisille ihme hiipparista🤪varmaan täytyy alkaa katselemaan muita asumisen vaihtoehtoja
Ajattele, jos asuisit vanhassa talossa. Saisit puheestakin selvää
Ei kaikkea tarvitse sietää, vaikka se luokiteltaisiinkin "normaaliksi elämisen ääneksi". Jos lapsiperhe kiljuu, tömistelee, pelaa jalkapalloa sisällä aamusta iltaan tai käyttäytyy muutenkin kuin HopLopissa, on tämä kuulemma normaalia elämisen ääntä. Jos yksinasuva aiheuttaa saman verran melusaastetta, on tämä taas häiriköintiä. Kohtuus kaikessa. No onneksi tällaisten häiriköiden naapurissa voi alkaa tarvittaessa vaikka poraamaan seinää heti hiljaisuuden loputtua, onhan se normaalia elämistä :)