Teini ei tule selviämään etäopiskelusta
Miten teidän teini-ikäiset, jotka eivät tähänkään saakka ole hoitaneet koulunkäyntiä kunnolla, selviävät etäopiskelusta? Pelkään, ettei mun 15-vuotiaani aio tehdä oikein mitään. Tilanne on hankala. Mitä keinoja on teillä käytössä?
Kommentit (25)
Kello käyttöön ja tauot. Kai se täytyy jotenkin organisoida? Monella ei muuten varmaan itsekuri riitä.
Mitä tuosta, jääköön luokalleen, eiköhän viisastu.
Näytä esimerkkiä: Ole kiinnostunut lapsesi kouluaineista ja voit olla apuna tehtävien tekemisessä, selvitellä mitä asioita lapsi ei osaa.
Mä oon tänään jo hermoraunio. Toinen teini tekee läksyjä sitä mukaa kun niitä tulee mutta toinen makaa kuin lahna ja hokee et tekee kyllä. Milloin? No joskus. Ja sillä tahdilla mitä wilma on tänään laulanut niin tehtävää kyllä riittää. Mut yllätti totaalisesti et köksäs pitää tehdä ruokaa tai leipoa ohjeiden mukaisesti. Millä kun kaupoissa ei välttämättä just niitä tarvikkeita? Pitääköhän liikuntatunnitkin pitää tässä vielä?
Ota yhteys opettajiin ja sopikaa teinille tiukka määäaikasysteemi, jota opettajat valvoo. Meidän yläkoululaisten on palautettava tehtävät joka päivä klo 15 mennessä. Tämä määräys siis tuli koululta. Näin selkeä määräaika pakottaa tekemään annetut tehtävät joka päivä eikä työt kasaudu. Opettajatkin pystyy seuraamaan edistymistä.
en ala paapomaan. jos ei usko kehotuksesta hoitaa hommaa kunnolla, niin kärsikööt itse seuraukset.
Huonolta näyttää täälläkin. Suun soittoa ja pelaa koko ajan. Mutta omapa on elämänsä. Kun täyttää 18v niin laitan pihalle.
Hyvin sujuu ja herätän aamusta.
Ei ole hyvä koulussa ja laiska on.
Kone on ja kuulokkeet.
Lukkarin mukaan edetään ja koneella tehdään töitä sekä kirjat käytössä.
Tampereella oma palvelin niin ei kaadu.
Vanhemmille ei kerrota mitään vaan nuorille ja jos kusee niin en voi mitään.
Poika ei mua ota mukaan vaan toimii itsenäisesti.
Koko yläkoulu ollut sellaista ettå opettajat jakaa tiedon oppilaille mutta ei Wilman kautta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sujuu ja herätän aamusta.
Ei ole hyvä koulussa ja laiska on.
Kone on ja kuulokkeet.
Lukkarin mukaan edetään ja koneella tehdään töitä sekä kirjat käytössä.
Tampereella oma palvelin niin ei kaadu.Vanhemmille ei kerrota mitään vaan nuorille ja jos kusee niin en voi mitään.
Poika ei mua ota mukaan vaan toimii itsenäisesti.Koko yläkoulu ollut sellaista ettå opettajat jakaa tiedon oppilaille mutta ei Wilman kautta.
Se syy että menee hyvin niin on Tampereen kaupunki ja meillä laitteet.
Tampere organisoi hyvin opiskelun.
Tampereella mennään lukujärjestyksen mukaan. Ei vapaasti.
Siksi tämä toimii.
Miten teinisi aikoo pärjätä työelämässä, jos ei osaa ottaa vastuuta koulutyöstään?
Vierailija kirjoitti:
en ala paapomaan. jos ei usko kehotuksesta hoitaa hommaa kunnolla, niin kärsikööt itse seuraukset.
Se on prkl sun penska. Sun tehtävä hoitaa siitä yhteiskuntakelpoinen. Et voi ummistaa silmiäsi. Ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Miten teinisi aikoo pärjätä työelämässä, jos ei osaa ottaa vastuuta koulutyöstään?
Miten tuollaisen selviää edes elämästään, jos ei kykene itsenäiseen toimintaan edes tuon vertaa? No, eipä ole ainakaan kilpailemassa meidän lasten kanssa koulutuspaikoista. Ei taida omena tippua kauaksi puusta?
Tuo tehtävien päivittäinen aikaraja olis ihan hyvä. Meillä näyttää olevan vähän mitä sattuu viikon kahden viiveellä ja osa palautetaan vasta sitten kun kouluun palataan. Hirveästi päivämääriä joita pitäis muistaa. Tunnolliselle systeemi sopii mut vähänkään taivaanrannan maalarille ei.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koululla on iso vastuu miten etätyöskentelyn hoitaa.
Kaikki ei vaan osaa.
Oon itse 15 eli ysiluokkalainen, ja päädyin nyt erilaisten sattumuksien kautta tänne :D mutta siis joo, mulla ainakin sujuu hyvin, tykkään tästä paljon enemmän kuin normaalista koulusta, tahtikin on rennompi vaikka hommia on paljon. Mitä oon luokkalaisia kuunnellu, niin nekin, jotka normitunneilla räplää kännykkää, joutuu nyt tekemään hommia, kun vanhemmat pystyy valvomaan.
Meillä toisaalta myös opettajat on pyrkinyt tekemään tehtävistä mahdollisimman hauskoja, esimerkiksi videoita ja lyhytelokuvia on pitäny kattoa aika paljon sen normaalin kirjan lukemisen lisäksi, ja niistä on sit keskusteltu luokan ja opettajan kanssa whatsapp-ryhmässä. Voin kyllä kuvitella, ettei tehtäviä jaksa tehdä, jos niistä ei ole edes yritetty tehdä mielenkiintoisia, onneksi meidän opettajat osaa hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä koululla on iso vastuu miten etätyöskentelyn hoitaa.
Kaikki ei vaan osaa.
Kyllä koulu hoitaa. Kyllä koulu opettaa lapsillemme käytöstavat. Ei minun tarvitse mitään tehdä, kun yhteiskunta on velvollinen hoitamaan kaikki minun puolesta! Minä nostan tuet Kelasta ja lipitän keppanaa.
Niinkö?
Niin joo, mäkin oon tosiaan Tampereelta! En oo kaupungin koulussa, mutta tosiaan, hommia tulee meillekin sitä mukaa kun niitä tulis koulussakin, ohjeet tulee Teamsilla tai Wilmassa aina siihen aikaan, kun tunti suurin piirtein alkaisi normaalisti, ja tehtävät palautetaan viimeistään kolmelta.
- se ysiluokkalainen
Kiitos asiallisista vastauksista. Olen yrittänyt ihan kaikkea jo ennen tätä tilannetta pojan motivoimiseen, mutta eipä auta kuin hetkeksi. Toki ymmärrän, että poikani ei ole kilpailemassa mistään huippulukiopaikoista, ja kiitos vaan kysymästä, koko ajan olen huolissani, miten hän tulee pärjäämään ylipäänsä elämässä.
Ap
Esim. ammattikoulussa on nykyään hyvin paljon etäopiskelua, joten hyvää harjoitusta tulevaa varten, jos meinaa ammatin saada.