Pakkohan 70 vuotiaiden on kaupassa ja apteekissa käydä
Mitä tuo pitää niinkuin sisällään. Tunnen ja tiedän monia 70vuotiaita pakkohan kaupassa ja apteekissa käydä vai mitä tuo linjaus tarkoittaa
Kommentit (26)
Voisiko tätä porukkaa passittaa nyt koulunpenkille harjoittelemaan luetun ymmärtämistä, kun tilaa olisi?
Saavat käydä apteekissa, kaupassa, puistossa jne.
Joku toinen voi hakea ne ostokset kaupasta, tai kaupasta tuodaan ne kotiin. Sitä kotiinkuljetusta on ollut jo silloin olemassa kun nämä vanhukset oli lapsia ja nuoria, eihän se mikään ongelma ole, juoksupojat kulkee nyt pakettiautoilla.
Myös apteekista voi joku toinen hakea lääkkeet, antaa vaan kelakortin hakijalle mukaan ja sanoo mitä pitää tuoda. Ei nyt tehdä liian vaikeaksi taas kaikkea.
Sinäkin ap jos tunnet näitä vanhuksia, niin oletko tarjoutunut käymään heidän puolestaan asioilla?
Missä olit ap, kun lukutaitoa opetettiin?
Itse ymmärtäisin karanteenin samoin kuin sairastuneiden karanteeni. Mutta sitten annettiin tuo kauppa- ja apteekkilievennys, mikä sitten sai ihmiset ajattelemaan että voivat myös tavata tuttuja jne.
Pitäisi antaa uudet selkeämmät ohjeet ja riittävän tiukat, mikäli todella halutaan suojata tuota ryhmää. Nyt omat tuon iän tuttuni elävät samanlaista elämää kuin me nelikymppisetkin. Jopa huolettomampaa, koska me emme vieraile nyt toistemme luona.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tätä porukkaa passittaa nyt koulunpenkille harjoittelemaan luetun ymmärtämistä, kun tilaa olisi?
Saavat käydä apteekissa, kaupassa, puistossa jne.
Se on luetunymmärtäminen. Ei pidä moittia toisten kielitaitoa, jos omassakin on noin pahoja puutteita.
Tää paniikki saa aivot kohmeeseen. Käsitin väärin. Kun oli britannia joka sulkee 70 vuotiaat kotiin. Niin halusin tarkennusta, mutta kiiþos ja jaksamista kaikille palstalaisille, nyt hiljaiseloa. Onneksi mökki on tunnin ajomatkan luona, käy tässä lähikaupassa ja sinne. Ei ole muita mökkejä lähellä.
No on pakkoa ja "pakkoa". Kyllä munkin vanhempien on "pakko" käydä kaupassa mutta tämä hoitui niin että minä nuoremmakseni kävin ja toin mitä pyysivät.
Olisi parempi etteivät menisi. Se on ihan talonpoikaisjärkeä. Moni ei tunnu ymmärtävän miksi tämä velvoite tuli. SUOJELEMAAN MEITÄ KAIKKIA! Mummot ja papat heiluu prismassa huvikseen sen pikaisen kauppareissun sijasta ja kohta on kaikki sairaalat täynnä koronavanhuksia.
Ja se on sallittua.
Mutta oikeasti, nyt kannattaa jeesata vanhempia ja muita sukulaisia ja naapureita. Rajoitus ei ole holhoamisen vuoksi, vaan koska tiedetään jo muista maista, että tauti on vakava vanhemmilla ihmisillä. Se vie teholle ja turhan monet sieltä hautaan.
Vaikka keskiverto 70-vuotias akateemisen uran tehnyt suomalainen on aktiivinen ja virkeä ja nuorekas, keuhkot ovat 70-vuotiaat. Ihan samanmoiset kuin sen koulun keittäjänä työuran tehneen raihnaisemman naapurin.
Vierailija kirjoitti:
Tää paniikki saa aivot kohmeeseen. Käsitin väärin. Kun oli britannia joka sulkee 70 vuotiaat kotiin. Niin halusin tarkennusta, mutta kiiþos ja jaksamista kaikille palstalaisille, nyt hiljaiseloa. Onneksi mökki on tunnin ajomatkan luona, käy tässä lähikaupassa ja sinne. Ei ole muita mökkejä lähellä.
Onko mökkisi kotikunnassasi? Jos ei, lue uutisia.
Vierailija kirjoitti:
Itse ymmärtäisin karanteenin samoin kuin sairastuneiden karanteeni. Mutta sitten annettiin tuo kauppa- ja apteekkilievennys, mikä sitten sai ihmiset ajattelemaan että voivat myös tavata tuttuja jne.
Pitäisi antaa uudet selkeämmät ohjeet ja riittävän tiukat, mikäli todella halutaan suojata tuota ryhmää. Nyt omat tuon iän tuttuni elävät samanlaista elämää kuin me nelikymppisetkin. Jopa huolettomampaa, koska me emme vieraile nyt toistemme luona.
Ihan selkokielellä sanottiin, että kauppaan, apteekkiin, puistoon yms. saa mennä. Lisäksi ihan selkokielellä sanottiin, että muita julkisia tiloja ja kyläilyä on syytä välttää. Jos ei ymmärrä selkokieltä, on suositeltavaa hankkia edunvalvoja tai mennä lasten kanssa etäkouluun opiskelemaan suomea.
Kyllähän se sanottiin, että voi käydä puistonpenkillä istumassa tai kaupassa.
Katsoppa logiikka tämän kiellon takana on se, että jos sitä ei olisi, olisi meillä kohta tehohoito täynnä näitä vanhuksia ja he tukkisivat työtätekevältä väeltä hoitopaikat.
Minä kyllä ymmärsin marinin puheen niin että kauppaohje oli kaikille. Ja näille yli 70 v kotikaranteeni. En valitettavasti osaa copypasteta sitä 19 kohdan ohjetta uudella puhelimella.
Vierailija kirjoitti:
Joku toinen voi hakea ne ostokset kaupasta, tai kaupasta tuodaan ne kotiin. Sitä kotiinkuljetusta on ollut jo silloin olemassa kun nämä vanhukset oli lapsia ja nuoria, eihän se mikään ongelma ole, juoksupojat kulkee nyt pakettiautoilla.
Myös apteekista voi joku toinen hakea lääkkeet, antaa vaan kelakortin hakijalle mukaan ja sanoo mitä pitää tuoda. Ei nyt tehdä liian vaikeaksi taas kaikkea.
Sinäkin ap jos tunnet näitä vanhuksia, niin oletko tarjoutunut käymään heidän puolestaan asioilla?
Minulla on omakin perhe ja teen vuorotyötä. Jos alan käymään vapaa aikana kaikille tuntemilleni yli 70vuotiaille kaupassa ja apteekissa kahen viikon aikana uuvun itse. Olipa tosi järkevä kommentti. 70 vuotiaathan voivat käydä itse kun vielä lähikauppaan pääsevät. Ja en ole ilkeä ihminen mutta vapapäivät menisi siihen ja sehän ei olisi järkevää kun nyt käsketään välttää kontakteja
Vierailija kirjoitti:
Missä olit ap, kun lukutaitoa opetettiin?
Jep, tai kirjoitustaitoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on omakin perhe ja teen vuorotyötä. Jos alan käymään vapaa aikana kaikille tuntemilleni yli 70vuotiaille kaupassa ja apteekissa kahen viikon aikana uuvun itse. Olipa tosi järkevä kommentti. 70 vuotiaathan voivat käydä itse kun vielä lähikauppaan pääsevät. Ja en ole ilkeä ihminen mutta vapapäivät menisi siihen ja sehän ei olisi järkevää kun nyt käsketään välttää kontakteja
Järjenkäyttö on sallittua myös korona-aikaan. Suosittelen lämpimästi ihan kaikille, jotta tällaiset aivopierut jäisi kirjoittamatta. Ja muutenkin.
Monillahan ei ole edes omaisia. 70 on niin paljon tuttuja että vapa aika menisi täydin siihen. Maalaisjärki kaupassa ja apteekissa voivat käydä. Mitään palveluja ei ole järjestetty yksin ja omaisettomille 70 vuotiaille
En usko että tämä suositus tulee kauheasti tehoamaan vielä tässä vaiheessa. On paljon tuon ikäisiä jotka ajattelevat, etteivät he ole vanhoja ja takuulla jatkavat ihan normi elämää.
Toisaalta on monia vanhuksia joilla ei ole pahemmin lähipiiriä joka hoitaisi asioita tai kävisi kaupassa.
No ei sitä ole kiellettykään? Eikö suomi tai ruotsi ole äidinkielesi vai oletko muuten vain liian typerä ymmärtääksesi?