Pelottaa ja ahdistaa nenänielunäyte!
Pelottaa tosi paljon jos sellainen otetaan! En kestä edes verikoetta kunnolla, silloinkin meinaan aina pyörtyä.
Kommentit (64)
Sama, otetaanko sulta siis korona testi?!
Kuulut siis riskiryhmään, jolta näyte otettaisiin?
Miksi se pitää tehdä niin vaikeasti :(
Miksi se pitää ottaa nenän kautta? Kertokaa te, jotka tiedätte asiasta.
Tuntuu inhottavalta muttei koske. Kestää muutaman sekunnin. Älä pelkää. Ihan turhaa.
Näytteenotto ei varsinaisesti satu, mutta tuntuu inhottavalta. Minulla ainakin vuosi silmät vettä ihan solkenaan. Kestää kuitenkin vain muutaman sekunnin, eikä jää mitään jälkituntemuksia. En muistele lämmöllä, mutta ei jäänyt pelkojakaan.
Kävin viime viikolla, näytteenotto kesti n. 4 sekuntia. Epämiellyttävää se on, mutta ei läheskään niin kamalaa mitä olin ennakkoon lukenut tai kuullut. Silmätkin pysyi kuivina.
Itse otan noita testejä, eli tikku tosiaan työnnetään nenään. Tuntuu kurjalta, lähinnä polttelee limakalvoja mennessään. Tärkeää on pitää kasvot rentona, koska muuten tikku jää jumiin ja tuntuu vielä kurjemmalta. Näyte otetaan milemmista sieraimista. Silmien vetistäminen ja kiputuntemukset ovat normaaleja tuntemuksia. Kun oysyy rentona ja paikallaan, näytteenottoon menee noin 1-2 sekuntia. Mutta jos puristaa silmät kovaa kiinni/nyrpistää nenää/lähtee karkuun, näytteenotto pitkittyy, eikä se tikku siellä tunnu sen kivemmalta vaikka olisi paikallaan. Vastaan lisäkysymyksiin jos tarvis.
En mene. Ei kai kukaan voi pakottaa? Olen eristäytynyt lähes täysin neljän seinän sisälle.
Yleisohje näytteidenottoon. Otan kotona n. tuntia ennen vahvan!kipulääkkeen ja jos mahdollista, myös lihasrelaksantti. Näillä eväillä ollut mm.hammaslääkärissä ja nukahdin tuoliin. Ja ajattelen että on tästä muutkin selvinneet!
Ja tosiaan testi otetaan nenästä, koska se on ainut paikka mistä saa luotettavan tuloksen.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan noita testejä, eli tikku tosiaan työnnetään nenään. Tuntuu kurjalta, lähinnä polttelee limakalvoja mennessään. Tärkeää on pitää kasvot rentona, koska muuten tikku jää jumiin ja tuntuu vielä kurjemmalta. Näyte otetaan milemmista sieraimista. Silmien vetistäminen ja kiputuntemukset ovat normaaleja tuntemuksia. Kun oysyy rentona ja paikallaan, näytteenottoon menee noin 1-2 sekuntia. Mutta jos puristaa silmät kovaa kiinni/nyrpistää nenää/lähtee karkuun, näytteenotto pitkittyy, eikä se tikku siellä tunnu sen kivemmalta vaikka olisi paikallaan. Vastaan lisäkysymyksiin jos tarvis.
Miksi se otetaan nenän kautta eikä suun kautta nielusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se otetaan nenän kautta eikä suun kautta nielusta?
Kuten jo toisessa kommentissani sanoinkin, niin tulos on tällöin luotettavampi. Sama juttuhan on ifluenssassa, näyte otetaan nenästä, koska nielusta otettuna tulos ei ole lainkaan luotettava.
On ihan kamala. Influenssassa otettu enkä anna ottaa enää jos ei muuta keinoa ole!
Mitä olen lukenut testattujen kokemuksia niin siellä on tullut vastaan sanoja "epämiellyttävä", "kivulias". Mutta nopeastihan se on ohitse! Tsemppiä kaikille jos testiin joudutte ja toivottavasti pääsette jos olette kipeänä!
Näitä testejä ottaneena voin todeta, että ihmiset reagoi tähän hyvin eri tavoin. Osa ei ole moksiskaan, osa ilmoittaa ettei suostu testiin enää ikinä ja osa vaan valittaa että oli kurjaa muttei sen pahemmin siitä traumatisoidu.
Miksi syljestä ei oteta? Jos kerran pisaratartuntana leviää kuin kulovalkea.
Vierailija kirjoitti:
Näitä testejä ottaneena voin todeta, että ihmiset reagoi tähän hyvin eri tavoin. Osa ei ole moksiskaan, osa ilmoittaa ettei suostu testiin enää ikinä ja osa vaan valittaa että oli kurjaa muttei sen pahemmin siitä traumatisoidu.
Niin varmaan reagoi, koska nenän rakennekin yksilöllinen, voi olla ahtaamat röörit, ohkasemmat limakalvot.
Etsin myös tietoa äsken asiasta. Mutta kukaan ei ole missään kertonut, miltä se näytteenotto tuntuu.