Pelottaa ja ahdistaa nenänielunäyte!
Pelottaa tosi paljon jos sellainen otetaan! En kestä edes verikoetta kunnolla, silloinkin meinaan aina pyörtyä.
Kommentit (64)
Ihan kamala kokemus. Nenä vaan rutisi ja veret turskui nieluun. Ajomatkalla kotiin pidätin oksennusta. Sattui!
Armeijassa kerran pistettiin puudutuspiikit syvälle nenään. Oli kyllä todella inhottavaa, enkä ole menossa koronatestiin ilman rauhoittavaa lääkitystä (siis jos määrätään johonkin massatestaukseen tulevaisuudessa).
Mutta toki jokainen reagoi omalla tavallaan.
Pääseekö sairaalaan hoitoon vaikka ei suostu testiin?
Jossain sanottiin, että tuntuu samalta kuin uidessa menee vettä nenään.
Minulta otettiin tämä testi aamulla ja vieläkin sattuu sieraimiin/nieluun ja sieltä valuu välillä verta. Onko normaalia? :(
Eikö se testitikku voi työntää niitä viruksia vain syvemmälle, tai jos menee limakalvo rikki niin verenkiertoon?
Älä huoli, nenästäsi ja nielustasi vain nipsaistaan pienet palaset isokokoisilla saksilla. Nopeasti ja kivuttomasti se menee ohi, kun ensin pitkällä aivojasi kutkuttavalla tikulla puudutetaan.
ei sattunut, tuntui oudolta ja kesti vain muutaman sekunnin.silmät kostuivat, jota kesti vain muutaman minuutin. istuin tuolissa mahdollisimman rentona suunkautta hengittäen silmät kiinni. Otti ensin vasemmasta sieraimesta, ja kysyi saako ottaa myös oikeasta. vastasin tottakai ja oli sekin nopesti ohi. silmien kostuminen ei ainakaan itselläni johtunut kivusta, vaan on refleksin omainen sivuvaikutus, joka meni nopeasti ohi.
Vierailija kirjoitti:
Itse otan noita testejä, eli tikku tosiaan työnnetään nenään. Tuntuu kurjalta, lähinnä polttelee limakalvoja mennessään. Tärkeää on pitää kasvot rentona, koska muuten tikku jää jumiin ja tuntuu vielä kurjemmalta. Näyte otetaan milemmista sieraimista. Silmien vetistäminen ja kiputuntemukset ovat normaaleja tuntemuksia. Kun oysyy rentona ja paikallaan, näytteenottoon menee noin 1-2 sekuntia. Mutta jos puristaa silmät kovaa kiinni/nyrpistää nenää/lähtee karkuun, näytteenotto pitkittyy, eikä se tikku siellä tunnu sen kivemmalta vaikka olisi paikallaan. Vastaan lisäkysymyksiin jos tarvis.
Kyllä mulla otettiin näyte vain yhdestä sieraimista. Ei paha, silmät vain alko vuotaa.
Mtv:ssä oli että sylkitesti olisi parempi. Sitä on tutkittu nyt. Ehkä myöhemmin tulee sylkitesti käyttöön. :)
Yalen yliopiston tutkimuksen mukaan syljestä otettu näyte tosiaan luotettavampi.
https://news.yale.edu/2020/04/24/saliva-samples-preferable-deep-nasal-s…
Miten syvälle se tikku työnnetään, miten pitkä se on ?
Vierailija kirjoitti:
Miten syvälle se tikku työnnetään, miten pitkä se on ?
Työnnetään noin 12-15cm syvyyteen.
Voin niistää tai kaivaa itse räkänäytteen tutkittavaksi. Minun nenän läpi ei työnnetä yhtään mitään nieluun asti. Sairasta touhua!
Vierailija kirjoitti:
Etsin myös tietoa äsken asiasta. Mutta kukaan ei ole missään kertonut, miltä se näytteenotto tuntuu.
Siinä lentää veri kun nenästä rikkoutuu osat.
Ainakin tähän mennessä kaikki joilta olen ottanut nenänielunäytteen ovat selvinneet hengissä, eivätkä edes käyneet itkemään tai vaikuttaneet erityisen tuskaisilta. On varmasti yksilöllisiä eroja, että miltä näytteenotto tuntuu, mutta joskus jos itseltä on täytynyt näyte ottaa, niin kyllä mä ihan ronskisti otan itse itseltäni ja ei minusta itsestäni ainakaan tunnu kovin kummoiselta. Jonkin aikaa nenä voi tuntua vähän tukkoiselta ja poskissa sellaista lievää paineen tunnetta. Ehkä voi vähän aivastuttaa, mutta varsinaisesti kipua en itse ole tuntenut.
Vierailija kirjoitti:
Etsin myös tietoa äsken asiasta. Mutta kukaan ei ole missään kertonut, miltä se näytteenotto tuntuu.
Papa-koe sattuu enemmän kuin koronatesti. Testissä ei mene pitkään eli kun se on otettu niin se on sitten otettu.
Minulla vuotaa nenästä todella herkästi ja valtoimenaan verta. Miten sen verenvuodon saa tyrehdytettyä, kun limakalvo alkaa vuotaa noin syvältä... ? Luulenpa että siinä on sairaalareissu tiedossa heti testin jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Yalen yliopiston tutkimuksen mukaan syljestä otettu näyte tosiaan luotettavampi.
https://news.yale.edu/2020/04/24/saliva-samples-preferable-deep-nasal-s…
Kertokaa tuo THL, HUS jne. koska ei ne niitä itse lue. Suomalaisista lehdistä lukevat tietonsa aina jälkijunassa.
Syljestä ottamalla jos pystyisi ottamaan, voisiko olla jopa edullisempi testaustapa?