Koulut kiinni: Ovatko opettajat etäopettamassa työpaikalla vai kotona?
Täyttä epätietoisuutta etätyön laadusta opetusalalla. Pomo ei kerro. Kuntakohtaisia eroja?
Kommentit (16)
Jos työnantaja määrää olemaan työpaikalla, silloin ollaan työpaikalla. Muuten ollaan ihan missä vaan. Paitsi ettei ulkomaille taida olla asiaa.
Kotona. Epäekologista ajaa 30 min suuntaansa koneen ääreen kun voin kotona istua koneen ääressä sen 7-8h/päivä. Samalla vahdin lapset ja pesen pyykit.
T. Yläkoulun lehtori
Odotan innolla sitä päivää että lapseni opettaja osaisi opettaa edes normaalioloissa.
Kotona totta kai. Etätyötä voi tehdä opettajakin. Eikä hallitus just sanonut, että koulut suljetaan? Yli 10 ihmisen kokoontumisia pitää välttää, pitäiskö paahtaa koululle julkisilla olemaan yksin luokassa?
T. Aineenope
Kyllä on ollut useita juttuja siitä, miten opettajat menevät kouluille, ja pitävät siellä oikean kunnollisen virtuaalisen oppitunnin.
Eri asiahan se oppitunti on koululla pitää, kuin jostain oman makuuhuoneensa pikkuruisesta nurkasta.
Vierailija kirjoitti:
Odotan innolla sitä päivää että lapseni opettaja osaisi opettaa edes normaalioloissa.
onko lapsesi huono oppija? Miten jos sinä opetat nyt ?
No eihän se opetuksen laatuun vaikuta, tehdäänkö töitä kotona vai koulussa. Se opettaja voi ottaa välineensä kotiin mukaan yhtä lailla.
Meillä selviää käytännönjärjestelyt vasta huomenna.
https://shows.acast.com/opecast/episodes/opecast-ekstra-etaopetus?fbcli…
esim. täällä yksi kertoo olleensa kotona, samaan aikaan moni oli kyllä myös koululla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko lapsesi huono oppija? Miten jos sinä opetat nyt ?
Olen opettanut kohta neljä vuotta. Ei muuten ole huono oppija kun hänelle vain opettaa. Ensin ehdin itse luulla että on mutta tässä ajassa huomannut kun kaiken itse opettanut ettei se niin ole ja en ole ainoa vanhempi luokalta jolla ongelmana se että kaikki illat menee siihen että itse lasta opettaa.
Kai ne suojatyöpaikat on oikea asia kun tuota turhaketta saada pois virasta. Ja olen kuullut samaa muilta vanhemmilta joilla lapsi ala-asteella.
Lapsikin sanoi ettei haittaa että koulu kiinni, siellä käyminen muutenkin turhaa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se opetuksen laatuun vaikuta, tehdäänkö töitä kotona vai koulussa. Se opettaja voi ottaa välineensä kotiin mukaan yhtä lailla.
Meillä selviää käytännönjärjestelyt vasta huomenna.
Odotan innolla mitä ne käytännön järjestelyt on. Ihan vain siksi että voin nauraa niille. Tämä niin kaatuu vanhempien niskaan eikä niillä opettajilla ole mahdollisuutta tehdä työtään eli opettaa. Pitäisi vain ne lomauttaa, etenkin ne 1-3-luokkien jos sinne ei oppilaita tule.
Meillä opettaja kertoi jo tänään että jätti menemättä kouluun. Sen verran motivaatiota sillä on. En odota yhtään mitään hänen suunnalta seuraavaan kuukauteen mutta kokeet kyllä pamahtaa heti seuraavana päivänä kun koulu aukeaa.
Meillä saa valita, tekeekö työtä koululla vai kotoa käsin. Useimmat jäävät varmasti kotiin paitsi silloin, kun on ylioppilaskoevalvontoja. Osa oppitunneista pidetään videoyhteyttä hyödyntäen, osa korvataan itsenäisillä tehtävillä. Työtä on tuntimääräisesti enemmän, kuin jos opetus jatkuisi normaalisti. Kurssi- ja tuntisuunnitelmia pitää muokata lennossa ja opetella uusien ohjelmien käyttöä. Jo pelkästään siinä, että koeviikolla ei voi pitää tavanomaisia kokeita, on paljon miettimistä, ja viisijaksojärjestelmässä olevissa lukioissa koeviikko alkaa ensi viikolla.
Työpaikalla. Paitsi jos olen kipeänä, saan ( =täytyy) tehdä töitä kotoa käsin.