Korona tuli, pörssit romahti ja suuri osa säästöistä meni :(
Iskee kovaa tällaiseen opiskelijaan jolla nyt ei muutenkaan liikaa sitä rahaa ole..
Kommentit (28)
Onneksi minun säästöni ovat hyvässä tallessa pankkitilillä. Olen miettinyt, pitäisikö niillä lunastaa vuokratontti omaksi vai remontoida taloa vai maksaako lainat pois.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minun säästöni ovat hyvässä tallessa pankkitilillä. Olen miettinyt, pitäisikö niillä lunastaa vuokratontti omaksi vai remontoida taloa vai maksaako lainat pois.
Vuokratontti ja remontoida?:D
Sulla siellä tilillä mitään ole
Tulee myös takaisin, ei se maailma tähänkään lopu.
Vierailija kirjoitti:
Kovasti vielä muutama kuukausi sitten huudettiin, että säästöt kannattaa pistää poikimaan. Mä aloitin vuoden lopulla enkä menettänyt paljon, mutta harmittaa silti.
Pörssi onkin hyvä paikka säästöille, kunhan sijoitusaika on pitkä (vähintään 10 vuotta) ja sijoittaa vain sellaista rahaa jota ei tarvitse - ei vaikka jäisi työttömäksi, auto hajoaisi ja tulisi liuta muitakin vastoinkäymisiä.
Kokemattomien ei pidä mennä osakemarkkinoille sijoittamaan mitään. Olen seurannut tätä markkinaa jo vuodesta 2013, ja kun markkinat silloin nousivat sen eurokriisin jälkeen, niin tuntui että nousu oli perusteetonta. Jo silloin Japanin keskuspankki rupesi elvyttämään isolla vaihteella kun Nikkei eräänä päivänä romahti yli -7%. Aina kun tuli laskuja, niin keskuspankit astuivat esiin, ja lupasivat lisää elvytystä ja markkinat rauhoittuvat. Erityisen kauhistuttava nousu oli vuonna 2015 kun EKP rupesi isosti elvyttämään. "Buy the dip"-strategia toimi aina, mutta mitään ilmaita lounaita ei voi osakemarkkinoilla olla, jos ne toimivat oikein.
Juuri tällä hetkellä mikään vanha ei toimi, FED on heittänyt markkinoille satoja miljardeja, jopa biljoonia rahaa lyhyessä ajassa, mutta se ei enää kelpaa.
Hopeakettu kirjoitti:
Opiskele vaikka lisää markkinataloutta :) Mitään mihinkään mennyt, tappio on olemassa vasta myydessä. Älä myy niin ei tule tappiota.
Tappiot on jo nyt todellisia, koska jos rahat olisi pitänyt pankkitilillä turvassa ja sijoittanut ne vasta nyt, samalla rahalla saisi paljon enemmän.
Perseaukisella on perseaukisen ongelmat.
Fiksuinta olisi ollut. Äsken myydä ja kohta ostaa.....