Ostettiin talopaketti!
Huh, tässä sitä nyt ollaan! Kaksi alle 2v ja rakentaminen alkaa kohta... Vielä ei hirvitä, on vaan helpottunut olo kun saatiin talofirmat kilpailutettua ja päätös tehtyä! Vuoden päästä omassa talossa... Hymyilyttää!!! :)
Kommentit (34)
jos toinen kysyy onko paketti tms kerron miten me se tehdään.
Vierailija:
Tarkotin lähinnä sitä, että meillä muutamat tutut jotka ottaneet talopaketin ja teettäneet vaikka kuinka paljon vieraalla. sitten kerrotaan kaikille että ollaan itse rakennettu oma talo eikä edes ilmoteta mitä on teetetty ja mitä oli valmiina.Vierailija:
Ei voi sanoa että rakentaa itse jos on paketti? kuka meillä sitten rakentaa? Voisitko kertoa? Eli kun tulee suurelementti paketti (ulkoa valmiina,sisältä tehdään itse) niin miten asian ilmaisen muille? Sanonko että emme rakenna itse vaan meille tulee paketti??
runko tuli pystytettynä, putkimies kävi ja laatoittaja. Ilmeisesti saisin sanoa, että itse tehtiin... Ja mitä ihmeen väliä sillä on. Sitten voi alkaa ihmetellä jos ostaa valmiin talon ja sitä väittää itse rakentamaksi.
Meille tulee yläkerta talopakettina, alakerta elementteinä. Mies on aamusta iltaan rakennuksella. Ei tartte tulla mulle ainakaan sanomaan etteikö meillä RAKENNETTAISI taloa ihan itse!
Meillä samanlainen tilanne ja kyllä tosiaan rakennetaan ja rankkaa on, vaikka ei aivan alusta asti itse tehdäkään.
Vierailija:
Meille tulee yläkerta talopakettina, alakerta elementteinä. Mies on aamusta iltaan rakennuksella. Ei tartte tulla mulle ainakaan sanomaan etteikö meillä RAKENNETTAISI taloa ihan itse!
Enkä koe että me oltais jotenkin huonompia kuin pitkästä rakentavat perheet. Ei oo meinaan mitenkään kunnia asia mun miehelle rakentaa AIVAN YKSIN koko taloa alusta loppuun asti...!
Teillä se rankkuus vaan kestää kovin paljon vähemmän aikaa.
t: 2 pienen äiti, joka ei anna miehensä aloittaa talonrakennusta
ei olisi kannattanut sun miehen ihan kaikkea tehdä itse kun sinulla on pinna noi tiukalla. On se kumma että sun pitää olla vihainen paketin ottajille!! Onko se jotenkin sinulta jostain kohtaa pois jos joku pääsee helpommalla kuin sinä?
Kaikki raivaaminen, luvat, liittymät, materiaalit, urakoitsijat jne. täytyy kuitenkin hoitaa. Ja kyllä mä silti sanon, että me rakennetaan talo. Sanon tosin myös, että tulee avaimet käteen periaatteella. Ja kyllä me siellä tontilla pyöritään. En siltu koe olevani yhtään huonompi ihminen kuin pitkästä rakentavat ja koen saavani hyvinkin omanlaiseni talon! Jos on halua ja rahaa ottaa kaikki valmiina, niin tekeekö se ihmisestä huonomman? Tosi taas fiksuja ihmisiä liikenteessä! Ap:lle onnea uuteen projektiin, kyllä se kiitos seisoo lopussa. Lasten päiväunien aikaan mä ainakin olen ollut puita kaatamassa ja kämppää siivoamassa. Annetaan jokaisen rakentaa tai rakennuttaa tavallaan ja siitä nauttia tai kärvistellä oman mielen mukaan ;o)
T: se sama pitkästä rakentaja ja en tod haukkuisi ketää paketin ottajaa.
Sanoin vaan oman mielipiteeni miten asia pitäs ilmasta, mut nyt mun on mentävä.
Tsemppiä vaan kaikille rakentajille ja rakennuttajille tasapuolisesti ja hyvää kesää=)
Vierailija:
ei olisi kannattanut sun miehen ihan kaikkea tehdä itse kun sinulla on pinna noi tiukalla. On se kumma että sun pitää olla vihainen paketin ottajille!! Onko se jotenkin sinulta jostain kohtaa pois jos joku pääsee helpommalla kuin sinä?
ja lisäksi sähkäri, putkari, lattianvalaja, louhija ja kaivurikuski sekä nosturikuski kattotuoleja laittaessa. Niin, kattotuolit siis tuli valmiina eli jonkun muun tekeminä. Tietysti kaikkea pienempääkin elementtiä tuli valmiina, kuten ikkunat, ovet ja kaapistot (vaikka itse asennettiin). Ja betonikin hommattiin valmiina. Ja olihan ne puutkin sahalla valmiiksi sahattu mittoihinsa ja höylätty profiileihin, me vain pätkittiin pituus sopivaksi, joitakin korokelistoja itse sirkkelöitiin. Takka sentään tehtiin itse ' pitkistä' tiilistä, mutta tosirakentaja olisi toki tehnyt tiiletkin itse... Maalitkin ostettiin valmiina, vaikka nykyään taitaa olla jopa muotia keitellä ne itse.
Aika monta osaa siis meidänkin talossamme on teetettyinä elementteinä, mutta silti sanotaan, että se on itse + appiukon tekemä pitkästä tavarasta. Ja aikaa paloi kolme vuotta - kaikki illat ja viikonloput ja lomat. Ei, ei ollut lapsia vielä silloin... Ja homma oli ihan kivaa, kun minäkin sain olla mukana.
Ehkä taloPAKETTIrakentajien puheissa ärsyttää joskus se, että kehutaan kuinka _KAIKKI_ on itse tehtyä - vaikka kaksi kolmasosaa talosta olisi tullut valmiina. Vaan kukin puhuu tavallaan, vastuu jää kuulijalle. Talopakettejakin on niin moneen lähtöön, ettei pakettirakentajastakaan paljoa tiedä, miten paljon omaa työtä on kulunut. Olennaisinta taitaisi olla se, että kaikki olisi HUOLELLA tehty, oli tekijä sitten kuka tahansa. Nykyään näkee ihan liikaa hutiloitua jälkeä, sekä itse tehtynä että ammattilaisten jäljiltä.
Vierailija:
mutta arviolta 6-8kk menee vielä muuhun rakentamiseen tai rakennuttamiseen eli ei se pakettitalokaakaan tosta vaan tule. Ja valitettavasti (tai oikeastaan onneksi) emme ole kaikken alojen taitajia, joten rakennuttaminen on osittainen pakkokin. Enkä koe mitään alemmuudentunnetta siitä, että juuri minun mieheni ei tee kaikkea itse ja vielä vähemmän tunteen hän itse!
Mitähän se mies sitten raksalla kaikki illat? Meille tulee Kastelli säältä suojaan pystytettynä. Aluksi mies raivasi tontin, kaatoi lähes hehtaarin alueelta puita, jotka vielä pilkottiin polttopuiksi. Sitten mies teki itse tien, tosin 4 rekkakuormaa hiekkaa tuotettiin tontille. Sitä ei itse viitsitty sorakuopalta kottikärryillä työnnellä. Sitten kaivinkone kävi kaivamassa, talon paikan, rengaskaivon ja jätevesijärjestelmää varten kaivaukset, myös salaojat ja sadevesikaivot tehtiin samalla. Mies oli koko ajan appiukon kanssa apuna, koska kaivinkone kuski vain kaivoi sieltä mistä pyydettiin ja miehet teki loput työt.
Kun talonpohja oli kaivettu mies teki anturamuotin ja pumppuauto toi tontille betonin. ( Aikaa säästääksemme tilasimme valmisbetonin, tosin itse myllyllä tehty betoni olisi tullut halvemmaksi.) Kun antura oli kuivunut, muurasi mieheni itse harkot, minä toimin harkkolaastin tekijänä. Tämän jälkeen itse laittelimme bitumikermit, patolevyt, routaeristeet ja aloitimme sisä- ja ulkopuolen täytöt. Nyt mies on siellä tontilla eristämässä sokkelin sisäpintaa ja täryllä täristelee täyttömaata tiiviiksi. Kolmen viikon päästä tulee talopaketti. Asentajat pystyttävät runkotolpat, asentavat kattotuolit, aluskatteen ja ikkunat. Sen jälkeen teemme kaiken muun paitsi uunin ja piipunmuuraukset ja lattiavalun itse. Minusta tämä on rakentamista, mutta ilmeisesti me kuitenkin toimimme teidän mielestä vain rakennuttajina. Ja mies on muuten rakennusalalla töissä ja koulutusta löytyy sähkö- ja lvi-alalta ja hänenkin mielestä me rakennamme.
Me rakennettiin muutama vuosi sitten ja oli 3 alle kouluikäistä, hyvin meni ja talo tuli valmiiksi alle vuodessa. Ei mitään ongelmia parisuhteessa. Toisaalta mun mies muutenkin paljon reissussa työn puolesta, joten olin jo tottunut siihen. Sellaiselle, jolla mies yleensä iltaisin kotona, on varmaan paljon rankempaa tottua siihen.
Lasten kanssa voi käydä siivoilemassa ja samalla tutustuu muihin samalla alueella rakentaviin, myös lapset tutustuvat toisiinsa.
Intoa vaan teille! :)
Miestä ei oo paljoo kotona näkynyt. Meillä kohta 3v tyttö ja syksyllä syntyy toinen.
Meillekin talo tulee ulkopuolelta melkein valmiiksi ja sisäosat mies tekee itse. Mitään valmistumispäivämäärää ei olla lyöty lukkoon, mutta toivon mukaan ensi juhannukseksi viimeistään päästäisiin omaan taloon! :)
Tarkotin lähinnä sitä, että meillä muutamat tutut jotka ottaneet talopaketin ja teettäneet vaikka kuinka paljon vieraalla. sitten kerrotaan kaikille että ollaan itse rakennettu oma talo eikä edes ilmoteta mitä on teetetty ja mitä oli valmiina.
Vierailija: