Mä en toivu tästä surusta enää koskaan. Peruskoulun koulukiusaamisen takia en koskaan päässyt toteuttaa unelmiani.
Rakastin koulua, olisin lukioon halunnut ja sitä kautta yliopistoon lukee oikeustieteitä tai kieliä. Kävikin niin että päädyin tekee siivous ja myyjän hommia pätkissä. Nyt työtön ja lähes varaton vailla mitään tulevaisuutta.
Tuntuu että minulla ei ole enää mitään mahdollisuuksia pärjätä. Olen 30v. Nyt näen kuinka muut nauttivat haasteista ja palkasta, elävät normaalin nuoren aikuisen elämä toisin kuin minä.
Kommentit (31)
Ei ole vielä liian myöhäistä. Kannattaisko nyt viimeistään alkaa?
Tuntuu että alkaa jo olemaan liian vanha tehdä kaikki koulut uudestaan. Olisin 40 sitten kun valmistun työelämään.
Toteuta jollain tavalla lahjojasi, älyäsi, luovuuttasi. Ei yliopistoon hakeminenkaan vielä liian myöhäistä ole kolmekymppisenä.
Monelle vaikeuksia kokeneelle siitä tulee myöhemmin elämäntehtävä, että auttaa samaa kokevia / kokeneita.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Olen täällä jo viimeiset 10 vuotta yrittänyt ties mihin päästä mutta kun jää aina kiinni siitä korkeakoulutuksesta. Tuntuu että on vain siivojan ja myyjien paikat auki.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu että alkaa jo olemaan liian vanha tehdä kaikki koulut uudestaan. Olisin 40 sitten kun valmistun työelämään.
Siis eikö sinulla ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa?
Muutenkin tosin
Aikuislukio + kandidaatti = 5 v
Aikuislukio + kandidaatti + maisteri = 7 v
Niin ja 37v:llä on 30 vuotta työelämää jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Olen täällä jo viimeiset 10 vuotta yrittänyt ties mihin päästä mutta kun jää aina kiinni siitä korkeakoulutuksesta. Tuntuu että on vain siivojan ja myyjien paikat auki.
Ainakin lapsia pääsee toistaiseksi hoitamaan ilman korkeakoulutusta. Vaikka haaveita on siihen suuntaan, että korkeakoulutuksesta tulisi sielläkin pakko.
Vierailija kirjoitti:
Aika ankea asenne. Minä täytän tänä vuonna 33v ja haen yliopistoon juuri alkavassa yhteishaussa
Jos nykyiset työt tökkii jo nyt niin mieti 30 vuoden päästä. Laita paperille realistiset tavoitteet ja ryhdyt tavoittelemaan niitä.
Vielä 50 vuotiaatkin hakee tyyliin lääkikseen opiskelemaan. Asenne kohdilleen nyt.
Minä olen kauan sitten luopunut ns normaalista elämästä. Se on urpoille.
30v on jo toinen jalka haudassa (varsinkin näin korona-aikoina). Ei siinä iässä kannata enää tehdä mitään pitkän aikavälin panostuksia. Kunhan vaan keskittyy elämään päivä kerrallaan.
Paha tilanne, mutta valopuolena on vielä että olet nuori joka surauttaa tuon lukion alta ja toteuttaa unelmaansa. Olet parhaassa koulutusiässä!!!! Elämme aikaa jossa ihmisten on kouluttauduttava montakin kertaa et ole oikeastaan edes jäljessä!.
Rohkeasti vaan tarvittavat lukioaineet läpi nyt! Mene jollekin vaikka kelalla juttelemaan ja tai opinto ohjaukseen työkkäriin ja pyydä kannustusta.
Minunkin elämä pilattiin, nyt olen 50 ja varaton, en töissä enkä pääsekään kun ei ole kunnollista koulutusta. Ei ihme jos olen vieläkin katkera, ei sellaisesta haukunnasta ikinä toivu.
Älä viitsi sanoa "toteuttaa" kun pitäisi sanoa "toteuttamaan"!
Pintaliitokerhoon olis pitäny päästä.
SINÄ ET PÄÄTYNYT TEKEE! SINÄ PÄÄDYIT TEKEMÄÄN!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö sinulla ole peruskoulun jälkeistä tutkintoa?
Muutenkin tosin
Aikuislukio + kandidaatti = 5 v
Aikuislukio + kandidaatti + maisteri = 7 v
Niin ja 37v:llä on 30 vuotta työelämää jäljellä.
Olen valmistunut amiksesta puutarhuriksi ja se oli yhtä tyhjän kanssa,toisaalta tämä on sinällään hyvä koska jos menisin lukioon mun ei tartte koko lukio tehdä.
Mistä voi olla noin varma että lukion jälkeen pääseen heti yliopistoon? Tutuillani mennyt jopa 7 vuotta ennen kuin pääsivät.
Aloita vaan siitä lukiosta, tai sitten mieti löytyisikö amk:sta jotain kiinnostavaa. Lukio + yo ei myöskään ole poissuljettu ikäsi takia.
Itselläni meni amk:n ensimmäinen yritys puihin, samoin yliopiston mm. unettomuuden takia. 35-vuotiaana pääsin uudestaan opiskelemaan amk:hon toiselle alalle kun löytyi keino rahoittaa se. Suoritin sen ja pääsin oman alan töihin.
Miten koulukiusaaminen esti lukioon pääsyn?
Oletko varma, että olisit menestynyt ilman kiusaamista?
Katkeruus jotakin tahoa kohtaan on varmin tapa pilata elämänsä.
Et mennyt lukioon ja yliopistoon miksi?