Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä huomasit tai aloit epäillä että lapsellasi on ADHD?

Vierailija
15.03.2020 |

Ja minkäikäisemä epäilykset heräsi ja mikä on lapsen sukupuoli.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse asiassa tytär alkoi itse epäillä add:ta, vasta lukiossa. Oli siihen asti pärjännyt koulussa hyvin kuuntelemalla opetusta tunneilla, mutta lukiossa olisi pitänyt lukea itsekin. Ajatukset ei vaan pysyneet kasassa millään. Motivaatiota oli, muttei kykyä päntätä.

Ylivilkkautta hänellä ei ole, joten siksi en osannut epäillä itse mitään. Lisäksi meillä on myös autismikirjolainen lapsi, ja häneen verrattuna tyttö on "normaaliuden perikuva".

Jos ap epäilet lapsellasi adhd:ta, juttele asiasta päiväkodissa tai koulussa ja kysy, mitä mieltä he ovat. Adhd tulee enemmän ilmi juuri ryhmässä, kotona oman lapsensa kanssa on helposti vähän sokea.

Pyydä palautetta myös kirjallisesti ja varaa sitten neuvolalääkärille tai terveyskeskuksen omalääkärille aika. Tarvitsette häneltä lähetteen tutkimuksiin. Yleensä ainakin isommilla lapsilla selvitetään ensin perheneuvolassa tai nuorisopsykiatrisella psyykkisten selittävien tekijöiden mahdollisuus eli suljetaan muita vaihtoehtoja pois.

Tutkimuksiin on jonoa ja ainakin meillä prosessi kesti yli vuoden.

Tsemppiä!

Vierailija
2/4 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei totellut vaikka sanoitin tunteita. Sen jälkeen onneksi pian saatiinkin tutkimukset käyntiin, ja nyt ei enää tarvitse hävetä sitä, että lapsi käyttäytyy huonosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ei totellut vaikka sanoitin tunteita. Sen jälkeen onneksi pian saatiinkin tutkimukset käyntiin, ja nyt ei enää tarvitse hävetä sitä, että lapsi käyttäytyy huonosti.

Et sanoittanut oikein.

T,kiintymyssuhdeäidit

Vierailija
4/4 |
15.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö on. Peruskoulun viimeisellä luokalla, minua alkoi mietityttämään hänen tolkuttoman huono koulumenestys. Tutkin asiaa ja törmäsin sellaiseen kuin add. En ollut kuullut moisesta aiemmin.  

Kysyin asiasta muistaaksieni ihan koululääkäriltä, olin laittanut tyypillisiä oireita paperille. Hän laittoi lähetteen nuorisopsykiatrille, jossa usean käynnin jälkeen diagnoosi todettiin samaksi kuin oli aavistellut. Minun klaaja kyselulomake kuului yhtenä osana siihen. Kaikki oireet olivat jo pienenä lapsena, muilla lapsilla ei ollut vastaavia. Myös päiväkodissa oli asiaa mietitty useasti. Silloin puhuttiin vain adhd:sta lasten kohdalla ja se ei kuvannut tytärtäni. Se hyperaktiivisuus tosiaankin puuttui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi seitsemän