Ymmärrän miksi HUS rajoitti koronatestaukseen pääsyä vain tietyihin ryhmiin
Ymmärrän nyt miksi HUS rajoitti koronatestaukseen pääsyä ja rajasi sen koskemaan vain esim.terveydenhuollon henkilökuntaa ja riskiryhmiä.
Lähiomaiseni on karanteenissa. Karanteenissa olevat kuuluvat vielä toistaiseksi testattaviin, THL haluaa seurata tautiketjuja. Mielestäni näiden testaus on kohta täysin turhaa, jos sairastuneita alkaa olla tuhansissa. Karanteenissa olevamme sai lieviä flunssaoireita perjantaina (kurkkukipu, pieni yskä), lauantaina yrititettiin soittaa HUSin päivystysnumeroon ja päästiin läpi vasta noin 4,5 tunnin jonotuksen jälkeen, koska linjat oli tunkeutuneet kaiken maailman koronasta huolestuneista kansalaisista, kun mulla on pikku flunssa. Miksi eivät osaa soittaa erilliseen korona neuvontanumeroon tai kuntien omiin neuvontanumeroihin? Netti on pullollaan tietoa tästä! Lähiomainen pääsi testiin nyt sunnuntai aamupäivällä. Testaaja kertoi, että vastaus tulee 2-3 päivän kuluessa. Ja ei, meillä ei panikoida asiasta, vaikka itse kuulunkin riskiryhmään. Tauti muiden joukossa..
Hyvät ihmiset, on täysin järkevää, että testausta on nyt rajoitettu. Jos kaikki halukkaat testattaisiin, testien analysoimiseen menisi tällä menolla viikkokausia. Kukaan ei hyötyisi tilanteesta. On paljon järkevämpää laittaa ne resurssit ja raha muuhun.
Korona leviää jo nyt, kaikkia tautiketjuja ei pystytä edes enää jäljittämään/hallitsemaan. Joten pysy heti kotona, jos sairastut. Ota vastuu taudin leviämisen ehkäisyssä oli kyseessä korona tai muu. Testaus ei tautia paranna.
Ymmärrä, että testauksessa kestää näin kauan vain siksi, että..
- tarvittuja toimia ei tehty heti ja virus ehti jo levitä
- naiivisti kuviteltiin että ei se tänne tuu eikä varauduttu mitenkään hankkimalla testejä tai mahdollistamalla testaus muuallakin kuin Helsingissä
Suomi on itse ajanut itsensä tähän. Kiva että ymmärrät, mutta yritä käsittää, että tilanne on sama kuin ymmärtäisit ihmistä, joka tietoisesti ampui itseään jalkaan ja nyt voivottelee ettei kävely suju.