Lääkäri möläytti sukupuolen
Olen rv 40. Kävimme pari päivää sitten päivystyksessä liikkeiden vähentymisen takia. Sykkeet olivat hyvät liikkeiden vähyydestä huolimatta. Lääkäri kuitenkin ultrasi vielä. Kaikki oli muuten oikein hyvin, mutta huomasi sitten toisessa munuaisaltaassa laajentumaa. Samalla möläytti "poikasikiö. Senhän te tiesittekin?"
No, emme. Emmekä olisi halunneet. Kyseessä esikoisemme.
Tässä tietysti suurin järkytys oli tuo löytö, koska rakenneultrassa kaikki oli ok ja koko raskaus mennyt todella "helposti". Synnytystapaultrassakaan ei huomattu tätä. Lääkäri huomasi mokanneensa, mutta sanoi "tämän takia on kuitenkin tärkeää tietää". Viittasi siis tuohon löytöön. Itselle se tuntuu lähinnä selittelyltä. Synnytys voi kuitenkin käynnistyä koska vain, niin en ymmärrä miksi meidän vanhempien on olennaista se tietää.
Nyt kun on tuosta löydön järkytyksestä vähän selvinnyt niin yhtäkkiä tuli itku tämän takia. Minulla on myös synnytyspelko ja jotenkin ajatus siitä, että sukupuoli selviää vasta synnytyksen jälkeen, on helpottanut pelkoa. Tuntuu, että multa vietiin nyt yksi kokemus pois.
Onko muille käynyt tätä näin, että sukupuoli olisi möläytetty jossain vaiheessa?
Kommentit (30)
Anteeksi mutta ei riitä empatiaa tällaisesta valittamiseen. Elämä ei ole täydellistä eikä sitä voi 100% kontrolloida. Edes lääkäri ei ole täydellinen. Hän oli hyvä ultraaja mutta ei huomannut tarkastaa, tiesittekö sukupuolen tai halusitteko tietää sen. Tosin jo tuota munuaisallalöydöstä googlaamalla olisitte arvanneet, että lapsi on todnäk poika.
Jännitä nyt sitten vaikka sitä, tarvitseeko vauva toimenpiteitä tuon munuaisaltaan laajentuman vuoksi. Sitä saat valittaa ja jännittää ja siihen saat 100% sympatiani ja sympatiani.
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Iloitse poikalapsesta äläkä marise turhasta. Pisti vähän vihaiseksi tuommoinen aloitus. Poika parka, jolla on ääliö äiti.
Miksi ihmiset täällä on yksinkertaisia julmureita?? Aloittajan murhe heijastaa tietenkin muitakin murheita, eikä ole "vain" kyse sukupuolesta. Kuinka nero pitää oikein olla, että kykenee sen verran psykologian perusteita ymmärtämään. Se, että annatte ikävää palautetta vain lisää aloittajan taakkaa, kun hän tarvitsisi helpotusta. Idiooottiporukkaa.
Sikiöaikana todettu munuaisaltaan laajentuma – miten jatkotutkimukset tulisi kohdentaa?
Raskaudenaikaiset ultraääniseulonnat ovat olleet tärkeä diagnostinen työkalu jo vuosikymmenien ajan. Munuaisaltaan laajentuma, jota esiintyy noin prosentilla sikiöistä, on yksi tavallisimmista poikkeavista löydöksistä loppuraskauden aikana. Useat eri virtsateiden rakenteelliset tai toiminnalliset poikkeavuudet voivat aiheuttaa munuaisaltaan laajentumista. Valtaosassa tapauksia löydös on kuitenkin lapsen terveyden kannalta merkityksetön.
https://www.aka.fi/fi/tietysti/terveys/nyt-pinnalla1/sikioaikana-todett…
Aloittajalle tsemppiä, älä välitä näistä ymmärtämättömistä kylmäsieluista täällä. Kaikkea hyvää ja tsemppiä synnytykseen!
No voi kamalaa :(((((( oliko niin dramaattista, että piti tännekin ulista jodelin lisäksi?
No joo, varmaan harmittaa kun noin pitkälle jo pysynyt salassa.
Mutta voihan sen nyt ajatella näin että ihana pieni poika sieltä tulossa. Oma poika! Eikö se ole jotenkin konkreettisempaa ja henkilökohtaisempaa kun sukupuoli tiedossa?
Itse annan vinkin jos haluat imettää ja imetyksen onnistuvan. Mieti jo nyt sitä pientä poikaa joka kohta syntyy ja jota kohta pääset hoivaamaan ja ruokkimaan. Auttaa maidon nousuun kaikki hellät ajatukset vauvasta.
Ja jos haluat kivunlievitystä niin älä odota liian pitkään. Itse olen pyytänyt ensin epiduraalin koska sen jälkeen olisi voinut tarvittaessa saada spinaalin.
Itseä rauhoitti tieto että saan tarvittavat kipulääkkeet. Epiduraali auttoi eli spinaalia ei tarvittu ja ponnistusvaiheessa sain vielä jonkun pudendaalipuudutuksen jonka laittoa en edes huomannut ja vei hyvin kipua ponnistusvaiheessa.
Kannattaa myös ponnistaa rauhallisesti ja vaikka pyytää jotain hautomaan alapäätä jollain lämpimällä niin minimoi mahdollisia repeämiä.
Tsemppiä synnytykseen ja ihanaa vauvantuoksuista aikaa!
Maailmassa on oikeitakin ongelmia. Ap:lla on asiat liian hyvin, itku parku ja kyynel.
Voi kyynel. Tämmösten tyyppien takia oon onnellinen että koronavirus vie hetkeksi ajatukset muualle. Ilmasen terveudenhuollon ja huipputeknologian keskellä lapsen terveyttä selvitellään ja "tuntuu että minulta vietiin yksi kokemus".
Ymmärrän että olet harmissasi, varsinkin tuossa vaiheessa raskautta hormonit/väsymys/pelot pistävät mielen herkille ja se on täysin normaalia! Ja kaikki poikkeava kuulostaa katastrofaaliselta mutta lopulta kaikki menee luultavasti hyvin kuitenkin.
Itse itkin samaa viimeisilläni raskaana kun lääkäri vaan totesi että ennustaa meille poikaa kaikenmaailman merkeistä. En olisi halunnut tietää. No, tyttö tuli kuitenkin. Tosi harmittava moka lääkäriltäsi. Itse myös ajattelen asian niin että yllätyssukupuoli helpottaa synnytyspelkoa, kun voi kohdistaa ajatukset johonkin positiiviseen ja jännittävään yllätykseen joka kohta selviää. Ikäänkuin lopussa odottava bonuspalkinto vauvan lisäksi. Pienenä vinkkinä vielä suosittelen ettet lue tätä vauvapalstaa ja sen tympeitä kommentteja liikaa, vaan annat itsellesi ja mielellesi synnytysrauhan. :)
Voi miten ikäviä kommentteja tulevalle äidille joka on hormonihuurujen takia herkässä mielentilassa.