Oireettomana, voiko mennä kävelylenkille ulkoilmaan yhdessä ystävän kanssa?
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tälläinen suositus on annettu? Kun virus ei leviä ilmassa vaan pisaratartuntana
”Kun virus ei leviä ilmassa...” Lupaatko varmasti? Tutkijat maailmalla ovat kanssasi eri mieltä, tosin se tutkimus odottaa vielä vertaisarvioijien kantaa. Onko sulla kompetenssia siihen, vai tekikö vaan mieli juoruamaan? Juorutkaa puhelimessa, lenkkeilkää erikseen?
Jos se olisi airborne (vrt tuhkarokko), sairastuneita olisi nyt kuukausien jälkeen jo satoja miljoonia. eri
Näissä asioissa eli uuden viruksen osalta kannattaa mieluummin olla liian varovainen ja tyhmänrohkea.
Maallikoiden luotto omaan päättelykykyynsä on joskus liian suuri.
Sopiva varoetäisyys oireiseen on 2 m. Ohjeita pisara- ja kosketustartuntojen ehkäisyyn on annettu koko ajan. Ja jos nyt otat esille ne sairastuneet lääkärit, niin viruskuorma merkitsee, eli altistuksen kesto ja itseen imuroitujen virusten määrä. Toki on parempi välttää ystävää, jos tämä on tampio jä köhii päin.
Aloituksessa ei puhuttu oireettomasta kantajasta, vaan oireettomasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tälläinen suositus on annettu? Kun virus ei leviä ilmassa vaan pisaratartuntana
”Kun virus ei leviä ilmassa...” Lupaatko varmasti? Tutkijat maailmalla ovat kanssasi eri mieltä, tosin se tutkimus odottaa vielä vertaisarvioijien kantaa. Onko sulla kompetenssia siihen, vai tekikö vaan mieli juoruamaan? Juorutkaa puhelimessa, lenkkeilkää erikseen?
Jos se olisi airborne (vrt tuhkarokko), sairastuneita olisi nyt kuukausien jälkeen jo satoja miljoonia. eri
Ihan hyvä pointti, ja samaa olen itse miettinyt. Se ei voi levitä pitkiä matkoja ilmavälitteisesti, koska esim. kiinalaisnaisesta ei seurannut ilmeisesti yhtään jatkotartuntaa.
Ihmiset kuitenkin ovat yleensä aika lähellä toisiaan sosiaalisissa tilanteissa, ja esimerkiksi sylkeä saattaa lentää puhuessa. Höyrystyvä hengitysilmakin oli hyvä pointti. Kostea, lämmin ilma joissakin rakennuksissa. Hmm...
Vuoden päästä ovat viisaampia meistä ne, jotka saavat elää.
Minä olen mielestäni ollut hysteerinen ja olen laittanut kotivaraa kuntoon jo monta viikkoa ja ollaan etätöissä. Mutta ulos voisin lähteä kävelylle oireettoman kaverin kanssa, pitäisin vaan metrin parin väliä.
Tää tilanne kuitenkin jatkuu mahdollisesti kuukausia, joten sinä aikana on syytä liikkua, jotta sen puute ei ala tuottamaan terveysriskejä. Ulkona kävellessä etäällä toisesta on kuitenkin niin pieni mahdollisuus tarttua, etten siitä stressaisi. Ihan nollaksi ei riskiä saa kuitenkaan, joten minimoin riskit ja osa sitä on toimia siten, että minimointia jaksaa pitkään, eikä hermo mene viikon päästä.
Missä tuo 2m turvaväli on annettu? Eihän työpaikkojakaan ole suljettu eikä julkista liikennettä yms.
Kuuleppa nytten, hölmö aloittaja. Jos koulut ovat edelleen auki, lapset ovat niitä oireettomia viruksen kantajia! Sieltä se leviää entistä enemmän joka paikkaan ja perheisiin. Ei mistään ulkokävelystä kahden oireettoman välillä. Idiootti. Levität turhaa pelkoa tällaisella absurdilla aloituksella. Ulkokävely on paras mahdollinen tapa pysyä terveenä ja kohottaa kuntoa, ja pitää mieliala ylhäällä.
Vierailija kirjoitti:
Missä tuo 2m turvaväli on annettu? Eihän työpaikkojakaan ole suljettu eikä julkista liikennettä yms.
Ei voida yhteiskuntaa panna kiinni. Tietenkin se leviää työpaikoilta ja kouluista ja eniten sairaaloissa, koska siellä on eniten tartunnansaaneita. Siksi tätä epidemiaksi sanotaankin.
Katsotaan, että tauti ei ole kovin vaarallinen nuorille eikä työikäisille.
Suurin riski sairastua oireettomastakin tai vain vähän nuhaisesta sairastuneesta on esim. ruokailutilanteessa, kun ollaan lähekkäin yli 10-15 minuuttia ja vielä jutellaan ja syödään suu auki- eli parempi vaihtoehto olisi syödä yksin omia eväitä.
Lenkillä voi käydä tietysti, mutta jos ei ole oman perheen kaveri, niin etäisyys (vaihtelee 1 -2 metriä suositteljan mukaan) pitäisi säilyttää vieraiden kanssa ja jutellessa. Jos juttelu jatkuu yli 10 minuuttia riski kasvaa.
Nythän vielä tartuntoja on vähän, mutta joka päivä riskit kasvavat.
Itse olen sitä mieltä että ulkoilu kaverin kanssa on ok (kumpikin oireeton= tiettävästi terve eikä suoraa altistusta kehenkään sairastuneeseen ) mutta olen yllättänyt että niin monen mielestä myös ulkona kävely on turhaa suuren riskin toimintaa ja suositusten vastaista. ap
Mä todellakin ulkoilen ja pidän siinä riskiä täysin mitättömänä. Kaupassa sen sijaan käyn vain yöllä, joukkoliikennettä vältän täysin, kaikista harrastuksista olen jäänyt pois...
T: riskiryhmäläinen
Vierailija kirjoitti:
Itse olen sitä mieltä että ulkoilu kaverin kanssa on ok (kumpikin oireeton= tiettävästi terve eikä suoraa altistusta kehenkään sairastuneeseen ) mutta olen yllättänyt että niin monen mielestä myös ulkona kävely on turhaa suuren riskin toimintaa ja suositusten vastaista. ap
Omaa harkintaa, mutta muistakaamme myös, että emme voi tietää, olemmeko kantajia (ihmisjoukoista, kaupoista ym).
Vierailija kirjoitti:
Mä todellakin ulkoilen ja pidän siinä riskiä täysin mitättömänä. Kaupassa sen sijaan käyn vain yöllä, joukkoliikennettä vältän täysin, kaikista harrastuksista olen jäänyt pois...
T: riskiryhmäläinen
Ulkoilu hyvä, kaverin kanssa ??.
Eli omaa harkintaa, kenen lähellä pidempi aika.
Vierailija kirjoitti:
Missä tuo 2m turvaväli on annettu? Eihän työpaikkojakaan ole suljettu eikä julkista liikennettä yms.[/quote
Liittynee pisaratartunnan keskimääräiseen matkaan. Huom, että se on vain keskiarvio.229
Vierailija kirjoitti:
Ei ulkona kävely vaan toisen lähellä oleminen pidempään, jos ette muuten jo ole samasta taloudesta.
Ulkoilu on todella tarpeellista ajanvietettä.
Nämä on siis varotoimia viruksen leviämisen estämiseksi, ei vain itsen suojaamiseksi.
Suomessa voi lähteä mihin vain. Koska suomalaiset ei välitä. Koska suomalaiset ovat minä-minä-minulle-ensin-ihmisiä. Koska suomalaiset tietää paremmin kuin muut maat, jotka ovat ryhtyneet tiukkoihin toimiin.
Iso osa siis haluaisi pysäyttää koko maan? Mihin vedätte rajan: hoitohenkilökunta kriittisillä osastoilla, palokunta ja poliisi on varmaan kaikkien mielestä aina tarvittavaa. Mutta miten posti, kuljetusliikkeet, korjausfirmat, putkimiehet jne. Pitäisikö heidänkin töihinmenonsa kieltää? Ja pitää huolta ettei kukaan ole 2 metriä lähempänä ketään muuta?
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei puhuttu oireettomasta kantajasta, vaan oireettomasta.
Sehän on riskin kannalta sama asia, jos ei tiedetä, onko kantaja. Ja jos/kun ei testata, teoriassa kuka vaan voi olla kantaja.
Tietenkin voi mennä! Suomessa on niin paljon lääniä ettei tarvitse toisen suuhun tunkea:)
Eilen olin lenkillä enkä nähnyt ketään muuta polulla, leikkipuistossa on kyllä lapsia
Vierailija kirjoitti:
Suomessa voi lähteä mihin vain. Koska suomalaiset ei välitä. Koska suomalaiset ovat minä-minä-minulle-ensin-ihmisiä. Koska suomalaiset tietää paremmin kuin muut maat, jotka ovat ryhtyneet tiukkoihin toimiin.
Äläs nyt. Entäs nämä hamstraajat, joilla on vessapaperiakin puoleksi vuodeksi? Ovatko he jo linnoittautuneet koteihinsa?
Näin korona asiaan perehtyneenä voin sanoa, että kannattaa kuitenkin suojautua joten suosituksena on pussihyppely...