Cpap-laite ja korona
Laite puhaltaa ilmaa. Onko siitä erityishyötyä päiväsaikaan, jos astmaatikolle tulee koronainfektio? 🤔 Vai onko toimintaperiaate erilainen verrattuna sairaalassa annettavaan lisähappeen?
Kommentit (6)
Sairaalassahan voidaan käyttää myös korkeavirtaushappihoitoa (mm. Airvo, Optiflow). Niissä säädetään happi, virtaus (lääkäri määrittelee) ja lämpötila erikseen. Eli periaatteessa samantyyppisestä laitteesta kysymys. Jos sellainen kotona olisi, niin voisinpa käyttää lievissä oireissa.
Itse tuota Airvoa käyttänyt influenssapotilaiden hoidossa, joilla vaikea tauti ja henki ahtaalla. Ihan normi osastoilla käytetään. Jos sekään ei riitä, niin sitten tehohoitoon.
Astmaatikko tuskin hyötyy c-papista. Muutenkin korona aiheuttaa kaasujenvaihtohäiriötä ja elimistö ei saa tarpeeksi happea ja hiilidioksisia retentoituu elimistöön aiheuttaen pidemmän päälle asidoosia, hengitysvajautta, uupumusta ja esimerkiksi rytmihäiriöitä ja muita sisäelinten toimintahäiriöitä. Siksi juuri lisähappi ja tarv. tuettu hengitys on se mitä elimistö tarvitsee eikä kovemmalla paineella puskettu huoneilma. Sairaalassa lisähappea voidaan tarjota tavallisilla happiviiksillä, ventilaattoreilla (käytetään anestesioissa ja tarv muissa tilanteissa joissa hengitystä pitää tukea) joita voidaan säätää monin eri tavoin sekä eräänlaisilla Airvo-laitteilla jotka ovat eräänlaisia suuria happiviiksiä joista säädetään happiprosentti ja virtaus litroina. Koronainfenktioon en usko cpapin toimivan juuri millään tavoin, parempi käyttää siihen uniapneaan kuten tarkoitus onkin.
Juu, mutta jos sellainen cpap kotona on, niin onko sen käytöstä haittaakaan? Kyllä itse voisin kokeilla, tuntuuko helpottavan oloa.
Helpottaahan se hengitystä. Mutta veikkaan että jos keuhkot ei meinaa jaksaa hengittää, niin cpap ei enää oikein riitä. Itse tykkään kyllä aamuisinkin puolihorteessa pitää maskia juuri siksi, että hengittäminen on iisimpää... ei tartte nähdä niin paljon vaivaa :D
https://www.tokmanni.fi/kompressori-24-l-2-hv-6419860031057?gclid=Cj0KC…
Kun tuon yhdistää sukellusmaskiin niin ilma kiertää.