Lapsi hoitoon puolitoista- vai kaksivuotiaana?
Olen parhaillaan hoitovapaalla yksivuotiaamme kanssa ja olen tykännyt olla kotona. Olen vakituisessa työsuhteessa asiantuntijatehtävissä. Töihin olen ilmoittanut palaavani syyskuussa, jolloin lapsi on 1,5 v. Nyt on alkanut tuntua, että haluaisin hoitaa lasta kotona hieman pidempään. Taloudellinen tilanteemme on hyvä eikä töihin menolla siinä mielessä ole kiire. Miehen mielestä lapsen olisi hyvä mennä hoitoon tuolloin syksyllä, mitä hän perustelee sillä, että sisarensakin lapset ovat kuulemma kehittyneet päiväkodissa niin paljon. Itse arvostaisin rauhallista kotihoitoa.
Tiedän, että töissä odotetaan paluutani ja sitä on valmisteltu, joten vähän morkkis tulee muuttaa ilmoitusta, vaikka lapdi toki tärkein. Itse haluaisin vaihtaa työpaikkaa, mutta aika hyvä tuuri pitäisi olla, että löytäisi uuden juuri sopivaan aikaan. Ainakaan yhtään aikaisemmin kuin syksyllä en halua työelämään palata.
Mitä tekisitte tilanteessani? Mikä on lapsen kannalta parasta?
Kommentit (11)
En tiedä, missä päin olet, mutta meillä Helsingissä enemmän sanelisi se, milloin saisi paremmin päiväkotipaikan järjellisellä sijainnilla. Elokuussa jaetaan eniten paikkoja, joten tähtäisin siihen.
Meidän esikoinen meni n. 1,5 vuotiaana hoitoon, tosin perhepäivähoitajalle, ja pärjäsi erinomaisesti. Kaverin kaksivuotias on vielä kotona, mutta hän sanoi lapsen varmasti pärjänneen jo alle kaksivuotiaanakin hoidossa. Aika tapauskohtaistahan tuo on. Onko teillä mahdollisuutta osa-aikaiseen hoitoon?
Elokuussa on todennäköisimmät mahdollisuudet päästä hoitoon haluamaansa paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisin kotona. Arvokasta aikaa.
En tiedä mitä ihmeen kehitystä miehesi lapsellenne toivoo, mutta saattaa tietysti oppia siellä jonkun taidon toisten perässä nopealla tahdilla. Ei kuitenkaan mitään mitä ei oppisi muutenkin.
Minäkin koen, ettei pitkässä juoksussa ole niin väliä, oppiiko jonkin uuden asian hieman paria kuukautta aiemmin vai vasta myöhemmin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, missä päin olet, mutta meillä Helsingissä enemmän sanelisi se, milloin saisi paremmin päiväkotipaikan järjellisellä sijainnilla. Elokuussa jaetaan eniten paikkoja, joten tähtäisin siihen.
Meidän esikoinen meni n. 1,5 vuotiaana hoitoon, tosin perhepäivähoitajalle, ja pärjäsi erinomaisesti. Kaverin kaksivuotias on vielä kotona, mutta hän sanoi lapsen varmasti pärjänneen jo alle kaksivuotiaanakin hoidossa. Aika tapauskohtaistahan tuo on. Onko teillä mahdollisuutta osa-aikaiseen hoitoon?
Asutaan Uudellamaalla pikkukaupungissa, mutta kuulemma täälläkin helpointa on päästä haluamaansa päiväkotiin syksyllä.
Ap
Jos mahdollista valita, niin veisin vasta sitten kun lapsi osaa ilmaista itseään puhumalla.
Veisin ehdottomasti vasta 2v koska sen ikäinen on jo huomattavasti pärjäävämpi kuin1, 5 v joka on vielä aika vauva. Esim lapsen puhe on jo yleensä selkeästi sujuvampaa ja muutenkin jo kiinnostuu enemmän seurasta
Vierailija kirjoitti:
Niin ja tuohon osa-aikaiseen hoitoon. Ehkä voisin tehdä 80 % työviikkoa. Olen tosin nähnyt monta esimerkkiä, joissa saadaan 80 %
palkasta, mutta tehdään täydet työt..
Ap
Niin myöhään kuin mahdollista. Lapsi on vähän aikaa pieni. Päiväkodin huutoon ja pöpöihin ehtii myöhemmin.
Ihan joka paikassa parhaat valikoimat päivähoitopaikan suhteen on elokuussa, kun koulunsa aloittavilta vapautuvia paikkoja täytetään. Silloin uudet eskarilaiset siirtyvät eskariryhmiin, ja 4-5 vuotiaiden ryhmiin vapautuville paikoille siirtyy lapsia alle 3 vuotiaiden ryhmistä, ja sinne pienten ryhmiin vapautuu paikkoja uusille tulokkaille.
Muina aikoina vuodesta päiväkoti- ja perhepäivähoitopaikkoja vapautuu vain satunnaisesti.
Pitäisin kotona. Arvokasta aikaa.
En tiedä mitä ihmeen kehitystä miehesi lapsellenne toivoo, mutta saattaa tietysti oppia siellä jonkun taidon toisten perässä nopealla tahdilla. Ei kuitenkaan mitään mitä ei oppisi muutenkin.