Tiedättekö mikä tässä koronassa on väistämätöntä?
Että todennäköisesti sinä ja minä, me kaikki saamme sen. Saat flunssan kaltaisia oireita. Ehkä osaat epäillä koronaa ehkä et. Jos epäilet et pääse testeihin ellet ole hyvin iäköitynyt tai perussairas sillä meille muille se on useimmiten vaaraton. Sairastat, tervehdyt ja vastustuskykysi on korkeampi kun koskaan aiemmin.
Vaarassa ovat vanhukset ja perussairast joiden vastustuskyky on jo lähtökohtaisesti heikentynyt. Meillä kaikilla on vastuu suojella yhteiskunnan heikko-osaisimpia. Siksi jos olet sairas, podet flunssaa, yskää, kuumetta mitä tahansa. Pysy kotona! Se on meidän ”vanhojen ja terveiden” tärkein tehtävä juuri nyt.
Kommentit (38)
Entä jos asun sairaan äitini kanssa mutta oppilaitos pakottaa minut tulemaan koululle ja pitää matkustaa bussilla ja junalla läpi Helsingin?
” VAHVOJEN ja terveiden” piti sanomani.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos asun sairaan äitini kanssa mutta oppilaitos pakottaa minut tulemaan koululle ja pitää matkustaa bussilla ja junalla läpi Helsingin?
Eivät ne tule kiväärein ja käsiraudoin sinua sinne raahaamaan. Voit itse päättää toisin. Mieti äitisi tilannetta ja omaasi, voiko opintoja siirtää muutamalla kuukaudella. Tai opiskella jotain muuta. Viikon päästä tuokin laitos laitetaan kiinni, mutta silloin voi olla jo liian myöhäistä.
Älä odota, että elämässä muut tekevät tärkeät päätökset puolestasi.
Ensimmäinen järki kirjoitus tästä aiheesta pitkään aikaan.
Saamme saamme, jos ei tänä vuonna niin ehkä seuraavana. Tauti muuntuu niin nopeasti, että tutkijat ovat sitä mieltä, että korona jää kiertämään. Saa nähdä miten rokote sitten auttaa asiaan, influenssarokotekin vaan pienentää riskiä.
Sepä se. Meidän kaikkien kannattaa nyt vaan ymmärtää, että korona on tullut jäädäkseen. Valtaosa meistä tulee sairastamaan sen ja kehittämään samalla immuniteetin tautia kohtaan. Se mistä pitää pitää huoli juuri nyt on se, että mahdollisimman harva vanha/perussairas sairastuu ennen kuin tautiin keksitään rokote.
Tää corona on pistänyt porukat pahemmin sekaisin sun samanniminen bisse koskaan.
Siitäpä ei ole nyt mitään näyttöä, että ihmiskeho osaisi kehittää SARA-CoV-2:lle immuniteetin. Tai että sen sairastaminen jollain tavalla parantaisi vastustuskykyä. Että ei ehkä kannata vielä lupailla. Edes THL ei sellaista lupaile.
Vierailija kirjoitti:
Siitäpä ei ole nyt mitään näyttöä, että ihmiskeho osaisi kehittää SARA-CoV-2:lle immuniteetin. Tai että sen sairastaminen jollain tavalla parantaisi vastustuskykyä. Että ei ehkä kannata vielä lupailla. Edes THL ei sellaista lupaile.
Tai että monille sen sairastaneille ei jäisi pysyviä vaurioita..
Aika monta on koronasta parantunut jo nyt. Ja valtaosalla oireet lieviä. Lopettakaa hysterian lietsominen!!!!
Teidän heikkolahjaisten ap kannattaa pysyä kotona.
Mä olen aina ihmetellyt miksi ihmiset raahautuvat sairaina töihin, kouluihin ja päiväkoteihin. Senhän pitäisi olla itsestäänselvyys sairastaa kotona! Joka vuosi esim. vanhainkodeissa ja sairaaloissa kuolee potilaita henkilökunnan ja omaisten tartuttaessa heihin perus rinoviruksen eli flunssan.
Ja tiesittekö, koronaviruksia on muitakin kuin sars ja tämä nykyinen. Suurin osa meistä on sairastanut sellaisen flunssana.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kehity immuniteettia, niin rokotekaan ei toimi kunhan se keksitään.
Mä haluun Koronan! Ilmoittaudun vapaaehtoiseksi altistujaksi! Parempi heti kun myöhemmin!!!
Tää sekoilu on aivan omaa luokkaansa. Olen menettänyt toivoni ihmiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne tule kiväärein ja käsiraudoin sinua sinne raahaamaan. Voit itse päättää toisin. Mieti äitisi tilannetta ja omaasi, voiko opintoja siirtää muutamalla kuukaudella. Tai opiskella jotain muuta. Viikon päästä tuokin laitos laitetaan kiinni, mutta silloin voi olla jo liian myöhäistä.
Älä odota, että elämässä muut tekevät tärkeät päätökset puolestasi.
Nyt todellakin on turha mennä altistamaan itseänsä kun on se kriittisin hetki. Kaikki nämä koulut, kurssit SULJETAAN viimeistään viikon päästä kun epidemia pahenee huomattavasti tulevina päivinä.
Nyt vain jäät suosiolla pois, koska seuraavat päivät ovat joka tapauksessa viimeisiä joka tapauksessa. Omatkin koulut peruutettiin juuri aivan yllättäen, mutta odotetusti tietäen tilanteen.
Ei ole mikään häpeä jäädä pois näiltä viimeisiltä viikoilta, kun kaikki sulkeutuu pian muutenkin. Nyt on virhe altistua enää.
Korona on parasta mitä meille on tapahtunut pitkään aikaan. Joutuu ihminen kerrankin miettimään omaa tyhmyyttään ja itsekkyyttään oikein kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko joku lääketiedettä tunteva selittää, että mikä on parantuminen joka tapahtuu ilman vastustuskykyä (kun parantavaa lääkitystä ei ole)? Virus vaan kyllästyy tyyppiin?
Minulla on astma.