Eikö muka kaupassakaan saa enää käydä, jos nyt tulee flunssan oireita?
Joku väitti että terveyden ja hyvinvointilaitoksen ohje tarkoittaa että KAIKKIEN nuhanenien pitäis jäädä kotiin!
Mulla tulee aivastuksia ja nenä vuotaa. Ei oo muita oireita. Todellakin aion elää ihan normaalisti!
Kommentit (36)
Mulla myös samat oireet, paitsi lämpöä ollut 5 päivää 37-37,2
Minä päätin etten lähde riskeeraamaan ja olen pysytellyt tiiviisti kotona, vaikka "vain" pientä flunssaa ja voimatonta oloa. Tilasin kaupasta ruuat kotiin. Ei sitä voi tietää ja eihän edes testata. Minusta ei ainakaan lähde nyt yhtään tartuntaa eteenpäin ja vietän vielä ensi viikon kotona.
Minulla on hyvin lievää flunssamaista (ei yskää) oloa, mutta joudun kyllä alkuviikosta käymään apteekissa hakemassa reseptilääkkeeni, vaikka tätä oloa vielä olisikin. Aion pitää "turvavälin", maksaa kortilla ja desinfioida kädet siellä apteekissa huolellisesti (siellä on käsidesiautomaatti) ja palata suoraan kotiin.
Eilen kävin kaupassa ja ostin reilusti ruokaa, ihan tavallista ruokaa. Ostin paljon erilaisia ruokia, en hamstrannut jotain yhtä tuotetta. Ostin paljon juuri sen takia, ettei tarvitsisi niin usein käydä kaupassa.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Juuri sen takia olen ostanut tällä viikolla vähän ylimääräistä kotivaraa, ettei tarvitse nyt jatkossa käydä kaupassa vähään aikaan. En ole nyt kipeä mutta kuulun riskiryhmään enkä halua sairastua kun ei näköjään pääse testeihin eikä kai hoitoonkaan kun ei ole yhteyksiä näihin ulkomaanmatkaajiin. En ole isoja määriä hamstrannut kun ei ole autoa. Ihan lähikaupasta ostin ja siellä oli ihan kaikkea mitä tarvitsin eikä ole ollut jonoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella ristiriitaista.
Hamstraamista kehotetaan välttämään.
Silti flunssaoireissa ei saisi mennä kauppaan.
Ruoka ei kuitenkaan riitä pitkään jos ei ole hamstrannut ja jos ei satu olemaan hyviä, avuliaita ja terveitä verkostoja niin sitten on pakko mennä koronataudissa markettiin kun ruoka loppuu kotoa.
Hamstraaminen on eri asia kuin varautuminen. Hamstraaminen on sitä, että ostetaan 10l käsidesiä ja 100 rullaa vessapaperia. Määrä, joka normaalikäytöllä riittää kuukausiksi. Varautuminen puolestaan on sitä, että pidetään kaapeissa ruokaa ym. sen verran, että pärjää viikon tai pari.
No noilla kriteereillä juuri kukaan ei Suomessa ole hamstrannut vaan varautunut. Siitä on käytetty väärää nimeä. Juurikin viikon - parin ostoksia nämä "hamstraajat" ovat ainoastaan tehneet, ei koko kevään.
Miksi sitten käsidesi, vessapaperi, leipä ja säilykkeet jne. ovat monin paikoin kokonaan loppu? Onko ihmisille yhtäkkiä tullut mahdottomaksi elää viikko-pari ilman, että syövät paketillisen leipää päivässä, kymmenen tölkkiä hernaria ja saman verran tonnikalaa? Ja ihan yhtäkkiä ihmisten on pakko käyttää viikossa monta litraa käsidesiä ja pyyhkiä pyllynsä paperinpalan sijaan rullallisella paperia. Aika erikoinen käänne, jos näin on.
Moni ostaa vain päivän - parin ostokset kerralla. Se näkyy jo heti jos ostaa 1 päivän ostosten sijaan viikon tai parin ostokset. Lisäksi monella ei ole ollut lainkaan käsidesiä aiemmin ja jos moni sellainen jolla ei aiemmin ole ollut lainkaan, ostaa nyt parin päivän aikana käsidesipullon (1 kpl), se loppuu.
Samoin jos veskipaperia osti moni torstaina tai perjantaina kun muutoin olisi ostanut vasta ensi viikon lopulla tai sitä seuraavalla viikolla, niin sekin vaikutti heti kauppojen tilanteeseen.
Säilykkeitä osa ei käytä normaalisti lainkaan, niitä ei ole ollut kotona ja nyt kun osti, heti vaikutti.
Jos olisikin noin, mutta parempi analogia olisi, että ne jotka eivät ollenkaan osta käsidesiä ovat alkaneet ostaa 3-4 pulloa kerralla. Samaten jos on normaalisti ostanut ydehn paketin vessapaperia niin ostaa nyt 3-4 pakettia kerralla. Tuo on jo niin iso muutos käyttäytymisessä, että ei ihme jos ei kauppojen logistiikka pysy perässä.
Voidaan varmaan sitten kesällä lukea miten kauppiaat itkee kun asiakkaita ei käy kun hamstraajat purkaa sitä tavarakekoaan eivätkä käy normaalisti kaupassa.
Tottakai voi. Itse en ole muuttanut elämääni mitenkään koronan vuoksi enkä muuta. En myöskään ole hamstrannut mitään.
Ei saa poistua kotoa ihmisten ilmoille eli kauppaan, töihin, bussiin jne jos on vilustumisoireita!!!
Tänään kun kävin kaupassa (ei käydä enää pariin kolmeen viikkoon), niin moni yski ja pärski :/!!
Juuri AP:n kaltaisten takia meillä haetaan nyt isoja satseja ruokaa kerralla, ettei tarvii vähään aikaan käydä. :/
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi. Itse en ole muuttanut elämääni mitenkään koronan vuoksi enkä muuta. En myöskään ole hamstrannut mitään.
Tällaisen ihmisten vuoksi, jotka eivät noudata ohjeita päädytään varmaan siihen valmistilalainsäädäntöön. Ei vaan saa mennä vilustumisoireisena tänä aikana kauppaan jne
EI TODELLAKAAN.
Terv. Kaupan täti
Vierailija kirjoitti:
Nuha EI ole koronan oire.
Ei tyypillisin. Hengitystieinfektion tunnistaminen oireista on kuitenkin epävarmempaa kuin kolikkoa heittämällä, sanottiin juuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaisen ihmisten vuoksi, jotka eivät noudata ohjeita päädytään varmaan siihen valmistilalainsäädäntöön. Ei vaan saa mennä vilustumisoireisena tänä aikana kauppaan jne
Hienoa. Sitä odotellessa.
Maitoa on pakko hakea parin päivän välein.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa poistua kotoa ihmisten ilmoille eli kauppaan, töihin, bussiin jne jos on vilustumisoireita!!!
Tänään kun kävin kaupassa (ei käydä enää pariin kolmeen viikkoon), niin moni yski ja pärski :/!!
Tässä on kuule jo monta kuukautta kaikki yskinyt ja pärskinyt. Ei voi kaikki jättää töihin menemättä tai maa olisi pysähtynyt jo ennen koronaa.
Mulla on joinain päivinä oireita, jotka viittaa kausiallergiaan, välissä on päiviä jolloin on normaali olo. Nuha ei muutenkaan kuulu koronaoireistoon.
Mutta jos sairastuisin johonkin, sairauden kestosta riippuen saattaisi olla pakko mennä kauppaan. Ei mulla ole ketään tuomassa ruokatarvikkeita, yksin asuvana autottomana en voi kauheasti hamstrata etukäteen, eikä ole kuljetuspalveluita tarjolla.
Kannattaa pyrkiä ottamaan ainakin 2 viikoksi ruokaa kerralla. 2 viikon välein käy täydentämässä niin minimoi sairastumisen riskiä. Kaupan jonossa on vaikea pitää 1m turvavälejä muihin ihmisiin (ulkomailla suositeltu vähintään muutaman metrin suojavälejä).