Opettaja, suositteletko, että oppilas jää maanantaina kotiin?
Jos valtiovalta ei tee päätöstä, pitäisikö vanhemman tehdä? Olisitko opettajana myötämielinen sille, että oppilaasi jää kotiin etätyöhön siirretyn vanhempansa kanssa?
Kommentit (61)
Aivan ihmeellistä että koulut eivät ole vielä kiinni!
Helsingin kaupungin linjaus siitä, että tartuntoja ei voi estää kouluja sulkemalla, on täysin perätön.
Influenssan leviämistä on tutkittu hyvin tarkkaan, ja tiedetään että kouluilla ja päiväkodeilla on aivan ratkaiseva rooli taudin levittämisessä. Koronalla on sama leviämismekanismi.
Minä noudattaisin viranomaisten ohjeita. Minun yläkoululaiseni menee maanantaina kouluun, lukiolainen opiskelee etänä (koululta tuli ohje) ja minä menen 800 oppilaan yläkouluun töihin, jos olen terve.
Vierailija kirjoitti:
Opet eivät voi tietenkään omalla nimellään suositella poisjääntiä.
Nyt vanhemmat ajatelkaa asia järjellä!!
Mutta ihan hyvin voi kertoa, esim.ettei koulupakkoa ole, on vain oppivelvollisuus.
Opettajana toivoisin päätöstä, että kouluissa siirryttäisiin etäopetukseen. Yhtenäinen linjaus toisi tilanteeseen selkeyttä. Meitä on ohjeistettu varautumaan etäopetukseen siirtymiseen lyhyellä varoitusajalla, ja osa opiskelijoista ja opettajista on joka tapauksessa ensi viikolla pois. Oppitunnit pidetään puolityhjille luokille, ja samanaikaisesti pitää suunnitella etätehtävät poissaolijoille.
Aikaistuneet ylioppilaskokeet tuovat myös haasteita, kun samanaikaisesti pitäisi pitää oppitunnit tunnit normaalisti, huolehtia etänä opiskelevista, arvioida ylioppilaskokeita ja toimia kaikki hyppytunnit ylioppilaskokeissa valvojana.
Se, että oppitunnit on ohjeistettu pitämään normaalisti, aiheuttaa paljon huolestuneilta huoltajilta yhteydenottoja ja selvittelyä, kuka kuuluu riskiryhmään ja saa olla pois ja kuka ei. Jos koulut siirtyisivät kokonaan etäopetukseen, tämä selvittelytyö jäisi pois ja olisi paremmin aikaa hoitaa välttämättömät työtehtävät.
Työnantaja määräsi kaikki etätöihin, kellä se vain on mahdollista. Lisäksi yli 10hlö palaverit on kielletty, 1m välimatka muihin. Näitä ei voida mitenkään toteuttaa koulussa, vaikka koulut ovat paljon pahempia tautihautomoita kuin työpaikat.
Eli ehdottomasti lapset jää kotiin. Surettaa vain, että ei se auta muiden kohdalla.
Itse opettajana pk-seudulla otin oman lapsen pois päiväkodista ja mies tekee etätöitä. Toivon todella että oppilaat jäisivät oma-aloitteisesti kotiin. Itse voin etäopettaa hyvin mielelläni ja toivoisinkin sitä mutta saa nähdä miten käy.
Vierailija kirjoitti:
Minä noudattaisin viranomaisten ohjeita. Minun yläkoululaiseni menee maanantaina kouluun, lukiolainen opiskelee etänä (koululta tuli ohje) ja minä menen 800 oppilaan yläkouluun töihin, jos olen terve.
Miten voi olla mahdollista että sallitaan 800 oppilaiden laitosten olla auki, kun yli 500 hlö kokoontumiset on kielletty. Samaa ruokalaa kuitenkin käytetään, ja virus voi säilyä pinnoilla 9vrk.
Kaikkien opettajien tulisi pikimmiten valmistella etäopetusta, jos kerran ei viranomaiset saamattomuudeltaan pysty toimimaan.
Minäkin jään ensi viikolla pois samoin moni kollega. Mikä oikeus vain koulun opettsjilla on saikuttaa ja olla huolissaan? Ette joudu fyysisesti hoitamaan lapsia!
T: päiväkodin ope
Ps . Voi olla että ensi viikolla ei ole kukaan avaamassa ovea kello 6.15 kun tuotte lastanne hoitoon.
Opettajana en voi käsittää, miksei kouluja suljettu. Lähes jokainen opettaja meidän 500 oppilaan alakoulusta joutui eilen perjantaina lähettämään oppilaita kotiin, koska nämä olivat kipeitä ja yskivät ympäriinsä.
Ruokalassa kaikki ottavat samalta linjastolta ruokaa, oppilaat kaivavat nenää, yskivät käsiinsä, pärskivät astioiden, ruuan ja leipien päälle. Ihan sama kuinka paljon ohjaat, muistutat ja vahdit, tätä tapahtuu jatkuvasti.
Kouluissa taudit leviävät hallitsemattomasti ja lasten kautta tartunnat leviävät aikuisiin. On täysin vastuutonta pitää kouluja auki ja altistaa lapset ja koulun aikuiset tartunnalle. Viimeksi pari viikkoa sitten yksi pieni oppilas aivasti suoraan naamalleni, täysin varoittamatta. Ja päivittäin joku yskii päin.
Meillä on täysin saamaton ja onneton hallitus, joka ei pysty tositilanteessa johtamaan ja tekemään päätöksiä. Tässä nyt näkyy se kokemattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhemmat ajatelkaa asia järjellä!!Totta, vasta kun koulu antaa mahdillisesti tuollaisen suosituksen, opettajien tulee toimia sen mukaan. Sen vuoksi soittaisin koulun rehtorille, jos minulla olisi kouluikäisiä lapsia. Opettaja ei voi kuin hymistä ja myönnellä, koska opettajalla ei ole valtuuksia suositella yhtään mitään, mitä koulu ja koulun johto eivät ole linjanneet.
T. Ope
Ei se rehtorikaan voi tehdä muuta kuin hymistellä ja noudattaa ylempää tulevia ohjeita. Vanhemmat, nyt pitää pommittaa viesteillä kunnanhallitusta, opetustoimen johtoa, opetusministeriä, kansanedustajia ja hallitusta ylipäänsä! Ja kirjoittaa samalla kaikille mahdollisille keskustelupalstoille ja toivoa, että media tarttuu tähän asiaan. Suomessa on hyvin vähän ihmisiä päättämässä tästä asiasta, meidän pitää saada kansan yleinen mielipide näkyville!
Opetan ekaluokkaa keskisuuressa koulussa, jossa koronaa ei ole havaittu - vielä. Jatkan normaalisti työtä, kunnes toisin ohjeistetaan.
Minusta on paljon helpompaa tehdä työtä perinteisesti kuin säätää pikkuoppilaiden kanssa jotain etäopetusta. Tarpeen vaatiessa on pakko tietenkin alistua ja sopeutua tuohon etäopetukseen, mutta ajatus tuntuu kaikin tavoin vastenmieliseltä.
Tosi harmillista pikkuoppilaiden kannalta. No can do, though.
täytä rehtorille lapsesi Wilmassa poissaolohakemus, jos haluat, ettei lapsesi mene kouluun.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ei ole vaarassa koronaviruksen suhteen, se ei ole heille vaarallinen. Mutta toki voivat kuljettaa virusta esim. isovanhempien luo ja sitä kautta voi tulla riskejä.
Lapset levittää tauteja eteenpäin eniten!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt vanhemmat ajatelkaa asia järjellä!!Totta, vasta kun koulu antaa mahdillisesti tuollaisen suosituksen, opettajien tulee toimia sen mukaan. Sen vuoksi soittaisin koulun rehtorille, jos minulla olisi kouluikäisiä lapsia. Opettaja ei voi kuin hymistä ja myönnellä, koska opettajalla ei ole valtuuksia suositella yhtään mitään, mitä koulu ja koulun johto eivät ole linjanneet.
T. Ope
Ei se rehtorikaan voi tehdä muuta kuin hymistellä ja noudattaa ylempää tulevia ohjeita. Vanhemmat, nyt pitää pommittaa viesteillä kunnanhallitusta, opetustoimen johtoa, opetusministeriä, kansanedustajia ja hallitusta ylipäänsä! Ja kirjoittaa samalla kaikille mahdollisille keskustelupalstoille ja toivoa, että media tarttuu tähän asiaan. Suomessa on hyvin vähän ihmisiä päättämässä tästä asiasta, meidän pitää saada kansan yleinen mielipide näkyville!
Minä luotan asiantuntijoihin enemmän kuin johonkin epämääräiseen ”kansan yleiseen mielipiteeseen”.
Lisäksi toivon, ettei kodeissa ihan hirveän hysteerisinä käsitellä näitä asioita, ainakaan lasten kuullen.
Kyllä tästä selvitään, kun maltetaan elää päivä kerrallaan aikuisina.
Ope
Koulut yms. aivan ehdottomasti kiinni! Tämä viesti pitää saada perille. Me teimme jo oman päätöksen ja nuoret jäivät kotiin. Pirkanmaalla asutaan. Meillä on astmaatikko perheessä, joten ihan kepeästi tätä uhkaa emme ota. Mikään oikeasti tärkeä ei kaadu, vaikka koulut olisivat esim. viisi viikkoa kiinni. Se voisi olla ainut järkevä toimenpide nyt, kun tartuntoja ei vielä kaikissa kouluissa luojankiitos ole. Miksi siis odotamme, että niitä sinne sataa? Järki hoi! Tottakai opiskelu kärsii, mutta eiköhän sen nyt tulevina vuosina kirityksi saa. Liian kova hinta tulee maksettavaksi, jos nyt koitetaan elää kuin mitään uhkaa ei olisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin! Opettajat ovat valmiina etätyöhön. Läppärit on jaettu. Wilma ja whatsapp toimii.
Jos koulut eivät mene kiinni, luultavasti "tunnen itseni flunssaiseksi" maanantaina. En ole siis menossa 600 oppilaan yläkouluun maanantaina.
Ope
Ihmisten pitäis ottaa ohjaat omiin käsiin, kun päättäjät ei näytä kykenevän tätä paattia enää ohjaamaan turvallisesti satamaan.
Vierailija kirjoitti:
Minäkin jään ensi viikolla pois samoin moni kollega. Mikä oikeus vain koulun opettsjilla on saikuttaa ja olla huolissaan? Ette joudu fyysisesti hoitamaan lapsia!
T: päiväkodin ope
Ps . Voi olla että ensi viikolla ei ole kukaan avaamassa ovea kello 6.15 kun tuotte lastanne hoitoon.
Ei tässä varmaan oikeuksia pystytäkään jakamaan. Pienet lapset ovat tautipesäkkeitä mutta toisaalta myös oirehtivat aika näkyvästi. Lisäksi päiväkodit työyhteisönä ovat aika pieniä, ainakin omien lasteni päiväkodit olivat reilusti alle 100 hengen kokoontumispaikkoja ja eri ryhmät olivat erillään toisistaan muuten paitsi ulkona ja senkin voi porrastaa. Näin ollen tartuntariski on paljon pienempi kuin 800 oppilaan koulussa, jossa oppilaat vaeltavat luokasta toiseen, tapaavat kaikki samassa ruokatilassa ja voivat tartuttaa toisiaan ihan vain pulpettienkin välityksellä.
Päiväkodissa yhdellä hoitajalla on vastuullaan 7-8 lasta. Näiden jälkien pyyhkiminen ja tartuntojen seuraaminen on paljon helpompaa kuin sen parinsadan, joka esimerkiksi yläkoulun opettajan läpi päivittäin virtaa. Jos koulut suljetaan, on päiväkodeissakin vähemmän asiakkaita (opetushenkilöstön lapset poissa ja osalla isosisaruset hoitavat) ja näin päivittäinen kontakti voi hyvinin typistyä viiteen lapseen. Kouluissa se ei ole mahdollista.
Kyllä! Itse pitäisin lapset kotona, jos se olisi mahdollista.
Kyllä.
Mitä vähemmän porukkaa, sen turvallisempaa itsellenikin. Muistathan että jos lapsi ei ole sairas, vaan vanhemman päätöksestä jää muuten vain pois, en ole vastuussa poissaoloajan oppimisesta. En ole velvollinen antamaan läksyä, tarkastamaan tehtäviä tai antamaan tukiopetusta kun lapsesi palaa ja on jäänyt jälkeen.
Jo pitkään ole ollut sitä mieltä että opettajat usein on aika epäpäteviä opettamaan lapsille loogista ajattelua. Ehkä mun todella on parempi jäädä opettamaan lapsiani.