Kuka suojelee meitä perussairaita, jotka olemme töissä koulussa tai päiväkodissa?
Näköjään viisaat päättäjämme ovat unohtaneet, että kouluissa ja päiväkodeissa on riskiryhmiin kuuluvia työntekijöitä. Varsinkin isoissa kouluissa, joissa oppilaat käyttävät päivittäin useita eri tiloja, koronaviruksen leviämistä on mahdoton hillitä. Lapset ja nuoret (onneksi!) sairastavat taudin lievänä tai ovat jopa oireettomia, mutta eikö kukaan välitä perussairaista lapsista ja meistä työntekijöistä. OPH sysää vastuun työnantajalle...
"Miten huolehditaan riskiryhmissä olevien työntekijöiden turvallisuudesta?
Henkilökunnan turvallisuudesta huolehtiminen on työnantajan tehtävä. Jos asia huolestuttaa, ole yhteydessä omaan työnantajaasi."
Lähde: https://www.oph.fi/fi/koulutus-ja-tutkinnot/usein-kysyttya-koronaviruks…
Minä ainakin otan mieluummin omaa lomaa tai jopa potkut, jos etätyömahdollisuutta tms. ei tarjota.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Laki määrää, että työnantaja ottaa vastuun. Älä kiukuttele netissä vaan selvitä onko työnantaja antanut ohjeet miten toimitaan. Jos ei, ota yhteyttä sun tilanteesta työnantajaasi eli tässä tapauksessa lähimpään esimieheen.
Meillä työantajalta tuli eilen selkeät ohjeet kaikkeen. Meillä on matkustuskielto, ja muuten tuli ohjeet kuinka järjestää työnteko etänä tai muulla tavoin turvallisesti. Olivat myös harkinneet mitkä tilanteet ovat vähäriskismpiä ja miten ne järjestetään turvallisesti.
Mun on (myös autoimmunisairaana) helppo sopeuttaa omat työtehtäväni noihin ohjeisiin. Kyseessä oppilaitos.
Hienoa, että teillä on tiedotettu ja hoidettu asia hyvin! :) Kaikki eivät kuitenkaan ole yhtä onnekkaassa asemassa. Lisäksi on kyllä vaikea kuvitella, miten päiväkodissa tai peruskoulussa järjestetään "vähäriskisempiä" tilanteita riskiryhmäläisiä varten...
Laki määrää, että työnantaja ottaa vastuun. Älä kiukuttele netissä vaan selvitä onko työnantaja antanut ohjeet miten toimitaan. Jos ei, ota yhteyttä sun tilanteesta työnantajaasi eli tässä tapauksessa lähimpään esimieheen.
Meillä työantajalta tuli eilen selkeät ohjeet kaikkeen. Meillä on matkustuskielto, ja muuten tuli ohjeet kuinka järjestää työnteko etänä tai muulla tavoin turvallisesti. Olivat myös harkinneet mitkä tilanteet ovat vähäriskismpiä ja miten ne järjestetään turvallisesti.
Mun on (myös autoimmunisairaana) helppo sopeuttaa omat työtehtäväni noihin ohjeisiin. Kyseessä oppilaitos.