Uusi ohjeistus ihmetyttää..
Koronan uusi ohjeistus on ettei ihmisiä enää testata ellei kuulu riskiryhmään. Ei riitä että epäilee tai on oireita. Ei saa olla yhteydessä terveyskeskuksiin/sairaaloihin ellei ole huonossa kunnossa. Eli nytkö luovutetaan? Ei enää karanteeneja? Suositeltu vaan hoitamaan itseään kotona kuin missä tahansa kuumetaudissa. Omaiset saa vapaasti liikkua..(?) Mä oon nyt toista päivää flunssan takia kotona ja maanantaina pitäis mennä töihin. Jos en kuitenkaan oo vielä terve niin mitä sitten? Miten saan esimiehen vaatiman sairaslomatodistuksen?
Kommentit (15)
Pitäisikö siis olla varmuuden vuoksi 14 vrk kotona vaikka vain epäilee tartuntaa influenssaoireiden vuoksi? Miten töissä sitten?
Siis tuo on ihan ok ettei turhaan tarvitse mennä lääkäriin toteamaan tuota vaan sairastetaan kotona, jos lievät oireet (lievät = ei tarvi lääkärin tai sairaalan hoitoa).
Mutta teidän työpaikan käytännöt on todella peestä kyllä, jos nytkin tarvitaan lääkärin todistus poissaoloon! Meille tuli jo tämän viikon alussa ilmoitus, että kaikki joilla mahdollisuus etätöihin, määrätään etätyöhön (vaikkei siis olisi yhtään oireitakaan), ja jos työtehtävää ei pysty hoitamaan etätyönä, niin pienimmästäkin oireesta kotikaranteeniin eikä lääkärintodistuksia tarvita. Ja palkka juoksee, työnantaja hakee sitten itse korvauksen jostain tartuntatautien korvauspaikasta siitä, kun on joutunut maksamaan palkkaa saamatta vastineeksi työpanosta.
samaa itsekkin ihmettelen. itse olin kuumeisena eilen abreun keikalla ja kaikki meni hyvin iman mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siis olla varmuuden vuoksi 14 vrk kotona vaikka vain epäilee tartuntaa influenssaoireiden vuoksi? Miten töissä sitten?
Ei tarvitse, ellei sinulla ole erityistä syytä olettaa että on juuri korona. Eli et ole palannut matkoilta, ollut kontaktissa koronapotilaaseen tai epäiltyyn, tai sinuun oltu yhteydessä terveydenhuollosta koska olet ollut paikassa jossa käyneet on altistuneet koronalle todetun koronatapauksen takia (esim. olet käynyt harrastusryhmässä jossa sittemmin todettu koronatapaus).
Lähes kaikki koronatapaukset ovat olleet matkailijoiden tuomia.
Ihan oikeasti ei tarvitse panikoida siitä, että joku ohikulkija sairastuttaa sinut pelkällä vilkaisulla. Kun nyt vähennetään liikkumista ulkona, tarttuminen suomalaisesta toiseen ei ala.
Pienestä flunssasta ei kuulu ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon, ja se ohje pätee nytkin. Jos sinulle nousee kova kuume, joka ei parissa päivässä mene ohi tai saat hengenahdistusta, ota lääkäriin tai päivystykseen yhteyttä soittamalla. Tai jos tulee muita vakavia oireita, esim. toimintakyky heikkenee niin, että jo vessakäynti on vaativa ponnistus.
Tämä on surullista. Etelä-koreassa tilanne jotenkin hallussa juuri koska testataan paljon.
Marin sitten päätti luovuttaa suomalaisten kohdalla jo nyt.
Hienoa jos näin on. Loppuu tästä flunssasta vatvominen. Et tietenkään mene töihin jos olet kipeä. Ei ikinä pitäisi mennä töihin kipeänä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sitä parantumisen jälkeen tarvitse olla kotona. Itse olen ollut jo viikon, koska jotain flunssaa puskee. Työnantaja hyväksyy pelkän ilmoituksen. Kukaan ei halua minua sinne töihin.
Mitä ihmettä se testi auttaa? Jokainen oireiden pysyy kotona ja palaa töihin tai ihmisten ilmoille vasta kun on kunnolla terve.
Eilen sanottiin ettei sairaana töihin ihan sama onko koronaa vai ei.. Kun sanottiin ettei voida tietää onko korona vai normi flunssa siks kaikki vähänkin sairaat jää kotiin.
Ihmettelen miksi isot oppilaitokset pidetään auki? Siellähän saattaa pyöriä iso määrä porukkaa melko ahtaissa tiloissa ja siihen vielä päälle ruokalat.
Yliopistoissa toki opiskelijat pystyy aika paljon itsekin valitsemaan mihin menevät paikan päälle, mutta monissa muissa on pakollista läsnäoloa paljon.
Siinähän ne taudit leviää, kun flunssaisena ja koronaiset ja muut jonottelee testipaikoille.
Tunnetteko jäävänne jotain paitsi, jos testiä teille ei tehdä? Testit on tehty lähinnä tartuntaketjujen katkaisemiseksi. Siinä vaiheessa, kun ketjut on neljännessä lenkissä, ei ole sen vuoksi syytä tehdä testiä.
Mistä olet sen flunssan hankkinut?
Kamalin tauti paikka oli tredu jossa oli paskaiset tietokoneen näppäimistöt, hiiret ja se nuoriso ei pessyt käsiään ollenkaan. Jouduin jokapäivä jynssäämään mustia näppäimistöjä ja kun vielä luokka vaihtui, hiirtä näppsistä pesin tai pyyhin laukussani olevilla pyyhkeillä ., Että pystyin koskemaan niihin ja muut eivät välittäneet mitään. Naisetkaan joita ei haitannut likainen näppis niin eivät pesseet käsiään vessareisun jälkeen.
Lähden pakoon Lappiin... Tilanne ei taida enää olla kenenkään hallinnassa, epidemia etenee nyt ihan omalla voimallaan.