Muut yo-kirjoittajat paniikissa?
Mä luulin et tänään ois rauhallinen lukupäivä, mut nyt vaikea pysyä rauhallisena, kun pitää kirjaimellisesti aamusta iltaan opetella ulkoa niin paljon kun mahollista. Pitää lukea viikon edestä nyt muutaman päivän sisään. Koitan pysyä rauhallisena, mut koko ajan mieleen puskee "niin paljon opittavaa, että en voi edes taukoja ottaa". Tsemppiä muille kirjoittajille! <3
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä opetus siitä ettei kannata jättää lukemista viime tippaan. Meilläkin abi on tuskissaan. Ensi viikolla pitkä matematiikka, fysiikka ,kemia ja englanti.
Tuskin moni jättääkään, mutta 7-9 päivää on aika arvokasta lukuaikaa.
Nimenomaan. Tuliko käytettyä ne ensimmäiset viikot penkkareiden jälkeen tehokkaasti. Tai joululoma.
Itse olen aikuislukiossa, joten minulla ei edes ole penkkareita. Tilanne on minun kannalta se, että työskentelen viikonloppuna kokopäiväisesti ja työskentelen aina 38h/vko. Opiskelen myös avoimessa yliopistossa. 3 kurssia tällä hetkellä aikuislukiossa, 2 yliopistolla ja tosiaan nuo kirjoitukset. Joululomaa minulla ei töistä ollut vaan silloinkin työskentelin kokopäiväisesti. Olenko minäkin nyt kauheasti laiminlyönyt opintojani, kun olen hätääntynyt kirjoitusten siirrosta?
Olet kuitenkin itse ikiomilla valinnoillasi itsesi tuohon tilanteeseen saattanut. Toki et taatusti ole ainoa hätääntynyt. Kaikkien olisi kannattanut koko lukuvuosi satsata myös kirjoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hyvä opetus siitä ettei kannata jättää lukemista viime tippaan. Meilläkin abi on tuskissaan. Ensi viikolla pitkä matematiikka, fysiikka ,kemia ja englanti.
Nimenomaan. Tuliko käytettyä ne ensimmäiset viikot penkkareiden jälkeen tehokkaasti. Tai joululoma.
Miksi ne olisi pitänyt käyttää tehokkaasti? Virallinen ohjeistus on annettu ja sen mukaan toimittu, jokainen oman elämänsä ja aikataulunsa rajoissa.
Tänne ilmeisesti kirjoittaa "Hannu Hanhi", joka sattui sijoittamaan sopivasti lukusuunnitelmansa? Oletkos jo laskenut, montako laudaturia olet kirjoittamassa, kun osa kanssakilpailijoista on raakattu ensimetreillä pois pelistä? Naputtamalla "laiskuudesta" on tarkoitus pedata sitä, että onnekkaasta lähtöasemasta ei tarvitsisi luopua?
Nykysysteemi on sairas ja korona-virus todistaa sen kattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakouluihin sisäänpääsy on ihan naurettavan helpoksi tehty ensikertalaisille kun sisään otetaan 70-90% näitä ekakertalaisia. Joten jos joudut nyt vähän kirimään tahtia niin hyvä opetus mitä se opiskelu voi joskus olla.
Totta. Ensikertalaisuudesta on suhteettoman suuri etu. Tämä taas saa aikaan sen että ihmiset jää jumimaan ja korottelemaan yo-arvosanojaan sen sijaan että lähtisivät sitä kakkosvaihtoehtoaan opiskelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen aikuislukiossa, joten minulla ei edes ole penkkareita. Tilanne on minun kannalta se, että työskentelen viikonloppuna kokopäiväisesti ja työskentelen aina 38h/vko. Opiskelen myös avoimessa yliopistossa. 3 kurssia tällä hetkellä aikuislukiossa, 2 yliopistolla ja tosiaan nuo kirjoitukset. Joululomaa minulla ei töistä ollut vaan silloinkin työskentelin kokopäiväisesti. Olenko minäkin nyt kauheasti laiminlyönyt opintojani, kun olen hätääntynyt kirjoitusten siirrosta?
Olet kuitenkin itse ikiomilla valinnoillasi itsesi tuohon tilanteeseen saattanut. Toki et taatusti ole ainoa hätääntynyt. Kaikkien olisi kannattanut koko lukuvuosi satsata myös kirjoituksiin.
Enhän ole, yliopistolla ainoa ajankohta näille kursseille oli tässä vuodenvaiheessa. Sama juttu lukion kurssien kanssa. Töissä on pakko käydä kokopäiväisesti, aikuislukio-opiskelijat eivät saa esim. opintotukea tai -lainaa. Voit painua sanonko minne kun et asioista mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ne olisi pitänyt käyttää tehokkaasti? Virallinen ohjeistus on annettu ja sen mukaan toimittu, jokainen oman elämänsä ja aikataulunsa rajoissa.
Tänne ilmeisesti kirjoittaa "Hannu Hanhi", joka sattui sijoittamaan sopivasti lukusuunnitelmansa? Oletkos jo laskenut, montako laudaturia olet kirjoittamassa, kun osa kanssakilpailijoista on raakattu ensimetreillä pois pelistä? Naputtamalla "laiskuudesta" on tarkoitus pedata sitä, että onnekkaasta lähtöasemasta ei tarvitsisi luopua?
Nykysysteemi on sairas ja korona-virus todistaa sen kattavasti.
Olen aikoinaan kirjoittanut 6 ällää ja valmistunut myös yliopistosta. Tämä ketju kiinnostaa abin äitinä. Tytär kirjoitti syksyllä kaksi ällää ja eximian. Ensi viikolla olisi urahaaveiden kannalta tärkeimmät aineet hänellä.
80-luvulla tehdyt yo-kokeet on 95% helpompia kuin nykypäivän yo-kokeet.
Vierailija kirjoitti:
Muistin toiminnasta on tehty tutkimuksia. Yhden mukaan viikon päästä tentistä päässä oli puolet opitusta materiaalista. Parin viikon päästä ei sitäkään.
Monen kuukauden tenttiluvuissa ei ole järkeä, varsinkaan kirjoitusten suhteen, koska siellä kysellään juurikin niiden detaljien perään. Ei niitä muista, vaikka kuinka pänttäisi, jos lukemisen ja tentin välillä on pari viikkoa. Muistin toiminnan kannalta tenttiä edeltävällä intensiivisellä lukuvaiheella on kaikista suurin merkitys.
Se on tietty eri asia, jos oppilas ei ole sisäistänyt alunperinkään newtonilaista mekaniikkaa tai derivoinnin teoriaa. Se osaamattomuus/sisäistämättömyys on toisaalta helppo havaita suoraan kurssinumeroista.
Vierailija kirjoitti:
Menkääpä lapset sinne demi.fi tai snäppiin näitä keskusteluita jatkamaan. Eli demi.fi
Kiva kuulla olevansa nuorempi, mutta ihan aikuisopiskelija olen :) Ja töissäkäyvänä tuo viikkokin olisi ollut hyvää lukuaikaa, mutta mennään näillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittajan äitinä olen kauhuissani. Siirto kyllä järkevää, mutta tosiaan hurjaa, kun neljä koetta peräkkäin. Oli ajatus, että reaaleihin ehtii vielä hyvin lukea. Ei ehdi. Kamalaa tää, kun stressiä muutenkin. Olen niin hengessä mukana, että mulla on fyysisesti ihan paha olo. Kunpa kaikki kirjoittajat pysyisivät terveinä.
Joo niin on ja toivotaan! Ei tule niin hyvät arvosanat kuin tavoittelin, mutta haluan valmistua nyt keväällä... olisi edes reilua, jos yo-kokeista tehtäisiin HITUSEN helpompia tänä vuonna niiden kokeiden osalta, joita aikaistettiin, mutta tuskinpa, pirun vaikeita varmasti kuten aina. Ois pitäny ite ennalta tajuta, et korona voi vaikuttaa yo-kirjotuksiin tällä tavoin ja opetella kaikki varmuudella etuajassa. No, ei voi mitään, ärsyttää silti.
Eihän sillä ole mitään väliä kuinka vaikeita kokeet ovat, kun arvostelussa käytetään Gaussin käyrää. Eli paras 5 % kokeen tehneistä saa arvosanan L. Eri vuosina samaan arvosanaan voi päästä eri pisteillä.
https://www.ylioppilastutkinto.fi/ylioppilastutkinto/pisterajat
Kokeissa mitataan lukion aikana opittua, ei parin viikon aikana päntättyä, joten jos on ollut hereillä lukion oppitunneilla, ylioppilaiskokeidenkin pitäisi sujua varsin hyvin.
Voisin tulla rauhoittelemaan ja hoitamaan sua ;-)
On kyllä ikävää abiturienteille, mutta ei tietysti mitään voi.
Meilläkin abi oli suunnitellut, että reilu viikko vileä hyvää lukuaikaa ja nyt ei sitten olekaan.
Yritetään rauhoitella ja onneksi nykyisin voi uusia tarpeen mukaan.
Korkeakouluihin sisäänpääsy on ihan naurettavan helpoksi tehty ensikertalaisille kun sisään otetaan 70-90% näitä ekakertalaisia. Joten jos joudut nyt vähän kirimään tahtia niin hyvä opetus mitä se opiskelu voi joskus olla.