Korona ja autoimmuunisairaudet t. Ammattivalittaja
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Oon 16-vuotias ja mulla on selkärankareuma ja pelottaa todella paljon että mitä käy jos saan koronan. Osaisko joku kertoo.
Selkärankareuma tai sen lääkitys eivät ole asioita, jotka vaikuttavat sinun hengityselimistösi kykyyn selvitä keuhkoihin vaikuttavasta infektiosta. Paniikki pois siis.
No ei tää mun psoriaasi ainakaan koskaan aiemmin oo flunssassa vaaraksi ollu. Eipä tuu juuri edes sairasteltua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otitko influenssarokotteen?
En ottanut. Ap
Jos et ole niin sairas, että olisit katsonut influenssarokotteen tarpeelliseksi, tuskin korona-virus on sulle kovinkaan paljoa haitallisempi kuin influenssaviruskaan.
En tiedä ap:n tilannetta, mutta flunssarokotteen ottaminen ei ole ihan yksinkertaista jos sairastaa esim reumaa ja joutuu käyttämään siihen biologista lääkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vieraoilija kirjoitti:
Oon 16-vuotias ja mulla on selkärankareuma ja pelottaa todella paljon että mitä käy jos saan koronan. Osaisko joku kertoo.
Selkärankareuma tai sen lääkitys eivät ole asioita, jotka vaikuttavat sinun hengityselimistösi kykyyn selvitä keuhkoihin vaikuttavasta infektiosta. Paniikki pois siis.
Tuota kyllähän se infektioherkkyys riippuu siitä, mitä lääkettä siihen reumaan käyttää. Jos on biologinen lääke käytössä, se lamaannuttaa ihmisen omaa vastustuskykyä (joka siis käy reumassa "ylikierroksilla") ja biologinen lääke tulee laittaa tauolle mikäli on infektio päällä. Kannattaisi ottaa asioista selvää, mikäli täällä pätevänä vastailee.
Vierailija kirjoitti:
Mikä lääkitys sinulla on? Milloin reumasi on todettu? Olet aika nuori selkärankareumapotilas.
Eipä sitä ns. terveeksikään itseään kuvitteleva ihminen voi tietää mikä heikko lenkki elimistössä odottaa vain pettämistään sillä kukaan ei sisuksiinsa näe. Kaikkien pitää vain uskoa että selviytyy siitä jos se sen taudin saa. Etukäteen stressaantuessaan vain heikentää sitä omaa vastustuskykyään. Pitää vain järjestellä elämä niin että välttää turhaa kulkemista muuta kuin pakolliset menot vain. Hyvä suojautuminen ja varotoimenpiteet niin ettei tarvitse niin kamalasti stressata siitä taudista. Eipä sen eteen sitten voi muuta tehdä ja odottaa tuleeko se vai ei omalle kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Ei vaikuta keuhkoihin, älä ole huolissasi oikeasti.
Jippii, mulla on autoimmuunisairaus joka vaikuttaa erityisesti mun maksan ja munuaisten toimintaan. Lisäksi suolistosairaus ja nyt ongelmia ruokatorvessa. Anemia ja lääkkeiden sivuvaikutukset vaivaa. Perus flunssan takia olin 1 kk pois töistä... Taitaa se olla tän koronan kanssa sitten menoa!
Kukaan ei varmasti vielä tiedä ja riippuu todella paljon autoimmuunisairaudesta ja siitä mitä lääkkeitä käyttää. Silti kannattaa olla varovainen.