Olisiko mahdollista saada asiallista neuvoa lihavan ihmisen alapäähajun ongelmaan?
Olen siis parisuhteessa lihavan naisen kanssa mikä ei itsessään ole ongelma. Mutta alapään paha haju hyvästä hygieniasta huolimatta on.
Väitän tämän hajuongelman yhdistyvän lihavuuteen ihan vain omien kokemusteni vuoksi. Elämäni aikana minulla on ollut kymmenkunta hoikkaa tai normaalipainoista seksikumppania, joista alapäähaju on vaivannut vain yhtä-kahta. Toisella johtui ihan hygieniasta.
Lihavia seksikumppaneita on ollut samanmoinen määrä ja hajuongelma on ollut kaikilla.
En osaa ottaa tätä puheeksi loukkaamatta, joten olen pitänyt suuni supussa ja jättänyt vain suuseksin vähemmälle.
Nykyinen kumppanini kuitenkin on sellainen jonka haluaisin pitää loppuun saakka, mutta haju kalvaa mieltä.
ELI, onko pahalle alapäähajulle mitään tehtävissä, jos se ei johdu huonosta hygieniasta? Ihan asiallisia vastauksia toivon, kiitos.
Kommentit (48)
Jaahas lainauksesta siis juuri jäi pois tärkein
Epidemiology
Candidal vulvovaginitis is common. It is responsible for a third of all cases of vulvovaginitis in reproductive-aged women, and 70% of women report having had candidal vulvovaginitis at some point in their lifetimes. About 8% of women suffer recurrent candidal vulvovaginitis. The most common responsible pathogen is C. albicans (in about 90% of cases), with most of the remaining cases caused by Candida glabrata. It is important to recognize that detailed epidemiological data is not available for this disease process. Because of the wide availability of over-the-counter treatments, many patients with candidal vulvovaginitis likely do not present for care. Furthermore, diagnosis is based on both clinical and ancillary evaluation, and therefore, epidemiologic reports based on culture alone overestimate disease, as 10% of women are asymptomatic with positive candidal cultures. Finally, studies demonstrate that self-diagnosis is not accurate, so data derived from a patient query are likely somewhat inaccurate.
Recognized risk factors for acute candidal vulvovaginitis include estrogen use, elevated endogenous estrogens (from pregnancy or obesity), diabetes mellitus, immunosuppression (i.e., patients with chemotherapy or antimetabolite medications, HIV infection, or transplant patients), and broad-spectrum antibiotic use. Although candidal vulvovaginitis is more common in women who are sexually active, there is no evidence that candidal infection is sexually transmitted. Patients with recurrent candidal vulvovaginitis (defined as four or more episodes of culture-proven candidal vulvovaginitis) have predisposing genetic factors that cause them to be susceptible to recurrent fungal infections. These factors may also predispose to a hypersensitivity to Candida.
"Although candidal vulvovaginitis is more common in women who are sexually active, there is no evidence that candidal infection is sexually transmitted."
Mainio aihe, mutta saako tästä todella keskustelua aikaan. Kuitenkin erinomaisesti kirjoitettu avaus, menee kuin häkä läpi monelle, 4/5.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä onkin jo tullut kaikenlaisia hyviä selvityksiä syystä ja hoidosta. Toisin vielä sellaisen huomion, että kaikki eivät tuoksu samalta kaikkien nenään. Yritin kerran tapailla miestä, jonka ominaishaju kiihottuneena oli omaan nenääni lähellä jonkin eläimen mätää raatoa, joten parin seksiyrityksen jälkeen oli pakko lopettaa juttu. Miehen hygienia oli normaali eikä haissut mitenkään ennen kuin kiihottui, mutta ei suostunut suihkuun juuri ennen seksiä, joten en saanut selville helpottaisiko se hajua. Ei tainnut itse pitää hajuaan outona.
Hui kamala. Onko tuollaisia oikeesti? Aika hirveältähän sukupuolielimet haisevat molemmilla sukupuolilla, jos ei peseydytä ennen yhdyntää. En suostuisi ollenkaan, varmasti tulisi tulehdus pesemättömästä hepistä.
No ei mun mies ainakaan haise miltaan, puhumattakaan etta haisisi "hirvealta". Han kylla peseytyy myos joka vessakaynnin yhteydessa, eli on aina ihan puhdas.
Mieheni on ymparileikattu, eli sinne nahan allekaan ei jaa mitaan muhimaan (kun sita ei ole ;) ).
Teillako siis sukupuolielimet haisee niin paljon, etta joudutte aina kaymaan pesulla ennen seksia?! Menkaa laakariin, tuo ei ole normaalia jos muuten on perushygienia kunnossa.
Aika surullista ettette myoskaan voi harrastaa seksia taysin spontaanisti.
Sano muijalle että ottaa välillä sillin pois.
Itse olen normaalipainoinen, mutta reiteni ovat _todella_ paksut - tästä johtuen alapää ei ilmeisesti oikein ilmastu ja erityisesti kesäkuumalla tulee herkästi nivustaipeisiin sellainen imelä haju, jonka oletan johtuvan jatkuvan kosteuden ylläpitämästä bakteeritoiminnasta. Olen joskus saanut nivusiin myös ikävän sieni-infektion samasta syystä.
Hajuun on auttanut puuvillaiset pikkuhousut, pöksyittä nukkuminen :), talkki ja säännöllinen pesu. Alueen peseminen silloin tällöin Betadine-pesunesteellä, joka puhdistaa ja kuivattaa ihoa, auttaa. Kokeilin myös ihan apteekin desinfiointiainetta, mutta se kuivatti liian rajusti.
Savett- intime pyyhkeet tai vaikka semmoiset vauvojen kosteuspyyhkeet on näppäriä, niillä voi pyyhkiä nivustaipeet päivän aikana, jos hikoilee paljon (vaikka toki kesäkuumalla kotona ihan suihkuun meno on parasta, saa silloin muutenkin huuhdottua hikeä pois ja viilennyttyä.)
Kun ongelma on akuutti - esim. viikon vaellusreissun jälkeen kun ei ole päässyt kunnolla pesulle ja nivustaive on pahasti hautunut ja suorastaan tulehtunut, pistän huolellisen pesun, kuivauksen ja talkin laiton jälkeen vielä sideharsotaitteet nivustaipeisiin imemään kosteutta ja parantamaan ilmankiertoa ennenkuin menen nukkumaan.
Minulla ongelmana on vain nivustaipeet, mutta uskoisin että kuivattavat, antibakteeriset tuotteet, luonnonkuidut, tuuletus ja säännöllinen puhdistus toimii myös, jos on muita ihopoimuja, jotka hikoavat.
Tsemppiä! Puolisosi kyllä tietää ongelman olemassaolosta... mutta ei ehkä tiedä mitä sille voi tehdä. Ymmärrän, että aiheesta on vaikea puhua, mutta toivon, että hän löytää jotenkin apua tähän hieman noloon, mutta ihan ratkaistavissa olevaan ongelmaan, eikä kärsi turhaan. :)
helppo neuvo,laita se naises dieetille. viikkoa ja kilo,siitä lasket montkao viikkoa menee
Mikähän suakin vaivaa. Jos sulla ei ole tietoa eikä kiinnosta sitä edes hankkia, niin ei ole mun ongelma millään lailla. Ap lle vastasin asiallisesti niin kuin pyysi.