Miten niin sairaslomaa ei saa?
Monissa keskusteluissa sekä täällä että ns. oikeassa elämässä olen kuullut, että joku ei ole saanut sairaslomaa. Miten se on mahdollista? Mitkä ovat perustelut?
Aina olen itse saanut kun tarve on ollut. Ei ole tarvinnut kuumeessa tai muuten kipeänä töihin mennä. Kuumeisena saanut aina vähintään 3 päivää sairaslomaa, ja kehotuksen tulla uudestaan jos jatkuu.
Kuka on vastuussa jos työntekijä on töissä sairaana ja sattuu työtapaturma? Miten vakuutusyhtiöt tähän suhtautuvat?
Mietin onko kyseessä joku urbaani legenda, ettei sairaslomaa muka saa.
Kommentit (24)
Ihan typerää lähteä jonkun kuumeen takia lääkäriltä hakemaan lappua. Itse laitan töihin viestin, jotta oon kipiä eikä mitään lappuja kysellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä on ne alat, joissa ei saa palkallista vapaata sairastuessa? Tämä on myös minulle aivan uusi asia. Olen ollut useilla työnantajilla niin yksityisellä kuin julkisella, duunarista ylempään toimihenkilöön ja aina on tullut palkka saikulla ja saikkua saanut flunssassa tai muussa terveysvaivassa. On joitain dg:tä, joista ei tarvitse maksaa palkkaa kuten työuupumus, mutta siitä ei tässä taida olla kyse?
Ihan iso suomalainen yritys, jolla pisteitä useilla paikkakunnilla, paljon henkilökuntaa. Ei omaa työterveyttä, paitsi terkkari työsuhteen alussa. Sairauslomatodistukset tk:sta, mieluiten lääkäriltä. Omalla ilmoituksella ei saa olla töistä pois. Sairausloma on kyllä palkallista, jos sellaiselle joutui. Mutta, jos tk:ssa ovat sitä mieltä, että olet työkykyinen, on töihin mentävä. Ihan suoraan on sanottu, että silloin se on luvaton Poissaolo ja siitä tulee vakavia seuraamuksia. Ja jos lapsi on sairaana, on työnantajalle annettava puolison työnantajalta selvitys, miksi hän (puoliso) joutuu olemaan töissä. Eli eihän tuossa mikään ole työehtosopimusta vastaan
Työskentelemmeköhän samassa yrityksessä.... kuulostaa ihan liian tutulta.
Onko tämä asia yhtään muuttunut sitten pandemian?
Mun th työterveydessä sanoi, että pelkkä nuha on kova stressi elimistölle. Kolme päivää saikkua sain.