Hukun töihini
Pusken töitä minkä ehdin. Työaikani on 8-16, mutta työpäivät venyvät ja pääsen kotiin vasta 17-18. En ehdi pitämään kahvitaukoja enkä aina ruokataukoakaan ja jos ehdinkin, niin max. 15 min.
Valitin työantajalle ja arvatkaa mikä oli ratkaisu? En saa enää tehdä ylitöitä (joista ei makseta vaan saa vapaana jos ehtii pitämään) vaan normaalityöajan pitää riittää! Työmäärääni ei vähennetä.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on niin tuttua.
Minun ex-työpaikassanikin oli noin. Mikä ehkä ärsyttävintä oli se, ettei työmäärä ei ollut kaikilla yhtä kauhea. Olin henkilö, jolla vain oli liikaa hoidettavia asioita työaikaan nähden. Ja aikataulu oli tiukka, vain minun pisteessä. Tuotteet piti olla valmiina matkalla seuraavalle taholle ja minä oli ainoa joka niitä juoksi kasaamassa kaikkien muiden töiden ohessa.
Ja samaan aikaan toisaalla sanotaan, että kyllä on ihan pelottavan hiljaista.
Lähdin pois kun en kestänyt tuota epäreilua Tehtävien jakoa. Työssäni olin hyvä.Kuullostaa ihan kuin itse olisin kirjoittanut tämän tekstin yllä. Vaatimuksiin on pakko venyä ja ylityötunteja tulee, mutta ylitöitä ”ei ole” ja niitä ei korvata. Kuitenkin vaaditaan tekemään työ tietyissä tiukoissa aikarajoissa, jolloin työpäivä väkisinkin venyy aina edes hiukan ja siitäkin huolimatta töitä siirtyy seuraavalle päivälle jonoon. Jokaisella on tiimissä erilainen työtilanne, muilla enemmän väljyyttä kuin minulla ja minulla sellaisia tehtäviä myös, joita muut eivät osaa tehdä (esim. kielitaitoa ja tiettyä kokemusta vaativia).
Kun kerroin tästä työkuormasta pomolle jo muutama vuosi sitten, hän sanoi, että minun pitää priorisoida töitä järkevämmin eli syytti minun osaamattomuuttani. Olen kuitenkin kokenut ja osaan hyvin priorisoida hommat. Työ on sellaista, että joskus joutuu olemaan koko päivän tavoitettavissa ilman taukoja ja jos asiakkaalla tulee tilanne päälle, niin koko loppupäivä voi sen takia mennä uusiksi ja joudun sammuttamaan tulipaloja. Ikinä ei tiedä millainen päivä tulee ja sitten näitä kiireellisiäkin töitä kertyy jonoon..ja kaikissa tiukat aikarajat. Sitten kollegat keskeyttävät jatkuvasti ja lykkäävät uusia hommia ja samoin pomo.
Aivan toivoton tilanne. Nyt olen niin väsynyt, etten enää jaksaisi raataa niin kovasti, mutta normaali työtahti -ja määrä ei tuossa mestassa riitä.
Kuulostaa mun entiseltä työltä henkilöstökonsulttina, missä hoidin henkilöstövuokrausta rekrytointeineen ja hr-töineen.
Olen pahoillani.. Mitä teet nykyään? Onko asiat paremmin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että joku kertoo töissä olevan kiire ei tarkoita oikeastaan mitään. Voi olla ihan eri merkitys kiireelle tai sitten henkilö on yksinkertaisesti syystä tai toisesta niin hidas tai taitamaton että hommissa kestää ihan liikaa.
Joku tekee viikon homman päivässä.
Niin ja toki joskus on oikeastikkin liian kiire.
Eiköhän tässä nyt puhuta ihan aidosti siitä, että on kiire ja liikaa työtä. Itse olen hyvä ja arvostettu työssäni (palautteen perusteella), siis olen arvostettu silloin kun teen kaikki työt itseäni säästelemättä ja ilman ylityökorvauksia. Olen nähnyt jopa suoritusaikoja tiettyjen tehtävien kohdalla ja suoriudun niistä nopeiten. Joten tässä ei ole nyt vatuloinnista kyse.
tämä on hauskaa siinä mielessä että johtaja tai esimies saattaa esittää nyrpeää ja osoittaa epätyytyväisyyttä siitä että on ylittänyt itsensä ja tekee muita kolmekertaa nopeammalla tahdilla töitä.
Silti ei saa kolmekertaa enempää palkkaa.
Eli ei kyllä palkitakaan siitä että tekee muita nopeammin, mutta vielä nopeammin pitäisi tehdä.
Sitten eivät itse edes kykene puoleen tehoon siitä mitä teen ja ehkä sinäkin teet jota lainaan.
Eli ei löydy niitä teräsmiehiä jotka todistaa että olen hidas, mutta lievästi tiuskitaan ja annetaan ymmärtää että pitäisi olla nopeampi.
Todella sikamaista menoa.
Haaveilen irtisanoutumisesta jokainen päivä.
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap nukuttua?
Nukun kuin tukki, koska olen niin väsynyt.
Tulipa mieleen tapaus yli 10v takaa kun olin 4 viikkoa sairauslomalla. Kun tulin takaisin, muutaman päivän päästä sain haukut tekemättömistä töistä. Syyksi ei kelvannut sairausloma. Saa olla sairauslomalla, mutta työt pitää silti hoitaa. Olisikohan minulla tuossakin ollut tehostamisen paikka?
AP
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin työt tulevat suurinpiirtein tehdyksi, niin tilanne ei parane.
Jos joku sanoo, että on pakko, niin sano; selvä laitan muut syrjään.
Toinen kysyy onko edellinen valmista? Ei kun tuli tämä väliin.
Keskustelkoot pomot keskenään, mikä ensin. Kyllä se on niin , ettei mikään riitä.
Tunnolliset uupuu. Kun tekemättömät työt kasaantuvat tarpeeksi jotain tapahtuu.
Meikälläkin tulee ovista ja ikkunoista kaikenlaista. Osa on tarpeellista, osa kiva tietää.
Jotkut työt ovat semmoisia, että vaikka jäävät kokonaan tekemättä, niin kukaan ei kysy perään.
Aika merkillistä sinänsä. Teen yhtä hommaa kerrallaan, jos tulee toinen kiireellisempi, niin eka sivuun.
Älypuhelimella leikkijöitä riittää tässäkin firmassa.
Minun kohdallani suurin osa töistä tulee asiakkailta, joten ne pitää hoitaa. Yleensä firman sisäisiinkin viesteihin sisältyy jokin työtehtävä. Vähemmän tulee hyvä tietää-viestejä. Jos joudun siirtämään käsillä olevan tehtävän myöhemmäksi, niin eivät pomot siinä auta. Sanovat vaan, että priorisoi. Sitten on taas lukemattomia pieniä tehtäviä, jotka voivat nyt olla kiireettömiä, mutta muuttua herkessä kiireellisiksi, jos esim. tulee lisätietoa asiaan tai jo ihan sen takia, että kun työn tekemistä on joutunut koko ajan siirtämään, siitä tulee kiireellinen (firman aikarajat ja asiakkaan sopimus ja vastausaikavaatimus jne jne). Pieniä ja isoja töitä on lukumääräisesti jo niin paljon, että niitä yrittää vaan hulluna tahkota pois uusien alta..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap nukuttua?
Tulipa mieleen tapaus yli 10v takaa kun olin 4 viikkoa sairauslomalla. Kun tulin takaisin, muutaman päivän päästä sain haukut tekemättömistä töistä. Syyksi ei kelvannut sairausloma. Saa olla sairauslomalla, mutta työt pitää silti hoitaa. Olisikohan minulla tuossakin ollut tehostamisen paikka?
AP
Tälläisiä kun lukee niin tulee mieleen että kuinkahan moni elämäntapatyötön on aikansa kestänyt tuollaista ja sitten lopulta haistattanut päin näköä johtoportaalle?
Todennäköisesti herkuttelisin mielessäni haistattelulla pitkään vuosienkin jälkeen.
Aika paksua pötköä päästi sinulle sairasloman jälkeen.
Hirveintähän on se, että se on työnantajan oma moka, jos ei huolehdi siitä, että hänellä on tarpeeksi tekijöitä hoitamaan kaiken työn, mutta mystisesti se on aina työntekijän vika, kun ei ehdi tekemään kaikkea, kun työnantaja itse ei osaa hommaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko ap nukuttua?
AP
Aivan kamalaa, ap :(
Minulla on ollut uniongelmia ja syke ja stressitaso noussut. Olin tuossa hiljattain unettomuuden ja sykeongelmien vuoksi sairauslomalla ja kun palasin, niin en saanut keskittyä kevyempiin töihin 1. päivänä. Firman ja asiakkaiden sähköposteja oli kertynyt paljon ja tein mm. niitä ja laitoin asioita eteenpäin. Työkaveri valitti pomolle, etten tehnyt yhtä kiireellistä ja raskasta asiakastyötä (hän pystyi tekemään itse aivan hyvin), kun pyysin kollegalta mahdollisuutta ottaa kevyemmän alun, koska energiataso ei ole uupumuksen jäljiltä vielä normaali. Pomo käski pois työstä takaisin sairauslomalle. Saan palata vasta, kun voin tehdä työtä tavanomaisella raatamistasolla. Hän antoi minulle aikaa saavuttaa tämä taso 1-2 päivää..
Vielä 2000-luvun alussa työtahti oli normaali. Palasin isyyslomalta 2013. Olin poissa kuvioista noin neljä vuotta omasta tahdostani ja säästöillä osittain.
Jotain oli pahasti muuttunut.
Viikon työlistalla oli kolmen tai neljän viikon edestä moskaa. Tärkeimmät tehtiin ja lisää uutta tuli ja vanhaa jäi listan perälle.
Lopulta ajauduin parivuotta sitten alkoholismin partaalle ja sitä kautta sairaseläkkeelle.
Työelämä ajoi minut sairaaksi hyvin nopeassa ajassa.
Ja tosiaan olin niitä yli keskinopeita tekijöitä.
Älkää ihmeessäkään tehkö liian nopeaan tahtiin. Todetkaa aamulla heti palaverissa että tuossa on tuon verran ja tuon verran liikaa hommia. Sitten kerrotte kuinka paljon tarvitaan lisää tekijöitä palkattavaksi.
Eli heti alussa kapulaa rattaisiin ja todellisuutta kehiin etteivät kuvittele että olette laiskoja.
Minua lopulta haukuttiin luovuttajaksi ja laiskuriksi. Menetin yöunet ja yritin paikata niitä alkoholilla.
Vierailija kirjoitti:
Vielä 2000-luvun alussa työtahti oli normaali. Palasin isyyslomalta 2013. Olin poissa kuvioista noin neljä vuotta omasta tahdostani ja säästöillä osittain.
Jotain oli pahasti muuttunut.
Viikon työlistalla oli kolmen tai neljän viikon edestä moskaa. Tärkeimmät tehtiin ja lisää uutta tuli ja vanhaa jäi listan perälle.
Lopulta ajauduin parivuotta sitten alkoholismin partaalle ja sitä kautta sairaseläkkeelle.
Työelämä ajoi minut sairaaksi hyvin nopeassa ajassa.
Ja tosiaan olin niitä yli keskinopeita tekijöitä.
Älkää ihmeessäkään tehkö liian nopeaan tahtiin. Todetkaa aamulla heti palaverissa että tuossa on tuon verran ja tuon verran liikaa hommia. Sitten kerrotte kuinka paljon tarvitaan lisää tekijöitä palkattavaksi.
Eli heti alussa kapulaa rattaisiin ja todellisuutta kehiin etteivät kuvittele että olette laiskoja.
Minua lopulta haukuttiin luovuttajaksi ja laiskuriksi. Menetin yöunet ja yritin paikata niitä alkoholilla.
Kiitos tarinastasi. Olen todella pahoillani, sinulle tehtiin niin väärin..
Itse olen uupunut jo monta kertaa eri firmoissa ja aina noussut ylös..raatamaan lisää. Olen saanut tästä keskustelusta voimaa, kiitos teille siitä. Yritän vielä kerran keskustelua ja jos se taaskaan ei auta, niin vaikka irtisanoudun ennen kuin terveys menee.
T. ei-Ap
Meillä on palvelun hinta hilattu niin alas, ettei ole niillä katteilla varaa palkata edes harjoittelijaa avuksi nimellisellä palkalla. Eli pusketaan vajaamiehityksellä, koska tulosbudjettiin pitää päästä,mielellään sen yli. Väännetään 10-tuntista päivää ja johto haukkuu tehottomaksi. Olen jo karsinut laadusta niin paljon, että häpeän asiakkaalle antamaani palvelua joka ei enää edes hipaise rimaa.
Mä yritän himmata työtahtia kun teen hommat ja sitten vielä toistenkin eikä työnantaja muuta kun v ittuile. Äijällä hermot kireellä ja kostaa sen mulle kun olen se kiltti hiljainen puurtaja. Jonain päivänä ja veikkaan, että aikas pian, mä sanon sille k yrvälle heipat ja pidä tunkkis, pari vuotta ja sitten voi alkaa chillaileen.
Oletteko muuten huomanneet miten nopeita työläisiä yritetään usuttaa hitaiden kimppuun.
Syyllistetään tilannetta että hitaat on syypäitä töiden kasaantumiselle, mutta todellisuudessa mikään ei oikeasti riittäisi näille piiskureille.
Totuus on että hitaat tekee normaalilla terveellä tahdilla töitä ja niin pitäisi tehdäkin sillä palkalla.
Yritetään saada vain huonoa työilmapiiriä että johtoporras olisi turvassa.
Jokainen kuitenkin tietää pelin hengen.
Totuus nyt vain on se että jokainen ihminen tekee omalla tahdillaan hommia ja aina kun tehdään nopeasti, niin kaikkea voi sattua ja jostain leikataan mutkia suoriksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko muuten huomanneet miten nopeita työläisiä yritetään usuttaa hitaiden kimppuun.
Syyllistetään tilannetta että hitaat on syypäitä töiden kasaantumiselle, mutta todellisuudessa mikään ei oikeasti riittäisi näille piiskureille.
Totuus on että hitaat tekee normaalilla terveellä tahdilla töitä ja niin pitäisi tehdäkin sillä palkalla.
Yritetään saada vain huonoa työilmapiiriä että johtoporras olisi turvassa.
Jokainen kuitenkin tietää pelin hengen.
Totuus nyt vain on se että jokainen ihminen tekee omalla tahdillaan hommia ja aina kun tehdään nopeasti, niin kaikkea voi sattua ja jostain leikataan mutkia suoriksi.
Tuo toimisi jos palkkaa nostettaisi nopeammille reilusti. Usein johtajat ovat kitsaita ja tuo taktiikka ei toimi.
Esimerkkinä vaikka keskitysleirit jossa tuollainen menettely toimi.
Ehkä johtajat itsekin ymmärtävät miten väärin tuollainen strategia on. Kyllähän se luo yhteishenkeä ja yhteisen vihollisen eli johtajat. Sitä kautta työntehokin voi nousta ja kuitenkin eletään sivistyneessä ympäristössä niin mitään irtisanomisia kukaan ei uskalla ottaa tai lakkojakaan.
Siksi kannattaa yleensä muistuttaa, että ammattikorkeakoulussa opettajat kyllä kertoi nämä työelämän draamat jo, ettei kannata minuun yrittää tuollaista näillä palkoilla. Eli en hyökkää työTOVEREITA vastaan :)
Tarinan ap tässä uudelleen
Kesäkuussa mittani tuli täyteen. Taas oli ylityöt tapetilla ja ilmoitettiin, ettei niitä saa tulla koska "on enemmän henkilökuntaa". Olin viime syksystä pyytänyt työtehtävien jakamista, koska oli eräs henkilö, joka pystyi lähtemään kotiin puolelta päivin "kun ei ollut mitään tekemistä". Samaan aikaan minä tein 10-12 tuntisia päiviä selvitäkseni minulle asetetusta työmäärästä. Pomo lupasi, että töitä jaetaan. Kyselin pitkin talvea, että milloin tämä tapahtuu. "Ensi viikolla" oli aina vastaus.
Kun ensi viikkoa ei tullut, tein asiassa oman ratkaisuni. Olen iäkäs ja ylipainoinen. Uuden työpaikan saannin mahdollisuus siis olisi promillen luokkaa. Päätin kuitenkin yrittää. Läpäisin moniportaisen rekryprosessin ja aloitan 1.9. uudessa työpaikassa. Olisitte nähneet pomon ilmeen kun irtisanouduin!
Vierailija kirjoitti:
Oleetko miettinyt työmetodeja koskaan? Kuiinka esim systemaattista ja tehokasta työsi on? Pitäääkö laadun ollan huippuunsa hiottua vai riiittääkö tasalaaatuinen tulos?
Onnea uudessa työssäsi! Hyvä, että uskalsit yrittää päästä johonkin toiseen työpaikkaan ja että onnistuit siinä. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oleetko miettinyt työmetodeja koskaan? Kuiinka esim systemaattista ja tehokasta työsi on? Pitäääkö laadun ollan huippuunsa hiottua vai riiittääkö tasalaaatuinen tulos?
Onnea uudessa työssäsi! Hyvä, että uskalsit yrittää päästä johonkin toiseen työpaikkaan ja että onnistuit siinä. :)
Piti lainata AP:n viimeisintä viestiä, mutta tässä palstassa taitaa nyt olla jotain häikkää, kun lainaukset ei toimi kunnolla...
Saatko ap nukuttua?