Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva nukkuu paljon

Vierailija
09.03.2020 |

Esikoiseni on nyt 3 viikkoa vanha ja on nukkunut alusta asti todella pitkiä pätkiä. Olen joutunut herättelemään vauvaa alusta asti syömään. Viime punnituksessa paino oli noussut todella hyvin, joten syytä huoleen ei terveydenhoitajan mukaan ollut. Vauva on ollut hieman keltainen alusta asti, mutta arvot eivät olleet niin korkeita, että sinivalohoitoa olisi tarvittu.

Herättelyn jälkeen jaksaa kuitenkin silmät kiinni imeä parisenkymmentä minuuttia. Iltaisin tankkaa yötä varten ja yöllä ei välttämättä herätä kertaakaan, vaan joudun itse herättelemään syömään.

Pissiä ja kakkaa riittää ja rinnallakin on vähintään 8 kertaa päivässä.

Olen jo pyöritellyt mielessäni kaikki mahdolliset kauhuskenaariot vaikka mistä sairauksista.

On muutenkin tyytyväinen vauva. Ynisee kyllä, mutta on itkenyt vain pari kertaa elämänsä aikana.

Pitäisikö tässä olla tyytyväinen vai huolissaan. Neuvolassa ei oltu erityisen huolissaan, kunhan keltaisuus ei lisäänny, vauva syö ja ulostaa.

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauvaa ei tarvitse herätellä syömään. Kyllä se sitten heräilee kun on nälkä.

Itsellä kaksi lasta, esikoisen kohdalla ohje oli tuo anna nukkua, toisen kohdalla olisi pitänyt herätellä. En herätellyt ja molemmilla alkoi jonkinlaista alkeellista päivärytmiä löytymään parin kuukauden iässä.

Jos vauva nukkuu läpi yön, niin anna nukkua. Yleensä äiti ei saa vauvavuotena yhtään kokonaista yötä.

Jos herättäminen on annettu henkilökohtaisesti ohjeeksi, niin pitäisi herättää, luultavasti vauvan painon nousu on silloin liian heikkoa ja ravintoa pitäisi tankata säännöllisesti..

Vierailija
22/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopus joka syntyi kesäkuussa oli samanlainen. Kotiin päästyä laitoin kellon soimaan 4 tunnin välein yöllä että syötän. Mutta kun painoa oli tullut kuukaudessa hyvin niin terveydenhoitaja sanoi että antaa vaan nukkua jos nukkuu ja siitä lähtien sen oon antanut yöt nukkua 9h putkeen ja tekee sitä vieläkin, nyt 8 kk iässä. Nukkui pienempänä myös päivisin tosi paljon, nyt nukkuu kahdet päikkärit, ensin 2h ja sitten 3h. Minä olen tyytyväinen 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvaa ei tarvitse herätellä syömään. Kyllä se sitten heräilee kun on nälkä.

Itsellä kaksi lasta, esikoisen kohdalla ohje oli tuo anna nukkua, toisen kohdalla olisi pitänyt herätellä. En herätellyt ja molemmilla alkoi jonkinlaista alkeellista päivärytmiä löytymään parin kuukauden iässä.

Jos vauva nukkuu läpi yön, niin anna nukkua. Yleensä äiti ei saa vauvavuotena yhtään kokonaista yötä.

Jos herättäminen on annettu henkilökohtaisesti ohjeeksi, niin pitäisi herättää, luultavasti vauvan painon nousu on silloin liian heikkoa ja ravintoa pitäisi tankata säännöllisesti..

Herättely syömään on nykyisin ohje kaikille. Vauva kyllä itse tietää milloin on nälkä.

Vierailija
24/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan tuon lievän keltaisuuden takia ohje on, että 4 tunnin välein olisi syötävä. Bilirubiini poistuu nopeammin näin. Arvot ovat mitattu sairaalasta lähtiessä ja viime neuvolakäynnillä ja olivat vain lievästi koholla.

Ap

Vierailija
25/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden lapsen äitinä sanoisin, ettei täysiaikaista vauvaa yleensä tarvitse herätellä syömään. Meillä molemmat ovat heränneet syömään kolmen tunnin välein ihan itse. Ensimmäinen oli helppo vauva ja toinen oli refluksin ja koliikin takia vaativa vauva. Puhu neuvolassa huolestasi.

Vierailija
26/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan tuon lievän keltaisuuden takia ohje on, että 4 tunnin välein olisi syötävä. Bilirubiini poistuu nopeammin näin. Arvot ovat mitattu sairaalasta lähtiessä ja viime neuvolakäynnillä ja olivat vain lievästi koholla.

Ap

Käy huomenna ottamassa uudelleen arvot, meillä myös seurattiin näitä melko pitkään, kun välillä kohosi, mutta vältyttiin kuitenkin sinivalolta. Auringonvalo tekee hyvää, eli ulos jos kirkas päivä ja syöttää voi 3 tunnin välein...

Vierailija
27/27 |
09.03.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua hieman hävettää nyt myöntää, että taidan olla todella ylihysteerinen äiti, kun vauva on tässä toista tuntia seurustellut kanssani täysin hereillä. Taitaa olla vain päiväunista sorttia. Voi olla ettei myöskään tarvitsisi ruokaa niin usein, että ei sen takia kerkeä edes nälkä tulemaan välissä. Nyt täytyy yrittää rauhoittaa oma mieli.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kaksi